Τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που έγινε στα σχολεία της χώρας από το Παρατηρητήριο κατά της Βίας του υπουργείου Παιδείας, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν σήμερα, πανελλήνια ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού.

Στην έρευνα συμμετείχαν 61.000 μαθητές, ενώ συμπλήρωσαν όλες τις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου στο σύνολό τους οι 41.422. Από τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια προκύπτει:
 
  • Το 32% αξιολογεί τις σχέσεις μεταξύ συμμαθητών καλές.
  • Το 34,69% απαντά ότι έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, ενώ το 65,11% απαντά αρνητικά.
  • Στην ερώτηση «έχεις ασκήσει βία;», το 34,01% απαντά θετικά και το 65,69% αρνητικά.

Επίσης το 56% απαντάει ότι το περιστατικό βίας συνέβη στο προαύλιο του σχολείου, το 18% εκτός σχολείου κατά τη διάρκεια περιπάτου ή εκδρομής, το 13% σε άλλο σημείο, το 9% στην αίθουσα διδασκαλίας και από 2% αντίστοιχα απαντούν στο εργαστήριο και στο γραφείο των καθηγητών.

Τι θα μπορούσε, όμως, να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας;

Στο ερώτημα ποιες ενέργειες θα τους έκαναν να νιώθουν ασφαλείς οι μαθητές δεν φαίνονται καθόλου σίγουροι:

  • Σε ένα ποσοστό 45% απαντούν «ναι» στην πρόταση ο διευθυντής και οι καθηγητές να είναι πιο αυστηροί σε θέματα βίας
  • Σε ποσοστό 33% συμφωνούν στο ότι οι κανονισμοί του σχολείου πρέπει να τηρούνται αυστηρά
  • Το 32% λέει «ναι» στο ότι οι μαθητές πρέπει να εκπαιδευτούν να λύνουν με ειρηνικό τρόπο τις διαφορές τους (ένα 68% εδώ απαντάει «όχι»!)
  • Ενα 17% συμφωνεί με την πρόταση να ορισθεί ένας υπεύθυνος για τα περιστατικά βίας σε κάθε σχολείο.
Οι δράσεις του υπουργείου

Ο Σ. Κεδίκογλου, υφυπουργός Παιδείας, αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του υπουργείου για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας. Πιο συγκεκριμένα:

  • Ορίστηκε ένας υπεύθυνος εκπαιδευτικός σε κάθε σχολική μονάδα, ώστε κάθε παιδί αλλά και γονέας να γνωρίζει ότι μπορεί να απευθυνθεί για να συζητήσει μαζί του οτιδήποτε σχετικό τον απασχολεί.
  • Δόθηκε στο Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού πιο ενεργός ρόλος μέσω και των δεκατριών Συντονιστών Δράσης που ορίστηκαν, έναν σε κάθε περιφέρεια εκπαίδευσης.
  • Διοργανώνονται διαρκώς εκδηλώσεις και ημερίδες για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας και δράσεις με μαθητές, αλλά και επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και ενημερώνεις συλλόγων γονέων.
  • Προχωράει η συνεργασία με φορείς που διαθέτουν εμπειρία και πολύτιμη τεχνογνωσία στην πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου, όπως Το Χαμόγελο του Παιδιού και την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου.
  • Αναβαθμίστηκε ο δικτυακός τόπος του Παρατηρητηρίου, τον οποίο επισκέπτονται πολλοί χρήστες για να αντλήσουν από τις χρήσιμες πληροφορίες που περιλαμβάνει για μαθητές-εκπαιδευτικούς-γονείς.

(Πληροφορίες: Βήμα)