Σύμφωνα με την έρευνα «Οικονομικό Βαρόμετρο», που πραγματοποιείται για το ΕΒΕΑ από την εταιρεία ALCO, οι δείκτες απαισιοδοξίας για την πορεία της εθνικής οικονομίας και τα οικονομικά των νοικοκυριών πέφτουν στα χειρότερα επίπεδα από τις αρχές του 2013.

Το πρώτο από τα δυο ερωτήματα που θέτει κάθε δίμηνο το ΕΒΕΑ αφορά στη γνώμη των πολιτών για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Σε αντίθεση με την προηγούμενη περίοδο, διαπιστώνεται αύξηση του ποσοστού απαισιοδοξίας στις 70 μονάδες, από τις 68 της προηγούμενης μέτρησης. Ο δείκτης αισιοδοξίας για την πορεία της οικονομίας μειώθηκε κατά 3% από το 18% στο 15%, ενώ το ποσοστό αποχής αυξήθηκε κατά 1%.

Το δεύτερο πάγιο ερώτημα σχετίζεται με την πορεία των προσωπικών οικονομικών των πολιτών, όπου το ποσοστό απαισιοδοξίας αυξήθηκε στο 75%, 1% περισσότερο από το Βαρόμετρο του Σεπτεμβρίου, ενώ μειώθηκε και ο προσωπικός δείκτης αισιοδοξίας στο 10%.

Η εικόνα βελτίωσης που είχαν παρουσιάσει οι δυο αυτοί δείκτες από την αρχή του έτους τείνει να εξαλειφθεί, με τα ποσοστά να επανέρχονται στα επίπεδα του 2012.
Το 47% αναμένουν επιπρόσθετα μέτρα και νέο μνημόνιο

Απαισιόδοξη παρουσιάζεται η κοινωνία και στα τρία ερωτήματα που θέτει το ΕΒΕΑ για τρέχοντα ζητήματα.

Σε ερώτηση σχετικά με το αποτέλεσμα της διάστασης απόψεων μεταξύ τρόικας και ελληνικής κυβέρνησης, το 47% των ερωτηθέντων εκτιμούν ότι το κοινωνικό σύνολο θα επιβαρυνθεί με επιπρόσθετα μέτρα και νέο μνημόνιο, ενώ μόλις το 16% αναμένουν κάποια αντίδραση απ' την πλευρά της κυβέρνησης και το 11% εκτιμούν ότι θα υπάρξει υπαναχώρηση της τρόικας. Επίσης, παρουσιάζεται υψηλό το ποσοστό των συμμετεχόντων (26%) οι οποίοι είτε δεν έχουν είτε επέλεξαν να μην εκφέρουν προσωπική άποψη στο ερώτημα.

Μοιρασμένη εμφανίζεται η εικόνα σχετικά με τον φόρο ακίνητης περιουσίας, καθώς ο ένας στους τρεις συμμετέχοντες στην έρευνα θεωρεί αδύνατη την καταβολή του φόρου ακίνητης περιουσίας για το 2014. Ωστόσο, ο ένας στους δύο ερωτηθέντες δηλώνει ότι θα εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του.

Στην τελευταία από τις τρεις ερωτήσεις επικαιρότητας, η οποία αναφέρεται στην πρώτη ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο, το διάστημα μεταξύ 1ης και 9ης Νοεμβρίου, η κοινή γνώμη βρέθηκε να έχει θετική γνώμη. Σχεδόν ένας στους δύο συμμετέχοντες θεωρεί μια ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο χρήσιμη για τον ίδιο τον καταναλωτή, αλλά και απαραίτητη για την τόνωση της αγοράς πριν την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Αντίθετη άποψη έχει ένας στους τρεις. 

Η έρευνα διεξήχθη μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε δείγμα 1.000 ατόμων ηλικίας 18 και άνω από όλη την Ελλάδα, το χρονικό διάστημα μεταξύ 20 και 23 Νοεμβρίου 2013.

Πηγή: ΑΜΠΕ