Η εταιρεία Cambridge Analytica, που κατηγορείται ότι χρησιμοποίησε για πολιτικούς σκοπούς προσωπικά δεδομένα 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook, έπαιξε «κρίσιμης σημασίας ρόλο» στην ψηφοφορία του δημοψηφίσματος υπέρ του Brexit, δηλώνει ο whistleblower Κρίστοφερ Γουίλι, σε συνέντευξή που παραχώρησε στην εφημερίδα Liberation και δημοσιεύτηκε την Τρίτη σε σειρά ευρωπαϊκών εφημερίδων, όπως οι Le Monde, Die Welt, El Pais et La Repubblica.
 
Οι Βρετανοί θα είχαν ψηφίσει υπέρ του Brexit το 2016 χωρίς την Cambridge Analytica; «Οχι, έπαιξε κρίσιμο ρόλο, είμαι βέβαιος», δήλωσε ο πρώην διευθυντής έρευνας της Cambridge Analytica, σύμφωνα με δηλώσεις που δημοσιεύονται σήμερα στην εφημερίδα Liberation, η οποία πήρε τη συνέντευξη Κυριακή από τον Κρίστοφερ Γουίλι μαζί με τις εφημερίδες Le Monde, Die Welt, El Pais et La Repubblica.
 
Το πρώην στέλεχος της Cambridge Analytica, που έχει προκαλέσει μεγάλες αναταράξεις με τις αποκαλύψεις του, δηλώνει ότι η Aggregate IQ (AIQ), μία καναδική εταιρεία που συνδέεται με την Cambridge Analytica, συνεργάσθηκε για να βοηθήσει την προεκλογική εκστρατεία υπέρ της εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ, το «Leave.EU», να παρακάμψει το πλαφόν των δαπανών και θεωρεί ότι χωρίς την AggregateIQ «το στρατόπεδο του Leave δεν θα είχε κατορθώσει να κερδίσει στο δημοψήφισμα, που παίχτηκε σε λιγότερο από το 2% των ψήφων».
 

Πίσω από τις κλειστές πόρτες της Cambridge Analytica

 
Ζοφερή εικόνα περιέγραψε ο πληροφοριοδότης που κάθισε την Τρίτη στα έδρανα του βρετανικού κοινοβουλίου για να δώσει εξηγήσεις ενώπιον της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής που εξετάζει τη δράση της Cambridge Analytica. Εκεί, το πρώην στέλεχος της βρετανικής εταιρείας περιέγραψε την εικόνα μίας άνομης οργάνωσης που ασχολιόταν με πειρατικό υλικό, παράνομα δεδομένα και τη χρήση τεχνικών εκφοβισμού για να κερδίσουν εκλογές, ενώ υποστήριξε πως αποφάσισε να μιλήσει δημόσιο διότι το θεώρησε χρέος του ως πολίτης.
 
Στη συνέντευξή του στη Liberation, ο Κρίστοφερ Γουίλι περιγράφει τις ιδιαίτερες συνθήκες της πρόσληψής του το 2013 από την SCL, την μητρική εταιρεία της Cambridge Analytica, στη δημιουργία της οποίας συνέβαλε. Εξηγεί ότι εκ των υστέρων ανακάλυψε ότι ο προκάτοχός του βρέθηκε «νεκρός υπό ανεξήγητες συνθήκες στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του στο Ναϊρόμπι, όπου εργαζόταν για τον Ουχούρου Κενυάτα», τον πρόεδρο της Κένυας, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Monde.
 
Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε κατά την ακρόασή του στο βρετανικό κοινοβούλιο την Τρίτη, ο προκάτοχός του δηλητηριάστηκε από «μία συμφωνία που του βγήκε ξινή», για να συμπληρώσει πως «υπάρχουν υποψίες πως δηλητηριάστηκε στην κρεβατοκάμαρά του», υποστηρίζοντας μάλιστα πως η αστυνομία της Κένυας «δωροδοκήθηκε για να μην εισέλθει στο δωμάτιο του ξενοδοχείου για 24 ώρες». Ωστόσο, ξεκαθάρισε πως τα όσα ανέφερε για τον προκάτοχό του τα έχει ακούσει εντός της εταιρείας και δεν έχει να εισφέρει αποδείξεις για τους ισχυρισμούς του.
 
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η Cambridge Analytica δεν είχε μεγάλη ανησυχία για τον νόμο, υποστηρίζοντας πως «δεν ενδιαφέρονται για το εάν είναι κάτι νόμιμο ή όχι, αρκεί να γίνεται η δουλειά». Ο Γουίλι χαρακτήρισε την καναδική Aggregate IQ ως «εταιρεία κέλυφος» της Cambridge Analytica, για την οποία υπογράμμισε πως έχει εμπλακεί στην αποστολή βίαιων και εκφοβιστικών βίντεο στους ψηφοφόρους της Νιγηρίας, σε μια προσπάθεια να επηρεαστούν οι εκλογές.
 
Ακολούθως, ο Γουίλι τόνισε πως για την εταιρεία ήταν ζωτικής σημασίας η παρέμβαση σε εκλογές σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, υπογράμμισε πως ο κύριος σκοπός της Cambridge Analytica, της SCL και άλλων συνδεδεμένων εταιρειών δεν ήταν να κερδίσει εκλογές, αλλά να χρησιμοποιούν τον ρόλο τους στις εκλογές για να «συλλάβουν» τις κυβερνήσεις, και στη συνέχεια να χρησιμοποιούν αυτές τις επαφές για να αλλάξουν νόμους και κανονισμούς προς όφελος άλλων εταιρειών.
 
«Είναι η σύγχρονη αποικιοκρατία» απευθύνθηκε στους βουλευτές, για να συμπληρώσει πως «είναι εύκολο να κερδίσεις χρήματα, αλλά πρέπει πρώτα να έχεις τον άνθρωπό σου στην εξουσία».
 
«Εάν βοηθήσεις κάποιον να κερδίσει τις εκλογές, θα πληρωθείς αλλά δεν θα κερδίσεις πολλά χρήματα. Εάν όμως συστήσεις έναν υπουργό σε μια πετρελαϊκή εταιρεία, μπορεί να κερδίσεις πολλά από τη συμφωνία» εξήγησε σε άλλο μέρος της κατάθεσής του.
 

Η εμπλοκή στην Κένυα

 
Στο πλαίσιο της κατάθεσής του στο βρετανικό κοινοβούλιο, τα όσα υποστήριξε ο πληροφοριοδότης Κρίστοφερ Γουίλι για την δραστηριότητα της εταιρείας AggregateIQ στην Κένυα υπήρξαν διαφωτιστικά. Όπως υποστήριξε, η εταιρεία αυτή έπαιξε ρόλο στις εκλογές μοιράζοντας εξαιρετικά βίαια βίντεο με σκοπό να χειραγωγήσουν τους ψηφοφόρους, δείχνοντας ανθρώπους διαμελισμένους.
 
Ακόμη, στο στόχαστρο της Aggregate βρέθηκε ο υποψήφιος πρόεδρος Μουχαμμαντού Μπουχάρι, για τον οποίο η εταιρεία συνέλεγε στοιχεία, όπως τα ιατρικά του αρχεία και ιδιωτικά email. Μάλιστα, για τον στόχο αυτό επιστρεύτηκε μία ισραηλινή εταιρεία μυστικών πληροφοριών, η Black Cube.
 
Στο πλαίσιο αυτής της επιχείρησης, η Aggregate ελάμβανε υλικό από τη Νιγηρία και το διένειμε οnline, περιλαμβανομένων βίντεο εξαιρετικά απειλητικού και βίαιου περιεχομένου, που έδειχναν ανθρώπους διαμελισμένους, ανθρώπους να κόβουν λαιμούς άλλων ανθρώπων και άλλους που κάηκαν ζωντανοί. Όπως δήλωσε, υπήρχαν απίστευτα αντιισλαμικά και απειλητικά μηνύματα που απεικόνιζαν τους μουσουλμάνους ως βίαιους.
 

Ο ρόλος του Μπάνον και της Aggregate

 
Ο Γουίλι επαναλαμβάνει επίσης την εμπλοκή του Στιβ Μπάνον, του πρώην στενού συνεργάτη του Ντόναλντ Τραμπ και πρώην επικεφαλής του ακροδεξιού ιστότοπου Breitbart, δηλώνοντας ότι ερχόταν στο Λονδίνο «τουλάχιστον μία φορά τον μήνα» και ότι η έλευσή του συνέβαλε στο να πιεσθεί να εγκαταλείψει τη θέση του, σύμφωνα με τη Liberation.
 
Μάλιστα, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε στο βρετανικό κοινοβούλιο, ο Μπάνον ήταν εκείνος που εμπνεύστηκε τον τίτλο Cambridge Analytica για την εταιρεία, καθώς υποστήριξε πως μαζί με τον πρώην επικεφαλής της εταιρείας, Αλεξάντερ Νιξ, αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα «ψεύτικο γραφείο στο Cambridge».
 

infographic του Observer για τις σχέσεις μεταξύ SCL, Cambridge Analytica και Aggregate IQ
 
Όπως τόνισε ο Γουίλι, συναντήθηκε με τον επικεφαλής της καμπάνιας «Vote Leave» τον Νοέμβριο του 2015, πριν καν ανακοινωθεί η ημερομηνία των εκλογών, ενώ λίγο μετά την συνάντηση, η καμπάνια προσέλαβε την Aggregate. Κατά τον ίδιο, αυτό συνέβη επειδή δεν μπορούσε να προσλάβει την Cambridge Analytica, καθώς η εταιρεία συνεργαζόταν ήδη για την καμπάνια «Leave.EU», που ήταν αντίπαλη καμπάνια.
 
«Η Aggregate IQ χρησιμοποιούνταν ως μέσο ξεπλύματος χρήματος, οπότε μπορούσαν να ξοδέψουν περισσότερα από το όριο» ξεκαθάρισε σε άλλο σημείο της κατάθεσής του, εξηγώντας πως η εταιρεία κατάφερε να κινηθεί εκτός του πλαφόν που όριζε ο νόμος.
 
Ωστόσο, ο ίδιος υποστήριξε πως σε κάθε περίπτωση, η Cambridge Analytica μοιράστηκε με την Aggregate IQ δεδομένα, ισχυρισμοί για τους οποίους παρουσίασε στοιχεία στην βρετανική κοινοβουλευτική επιτροπή. Ακόμη, δήλωσε πεπεισμένος πως η εν λόγω καμπάνια επηρέασε το αποτέλεσμα, δεδομένου πως το ποσοστό διαφοράς αποδείχθηκε μικρό.
 
Για την εμπλοκή της Aggregate IQ και για την επιρροή της στο αποτέλεσμα, απάντησε πως «εάν κάποιος πιαστεί ντοπαρισμένος στους Ολυμπιακούς Αγώνες, κανένας δεν ρωτά εάν αυτό τον βοήθησε να κερδίσει. Απλά δεν πρέπει να κερδίζεις έχοντας κλέψει» υπογράμμισε, ενώ συμπλήρωσε πως η διαδικτυακή καμπάνια συνέβαλε τα μέγιστα και πως είναι πεπεισμένος πως, χωρίς να έχει κλέψει η πλευρά του Brexit, το αποτέλεσμα ενδεχομένως να ήταν διαφορετικό.