«Οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί περί το Ειδικό Πρόγραμμα του ΥΠΠΟΑ για την Ενίσχυση της Κινηματογραφικής Κοινότητας καθιστούν αδύνατη την περαιτέρω λειτουργία του ΔΣ, του οποίου είμαστε μέλη. Ενδεικτικά σας επισημαίνουμε τις διαρκείς συκοφαντικές και προσβλητικές επιθέσεις, που έχουμε δεχθεί από συνδικαλιστικούς φορείς κινηματογραφιστών αλλά και φυσικά πρόσωπα του χώρου, τις προσφυγές τους σε εθνικές και διεθνείς αρχές, τις δηλώσεις τους περί ομαδικών προσφυγών στη Δικαιοσύνη, τις αθλιότητες που αναρτούν στο διαδίκτυο, σχετικά υποβολιμαία δημοσιεύματα σε ιστοσελίδες και εφημερίδες κλπ.» ανέφερε, μεταξύ άλλων, στην επιστολή του σύσσωμο το διοικητικό συμβούλιο του ΕΚΚ την περασμένη Δευτέρα.

Ο πρόεδρος Πάνος Λουκάκος, καθώς και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, Χριστίνα Μανωλοπούλου, Κώστας Φέρρης, Μιρέλλα Παπαοικονόμου, Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, Νίκος Μεγγρέλης και Κωνσταντής Φραγκόπουλος, κατακεραύνωσαν την υπουργό Μενδώνη με την επιστολή τους, με την οποία διαμαρτύρονταν για τα γραφειοκρατικά προβλήματα και τις ανεπάρκειες τα οποία τους άφησε να αντιμετωπίσουν μόνοι τους.

«Παράλληλα σας υπενθυμίζουμε ότι με το ισχύον νομικό πλαίσιο και τις πολλαπλές γραφειοκρατικές δεσμεύσεις και αγκυλώσεις του αλλά και τις εσωτερικές του ανεπάρκειες, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και επιτυχώς ιδίως μάλιστα ευρισκόμενο αντιμέτωπο με ένα πρόγραμμα 1.400 αιτήσεων, που εντός μηνός έπρεπε να διεκπεραιωθεί, όταν ετησίως διαχειρίζεται με δυσκολία 300 περίπου προτάσεις και αυτές με καθυστερήσεις. Και τούτο με τα επιπρόσθετα μεγάλα προβλήματα επαφών και απ’ ευθείας συνεννοήσεων που δημιούργησε η πανδημία και το lockdown. Καταβάλλαμε έως τώρα κάθε φιλότιμη προσπάθεια να φέρουμε σε πέρας το Ειδικό Πρόγραμμα, παρά τις τεράστιες δυσκολίες του. Δεν βρήκαμε όμως καμία απολύτως ανταπόκριση από τους ίδιους τους άμεσα ενδιαφερόμενους κινηματογραφιστές. Αντίθετα οι διαρκείς εις βάρος μας αήθεις και προσβλητικές επιθέσεις και απειλές κατέστησαν πλέον εκ των πραγμάτων άκυρες τις προσπάθειες αυτές» ανέφεραν ακόμα στην επιστολή τους.

Ακόμα, το ΔΣ του Κέντρου αναφέρθηκε ειδικότερα και στην νομική γνωμοδότηση για «εξόφθαλμα μη νόμιμες διαδικασίες στο πρόγραμμα του υπουργείου Πολιτισμού, με την υπόθεση να προκαλεί πλέον σοβαρά ερωτηματικά διαφάνειας»:

«Τέλος με την από 21/9/2020 γνωμοδότησή του, ο Νομικός Σύμβουλος του ΕΚΚ κατέστησε σαφές και προειδοποίησε τα μέλη του ΔΣ ότι στο Ειδικό Πρόγραμμα και την εξαγγελθείσα από το ΥΠΠΟΑ νέα δεύτερη φάση του ενυπάρχουν εξόφθαλμα μη νόμιμες διαδικασίες και κατάφορες και κραυγαλέες παραβιάσεις της αρχής της ίσης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού, δεδομένα τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε κατασταλτικό έλεγχο των χρηματοδοτήσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς επιπροσθέτως αναμένεται και για τη πρωτη φάση έλεγχος νομιμότητας και πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, στην οποία έχει προσφύγει συνδικαλιστική ομάδα κινηματογραφιστών.

