Με την πορεία της πανδημίας να χειροτερεύει, τα κρούσματα να βρίσκονται μια ανάσα πριν τα 500 ημερησίως και την Αττική ένα βήμα πριν την επιβολή λοκντάουν, τα παραπάνω αποτελούν απλώς μία αλληλουχία γεγονότων και δηλώσεων των τελευταίων ημερών. Έξι και πλέον μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, και αφού ακόμα και η Ιερά Σύνοδος έχει υποχωρήσει μερικώς, συστήνοντας έστω στις ευπαθείς ομάδες να απέχουν, παρακολουθούμε και πάλι ένα ριμέικ των συζητήσεων που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος στη χώρα μας.

Αφορμή στις ημέρες μας, η «αυθόρμητη» απόφαση του Γιώργου Κουμουτσάκου, που αφού παρέστη σε εκκλησιασμό την περασμένη εβδομάδα, δέχθηκε να μεταλάβει με τη φωτογραφία του να διαδίδεται άμεσα στο διαδίκτυο. Σε διαρροές που φρόντισε να μεταφερθούν στον Τύπο, ο ίδιος υποστήριξε πως «τον παγίδευσαν». Παγιδευμένος θα πρέπει να ένιωσε και ο συνεργάτης του στην κυβέρνηση και δημόσιος επικριτής του, Νίκος Χαρδαλιάς, που λίγες ημέρες αργότερα θα φωτογραφιζόταν να φιλάει το χέρι ιερέα στην Καρδίτσα, με τον ίδιο και τους περισσότερους ανθρώπους γύρω του να μην φορούν μάσκες και να μην τηρούν τις αποστάσεις, ενώ λίγο μετά τη διάδοση της φωτογραφία Χαρδαλιά, το άδειασμα ήρθε από τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Παπαθανάση, που υποστήριξε «εγώ αυτή τη στιγμή δεν θα φυλούσα κανένα χέρι».

«Τον άκουσα, τον καταλαβαίνω, αλλά θέλω να ρωτήσω: Είναι στα μέτρα της κυβέρνησης η απαγόρευση της Θείας Κοινωνίας; Δεν είναι. Και η δήλωση του Νίκου τι λέει στην πραγματικότητα με το όλοι είμαστε χριστιανοί; Οτι είμαστε χριστιανοί, αλλά δεν πρέπει να το επιδεικνύουμε, να φωτογραφιζόμαστε. Συμφωνώ, αν αυτό είναι το θέμα» φρόντισε παράλληλα να διαρρεύσει σε φιλικό του αρθρογράφο μόλις εχθές ο Γ. Κουμουτσάκος για τις δηλώσεις του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας, ενώ εάν είχε προλάβει να δει τις φωτογραφίες Χαρδαλιά, ίσως οι δηλώσεις του να είχαν ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Την ίδια ώρα, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης πιθανότατα αποκαλύπτει με δηλώσεις του την λογική με την οποία λαμβάνονται μέτρα από την κυβέρνηση. «Αν είχα πειστεί ότι είναι αληθές (σ.σ. ότι μεταδίδεται μέσω της Θείας Κοινωνίας ο κορονοϊός), δεν θα δίσταζα για μέτρα και είμαι σίγουρος ότι η Εκκλησία θα συνέβαλε σε αυτό» δήλωσε στον απόηχο του περιστατικού του Γ. Κουμουτσάκου.

Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που όταν ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας κλήθηκε να τοποθετηθεί επί των συστάσεων του καθηγητή Γενετικής του Πανεπιστημίου της Γενεύης, Μανώλη Δερμιτζάκη, για την ανάγκη να σταματήσει άμεσα η θεία κοινωνία «ήδη πριν συζητήσουμε για να κλείσουμε εστιατόρια και οικονομικές δραστηριότητες», υποστήριξε πως «δεν έχει τεθεί τέτοιο θέμα», σπεύδοντας να γίνει ακόμα πιο ξεκάθαρος, τονίζοντας πως «εννοώ ότι δεν έχει τεθεί και από την επιτροπή των ειδικών».

Η δε φωτογραφία του άρθρου είναι από τον περασμένο Δεκαπενταύγουστο, όταν ο Πρωθυπουργός βρέθηκε στην Ιερά Μονή της Αγίας Τριάδας Τζαγκαρόλων στο Ακρωτήρι Κρήτης, πριν από κάτι παραπάνω από μόλις έναν μήνα. Τότε που δήλωνε πως «Ο φετινός Δεκαπενταύγουστος μας βρίσκει όλους σε φυσική απόσταση μεταξύ μας. Όμως, ενωμένους όσο ποτέ. Γι’ αυτό και τον υποδεχόμαστε μαζί αλλά και ο καθένας ξεχωριστά: Φοράμε τη μάσκα μας. Δεν συνωστιζόμαστε. Και τηρούμε τις οδηγίες των γιατρών και της Πολιτείας. Γιορτάζουμε την Παναγία, προστατεύοντας την ζωή μας και την υγεία του διπλανού μας», παίρνοντας θέση έμπρακτα με την άποψη η προστασία της υγείας δεν περιλαμβάνει τη διαδικασία της θείας κοινωνίας.

Με απλά λόγια, η κυβέρνηση υποστηρίζει πως μισό χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, την ώρα που τα επιστημονικά δεδομένα βάζουν στο κάδρο ακόμα και την ακόμα πιο επιθετική μετάδοση του ιού μέσω του αέρα, με έξαρση της εξάπλωσης του ιού και με την επιβολή μίας δεύτερης καραντίνας να βρίσκεται προ των πυλών, η Επιτροπή των λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας δεν έχει ακόμα θέσει το ζήτημα της θείας κοινωνίας.

Στα τέλη Αυγούστου, ένα από τα μέλη της Επιτροπής, ο έκθετος για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, Γκίκας Μαγιορκίνης, απαντούσε στο ερώτημα για το εάν μεταδίδεται ο κορονοϊός με τη θεία κοινωνία πως θεωρεί «ότι η ερώτηση μπορεί να απαντηθεί στο πλαίσιο ενός δημιουργικού διαλόγου και όχι μιας προσπάθειας να αποδείξουμε ότι η επιστήμη υπερτερεί της θρησκείας ή το ανάποδο». Ένα άλλο μέλος της Επιτροπής, η Ελένη Γιαμαρέλου, έχει δηλώσει επανειλημμένως πως «Όποιος πάει να κοινωνήσει, άσχετα αν το πιστεύει ή δεν το πιστεύει, συμμετέχει στο μυστήριο. Επομένως δεν υπάρχει κίνδυνος για κορονοϊό όπως και για κανένα άλλο μικρόβιο». Ο δε Σωτήρης Τσιόδρας ήταν που εν μέσω του πρώτου κύματος της πανδημίας επέλεγε να ψάλλει σε λειτουργία, χωρίς όμως την παρουσία πιστών.

Η λίστα, ωστόσο, της ομάδας εργασίας επιστημόνων που χειρίστηκαν την πανδημία στην Ελλάδα και λαμβάνουν τις αποφάσεις για τα περιοριστικά μέτρα είναι πολλοί περισσότεροι:

  • Βατόπουλος Άλκης, Καθηγητής Μικροβιολογίας, Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας ΠΑΔΑ
  • Γαργαλιάνος Παναγιώτης, Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Λοιμώξεων
  • Γιαμαρέλλου Ελένη, Ομότιμη Καθηγήτρια Παθολογίας ΕΚΠΑ, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Χημειοθεραπείας
  • Γώγος Χαράλαμπος, Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος, Καθηγητής Παθολογίας Ιατρικού Τμήματος Παν/μίου Πατρών
  • Δαϊκος Γεώργιος, Ομότιμος Καθηγητής Παθολογίας Λοιμώξεων ΕΚΠΑ
  • Εξαδάκτυλος Αθανάσιος, Πρόεδρος Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου
  • Ζαούτης Θεοκλής, Καθηγητής Παιδιατρικής & Επιδημιολογίας – University of Pennsylvania – School of Medicine
  • Καραϊσκου Αγγελική, Νοσηλεύτρια Επιτήρησης Λοιμώξεων Γ.Ν.Ε. «ΘΡΙΑΣΙΟ»
  • Λάγιου Παγώνα, Παθολόγος, Καθηγήτρια Υγιεινής & Επιδημιολογίας Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ, -Πρόσεδρη Καθηγήτρια Επιδημιολογίας Παν/μίου Harvard, ΗΠΑ
  • Λαζανάς Μάριος, Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης & Αντιμετώπισης του AIDS
  • Λουρίδα Αθανασία, Παιδίατρος-Λοιμωξιολόγος, Δ/ντρια ΕΣΥ – Α’ Παιδιατρική Κλινική Γ.Ν.Π. «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ»
  • Μαγιορκίνης Γκίκας, Καθηγητής, Τμήμα Υγιεινής & Επιδημιολογίας Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ – Ομάδα Εργασίας με αντικείμενο την επισκόπηση των επιστημονικών δεδομένων και των εξελίξεων της επιδημίας του κορωνοϊού 2019-nCoV
  • Μεντής Ανδρέας, Διευθυντής Μικροβιολογικού Εργαστηρίου Ε.Ι. PASTEUR
  • Παναγιωτόπουλος Παναγιώτης, Καθηγητής Επιδημιολογίας ΠΑΔΑ (πρώην ΕΣΔΥ)
  • Παπαευαγγέλου Βασιλική, Καθηγήτρια Γ’ Παιδιατρικής, Γ.Ν.Θ. «ΑΤΤΙΚΟΝ»
  • Παππά – Κονιδάρη Άννα, Καθηγήτρια ΑΠΘ, Διευθύντρια Α’ Εργαστηρίου Μικροβιολογίας, Εθνικό Κέντρο Αναφοράς Αρμποϊών & Αιμορραγικών Πυρετών
  • Σαρόγλου Γεώργιος, Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος, Ομότιμος Καθηγητής Παθολογίας Ανωτάτης Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ. τέως Πρόεδρος ΚΕΕΛΠΝΟ
  • Σύψας Νικόλαος, Καθηγητής Παθολογικής Φυσιολογίας Λοιμώξεων ΕΚΠΑ
  • Τολούμης Γεώργιος, Υποπτέραρχος, Διευθυντής Υγειονομικού ΓΕΕΘΑ
  • Τσακρής Αθανάσιος, Καθηγητής Μικροβιολογίας, Διευθυντής Εργαστηρίου Μικροβιολογίας Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ, Αντιπρύτανης ΕΚΠΑ
  • Τσιόδρας Σωτήριος, Καθηγητής Ιατρικής ΕΚΠΑ – ΓΝΑ ΑΤΤΙΚΟΝ, Παθολόγος Λοιμωξιολόγος
  • Τσολιά Μαρία, Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας ΕΚΠΑ
  • Χατζηγεωργίου Δημήτριος, Υποπτέραρχος, Λοιμωξιολόγος, Διευθυντής Υγειονομικού Πολιτικής Αεροπορίας
  • Χατζηχριστοδούλου Χρήστος, Καθηγητής Υγιεινής & Επιδημιολογίας, Τμήμα ιατρικής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Δημήτρης Παρασκευής, Αναπληρωτής Καθηγητής Επιδημιολογίας – Προληπτικής Ιατρικής, Eργαστήριο Υγιεινής Επιδημιολογίας και Ιατρικής Στατιστικής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ.
  • Βάνα Σύψα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Ιατρικής Στατιστικής στο Εργαστήριο Υγιεινής, Επιδημιολογίας και Ιατρικής Στατιστικής της Ιατρικής Σχολής, ΕΚΠΑ

Μοιραία, λοιπόν, το ερώτημα απευθύνεται σε όλους στους ειδικούς που συμμετέχουν στην Επιτροπή: Εκφράζουν άπαντες οι θέσεις των λίγων λοιμωξιολόγων που έχουν πάρει θέσει δημόσια επί του ζητήματος; Είναι αλήθεια ότι το ζήτημα της θείας κοινωνίας και της ανάγκης λήψης περαιτέρω μέτρων για τις εκκλησίες δεν έχει τεθεί μέχρι σήμερα; Υπάρχουν πρακτικά της Επιτροπής που να το πιστοποιούν αυτό;