Τα γυρίσματα αναμενόταν να ξεκινήσουν στις 12 Απριλίου, ωστόσο το ΚΑΣ μπλόκαρε την απόφαση, θεωρώντας ότι η μεγάλη χρονική έκταση (η κινηματογράφηση θα γινόταν αυθημερόν από τις 7 το πρωί ως τις 7 το βράδυ), ο μεγάλος αριθμός προσώπων (ως και 120 άνθρωποι θα στέκονταν σε σημεία ελέγχοντας τη ροή των επισκεπτών και σταματώντας την για λίγο όταν χρειαζόταν) και ο βαρύς εξοπλισμός- δυσχεραίνουν υπέρμετρα τη λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου, μάλιστα σε μια περίοδο αιχμής κατά την οποία καταφτάνουν ως και 1.000 επισκέπτες.

Εκπρόσωπος της εταιρείας παραγωγής που έκανε το αίτημα και παραβρέθηκε στη συνεδρίαση, είπε ότι θα υπάρξει ίσως κάποια ταλαιπωρία για τους επισκέπτες εκείνη την ημέρα, ωστόσο έχοντας εμπειρία από αντίστοιχες περιπτώσεις, συνήθως ο κόσμος έχει κατανόηση.

Παράλληλα, ανέφερε ότι η εταιρεία ήταν διατεθειμένη να πληρώσει το εισιτήριο της εισόδου σε όσους θα αποφάσιζαν να αποχωρήσουν και ότι με δικά της μέσα θα ενημέρωνε τους επαγγελματίες και τα ΜΜΕ. Σημειώνεται ότι γυρίσματα για την ίδια παραγωγή θα γίνουν στην Ακρόπολη (το θέμα απασχόλησε παλαιότερη συνεδρίαση του ΚΑΣ), καθώς θα πραγματοποιηθούν βραδινές ώρες οπότε ο αρχαιολογικός χώρος είναι κλειστός, συνεπώς δεν θα υπήρχε θέμα ταλαιπωρίας των επισκεπτών.

Η «Μικρή Τυμπανίστρια» είναι ένα κατασκοπικό έργο του γνωστού συγγραφέα Τζον Λε Καρέ, με πρωταγωνιστές έναν Παλαιστίνιο τρομοκράτη, έναν κατάσκοπο των Ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών και μια Αγγλίδα ηθοποιό διπλή πράκτορα. Η σειρά γυρίζεται για το BBC και η μεταφορά του μυθιστορήματος στη μικρή οθόνη γίνεται από τον διάσημο Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη Παρκ Τσαν Γουκ (έχει κάνει, μεταξύ άλλων, τις ταινίες «Oldboy», «Stoker», «Η Υπηρέτρια», «Η εκδίκηση μιας κυρίας» ), με πρωταγωνιστές τους γνωστούς ηθοποιούς Φλόρενς Πιού, Αλεξάντερ Σκάρσγκααρντ και Μάικλ Σάνον.

Το έργο εκτυλίσσεται και στην Ελλάδα, ενώ όπως έγινε γνωστό στη συνεδρίαση, ήταν ο ο Παρκ Τσαν Γουκ που ζήτησε να γίνουν τα γυρίσματα στον χώρο του Σουνίου, καθώς, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος της παραγωγής, ο Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης γνωρίζει πολύ καλά το Σούνιο, το οποίο έχει «την πιο ισχυρή εικόνα από οπουδήποτε αλλού».

Ενοχλημένοι οι Παππάς και Κρέτσος

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφημερίδας των Συντακτών», ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς είναι ιδιαίτερα ενοχλημένος με την απόφαση του ΚΑΣ, καθώς την Τρίτη είχε κάνει λόγο για άνοιγμα της χώρας μας στον διεθνή κινηματογράφο.

Εξαιρετικά ενοχλημένος δήλωσε και ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, ο οποίος υποστηρίζει ότι η απόφαση του ΚΑΣ υπονομεύει την προσπάθεια διαφήμισης της χώρας στο εξωτερικό, τονίζοντας ότι η απόφαση του ΚΑΣ δείχνει πρόβλημα νοοτροπίας.