Υπό τις συνθήκες αυτές η παραίτηση τώρα είναι για τα μέλη του ΔΣ μονόδρομος, όπως και η άρνησή μας να εγκρίνουμε την εκταμίευση από το ΕΚΚ έστω και ενός ευρώ από την παρασχεθείσα χρηματοδότηση του ΥΠΠΟΑ, ώστε να μην δημιουργηθούν προβλήματα περί των οποίων θα αποφανθούν τελικά τα δικαστήρια, μετά από πολυετείς όμως ταλαιπωρίες όλων των εμπλεκόμενων. Ευχόμενοι κάθε επιτυχία στο έργο σας, ευχαριστούμε για την έως τώρα συνεργασία μας».

Διαβάστε περισσότερα:

«Εξόφθαλμα μη νόμιμες διαδικασίες» στο πρόγραμμα για την Ενίσχυση της Κινηματογραφικής Κοινότητας

Οι βαριές καταγγελίες και η παραίτηση των ανθρώπων του Πολιτισμού, όχι απλώς έμειναν αναπάντητες από την Λ. Μενδώνη, με την σοκαριστικά λακωνική αποδοχή της παραίτησής τους, αλλά η ίδια προχώρησε σε άμεση αντικατάσταση του Διοικητικού Συμβουλίου, με ευχολόγια να συνοδεύουν το δελτίο Τύπου του υπουργείου Πολιτισμού.

«Στόχος του νέου Διοικητικού Συμβουλίου θα είναι η άμεση επίλυση των ζητημάτων που έχουν προκύψει με το Ειδικό Πρόγραμμα για την Ενίσχυση της Κινηματογραφικής Κοινότητας, καθώς και η εύρυθμη λειτουργία του ΕΚΚ με στόχο την άμεση ενεργοποίηση των μηχανισμών του προς όφελος της κινηματογραφικής κοινότητας στο σύνολό της, την επίσπευση των διαδικασιών του και την επίτευξη των ιδρυτικών του σκοπών» αναφέρεται στο δελτίο Τύπου του υπουργείου Πολιτισμού, με το οποίο ανακοινώνεται η νέα σύνθεση της διοίκησης του ΕΚΚ.

Νέος Πρόεδρος λοιπόν ορίζεται ο Μάρκος Χολέβας, με θητεία στο ΕΚΚ επί κυβερνήσεων Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, αντιπρόεδρος η Ελένη Χανδρινού, και νέα μέλη τους Ιφιγένεια Βλαχογιάννη, Μαρία Καλλιμάνη, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, Isabelle Fauvel και Δάφνη Χατζηπροκοπίου.

Πάντως, τόσο ο ορισμός της νέας διοίκησης, όσο και οι φειδωλές αναφορές του υπουργείου, κάθε άλλο παρά απαντούν στις βαριές καταγγελίες και τα σοβαρά ερωτήματα που προκάλεσε η επιστολή παραίτησης του προηγούμενου ΔΣ, για τα οποία μίλησε την περασμένη Τετάρτη στο ΜηνΌρε του TPP και το ραδιόφωνο του ThePressProject ο γνωστός σκηνοθέτης, Κώστας Φέρρης.

Κώστας Φέρρης: Το πρόγραμμα καταργήθηκε από το ίδιο το Υπουργείο

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Κ. Φέρρης μιλώντας στο ραδιόφωνο του TPP, τα σοβαρά προβλήματα που καταγγέλλονται στην επιστολή είναι αποκλειστικά αποτέλεσμα της ανεπαρκούς στάσης του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς όπως υπογράμμισε, «στην πραγματικότητα το πρόγραμμα καταργήθηκε από το ίδιο το υπουργείο».

«Εμείς από την πρώτη στιγμή και από το πρώτο δευτερόλεπτο, αυτά είναι καταγεγραμμένα γιατί η σύσκεψη του Διοικητικού Συμβουλίου ήταν με τηλεδιάσκεψη τότε και καταγράφθηκε, υπάρχουν γραμμένα – από την πρώτη στιγμή είπαμε, μάλιστα εγώ προσωπικά χρησιμοποίησα μία φράση περίεργη, λέω “δεν θέλω να γίνω και άλλη μια φορά Κασσάνδρα”, αυτό το πρόγραμμα έτσι όπως το κατάρτισε το Υπουργείο θα μας τινάξει όλους στον αέρα» σημείωσε ο σκηνοθέτης, τονίζοντας πως αρχικά το ΔΣ επιχείρησε να υπερβεί τα προβλήματα, ενώ απηύθυνε και βαριές κατηγορίες για τον πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρη Παπαδόπουλο.

Ακούστε τη συνέντευξη του Κ. Φέρρη στο ΜηνΌρε του TPP:

«Αποφασίσαμε για να μην φανούμε κακοί στον κλάδο ή σ’ οποιονδήποτε, να προχωρήσουμε την πρώτη φάση όπως-όπως, όσο μπορούσαμε καλύτερα και αντικειμενικότερα για να προχωρήσει το πράγμα, αλλά από εκεί και πέρα το Υπουργείο ανέχθηκε ιταμές επιθέσεις από κάποιο συγκεκριμένο συνδικαλιστικό φορέα, υβριστικές επιθέσεις άνευ προηγουμένου, απαιτήσεις να ακυρωθεί το πρόγραμμα, μάλιστα ο κύριος Παπαδόπουλος, Πρόεδρος της εταιρείας Σκηνοθετών χρησιμοποίησε την έκφραση “Να κηρυχθεί έκπτωτος ο διαγωνισμός”, λες και ήταν η αυτού Μεγαλειότης, και να παραιτηθεί σύσσωμο το Διοικητικό Συμβούλιο. Και η Υπουργός όχι μόνο δεν μας κάλυψε, αλλά δεχόταν τον κύριο Παπαδόπουλο ως συνομιλητή σοβαρό, ο οποίος βέβαια δεν έπαψε να την γλύφει και να λέει τα καλύτερα λόγια για το Υπουργείο, αλλά να λέει ότι φταίει το Διοικητικό Συμβούλιο. Και κάποια στιγμή έφτασε ο κόμπος στο χτένι, ζητήσαμε εμείς να καλυφθεί το πρόγραμμα με μία καινούρια απόφαση του Υπουργείο και αν είναι δυνατόν να περάσει και Προεδρικό Διάταγμα για να το νομιμοποιήσει» περιέγραψε ο Κ. Φέρρης την αντιμετώπιση που τους επιφύλαξε το υπουργείο της Λ. Μενδώνη και ο περίγυρός της.

Στη συνέχεια, όπως ανέφερε, με τη γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου που ανέφερε πως άρθρα της απόφασης για το πρόγραμμα ενίσχυσης του κινηματογράφου ήταν παράνομα, το ΔΣ ζήτησε από την υπουργό νομοθετική ρύθμιση για να μην αντιμετωπίσουν ποινικές ευθύνες, με τη Λ. Μενδώνη να τους αφήνει εντελώς ακάλυπτους.

«Ακάλυπτους εντελώς και τώρα κατηγορεί μάλιστα και τον νομικό σύμβουλο, τον καημένο τον κύριο Πολυχρονίδη τον Περικλή, ότι μπήκε λέει σε βυζαντισμούς και για ίδια συμφέροντα και τέτοια. Για όνομα του Θεού! Υπάρχει κάποιος άλλος νομικός σύμβουλος που να λέει ότι ο διαγωνισμός αυτός είναι νόμιμος; Αν υπάρξει να τον αποκαλυφθώ. Να μας αποδείξει και να μας βεβαιώσει. Τι προτείνει δηλαδή; Να παρανομήσουμε για να μην βυζαντινολογούμε; Το βρίσκω παράλογο εντελώς. Εκτός πραγματικότητας. Και εν παση περιπτώσει προσβλητικούς σε εφτά ανθρώπους που έδωσαν τον χρόνο τους, την ενέργειά τους αφιλοκερδώς, διότι δεν πληρώνεται κανένας φυσικά, μόνο και μόνο για το καλό του κλάδου, έχοντας πόλεμο και εκ των έσω μέσα από το Κέντρο Κινηματογράφου με τους κύριους Διευθυντές, τους θρασύτατους και αναιδέστατους οι οποίοι μας προσέβαλαν επανειλημμένα και στο Διοικητικό Συμβούλιο και εκτός, με διαδώσεις και όλων των εχθρών του Ελληνικού Κινηματογράφου. Και δεν μας κάλυψε σε τίποτα» αναφέρει ο Κ. Φέρρης.

Αποκαλυπτικός ήταν ο Κ. Φέρρης και για τις πιέσεις που παράλληλα ασκούσε το υπουργείο για την λήψη αποφάσεων, οι οποίες όπως αναφέρει βρίσκονταν στα χέρια του κατά 90%.

«Ακόμα και το Animation ήταν αποκλειστικά του Υπουργείου. Αποκλειστικά! Εμάς μας τα έδωσε μόνο την πρώτη φάση της επιλογής των 100 ταινιών από 1200 προτάσεις. Και αυτή την απόφαση, τσάτρα πάτρα, καταφέραμε και την προωθήσαμε και μάλιστα χωρίς να έχουμε ακόμα το νόμιμο δικαίωμα να ορίσουμε επιτροπές. Γιατί οι επιτροπές σύμφωνα με το νόμο ήταν παράνομες. Το είπε η ίδια η Υπουργός αυτό. Και μάλιστα απαιτήσαμε να βγάλει νομοθετικό διάταγμα να νομιμοποιήσει τις επιτροπές. Πλην όμως δημοσιευθεί το Προεδρικό Διάταγμα, απαίτησε να παραδώσουμε τις σαφές αποφάσεις των αξιολογητών από τους οποίους οι έξι ήταν παράνομοι, να τις δημοσιεύσουμε αμέσως, να τις παραδώσουμε και να εκταμιεύσουμε τα λεφτά. Εμείς δώσαμε τις αποφάσεις, τις αναθεωρήσαμε μάλιστα, προς τα πάνω και όχι προς τα κάτω, με αποτέλεσμα αντί για 100 να προτείνουμε 119, βάλαμε και άλλους 19, άξιους ανθρώπους που τους είχε υποβαθμίσει το προσωπικό του Κέντρου Κινηματογράφων, όχι οι υπάλληλοι, οι Διευθυντές» αναφέρει συγκεκριμένα ο Κ. Φέρρης.

Γλαφυρός και οξύς ήταν ο γνωστός σκηνοθέτης και για την συνολική κατάσταση που επικρατεί στον Πολιτισμό και τον καλλιτεχνικό κλάδο, αναγνωρίζοντας πως «δεν υπάρχει ούτε ένας άνθρωπος, ούτε ένας καλλιτέχνης που να μην είναι αγανακτισμένος.

«Είμαστε μία ταινία Ταραντίνο που έχει βγάλει ο καθένας το πιστόλι και απειλεί τον διπλανό του. Εντάξει, αυτό είναι το ελάττωμα των καλλιτεχνών. Των καλλιτεχνών των σημερινών. Τι να κάνουμε; Αδύναμοι άνθρωποι είναι. Είναι τέτοια η αγωνία τους να κάνουν να κάνουν έργο και να επιζήσουν κιόλας που εντάξει, εγώ δεν θα τους παρεξηγήσω, αν και ντρέπομαι. Ντρέπομαι για τους συναδέλφους μου. Ντρέπομαι για την Εταιρεία Σκηνοθετών, η οποία έχει κάνει έργο. Τη δεκαετία του 70΄ και του 80΄ έκανε έργο τεράστιο. Ανέβασε τον ελληνικό κινηματογράφο από ντόπιο σε διεθνή. Δημιούργησε μία υποδομή που κίνησε όλο τον κόσμο να ανακαλύπτει το νέο ελληνικό κινηματογράφο. Και ήρθαν μετά οι παρακάτω γενιές και το διαλύσανε. Και τώρα η Εταιρεία Σκηνοθετών έχει πέσει στην ανυποληψία των πάντων. Και σε μία κατάσταση όπου όλος ο ελληνικός λαός στενάζει ανάμεσα σε κορονοϊούς, ανάμεσα σε Ερντογάν, ανάμεσα σε πλημμύρες, ανάμεσα σε καταστροφές οικονομικές και άλλες, να ασχολείται τώρα με την ψείρα, τον καλλιτέχνη ο οποίος ο καημένος πεινάει και αγωνίζεται και φωνάζει και ουρλιάζει και απειλεί τους πάντες και τα πάντα. Είναι λίγο ντροπή. Αλλά καταλαβαίνω. Καταλαβαίνω τον πόνο» περιγράφει με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη σημερινή κατάσταση που αντιμετωπίζει σύσσωμος ο κλάδος.

Όσο για την «ελπίδα» εξεύρεσης λύσεων από την σημερινή ηγεσία του υπουργείου, ο Κ. Φέρρης απάντησε με αφοπλιστική ειλικρίνεια:

«Ας ελπίσουμε και εμείς, αλλά λύση χωρίς βαθιές τομές δεν μπορεί να γίνει. Και επειδή ξέρω ότι… τέλος πάντων δεν θέλω να επεκταθώ εκεί… θα περίμενα μία αντιμετώπιση πιο γενναία, πιο αποφασιστική και ας θυσιαστούν κάποιοι άνθρωποι. Τι να κάνουμε τώρα! Όταν αποτυγχάνει κάποιος, θυσιάζεται. Τι να κάνω; Αυτά έχει η ζωή, στην εποχή που περνάμε πρέπει να προσέχουμε. Άλλωστε ο ίδιος ο Μητσοτάκης από την πρώτη στιγμή είχε επιστήσει την προσοχή μην τυχόν και κάνει κάποιος κάποια ατασθαλία οπουδήποτε. Και έβγαλε και Προεδρικά Διατάγματα και οδηγίες… Πού πάνε όλα αυτά;» αναρωτήθηκε ο αγαπημένος σκηνοθέτης.