«Το νέο πλαίσιο δίνει κίνητρα για ποιοτικότερα και καλύτερα πλοία με προδιαγραφές καθώς η σημερινή κυβέρνηση στηρίζει εμπράκτως τη νησιωτική Ελλάδα με γενναίες χρηματοδοτήσεις» δήλωσε ο υπουργός, Γιάννης Πλακιωτάκης, συμπληρώνοντας πως «το υπουργείο Ναυτιλίας είναι ανοιχτό σε νέα αιτήματα για νέες γραμμές και νέες δρομολογήσεις».

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παρουσίασε την Τετάρτη το νέο πλαίσιο προκήρυξης των άγονων γραμμών δημόσιας υπηρεσίας στην ακτοπλοΐα, «που εντάσσεται σε ένα νέο εργαλείο αναπτυξιακού σχεδιασμού στήριξης της νησιωτικής Ελλάδας, με αύξηση των χρηματοδοτικών πόρων και όχι με τη λογική επιδοματικής προσέγγισης», όπως ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός.

Όπως ανακοίνωσε ο Γ. Πλακιωτάκης, αυξάνεται κατά 40 εκατομμύρια ευρώ η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών η οποία θα φθάσει από τα 90,7 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα στα 130 εκατ. ευρώ ετησίως. Μέσα σε αυτό το χρηματοδοτικό πρόγραμμα, προσέθεσε, περιλαμβάνεται και ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους στα νέα καύσιμα από 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, με τον υπουργό να δηλώνει πως δεν θα επιβαρυνθεί ο ωφελούμενος νησιώτης.

Όπως ανέφερε, έχουν εξασφαλιστεί 540 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερα χρόνια ενώ αναφορικά με τις συμβάσεις είπε ότι για την κατηγορία Α’ θα είναι 4 χρόνια, για την 2η κατηγορία, δυο χρόνια και για την 3η κατηγορία, ένα έτος.

«Είναι ένα μέτρο για το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί ότι θα το καλύψει αλλά τελικά και αυτό έμεινε “στα χαρτιά” και ποτέ δεν προέβη σε κάποια συγκεκριμένη κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση» ανέφερε συγκεκριμένα.

Ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών που από φέτος είναι αναπτυξιακό έργο, εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), κάτι που δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Ναυτιλίας να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων κ.λπ.

Ο Γ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι οι νέες προκηρύξεις έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ό,τι αφορά στα πλοία της κατηγορίας Α’ (νεότερης ηλικίας πλοία), ενώ βάρος έριξε στο γεγονός πως «για πρώτη φορά» ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus), για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρίες που θα προβλέψουν την άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως, όπως επισημαίνει σε δημοσίευμά της Εφημερίδα των Συντακτών, δεν είναι η πρώτη φορά που θεσπίζεται ρήτρα για την αντικατάσταση του πλοίου, καθώς και στο παρελθόν αντίστοιχη πρόβλεψη δεν ανάγκασε τις εταιρείας να αντικαταστήσουν τα πλοία τους, παρότι αποδέχονταν αντίστοιχους όρους στις συμβάσεις τους.

Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αναφορά του στο μεταφορικό ισοδύναμο, για το οποίο σημείωσε πως «θα προχωρήσουμε σε αξιολόγηση του συγκεκριμένου μέτρου», υποστηρίζοντας πάντως πως «αυτό που προωθεί η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι μία ολοκληρωμένη στήριξη της νησιωτικής Ελλάδας και σε αυτό θα περιλαμβάνεται και το μεταφορικό ισοδύναμο».