Σύμφωνα με πληροφορίες της Deutsche Welle, ρεπορτάζ της γερμανικής  εφημερίδας Handelsblatt με τίτλο «Η Ελλάδα απομακρύνεται από τη Γερμανία», στέκεται στην κοινή αεροναυτική άσκηση με την ονομασία «Μέδουσα 2020» μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου σε συνεργασία με τη Γαλλία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ανάμεσα σε άλλα, το δημοσίευμα εστιάζει στη δυσαρέσκεια της Ελλάδας για τις στενές σχέσεις Γερμανίας – Τουρκίας, τη στιγμή που Ελλάδα και Κύπρος ζητούν από την ΕΕ την επιβολή κυρώσεων σε βάρος της Άγκυρας για τις προκλητικές ενέργειες στην ανατολική Μεσόγειο.

«Μέδουσα ήταν το όνομα ενός τρομακτικού τέρατος στην αρχαιοελληνική μυθολογία, με μαλλιά φιδιού και πυρακτωμένα μάτια. Όσοι την έβλεπαν μετατρέπονταν σε πέτρες, σύμφωνα με τον μύθο. Αποτρεπτικός είναι και ο σκοπός της “Μέδουσας 2020”. Αυτή είναι η κωδική ονομασία της στρατιωτικής άσκησης που διεξάγουν τα πέντε κράτη αυτή την εβδομάδα. Η συμφωνία αποτελεί κομμάτι της διαφοροποίησης της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής» σημειώνει η Handelsblatt, υπογραμμίζοντας την προσθήκη στην άσκηση των Ην. Αραβικών Εμιράτων, με τα οποία ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπέγραψε στρατηγική συμφωνία πριν από δύο εβδομάδες στο Αμπού Ντάμπι.

«Στο παρασκήνιο βρίσκονται οι αυξανόμενες εντάσεις με την Τουρκία.  Eλλάδα και Κύπρος δεν έχουν καταφέρει να ικανοποιήσουν το αίτημά τους για επιβολή κυρώσεων στην Άγκυρα. Από τα μεγάλα ευρωπαϊκά κράτη μόνο η Γαλλία βρίσκεται δίπλα τους. Η ΕΕ επικρίνει τις τουρκικές έρευνες για φυσικό αέριο ως παράνομες και απειλεί την Άγκυρα με κυρώσεις, διστάζει όμως να τις εφαρμόσει. Κυρίως όμως η γερμανική κυβέρνηση βάζει φρένο – μάλλον λόγω της σημασίας της Τουρκίας για τη διατήρηση της προσφυγικής συμφωνίας και λαμβάνοντας υπόψιν οικονομικά συμφέροντα, ιδίως στον εξοπλιστικό τομέα. Πέρυσι πάνω από το ένα τρίτο των γερμανικών εξαγωγών όπλων είχε προορισμό την Τουρκία».

Σύμφωνα με την Handelsblatt η Ελλάδα αντιλαμβάνεται το γερμανο-τουρκικό εξοπλιστικό πρόγραμμα ως «απειλή». Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, «ο θυμός για τη στάση της Γερμανίας δεν είναι μόνο μεγάλος εντός της ελληνικής κυβέρνησης. Και ο απλός κόσμος είναι απογοητευμένος. Επειδή η ΕΕ ελίσσεται, η Αθήνα δημιουργεί τώρα ένα νέο δίκτυο εταιρικών σχέσεων. Αυτό λειτουργεί ιδίως επειδή και άλλες χώρες της περιοχής θεωρούν επίσης τη στάση της Τουρκίας στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική ολοένα πιο επιθετική».

To ρεπορτάζ αναφέρεται στην κοινή δήλωση Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου τον περασμένο Μάρτιο, όπου καταδικάζουν τις τουρκικές εδαφικές αξιώσεις στη Μεσόγειο και σημειώνει ότι «οι προσπάθειες της Τουρκίας να γίνει ηγεμονική δύναμη στη Μέση Ανατολή αντιμετωπίζονται με μεγάλη καχυποψία από τις περισσότερες χώρες της περιοχής.

Η Τουρκία παραμένει εκτός. Η Αθήνα δημιουργεί επίσης στενότερες επαφές με τη Σαουδική Αραβία. Oι νέες εταιρικές σχέσεις θα επωφεληθούν και από την αποκλιμάκωση στις σχέσεις Σαουδικής Αραβίας και Ισραήλ, με το οποίο η Ελλάδα επίσης συνεργάζεται στενά. Η Τουρκία, που έχει καλές σχέσεις μόνο με το Κατάρ στη Μέση Ανατολή, απομονώνεται επομένως περισσότερο στην περιοχή. Η κυβέρνηση της Άγκυρας παρακολουθεί τις διπλωματικές δραστηριότητες της ελληνικής κυβέρνησης με αυξανόμενη δυσαρέσκεια. Το τουρκικό ΥΠΕΞ χαρακτηρίζει τις νέες συνεργασίες των Ελλήνων “συμμαχία του κακού”».

Διαπραγματεύσεις με ΗΠΑ για αντιτορπιλικό και φρεγάτες

Πληροφορίες της «Καθημερινής» αναφέρουν πως η Ελλάδα βρίσκεται σε συζητήσεις με τις ΗΠΑ την αποδέσμευση αντιτορπιλικού κλάσης Arleigh Burke, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ενδιάμεση λύση μέχρι να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των φρεγατών που προτείνονται από την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin. Ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, κοινοποίησε μέσω twitter φωτογραφία από τον επίσημο λογαριασμό του έκτου στόλου των ΗΠΑ στο Twitter, με το αντιτορπιλικό «USS Donald Cook» να πλέει προς το Αιγαίο.


Παράλληλα, το δημοσίευμα αναφέρει ότι η Ελλάδα διατηρεί τη διαδικασία ανοιχτή και σε άλλους ενδιαφερομένους, «γεγονός που σημαίνει ότι εφόσον Γάλλοι, Γερμανοί, Ολλανδοί, Ιταλοί, Ισπανοί ή άλλοι το επιθυμούν, μπορούν να καταθέσουν βελτιωμένη πρόταση για το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων φρεγατών του Π.Ν. Η παραχώρηση πλοίου ενδιάμεσης λύσης αποτελεί προϋπόθεση για την αποδοχή οποιασδήποτε προσφοράς (MMSC από ΗΠΑ, Belh@rra από Γαλλία, A-200 από Γερμανία κ.ά.), καθώς σε όποια πρόταση και αν καταλήξει το Π.Ν., η πρώτη νέα φρεγάτα είναι αδύνατον να παραδοθεί πριν από το 2024-25, σε περίοδο κατά την οποία ο στόλος είναι ήδη σημαντικά καταπονημένος».