Η πλευρά των δανειστών φαίνεται πως επανέρχεται με αξιώσεις για απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και άμεσες αλλαγές στο ασφαλιστικό, που προφανώς θα περιλαμβάνουν και περικοπές συντάξεων. Εκ διαμέτρου αντίθετες είναι οι απόψεις και σχετικά με την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων, στην θεσμοθέτηση και προστασία των οποίων, οι εταίροι διαφωνούν κάθετα.

Κυβερνητικοί κύκλοι, πάντως επισημαίνουν πως είναι ακατανόητη η εμμονή και η επιμονή υπέρ των ομαδικών απολύσεων ειδικότερα από την πλευρά του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, την ώρα μάλιστα που έχουν προσκομιστεί από την ελληνική πλευρά στοιχεία και πίνακες, που αποδεικνύουν ότι η επαναφορά ιδιαίτερα των συλλογικών συμβάσεων ευνοεί την ανάπτυξη.

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να χάνει την αισιοδοξία της, καθώς αντίθετα από τα εργασιακά και το ασφαλιστικό, οι δύο πλευρές φαίνονται να βρίσκονται πιο κοντά στην συμφωνία στα δημοσιονομικά μέτρα, του πολυνομοσχεδίου που συζητείται.

Τι φαίνεται να δέχεται η κυβέρνηση

Σύμφωνα με το Βήμα της Κυριακής, το λογαριασμό θα πληρώσουν όσοι ήδη έχουν επιβαρυνθεί με φόρο πολυτελούς διαβίωσης (ΙΧ, πισίνες, αεροσκάφη) και όσοι έχουν σκάφη αναψυχής που είχαν εξαιρεθεί. Προβλέπονται έσοδα από φόρο διαμονής 5% σε πεντάστερα ξενοδοχεία της Μυκόνου, της Σαντορίνης και των μεγάλων νησιών και φόρος 3% σε εστιατόρια και μπαρ ως «ισοδύναμο» της διατήρησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στο Αιγαίο.

Επίσης, η χρήση «πλαστικού» χρήματος για συναλλαγές άνω των 70 ευρώ σε νησιά του Αιγαίου με πληθυσμό άνω των 4.100 κατοίκων. Ακόμα, κίνητρα για τον επαναπατρισμό καταθέσεων: φόρος 10% για να επιστρέψουν στην Ελλάδα και 15%-20% αν παραμείνουν στο εξωτερικό.

Πέραν των δημοσιονομικών, η κυβέρνηση φαίνεται να αποδέχεται τη μείωση του αριθμού προσλήψεων το 2015 (με εξαίρεση την Υγεία και την Παιδεία), ενώ αναγνωρίζει και την ανάγκη παρεμβάσεων στο Ασφαλιστικό. Όσο για τις αλλαγές στα εργασιακά, αυτές θα περιμένουν την έκθεση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO).

Το «κλειδί» που φαίνεται να ξεμπλόκαρε τις διαπραγματεύσεις ήταν ο ΕΝΦΙΑ, ο οποίος διατηρείται για το 2015 και θα επανεξεταστεί για το 2016.