Δεκτό με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας και την καταψήφισή του από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΙΝΑΛ, του ΚΚΕ και του ΜέΡΑ25 (επιφυλάχθηκε το κόμμα του Βελόπουλου) -κατά πλειοψηφία- έγινε το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο» από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Περίοπτη θέση στις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών λαμβάνουν εκείνες που στοχεύουν ευθέως στην ενίσχυση του εφοπλιστικού κλάδου και όσων «ανθίζουν» γύρω του, καθώς περί τις 13 ρυθμίσεις έρχονται να ευνοήσουν τα μεγάλα εφοπλιστικά συμφέροντα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Αυγής, το φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει ευνοϊκές διατάξεις για επενδυτικές εταιρείες, off shore εφοπλιστών, golden boys και μερισματούχους. Σταχυολογώντας τις επίμαχες διατάξεις:

  • Η μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος επιχειρήσεων από το 28% που ισχύει σήμερα στο 24%, με το κόστος να αγγίζει τα 550 εκατ. ευρώ.
  • Μείωση του συντελεστή φορολόγησης κερδών, με τη φορολογία μερισμάτων να πέφτει στο 5% από το 10%, κόστους 75 εκατ. ευρώ.
  • Για τα υψηλά μισθολογικά κλιμάκια, άνω των 40.000 ευρώ, μείωση του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης από 45% στο 44%. Όπως εξηγεί το παράδειγμα της εφημερίδας, «έχουμε το οξύμωρο -πλην εξόχως ταξικό- σχήμα, μεικτά εισοδήματα των 10.000 ευρώ μηνιαίως να ελαφρύνονται φορολογικώς λόγω της διαφοράς παρακράτησης φόρου που θα λάβουν οι μισθωτοί με από την πρώτη κιόλας μισθοδοσία του 2020 πάνω από 100 ευρώ (101,25 ευρώ στις 10.000 ευρώ) όταν τα 800 ευρώ μεικτά θα έχουν όφελος 5,58 ευρώ».
  • Επιστροφή στο 2016 για το καθεστώς φορολόγησης του ενεργητικού των εταιρειών επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία, με φορολόγηση στο 10% επί του εκάστοτε ισχύοντος επιτοκίου παρέμβασης της ΕΚΤ, προσαυξανομένου κατά 1 ποσοστιαία μονάδα επί του μέσου όρου των επενδύσεών τους, πλέον των διαθεσίμων, σε τρέχουσες τιμές. «Πρακτικά πρόκειται για επαναφορά του φόρου 0,105% ετησίως, αντί του 0,75% που ίσχυε από το 2016, με ζημία για τα δημόσια ταμεία υπολογιζόμενη πάνω από τα 20 εκατ. ευρώ».
  • Αναστολή επιβολής ΦΠΑ στις οικοδομές με άδεια από τον Ιανουάριο του 2016, με κόστος περί τα 26 εκατ. ευρώ.
  • Αναστολή επιβολής φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων.
  • Απαλλαγή φόρου εισοδήματος και εισφοράς αλληλεγγύης οι τόκοι εταιρικών ομολόγων εισηγμένων σε οργανωμένη αγορά.
  • Καθορισμός του κατ’ αποκοπήν φόρου στις επενδύσεις στις 100.000 ευρώ, για επενδύσεις άνω των 500.000 ευρώ.
  • Θέσπιση όρων απαλλαγής νομικών προσώπων φορολογικών κατοίκων Ελλάδας από φόρο υπεραξίας μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής
  • Επαναφορά μείωσης προκαταβολής φόρου εισοδήματος στο 95% του προκύπτοντος φόρου για νομικά πρόσωπα (για το 2018).
  • Κατάργηση εισφοράς 0,6% του Ν. 128/1975 στις πιστώσεις factoring και leasing.
  • Φορολόγηση με συντελεστή για τη διάθεση μετοχών (stocking options), αντί φορολόγησης στην υπεραξία με βάση την κλίμακα.
  • Διεύρυνση των πεδίων απαλλαγής από τον ειδικό φόρο ακινήτων για off shore εταιρείες για νατυιλιακές εταιρείες που εγκατέστησαν γραφεία στην Ελλάδα σύμφωνα με τον αναγκαστικό νόμο της χούντας 378/1968.

Το τέλος των ψαράδων με το τέλος στα σκάφη τους

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιβάλει νέα τέλη στα μικρά σκάφη, σε ρυμουλκά και αλιευτικά πλοία, προκαλώντας τις αντιδράσεις ψαράδων και ευρύτερα του κλάδου.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 57 του φορολογικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε  στη Βουλή, καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής του τέλους υπέρ του Δημοσίου με τα επιλέξιμα για την επιβολή αλιευτικά και ρυμουλκά πλοία (παρ. 1), οι υπόχρεοι (παρ. 2), οι αντίστοιχες κλίμακες (παρ. 3 και 4), καθώς και η διαδικασία για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους (παρ. 5-11). Ειδικά για τα ρυμουλκά, γίνεται χρήση του μέτρου που εμπεριέχεται στη σχετική σύσταση SA 33828 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τίθεται ως κριτήριο ο χρόνος δραστηριοποίησης των ρυμουλκών σε εργασίες θαλάσσιων μεταφορών.

Άρθρο 57
Προσδιορισμός και καταβολή τέλους ρυμουλκών και αλιευτικών πλοίων

1. Επιβάλλεται τέλος υπέρ του Δημοσίου σε όλα τα υπό ελληνική σημαία αλιευτικά πλοία και πλοιάρια, καθώς και στα ρυμουλκά των οποίων ο χρόνος δραστηριοποίησης σε υπηρεσίες θαλασσίων μεταφορών δεν υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού χρόνου δραστηριοποίησής τους. Από την υποχρέωση καταβολής του τέλους εξαιρούνται τα αμιγώς ναυαγοσωστικά πλοία που εκτελούν αποκλειστικά εργασίες διάσωσης και θαλάσσιας αρωγής.

2. Υπόχρεοι σε καταβολή του τέλους είναι:
α) οι πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες των πλοίων της παρ. 1 που είναι εγγεγραμμένοι στο οικείο νηολόγιο ή λεμβολόγιο, ανεξάρτητα από την κατοικία ή τη διαμονή ή την έδρα αυτών στην ημεδαπή ή αλλοδαπή, ή ο νόμιμος εκπρόσωπός τους που έχει αποδεχθεί εγγράφως τον διορισμό του,
β) κάθε πρόσωπο που κατ’ εντολή του πλοιοκτήτη ή οποιοσδήποτε αρχής ή από οποιαδήποτε άλλη αιτία, διαχειρίζεται το πλοίο και εισπράττει ναύλους.
Οι ως άνω ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον έκαστος για την πληρωμή του τέλους.

3. Το τέλος για τα ρυμουλκά της παρ. 1 υπολογίζεται σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα, με βάση τη συνολική ιπποδύναμη αυτών:

Συνολική ισχύς πλοίου σε ίππους (ΒΗΡ) Ετήσιο τέλος σε ευρώ
από 501 μέχρι 1000 6.500
από 1001 μέχρι 1500 7.000
από 1501 μέχρι 2000 8.000
από 2001 μέχρι 2500 9.000
από 2501 μέχρι 3000 10.000
από 3001 μέχρι 3500 11.000
από 3501 μέχρι 4000 12.000
από 4001 μέχρι 4500 13.000
από 4501 μέχρι 5000 14.000
από 5001 και άνω 15.000

4. Το τέλος για τα αλιευτικά πλοία και πλοιάρια υπολογίζεται σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα, με βάση το ολικό μήκος αυτών:

Ολικό μήκος πλοίου σε μέτρα Ετήσιο τέλος σε ευρώ
μέχρι 6 100
από 6,01 μέχρι 8 150
από 8,01 μέχρι 10 225
από 10,01 μέχρι 12 338
από 12,01 μέχρι 15 506
από 15,01 μέχρι 18 759
από 18,01 μέχρι 24 1.139
από 24,01 μέχρι 30 1.706
από 30,01 μέχρι 36 2.563
από 36,01 μέχρι 45 3.844
από 45,01 και άνω 5.767

5. Η επιβολή του τέλους έχει εφαρμογή από τη νηολόγηση των πλοίων της παρ. 1 σε ελληνικό λιμένα και μέχρι τον χρόνο κατά τον οποίο λαμβάνει χώρα το γεγονός που επιβάλλει τη διαγραφή τους από το νηολόγιο. Ειδικά για τα ρυμουλκά, ο χρόνος αναμονής αυτών μέσα στο έτος εξομοιώνεται με το είδος των υπηρεσιών που παρασχέθηκαν μέχρι να τεθούν σε αναμονή, οι οποίες μπορεί να συνιστούσαν ή όχι θαλάσσιες μεταφορές. Οι υπηρεσίες ρυμούλκησης που εκτελούνται σε λιμένες, καθώς και αυτές που αφορούν στην παροχή βοήθειας σε αυτοκινούμενο σκάφος για να προσλιμενιστεί ή να διέλθει διώρυγα δεν συνιστούν θαλάσσιες μεταφορές.

6. Για τα έτη έναρξης ή διακοπής της εκμετάλλευσης των πλοίων της παρ. 1, το τέλος υπολογίζεται ανάλογα με τις ημέρες εκμετάλλευσης αυτών μέσα στο έτος. Σε περίπτωση πλήρως αποδεδειγμένης αργίας λόγω επισκευών ή ελλείψεως εργασιών των πλοίων αυτών για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει τις είκοσι (20) συνεχείς ημέρες ανά έτος εκμετάλλευσης, το τέλος μειώνεται ανάλογα με τις ημέρες αργίας. Για τη μείωση του τέλους λόγω αργίας του πλοίου, απαιτείται η υποβολή από τον φορολογούμενο σχετικής αίτησης συνοδευόμενης από τα απαραίτητα δικαιολογητικά στην αρμόδια για το πλοίο φορολογική αρχή και η έγκριση από αυτή, πριν την υποβολή της αρχικής εμπρόθεσμης δήλωσης απόδοσης του τέλους για το έτος που έλαβε χώρα η αργία.

7. Για την απόδοση του τέλους, οι υπόχρεοι που είναι εγγεγραμμένοι στο νηολόγιο ή λεμβολόγιο την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους, υποβάλλουν μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Μαρτίου του επόμενου έτους, δήλωση στην αρμόδια για το πλοίο φορολογική αρχή με την οποία γίνεται άμεσος προσδιορισμός αυτού. Η καταβολή του τέλους γίνεται σε δύο (2) δόσεις στο έτος υποβολής της δήλωσης και ειδικότερα, μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των μηνών Ιουνίου και Οκτωβρίου αντίστοιχα.

8. Σε περίπτωση μεταβίβασης της κυριότητας του πλοίου, η δήλωση του αναλογούντος τέλους από το πρόσωπο που μεταβιβάζει το πλοίο, υποβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου από τη μεταβίβαση μήνα και η καταβολή γίνεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μεθεπόμενου από τη μεταβίβαση μήνα. Ο αποκτών είναι εξ ολοκλήρου υπόχρεος σε καταβολή του τέλους που βαρύνει το πλοίο από τον χρόνο της μεταβίβασης και μετά.

9. Σε περίπτωση διακοπής εργασιών της εκμετάλλευσης του πλοίου και διαγραφής αυτού από το νηολόγιο ή λεμβολόγιο, ο πλοιοκτήτης υποβάλλει δήλωση του τέλους για το ποσό που αναλογεί μέχρι τον χρόνο κατά τον οποίο λαμβάνει χώρα το επιβάλλον τη διαγραφή του από το νηολόγιο γεγονός. Οι προθεσμίες υποβολής της δήλωσης και της καταβολής είναι οι ίδιες με εκείνες της μεταβίβασης του πλοίου κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο.

10. Ειδικά οι πλοιοκτήτες ρυμουλκών που είναι εγγεγραμμένοι στο νηολόγιο την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους, υποχρεούνται μέχρι το τέλος του μηνός Φεβρουάριου του επόμενου έτους αντίστοιχα και πριν την υποβολή των δηλώσεων του τέλους, να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση μαζί με κατάσταση με τα στοιχεία όλων των ρυμουλκών κυριότητάς τους, διαχωρίζοντας αυτά σε υπαγόμενα και μη στο τέλος, στην αρμόδια για το πλοίο φορολογική αρχή.

11. Σε περίπτωση παράλειψης υποβολής δήλωσης από τον υπόχρεο του τέλους ή υποβολής από αυτόν εκπρόθεσμης ή ανακριβούς δήλωσης εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 4174/2013 (Α’170).

12. Με την καταβολή του τέλους εξαντλείται κάθε άλλη φορολογική υποχρέωση των ως άνω φυσικών ή/και νομικών προσώπων από κάθε φόρο, εισφορά, τέλος, κράτηση ή οποιαδήποτε άλλη φορολογικής φύσης επιβάρυνση, εκτός από την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για το εισόδημα από την εκμετάλλευση των πλοίων αυτών. Ως εισόδημα απαλλασσόμενο νοείται και η υπεραξία πραγματοποιούμενη από εκποίηση πλοίου, είσπραξη ασφαλιστικής αποζημίωσης ή είσπραξη από οποιαδήποτε άλλη αιτία.

13. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης, ο αριθμός των δόσεων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, η διαδικασία για την βεβαίωση και είσπραξη του τέλους, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, οι προϋποθέσεις αναγνώρισης της αργίας και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για αυτή, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου.

Οι διατάξεις του άρθρου 57 εφαρμόζονται για την εκμετάλλευση πλοίων από 1.1.2020 και μετά.

«Η ανταμοιβή των ανθρώπων της θάλασσας»

Χαρακτηριστική των αντιδράσεων των ψαράδων, η ανακοίνωση του Αλιευτικού Συλλόγου Βόλου:
Τελικά η μείωση φόρων που υποσχέθηκε ο Κ.Μητσοτάκης, είναι η επιβολή ενός χαρατσιού στα ΑΛΙΕΥΤΙΚΑ!!!
Άνθρακας ο θησαυρός για τους ψαράδες αυτής της χώρας και της Μαγνησίας τελικά, που πίστεψαν τα παχιά λόγια και το ενδιαφέρον των βουλευτών για τους πτωχούς ψαράδες!!!
Ένας κλάδος που καταρρέει όπως όλος ο πρωτογενής τομέας αυτής της χώρας, έρχονται οι χαρτογιακάδες της ΑΑΔΕ και ο Υπουργός της ανάπτυξης και τον δίνουν την χαριστική βολή η μάλλον τον βουλιάζουν στα νερά του Αιγαίου.
Σίγουρα θα τους θυμηθούν όμως τους ψαράδες οι βουλευτές μας και η εκάστοτε κυβέρνηση σε επιχειρήσεις διάσωσης μεταναστών, ναυαγίων, στο Μάτι και όπου χρειάστηκε να πάνε με τα καΐκια τους αφιλοκερδώς και πάντα με γνώμονα την αλληλεγγύη για τον συνάνθρωπο τους που κινδυνεύει στη θάλασσα!
Αυτοί που όπως λένε όλοι άλλωστε είναι οι φρουροί του Αιγαίου και των ακριτικών νησιών μας!
Οι βουλευτές μας λοιπόν ως συνήθως θα τρέξουν να τους συγχαρούν και να φωτογραφηθούν μαζί τους, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη τους για να παίξει στο δελτίο τον 9 και μετά σιωπή για την επιβολή χαρατσιων με το έτσι θέλω ένα ωραίο πρωί!
Αυτή είναι λοιπόν η ανταμοιβή όλον αυτών των ανθρώπων της θάλασσας, η επιβολή τέλους ή αλλιώς ενός χαρατσιού γιατί έχουν ένα καΐκι και δεν έχουν βαπόρι όπως έχουν οι κολλητοί της κυβέρνησης εφοπλιστές!!!
Τελικά κύριοι βουλευτές της Μαγνησίας ποιά είναι η άποψη σας και τι θα κάνετε ώστε να αρθεί αυτή
 η άδικη επιβολή του τέλους αλιευτικών πλοίων?
Ο Πρόεδρος 
Ξηραδακης Χρηστος
Διαβάστε σχετικά: