2.1 Δημοσιονομική πολιτική

Το πρωτογενές αποτέλεσμα για το 2015, όπως ορίζεται στο πλαίσιο του προγράμματος αναμένεται να έχει επιτευχθεί σε ποσοστό [χχ] τοις εκατό του ΑΕΠ, σε σύγκριση με τον στόχο του προγράμματος για έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ, με βάση μια ισχυρότερη συλλογή εσόδων και τις εφάπαξ εισπράξεις που δεν είχαν προβλεφθεί κατά το 3ο πρόγραμμα που συμφωνήθηκε με τον ESM τον Αύγουστο του 2015. Παρά τη δημοσιονομική υπεραπόδοση του 2015 η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική τροχιά παρέμεινε αμετάβλητη καθώς οι αποδόσεις των ήδη νομοθετημένων μέτρων έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω σε σχέση με τα πραγματικά αποτελέσματα και τη μη εφαρμογή ορισμένων μέτρων.

Οι ελληνικές αρχές δεσμεύτηκαν για την εξασφάλιση βιώσιμων δημόσιων οικονομικών με την συνέχιση της δημοσιονομικής πορείας που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015 και αναφέρεται σε πρωτογενές πλεόνασμα 0,5, 1,75 και 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ το 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα. [Ο ορισμός του προγράμματος για το πρωτογενές πλεόνασμα θα μπορούσε να ρυθμιστεί ώστε να αποκλείει την επίδραση των καθαρών δαπανών για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών μέσω ενός κατάλληλου μηχανισμού παρακολούθησης της Ε.Ε. ].

Για την κάλυψη των δημοσιονομικών στόχων, ως προαπαιτούμενη δράση η κυβέρνηση θα υιοθετήσει συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το 2016 και θα νομοθετήσει με στόχο την εξοικονόμηση πόρων που ισοδυναμούν με [¾], [2¼] και [3,2] τοις εκατό του ΑΕΠ για το 2016, το 2017 και το 2018 αντίστοιχα, μέσω των παρακάτω παραμετρικών μέτρων:

  • Σφαιρική μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος (όπως περιγράφεται αναλυτικά στην παράγραφο 2.5.1) που θα δημιουργήσει πρόσθετη εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ και θα αντισταθμίσει το κόστος της απόφαση του ΣτΕ (που ισοδυναμεί με 2% του ΑΕΠ) σχετικά με τη συνταγματικότητα ορισμένων πτυχών του προηγούμενου μεταρρυθμιστικού προγράμματος μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος. Η μεταρρύθμιση θα αυξήσει την εξοικονόμηση πόρων και πέραν του 2018 μέχρι το 2025.

  • Σημαντική μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων που θα αποδώσει 1% του ΑΕΠ, το οποίο θα περιλαμβάνει τα ακόλουθα βασικά στοιχεία (βλ. HMU για λεπτομέρειες):

o Σημαντική μείωση των ευκαιριών φοροαποφυγής, μέσω της συγκέντρωσης των μέχρι σήμερα ξεχωριστών συστημάτων φορολογίας απασχόλησης και εισοδήματος επιχειρήσεων σε μια ενιαία υποκείμενη συνολική φορολογίας απασχόλησης. Το ανώτατο όριο του πραγματικού φορολογικού συντελεστή, συμπεριλαμβανομένων των έκτακτων φόρων αλληλεγγύης θα ανέρχεται στο [50] τοις εκατό.

o Διεύρυνση της φορολογικής βάσης μέσω της μείωσης της έκπτωσης φόρου για εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες από 2.100 ευρώ σε [1.800 ευρώ]. Αυτό θα μειώσει το αφορολόγητο όριο στα [8.182 ευρώ] και θα εξασφαλίσει ότι τουλάχιστον το 50% των μισθωτών και των συνταξιούχων θα πληρώσουν φόρο. Για να βελτιωθεί η διαφάνεια η κοινωνική έκπτωση φόρου πρέπει να μειωθεί σημαντικά.

o Μόνιμη ενσωμάτωση του επιδόματος αλληλεγγύης στον κώδικα φορολογίας με διαφοροποιημένους οριακούς συντελεστές από 0 έως [9]% που συνδέονται στενά με τον φόρο εισοδήματος.

o Περιορισμός του ορισμού του επαγγελματία αγρότη για τους σκοπούς του ορισμού του φορολογητέου εισοδήματος και την κατάργηση του προνομιακού φορολογικού καθεστώτος για το γεωργικό εισόδημα (συμπεριλαμβανομένων και των άμεσων επιδοτήσεων) μέσω της φορολογίας για το ίδιο φορολογικό πρόγραμμα απασχόλησης και εισοδήματος επιχειρήσεων με τα πρότυπα της έκπτωσης φόρου.

o Παροχή φορολογικής ουδετερότητας για τις επενδύσεις, τους φορολογικούς συντελεστές επί των μερισμάτων και των εσόδων από τους τόκους που συγκλίνουν σε 15%. Τα εισοδήματα από ενοίκια θα φορολογούνται με 15% έως τα 12.000€ ετήσιο εισόδημα και σε 33% πέρα από αυτό το ποσό.

  • Παραμετρικά μέτρα με σκοπό την εξοικονόμηση ποσού της τάξης του [1,2]% του ΑΕΠ συμπεριλαμβανομένων των:

o Εξορθολογισμός των συντελεστών και των απαλλαγών προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα του ΦΠΑ (εξοικονόμηση περίπου ¼ % του ΑΕΠ), συμπεριλαμβανομένων [(i) εισαγωγή του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ για υπηρεσίες κοινής ωφελείας (ηλεκτρισμός, φυσικό αέριο), συλλογής επεξεργασίας νερού και υπηρεσίες τροφοδοσίας, εμφιαλωμένο νερό και ταχυδρομικών υπηρεσιών, (ii) αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ για τα βιβλία, περιοδικά και τις ψυχαγωγικές υπηρεσίες από το 6% στο 13% (iii) μείωση της έκπτωσης ΦΠΑ για νέες αγορές αυτοκινήτων για τις επιχειρήσεις. Τα έσοδα από τον ΦΠΑ θα αυξηθούν περαιτέρω μέσω της προσαρμογής των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα].[να το καθορίσουν οι αρχές].

o Περαιτέρω έλεγχος του μισθολογικού κόστους (εξοικονόμηση πάνω από ¼ τοις εκατό του ΑΕΠ). [Να το καθορίσουν οι αρχές]. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει (i) το πάγωμα της αύξησης των μισθών από το 2016 έως το 2018 για ειδικά μισθολόγια, όπως συμβαίνει σήμερα για το ενιαίο μισθολόγιο (ii) η επέκταση της αναλογίας 1 πρόσληψη για κάθε 5 απολύσεις σε όλο τον δημόσιο τομέα.

o Εξορθολογισμός της φορολογίας σε ορισμένους τομείς (εξοικονόμηση περίπου 0,5 τοις εκατό του ΑΕΠ). Περιλαμβάνοντας: (i) την εναρμόνιση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα, το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια κατά τα πρότυπα και τις οδηγίες της Ε.Ε. (ii) την προσαρμογή των συντελεστών και απαλλαγών για τον ΕΝΦΙΑ (iii) την μεταρρύθμιση της φορολογίας των οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της ταξινόμησης, του φόρου πολυτελείας και κυκλοφορίας και του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων για αγορά αυτοκινήτων σε επιχειρήσεις (iv) την αύξηση της εισφοράς για τα κινητά τηλέφωνα σε συνδρομητές κατά 25% και την καθιέρωση εισφοράς 10% στις συνδρομές καλωδιακής τηλεόρασης (iv) την αύξηση φορολογίας κεφαλαίων ΟΣΕΚΑ, κτηματομεσιτικών, επενδύσεων και εταιριών διαχείρισης χαρτοφυλακίων (vi) τη μόνιμη αύξηση του (επί τοις εκατό) τζίρου της φορολογίας τυχερών παιχνιδιών [Να συμπληρωθεί] επί του ΑΕΠ. [Άλλα μέτρα που θα προκύψουν από τις συζητήσεις με τις αρχές].

o Στοχευμένες περικοπές στις αμυντικές δαπάνες [0,2] τοις εκατό του ΑΕΠ.

Το πακέτο των παραμετρικών φορολογικών μέτρων θα πρέπει να ενισχυθεί από ένα ευρύ φάσμα των διοικητικών ενεργειών από την πλευρά των εσόδων και των δαπανών. Από την πλευρά των εσόδων, οι δράσεις θα περιλαμβάνουν κυρίως εκείνες που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των ελλείψεων στην είσπραξη και επιβολή φόρων και να δημιουργηθούν κίνητρα για τη συμμόρφωση ώστε να υπάρξει χρόνος για να αποδώσουν καρπούς (βλέπε παράγραφο 2.3). Επιπλέον θα ξεκινήσει αναθεώρηση δημοσίων δαπανών από τον [Μάιο] 2016 που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016 με στόχο την ανάληψη δράσεων που θα παράγουν οικονομία της τάξης του 0,1 και του 0,3 % του ΑΕΠ το 2017 και το 2018 αθροιστικά.

Αν τα ετήσια δημοσιονομικά αποτελέσματα επιβεβαιώσουν ότι τα ανωτέρω διοικητικά μέτρα αποδίδουν αρκετά ώστε να οδηγήσουν σε μόνιμη δημοσιονομική υπεραπόδοση έναντι των αναληφθεισών στόχων του προγράμματος οι αρχές μπορούν -σε συμφωνία με τους Θεσμούς- να εξετάσουν τη χρήση των διαθέσιμων δημοσιονομικών περιθωρίων για την ενίσχυση του προγράμματος του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και / ή να μειώσουν το φορολογικό βάρος με προϋπόθεση οι επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων να είναι εξασφαλισμένη.

Η Ελληνική κυβέρνηση θα παρακολουθεί τους δημοσιονομικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αποφάσεων και θα λάβει αντισταθμιστικά μέτρα, όπου απαιτείται, για την αντιμετώπιση των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων στο πλαίσιο της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής για το 2017-2020 η οποία θα πρέπει να έχει νομοθετηθεί έως τον Ιούνιο του 2016 (βασικό παραδοτέο) και για τις ετήσιες αναθεωρήσεις του.