Δόθηκε στα κόμματα της Βουλής το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για το νοσοκομείο «Ερρίκος Ντυνάν». Στο κομμάτι του πορίσματος εξετάζεται λεπτομερώς η πορεία του νοσοκομείου από την ίδρυσή του έως την αναγκαστική εκποίησή του με πλειστηριασμό τον Σεπτέμβριο του 2014.

Η Εξεταστική Επιτροπή «ότι οι πολιτικές ευθύνες των κυβερνήσεων των ετών 1992 2014 (και κυρίως των ετών 2006 –2014) και των υπουργών Υγείας, οι οποίοι παρενέβησαν είτε νομοθετικώς, είτε με άλλους τρόπους (Δ. Αβραμόπουλος, Α. Λοβέρδος, Α. Γεωργιάδης και Μ. Βορίδης), εκ του επιδιωχθέντος και εν τέλει επιτευχθέντος αποτελέσματος (εκποίηση δια πλειστηριασμού του Νοσοκομείου «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ») είναι σαφείς και μεγάλες,αφορώσες τόσον την παραβίαση του Συντάγματος και του νόμου, όσον και την μη ορθή υπηρέτηση του εν ευρεία εννοία δημοσίου συμφέροντος, που επλήγη από τη μεταβολή του περιεχομένου και 132 των όρων της δωρεάς του Ε.Ε.Σ. προς το Κ.Ι.Ε.Ν. ως προς τις διατάξεις του Οργανισμού του υπέρ του κοινωφελούς σκοπού, που αυτό ετάχθη να εξυπηρετεί».

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι για τους Άδωνι Γεωργιάδη και Ανδρέα Λοβέρδο «η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση του όλου ζητήματος από τις  αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα,  δεδομένου  ότι  το  Ελληνικό  Δημόσιο υπέστη  οικονομική  ζημία ισόποση με το ύψος των μη βεβαιωθέντων  χρεών  (πιθανό ύψος: 4.500.000 ευρώ) προς  όφελος  της  μοναδικής  ενυποθήκου  δανείστριας  ανώνυμης τραπεζικής εταιρίας με την επωνυμία ‘ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε.’».

«Πρακτικές διαπλοκής»

Στο πόρισμα γίνεται λόγος για σχέσεις διαπλοκής ανάμεσα στον Α. Μαρτίνη και «μεγάλου τμήματος του πολιτικού προσωπικού των κομμάτων του πρώην δικομματισμού και επιχειρηματικών κύκλων, που αλληλοεξυπηρετούντο ποικιλοτρόπως». Ανάμεσα σε άλλα, γίνεται λόγος για προσλήψεις κατά το δοκούν, δωρεάν νοσηλείες υψηλού επιπέδου, διαχρονική ασυλία και διαχρονική ανοχή στην οικονομική κακοδιαχείριση του Α. Μαρτίνη, αλλά και αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά «προστατευόμενα» από υψηλά ιστάμενους.

«Οι διεξοδικώς αναλυθείσες πρακτικές των Κυβερνήσεων και των Υπουργών Υγείας αναφορικώς με το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ήταν απόρροια της sui generis διαπλοκής μεταξύ του Α. Μαρτίνη (ως Προέδρου του Ε.Ε.Σ. και του Κ.Ι.Ε.Ν. [Κοινωφελές Ίδρυμα Ερρίκος Ντυνάν]),μεγάλου τμήματος του πολιτικού προσωπικού των κομμάτων του πρώην δικομματισμού και επιχειρηματικών κύκλων, που αλληλοεξυπηρετούντο ποικιλοτρόπως (προσλήψεις κατά το δοκούν, δωρεάν νοσηλείες υψηλού επιπέδου, διαχρονική ασυλία και διαχρονική ανοχή στην οικονομική κακοδιαχείριση του Α. Μαρτίνη χωρίς τον εκ του νόμου υποχρεωτικό κρατικό έλεγχο στο Ίδρυμα, αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά “προστατευόμενα” από υψηλά ιστάμενους, υψηλές αντιμισθίες σε μέλη του Δ.Σ. – ακόμη και στους ορισθέντες από τους Υπουργούς Υγείας εκπροσώπους του Κράτους κ.ά.).

Η διαπλοκή, όμως, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε φαινόμενα και πρακτικές εκφυλισμού και διαφθοράς. Οι πρακτικές αυτές αφήνουν “αποτυπώματα” και “ίχνη”. Ασφαλώς συνιστούν διαφθορά, επί παραδείγματι, οι αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά «προστατευόμενα» από υψηλά ιστάμενους. Ασφαλώς συνιστά διαφθορά η παντί τρόπω επιδιωχθείσα και επιτευχθείσα περιέλευση του Νοσοκομείου σε ιδιωτικά συμφέροντα».

Οι αναφορές σε Γεωργιάδη, Λοβέρδο και Βορίδη

Σχετικά με τον βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέα Λοβέρδο αναφέρονται τα εξής: «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με όσα κατέθεσε ενώπιόν της ο Α. Λοβέρδος, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα για τον λόγο που η εν λόγω τροπολογία συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., επιμείνας ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 από το νομικό του σύμβουλο Δημήτριο Μπαλασόπουλο, οπότε και ψηφίσθηκε».

Σχετικά με τον βουλευτή και αντιπρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, Άδωνι Γεωργιάδη, αναφέρονται τα εξής: «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την αποδοχή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. του Μνημονίου της 26-3-2014 και την με υπογραφή του από τον ίδιο (Α. Γεωργιάδη) και από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του ΚΙ.Ε.Ν. Γ. Κωσταρά και Α. Πανεθυμιτάκη αντιστοίχως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι (πέραν της παρακάμψεως του νομοθετικού προστατευτικού πλέγματος για το Ίδρυμα και για την κοινωφελούς σκοπού περιουσία του και πέραν της παρακάμψεως της τελευταίας διατάξεως της υπ' αρ. 232/18-2-2014 αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που απαγόρευσε οποιαδήποτε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ε.Σ.) με την αναγκαστική εκτέλεση κατά του συνόλου της περιουσίας του Κ.Ι.Ε.Ν. και την (αναγκαστική) πώλησή της δια του πλειστηριασμού της 24-9-2014 εζημιώθη αυτή (περιουσία και δη κοινωφελούς σκοπού) με σκόπιμες πράξεις και παραλείψεις προσώπων, τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν».

Για τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Μάκη Βορίδη αναφέρονται τα εξής: «Είναι άξιον απορίας ότι και ο Μ. Βορίδης, έγκριτος νομικός και δικηγόρος», προκειμένου να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της Κυβερνήσεως Σαμαρά και να περιέλθει στην κυριότητα τραπεζικού ομίλου το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ως ομάδα περιουσίας (κατά την τροπολογία Λοβέρδου), «επέτρεψε – δια της προταθείσας τροπολογίας του – να συνεχισθεί το (νομικό) “θέατρο του παραλόγου” αναφορικώς με τα ζητήματα ερμηνείας του όλου νομοθετικού πλέγματος που αφορούσε τα ιδρύματα και τις περιουσίες κοινωφελούς σκοπού» (…) Είναι απορίας άξιον ότι επέτρεψε να συμπεριληφθούν σε νόμο έννοιες και ορισμοί ανύπαρκτοι στο νομικό μας σύστημα. Είναι απορίας άξιον ότι επέτρεψε, σε σχέση με το νομοθετικό καθεστώς που διείπε το Κ.Ι.Ε.Ν., να συμπεριληφθούν σε νόμο λογικές και, κυρίως, νομικές “ακροβασίες”.

Δεν μπορεί να γίνει δεκτή η εκδοχή ότι ο (και νομικός – δικηγόρος) Μ. Βορίδης και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Υγείας αγνοούσαν ότι η άδεια ιδρύσεως ιδιωτικής κλινικής αποτελεί ξεχωριστό σώμα (άρθρο 7 του Π.Δ. 247/1991), όπως και η άδεια λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής αποτελεί ξεχωριστό σώμα (άρθρο 13 του Π.Δ. 247/1991). Ομοίως, δεν μπορεί να γίνει δεκτή η εκδοχή ότι ο (και νομικός – δικηγόρος) Μ. Βορίδης και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Υγείας αγνοούσαν ότι η άδεια ιδρύσεως ιδιωτικής κλινικής αποτελεί προϋπόθεση για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής (συνδυασμός άρθρων 7 και 13 του Π.Δ. 247/1991)».

Τα συμπεράσματα

Στα συμπεράσματα του πορίσματος αναφέρεται ότι «υπό το πρίσμα αυτό η Εξεταστική Επιτροπή επαναδιατυπώνει τις εκτιμήσεις της αναφορικώς με την ενδεχόμενη τέλεση αδικημάτων»:

1. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με όσα κατέθεσε ενώπιόν της ο Α. Λοβέρδος, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα για τον λόγο που η εν λόγω τροπολογία συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., επιμείνας ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 από το νομικό του σύμβουλο Δημήτριο Μπαλασόπουλο, οπότε και ψηφίσθηκε».

2. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με τη σύμβαση της 4-7-2012 για εγγραφή πλασματικού ενεχύρου επί του συνόλου του εξοπλισμού του Νοσοκομείου «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ», απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι η εν λόγω σύμβαση ήταν εξόχως καταχρηστική, αλλά και αχρείαστη…».

3. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την αποδοχή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. του Μνημονίου της 26-3-2014 και την με υπογραφή του από τον ίδιο (Α. Γεωργιάδη) και από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του ΚΙ.Ε.Ν. Γ. Κωσταρά και Α. Πανεθυμιτάκη αντιστοίχως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι (πέραν της παρακάμψεως του νομοθετικού προστατευτικού πλέγματος για το Ίδρυμα και για την κοινωφελούς σκοπού περιουσία του και πέραν της παρακάμψεως της τελευταίας διατάξεως της υπ' αρ. 232/18-2-2014 αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που απαγόρευσε οποιαδήποτε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ε.Σ.) με την αναγκαστική εκτέλεση κατά του συνόλου της περιουσίας του Κ.Ι.Ε.Ν. και την (αναγκαστική) πώλησή της δια του πλειστηριασμού της 24-9-2014 εζημιώθη αυτή (περιουσία και δη κοινωφελούς σκοπού) με σκόπιμες πράξεις και παραλείψεις προσώπων, τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν».

4. «Η Εξεταστική Επιτροπή, έχοντας τη γνώμη ότι οι εκτιμηθείσες αξίες των πραγμάτων (κινητών και ακινήτων) και των άϋλων δικαιωμάτων υπελείποντο των πραγματικών, εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση του όλου ζητήματος από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι κατά τη διαδικασία της αναγκαστικής εκτελέσεως δεν εφαρμόσθηκαν κατά τον προσήκοντα τρόπο οι διατάξεις του Κ.Πολ.Δ., που αφορούν την εκτίμηση των κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων του Κ.Ι.Ε.Ν.».

5. «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την μη διενέργεια προσωρινού φορολογικού ελέγχου και την μη προσκομιδή από το υπόχρεο Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. των αναγκαίων για την ολοκλήρωση της υπαγωγής στη ρύθμιση ληξιπροθέσμων χρεών, με αποτέλεσμα αυτή να μην ενεργοποιηθεί, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη οικονομική ζημία ισόποση με το ύψος των μη βεβαιωθέντων χρεών (πιθανό ύψος: 4.500.000 ευρώ)» προς όφελος μίας και μόνης τράπεζας.

Περαιτέρω η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι:

6. «Αναφορικώς με τις αργομισθίες των προσώπων, που αναφέρονται στο κατατεθέν από τον μάρτυρα Λ. Λιαρόπουλο έγγραφο υπό τον τίτλο ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 1, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί αδικήματα, δεδομένου ότι με την καταβολή των ποσών αυτών εζημιώθη η περιουσία του Κ.Ι.Ε.Ν. με σκόπιμες πράξεις προσώπων (όλων των εκάστοτε μελών των Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., είτε αυτά είχαν ορισθεί από το Κεντρικό Δ.Σ. του Ε.Ε.Σ., είτε από τον Υπουργό Υγείας), τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν. Περαιτέρω, η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελέσει αδικήματα και τα πρόσωπα που ελάμβαναν τους αναφερόμενους στο ανωτέρω έγγραφο μηνιαίους μισθούς δίχως να παρέχουν υπηρεσίες».

Ο Μαρτίνης υποστηρίζει πως δεν έκλεψε

Σημειώνεται ότι την προηγούμενη εβδομάδα διεκόπη για τις 29 Νοεμβρίου η δίκη του Ανδρέα Μαρτίνη για την υπόθεση μίζας ύψους 3,1 εκατομμυρίων γερμανικών μάρκων που φέρεται να έλαβε από την εταιρεία Hospitalia International για την προμήθεια νοσοκομειακού εξοπλισμού. Μαζί με τον Ανδρέα Μαρτίνη δικάζονται η σύζυγός του και ο αντιπρόσωπος της εταιρείας γερμανικών συμφερόντων, Δημήτρης Κάμπης.

Ο Α. Μαρτίνης, υποστήριξε πως δεν έχει παραπλανήσει, ούτε έχει κλέψει χρήματα. «Δεν αποδέχομαι την κατηγορία. Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που αρχίζει αυτή η δίκη. Εχω εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη. Η Δικαιοσύνη θα αποφανθεί για το εάν είμαι ένοχος ή όχι. Θα καταδειχθεί ότι ούτε παραπλάνησα ούτε έκλεψα».

Διαβάστε ολόκληρο το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για το «Ερρίκος Ντυνάν»: