«Πάντα αισθάνομαι καλύτερα όταν πατώ τη γη της πατρίδας μου» δήλωσε ο πρωθυπουργός κατά το χαιρετισμό του στην τελετή θεμελίωσης του αερολιμένα Καστελίου, υποσχόμενος πως το έργο θα είναι έτοιμο σε πέντε χρόνια, και πως η συνολική επένδυση για «το καλύτερο αεροδρόμιο της χώρας» θα φτάσει το 1 δισ. ευρώ.
«Κύριε Περιφερειάρχη, Σεβασμιώτατε, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι. Σήμερα, νιώθω μια ξεχωριστή συγκίνηση γιατί βρίσκομαι στην Κρήτη, στο Καστέλι, για να θεμελιώσω το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Ένα έργο που βάλτωνε για χρόνια κι επιτέλους ξεκινά ώστε, σε πέντε χρόνια από τώρα, αυτό το κόσμημα του νησιού να είναι έτοιμο να υποδεχθεί τους πρώτους ταξιδιώτες» υποστήριξε ο πρωθυπουργός, στεκόμενος μπροστά από έναν μουσαμά με τη μακέτα του έργου.
«Τα δύο νέα μεγάλα έργα, το αεροδρόμιο και ο ΒΟΑΚ, θα καταστήσουν την Κρήτη αναπτυξιακό πρωταγωνιστή της χώρας. Σε λίγα χρόνια από τώρα η Κρήτη δεν θα είναι μόνο το καμάρι της χώρας, αλλά και το πώς αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη στην Ελλάδα», δήλωσε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος και στην μονίμως αναβαλλόμενη κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου.
«Σήμερα είναι μια σημαντική μέρα και το πρώτο βήμα για να μπει η Κρήτη σε μια νέα εποχή. Ένα έργο καθοριστικό για την Κρήτη και την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας. Ο μεγάλος εθνικός στόχος είναι να γίνει η Ελλάδα κόμβος στην Ν.Α. Μεσόγειο. Τα μεγάλα έργα η κυβέρνηση δεν τα βλέπει ως πεδία λαϊκισμού και υφαρπαγής ψήφων. Βαθιά πεποίθηση μας είναι ότι αυτά ανήκουν στο λαο» δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ενώ δεν παρέλειψε να κατηγορήσει την προηγούμενη κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις του έργου επί των ημερών Μητσοτάκη.
«Παραλάβαμε υπογεγραμμένη σύμβαση αλλά με λάθη. Με εντολή του πρωθυπουργού κάναμε αγώνα δρόμου και έτσι καταφέραμε, σήμερα το έργο να ξεκινάει. Βασικός στόχος είναι να διασφαλίσουμε την ασφάλεια, τη λειτουργικότητα και την αισθητική. Είναι η μεγάλη αρχή για την Κρήτη, σε μια εποχή ανάπτυξης. Ήρθε η ώρα να αποκτήσει η Μεγαλόνησος τις υποδομές που της αξίζουν» σημείωσε ο υπουργός.
Παρακολουθήστε την ομιλία του Κ. Μητσοτάκη:
«Είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο βρίσκεται στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου, σε απόσταση λιγότερη από 4 ώρες από τις πρωτεύουσες της Δυτικής Ευρώπης και από τις μεγάλες πόλεις της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Έχει τη δυνατότητα, δηλαδή, το αεροδρόμιο αυτό να μετατρέψει την Κρήτη, όχι απλά σε έναν ισχυρό τουριστικό προορισμό -που είναι ήδη- αλλά και σε έναν κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο και σε όλες τις εποχές» ανέφερε ο Κ. Μητσοτάκης για το έργο, ενώ στη συνέχεια έπλεξε το εγκώμιο της σύμπραξης ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, αναφερόμενος στην ινδική κατασκευαστική που εμπλέκεται στο έργο.
«Ένα τέτοιο κορυφαίο έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί παρά μόνο από φορείς που ξέρουν και μπορούν: Από τη μία πλευρά, το ελληνικό Δημόσιο με την ισχύ αλλά και την εμπειρία πια του κράτους. Και από την άλλη, ο ιδιωτικός τομέας με την εμπειρία του και με την ευελιξία του. Μία μεγάλη, σημαντική, ελληνική κατασκευαστική εταιρεία και ένας παγκόσμιος γίγαντας, η ινδική κατασκευαστική εταιρεία GMR, που ειδικεύεται στη διαχείριση αεροδρομίων. Σήμερα είναι operator τριών διεθνών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και του Δελχί. Κατασκευάζει δύο ακόμη και έχει την ευθύνη για τη διακίνηση 100 εκατομμυρίων επιβατών το χρόνο. Όπως αντιλαμβάνεστε πρόκειται για μία ιδανική σύμπραξη που εγγυάται γρήγορο και καλό αποτέλεσμα. Και βεβαίως, σηματοδοτεί και την πρώτη μεγάλη ινδική επένδυση στην Ελλάδα της νέας εποχής» σημείωσε ο πρωθυπουργός, που στη συνέχεια αναφέρθηκε και στη γερμανική Fraport, αλλά και στους σχεδιασμούς για την ιδιωτιοποίηση 23 ακόμα αεροδρομίων της χώρας.
Το νέο υπερσύγχρονο αεροδρόμιο θα είναι φιλικό στο περιβάλλον. Θα βρίσκεται στην καρδιά της Αν. Μεσογείου, σε απόσταση μικρότερη των 4 ωρών απ’ τις μεγάλες πρωτεύουσες Ευρώπης και Μ. Ανατολής. Θα μετατρέψει την Κρήτη σε τουριστικό προορισμό και κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο. pic.twitter.com/IUqytXh9oj
— Prime Minister GR (@PrimeministerGR) February 8, 2020
Μητσοτάκης ο… μηχανικός
«Είναι ένα έργο που έρχεται σε συνέχεια της συνεργασίας μας με την Fraport, η οποία αναβάθμισε -όλα τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου- 14 αεροδρόμια της ελληνικής περιφέρειας. Όμως, δεν σταματάμε εδώ. Σειρά θα πάρουν ακόμα 23 αεροδρόμια συνολικά, για τα οποία σύντομα θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό» υπογράμμισε, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε αναλυτικότερα στις προδιαγραφές του έργου.
«Οι προδιαγραφές του αεροδρομίου Ηρακλείου εγγυώνται την επάρκειά του, όχι μόνο για τις σημερινές αλλά κυρίως για τις μελλοντικές ανάγκες: Ο νέος διάδρομος προσγείωσης μήκους 3,2 χιλιομέτρων και οι 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών θα αυξήσουν κατακόρυφα τη δυναμικότητα του αερολιμένα. Ο κεντρικός αεροσταθμός των 72.000 τετραγωνικών μέτρων με τις 5 γέφυρες, θα προσφέρει γρήγορη πρόσβαση των επιβατών στα αεροσκάφη. Και, βέβαια, το αεροδρόμιο θα περιβάλλεται από μία εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων, που θα αναπτυχθεί σταδιακά γύρω του, τονώνοντας όλη την οικονομική ζωή της ευρύτερης περιοχής. Η πρόσβαση στο αεροδρόμιο Καστελίου θα εξασφαλίζεται από οδικούς άξονες συνολικού μήκους 24 χιλιομέτρων. Γνωρίζετε καλύτερα από εμένα τη συμβολή αυτού του σημαντικού έργου στην τοπική οικονομία. Θα δημιουργηθούν, όπως είπε και ο Υπουργός, 7.000 θέσεις εργασίας. Στο ίδιο το αεροδρόμιο, στις αεροπορικές εταιρείες που θα εξυπηρετεί, καθώς και στις πολλές επιχειρήσεις που θα παρέχουν υπηρεσίες και αγαθά στους εργαζόμενούς του και κυρίως στους επισκέπτες του. Και, βέβαια, πάρα πολύ σημαντικό, θα απελευθερώσει για αξιοποίηση τα 2.800 στρέμματα που καταλαμβάνει το υφιστάμενο αεροδρόμιο. Η σχετική μελέτη θα αρχίσει να καταρτίζεται αμέσως και θα είναι έτοιμη πολύ πριν παραδοθεί το νέο αεροδρόμιο» αναφέρθηκε πιο συγκεκριμένα στα σχέδια για το νέο αεροδρόμιο.
Αυτό το κορυφαίο έργο υλοποιείται με σύμπραξη του ελληνικού δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα, κάτι που εγγυάται γρήγορο και καλό αποτέλεσμα. Και η συμμετοχή της κατασκευαστικής εταιρείας GMR σηματοδοτεί την πρώτη μεγάλη ινδική επένδυση στην Ελλάδα. https://t.co/Zl4CdpGHqU pic.twitter.com/HkqwwI5iGY
— Prime Minister GR (@PrimeministerGR) February 8, 2020
Διαμαρτυρίες και συλλογή υπογραφών
Εκτός πανηγυρικού κλίματος πάντως, στην είσοδο του εργοταξίου, το μεσημέρι του Σαββάτου περίμεναν τον πρωθυπουργό κάτοικοι που διαμαρτύρονται για το νέο αεροδρόμιο, με το πανό που είχαν αναρτήσει να αναγράφει «Δίκαιες αποζημιώσεις: Όχι στην καταστροφική πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης».
Σημειώνεται ακόμη πως στο σημείο υπήρχε έντονη αστυνομική παρουσία, ώστε να αποτραπεί η πρόσβαση των διαμαρτυρόμενων στον χώρο της τελετής.
Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο για το ταξίδι Μητσοτάκη στην Κρήτη που αξίζει να σημειωθεί, είναι το γεγονός πως, σύμφωνα με το κρητικό Candiadoc, στο Ηράκλειο έχουν ήδη μαζευτεί περί τις 400 υπογραφές μελών και στελεχών της Νέας Δημοκρατίας στο νησί, οι οποίοι απειλουν με αποχώρηση, ως αντίδραση για πολλές επιλογές της κυβέρνησης.