Αναλυτικά η τοποθέτηση του:

H άρνηση του ΚΑΣ να χορηγήσει άδεια γυρισμάτων στο BBC και στον διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Παρκ Τσαν Γουκ στο Σούνιο, για την μίνι σειρά The Little Drummer Girl, αναδεικνύει για μία ακόμα φορές τις παθογένειες που έχουμε ως χώρα.

Μετά από την πολυετή οικονομική κρίση που ισοπέδωσε την οπτικοακουστική παραγωγή της χώρας μας, που άφησε χιλιάδες εργαζόμενους στη βιομηχανία του θεάματος άνεργους, και τους υπόλοιπους να δουλεύουν υπο-αμοιβόμενοι, σε άθλιες εργασιακές συνθήκες, και την ίδια στιγμή που ολόκληρος ο ελληνικός λαός κάνει υπερπροσπάθεια για να υπερβούμε, όλοι μαζί, την περίοδο της επιτροπείας, με μία μόνο αξιολόγηση να μας χωρίζει από την οριστική έξοδο από τα μνημόνια, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αρμενίζει σε δικές του ήρεμες θάλασσες σαν να μην έχει συμβεί όλα αυτά τα χρόνια απολύτως τίποτα.

Αλλιώς δεν εξηγείται η σπουδή να απορριφθεί, με συνοπτικές διαδικασίες, και χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές, συμβιβαστικές λύσεις (όπως, για παράδειγμα, η δυνατότητα να γίνουν γυρίσματα νωρίς το πρωί ή σε ώρες μη αιχμής – λύσεις που πρότεινε, προς τιμήν της, η μειοψηφία) το αίτημα ενός, κατά τεκμήριο, σοβαρότατου φορέα, και ενός δημιουργού που τιμά τον τόπο μας επιλέγοντάς τον για την παραγωγή της σειράς του.

Σημειώνεται επίσης πως η προτεινόμενη ημερομηνία για τα γυρίσματα – 12η Απριλίου – είναι καθημερινή, αλλά και εκτός της σεζόν υψηλής τουριστικής κίνησης.  Η δε παραγωγός εταιρεία φέρεται να πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα – με δική της επιβάρυνση – προκειμένου να ελαχιστοποιήσει την ταλαιπωρία για τους επισκέπτες του χώρου

Τεκμαίρεται λοιπόν πως η κακή αυτή απόφαση δεν αντανακλά τα οποιαδήποτε προβλήματα επιμελητείας, αλλά προβλήματα νοοτροπίας του φορέα που έλαβε την εν λόγω απόφαση. Εάν μάλιστα αληθεύει το ρεπορτάζ ότι υπήρξε μέλος του ΚΑΣ που εξέφρασε την άποψη  ότι το περιεχόμενο της ταινίας δεν συνάδει με τον χώρο, τότε σύσσωμο το ΚΑΣ θα έπρεπε να παραιτηθεί για λόγους δεοντολογίας. Δεν είναι δυνατόν σε μια χώρα της Ε.Ε, εν έτει 2018, να γίνονται προσπάθειες να ασκηθεί τέτοιου είδους λογοκρισία ανάλογα με τις καλλιτεχνικές προτιμήσεις του καθενός.

Έτσι, ενδεχομένως, χάθηκε πριν από δύο χρόνια κι ένα άλλο σήριαλ του BBC, το The Night Manager, με πρωταγωνιστή το Χιού Λώρι, γνωστό σε όλους μας από τη δημοφιλή ιατρική σειρά Dr. House, το οποίο εντέλει γυρίστηκε στην Μαγιόρκα της Ισπανίας. Η εν λόγω σειρά, η οποία είχε πολλούς κοινούς συντελεστές με το The Little Drummer Girl και βασιζόταν επίσης σε μυθιστόρημα του Τζον Λε Καρέ, απέσπασε βραβείο Χρυσής Σφαίρας και είχε τόσο μεγάλη επιτυχία ώστε τώρα γίνονται τα γυρίσματα του δεύτερου κύκλου.

