Έρευνα των Reporters United και της Εφημερίδας των Συντακτών καταδεικνύει την τραγική και επικίνδυνη κατάσταση που επικρατεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τα μακροχρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει. Το συγκεκριμένο πρόβλημα που ξεκινάει από το 2019 και διαρκώς επιδεινώνεται χτυπάει συναγερμό.

Η πλειοψηφία των ρηγματωμένων στρωτήρων προέρχεται από παρτίδες που προμήθευσε η εταιρεία “ΣΤΡΩΤΗΡΕΣ ΑΒΕ”, θυγατρική της ΤΕΡΝΑ, η οποία, σύμφωνα με την έρευνα, αναγνωρίζει το πρόβλημα.

Το πρόβλημα αυτό προκύπτει από επιστολή της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ προς την ΕΡΓΟΣΕ και, αν και οι περισσότεροι εξ’ αυτών δεν είναι, ακόμα, επικίνδυνοι για την κυκλοφορία, τουλάχιστον 1.000 από τους στρωτήρες χρειάζεται άμεσα να αντικατασταθούν.

Το 2021, μάλιστα, μελέτη του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης που δημοσιεύεται στην έρευνα, δείχνει ότι η συντριπτική πλειονότητα των στρωτήρων που εξετάστηκαν δεν κάλυπτε τα πρότυπα ασφαλείας και συγκεκριμένα η κοινοπραξία αναφέρει ότι στις τακτικές επιθεωρήσεις διαπιστώνεται ότι «ο αριθμός των ρηγματωμένων στρωτήρων αυξάνεται και η κατάστασή τους σταδιακά επιδεινώνεται». Δεν έχουν καν ξεκινήσει οι εργασίες αντικατάστασης τους και στους δείκτες παρακολούθησης του έργου, που αφορά σε 850 στρωτήρες, ο βαθμός υλοποίησης είναι 0%.

Το πρόβλημα αυτό είναι άγνωστο τόσο στους επιβάτες και τους εργαζόμενους του σιδηροδρόμου όσο και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που έχει την αρμοδιότητα της ασφάλειας. Στο δημοσίευμα για την έρευνα υπάρχει και δήλωση της επικεφαλής της ΡΑΣ, Ιωάννας Τσιαπαρίκου, η οποία αναφέρει ότι «Είναι η πρώτη φορά που το ακούω, δεν ξέρω αν έχει ενημερωθεί το υπουργείο Μεταφορών, εμείς πάντως δεν γνωρίζουμε τίποτα».

Οι περισσότεροι από τους ρηγματωμένους στρωτήρες παρήχθησαν στα τέλη του 2008-αρχές 2009 από τη ΣΤΡΩΤΗΡΕΣ ΑΒΕ και μόλις ένα χρόνο μετά την έναρξη κυκλοφορίας του συγκεκριμένο τμήμα, το 2019, “έγινε σαφές ότι κάτι δεν πάει καλά”, όπως αναφέρεται στην έρευνα των Reporters United και Εφ.Συν. Τον Ιούλιο του ίδιου έτους, εντοπίστηκαν 250 ρηγματωμένοι στρωτήρες και ο ΟΣΕ ζήτησε την αντικατάσταση τους, ωστόσο η ΕΡΓΟΣΕ δεν προέβη στις απαραίτητες ενέργειες.