Σημειώνεται, τέλος, πως δεν έχουν περάσει ούτε τρεις ημέρες από την ανακοίνωση του επενδυτικού κινήτρου για την προσέλκυση των οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα μας από το ΥΨΗΠΤΕ, ενός κινήτρου που αγκαλιάστηκε αμέσως από την καλλιτεχνική κοινότητα και την αγορά των οπτικοακουστικών παραγωγών. Δηλώσαμε τότε πως η Ελλάδα είναι πλέον film friendly. Φευ, λίγα εικοσιτετράωρα μετά, έρχεται ένα άλλο θεσμικό όργανο να διαψεύσει, όχι εμάς, αλλά τις προσδοκίες και τις ελπίδες όλων των καλλιτεχνών, των τεχνικών και των χιλιάδων επαγγελματιών που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο σχετίζονται με τα οπτικοακουστικά. Πρόκειται σαφώς για διεθνή γελοιοποίηση της χώρας.

Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, συνδέσμους, ομοσπονδίες, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Υπουργείο Πολιτισμού, τα κόμματα της Βουλής αλλά και τους πολίτες, να πάρουν θέση.

Θέλουμε πραγματικά την ενδυνάμωση του κλάδου των οπτικοακουστικών στην Ελλάδα, με σεβασμό στον τόπο μας και τις προοπτικές δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξής του;

Θέλουμε να προσελκύσουμε κινηματογραφικές παραγωγές, δίνοντας δουλειά σε τεχνικούς, καλλιτέχνες, επαγγελματίες, στους ταλαντούχους νέους της χώρας μας;

Είναι οι οπτικουακουστικές παραγωγές όχημα ανάπτυξης του τουρισμού αλλά και της συνέργειας μεταξύ τοπικών συνεργείων και ξένων εταιρειών;

Είναι οι οπτικοακουστικές παραγωγές μία από τις βαριές βιομηχανίες του μέλλοντος την οποία η χώρα οφείλει να αναδείξει;

Είναι σημαντική η εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό με το απέραντο κάλλος και το φως της, της χώρας που γέννησε το δράμα και το θέατρο, αλλά και της χώρας που παραμένει δυνατή και λειτουργική παρά τις δυσκολίες που πέρασε;

Θέλουμε να έρχονται μεγάλες οπτικοακουστικές παραγωγές στη χώρα μας και να γίνει η Ελλάδα ένας φιλικός τόπος εγκατάστασης επενδύσεων στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο;

Εάν η απάντηση και άλλων φορέων στα παραπάνω είναι αρνητική – γιατί το ΚΑΣ έδωσε ήδη την απάντησή του- τότε θα πρέπει να υπάρξει και σαφής αιτιολόγηση , αλλά και ανάληψη των σχετικών ευθυνών.

Θα πρέπει να εξηγηθεί ευθαρσώς στους Έλληνες πολίτες ποια από τα παρακάτω στοιχεία που κατέθεσε η παραγωγή της σειράς τους ενοχλούν, και ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους στέλνουν μείζονες οπτικοακουστικές παραγωγές σε άλλες χώρες.

THE LITTLE DRUMMER GIRL

Βασικά μεγέθη και πληροφορίες:

Στόχος: η προβολή της σειράς από ογδόντα τηλεοπτικά δίκτυα σε όλο τον κόσμο.

Προϋπολογισμός δαπανών για τα γυρίσματα στην Ελλάδα: πάνω από 3.000.000 ευρώ.

Συνολική διάρκεια εργασιών στην Ελλάδα: 5 μήνες.

Σύνολο ελληνικού συνεργείου: περίπου 100 άτομα.

Σύνολο αγγλικού συνεργείου και ηθοποιών: περίπου 100 άτομα.

Σύνολο Ελλήνων βοηθητικών ηθοποιών: πάνω από 1.000 άτομα.

Σύνολο διανυκτερεύσεων αγγλικού συνεργείου και ηθοποιών στην Αττική: πάνω από 4.000.


Σύνολο διανυκτερεύσεων ελληνικού συνεργείου σε ξενοδοχεία σε απομακρυσμένες περιοχές της Αττικής: πάνω από 1.500.

Συνεργασία με εκατοντάδες μικρές / μεσαίες επιχειρήσεις και προμηθευτές για αγορά και ενοικίαση εξοπλισμού, ενοικίαση χώρων γυρισμάτων και βοηθητικών χώρων, ενοικίαση αυτοκινήτων, παροχή μεγάλης ποικιλίας υπηρεσιών κ.ά.

Μεταφορά πολύτιμης διεθνούς τεχνογνωσίας και εμπειρίας στο ελληνικό κινηματογραφικό συνεργείο.

Πυρά κατά του ΚΑΣ και από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου


Τη δυσαρέσκεια του για την απόφαση του ΚΑΣ εξέφρασε και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τονίζοντας πως η Ελλάδα οφείλει να αξιοποιεί και να προβάλει τα αξιοθέατα της μέσα από την οπτικοακουστική βιομηχανία. Τονίζουν πως έχουν ενθαρρύνει τους εκπροσώπους της εταιρείας να πραγματοποιήσουν παράσταση στη συνεδρίαση του ΚΑΣ για την υποστήριξη του αιτήματός τους.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου:

«Το ΕΚΚ γνωρίζει και παρακολουθεί εδώ και καιρό τα βήματα που έχει ακολουθήσει η εταιρεία παραγωγής για την απόκτηση αδειών για τα γυρίσματα της σειράς στην Ακρόπολη και στο Σούνιο, έχει προσκομίσει όλα τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα και έχει ενθαρρύνει τους εκπροσώπους της εταιρείας να πραγματοποιήσουν παράσταση στη συνεδρίαση του ΚΑΣ για την υποστήριξη του αιτήματός τους.

Ένα χρόνο μετά την σύσταση του Hellenic Film Commission, της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΕΚΚ για την προβολή της Ελλάδας και την προσέλκυση διεθνών παραγωγών, αρνητικές αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου απέναντι σε αντίστοιχα αιτήματα, τόσο υψηλού κύρους, δυσχεραίνουν το έργο του.

Η εξέλιξη της συνεδρίασης του ΚΑΣ, την Τρίτη 27 Μαρτίου 2018, ως προς την συγκεκριμένη παραγωγή, σε μια στιγμή που η χώρα βρίσκεται στην τελική ευθεία ανάπτυξης και ολοκλήρωσης των απαιτούμενων εργαλείων (ενεργό Film Commission, επενδυτικό κίνητρο), δημιουργεί εμπόδια στην προσπάθεια να γίνει επιτέλους πράξη η “προσέλκυση διεθνών παραγωγών”.

Ένα από τα βασικά συγκριτικά πλεονεκτήματα μιας χώρας, σαν την Ελλάδα, είναι οι αρχαιολογικοί και ιστορικοί χώροι της (δεκαοχτώ από τους οποίους προστατεύονται από την UNESCO).

Οφείλει, λοιπόν, να τους αξιοποιήσει, να τους αναδείξει και να τους προβάλει μέσα από την οπτικοακουστική βιομηχανία, εκμεταλλευόμενη στο έπακρο τη χρησιμότητά τους στο χτίσιμο του branding μιας χώρας φιλικής προς τις κινηματογραφικές παραγωγές.

Τον Νοέμβριο του 2017, σε εκδήλωση του European Film Commissions Network στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η κ. Petra Kammerevert, ευρωβουλευτής και πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας, δήλωσε: “Το 2018 θα είναι Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Δεν ήταν εύκολο να το κερδίσουμε. Οι αρχαιολογικοί χώροι πολιτιστικής κληρονομιάς θα έπρεπε να αξιοποιούνται περισσότερο στις ταινίες διότι εκεί αναδεικνύονται με εκπληκτικό τρόπο και δημιουργούν συναισθηματικούς δεσμούς με το κοινό”.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Hellenic Film Commission, από το καλοκαίρι του 2017, έχει εισηγηθεί προς τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Πολιτισμού τις προτάσεις τους, για μια νέα διαδικασία αδειοδότησης κινηματογράφησης σε αρχαιολογικούς χώρους και μια νέα λογική στον καθορισμό των αντίστοιχων τελών, σεβόμενοι τόσο το πολιτιστικό απόθεμα της χώρας, όσο και τις δυνατότητες που παρέχονται για την προβολή και αξιοποίησή του, μέσω των οπτικοακουστικών παραγωγών, στην κατεύθυνση της ευρύτερης ανάπτυξης της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.

Εν κατακλείδι, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αναμένει την επικείμενη οριστικοποίηση και υπογραφή των Υ.Α. και Κ.Υ.Α. (αδειοδότησης και καθορισμού των τελών κινηματογράφησης αντίστοιχα) συμβάλλοντας με την τεχνογνωσία του στη διαμόρφωση μιας ενιαίας στρατηγικής της χώρας, προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός στόχος της προσέλκυσης διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών».