Από το 2016 που η «Μαύρη Παρασκευή» ήρθε στην Ελλάδα μεγάλες αλυσίδες πολυκαταστημάτων διαφημίζουν εκπτώσεις και παράταση ωραρίου, καλώντας τους καταναλωτές να πάρουν θέση μάχης για να προλάβουν και από την άλλη οι εργαζόμενοι στα πολυκαταστήματα έρχονται αντιμέτωποι με αυξημένο φόρτο εργασίας και εξαντλητικά ωράρια.
Καταγγελίες για καταστρατήγηση ωραρίου, επιβολή αδήλωτων υπερωριών και κομμένα ρεπό
Δεκάδες καταγγελίες από εργαζόμενους έχουν γίνει τις τελευταίες μέρες στον Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας για καταστρατήγηση ωραρίου, επιβολή αδήλωτων υπερωριών, κομμένα ρεπό λόγω της «Black Friday». Ο Σύλλογος ζητά από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) να επιληφθεί του θέματος και να διαθέσει επιθεωρητές ώστε από κοινού με εκπροσώπους του σωματείου να γίνουν αιφνιδιαστικοί έλεγχοι σε καταστήματα του κέντρου.
Ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας «καλεί τους συναδέλφους να απευθυνθούν στο σωματείο για κάθε ζήτημα που αντιμετωπίζουν στο χώρο εργασίας τους. Ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που οι εργοδότες απαιτούν να εργαζόμαστε ασταμάτητα, 10ωρα και 12ωρα, χωρίς ρεπό και διάλειμμα. Από κοινού μπορούμε να εμποδίσουμε τα σχέδια της εργοδοσίας, η οποία μπροστά στην εξασφάλιση των κερδών της, ισοπεδώνει κατακτήσεις, δικαιώματα, σμπαραλιάζει ακόμα και τις κατάπτυστες ατομικές συμβάσεις που επιβάλλει στους εργαζόμενους, χτυπά το σταθερό χρόνο εργασίας».
«Καλούμαστε να δουλέψουμε 11ωρα και 12ωρα»
«Μια ακόμα χρονιά οι μεγαλοεργοδότες του κλάδου οργανώνουν τη γνωστή πια “BLACK FRIDAY”. Πλέον υπάρχει εμπειρία για το τι σημαίνει για τους εμποροϋπάλληλους. Καλούμαστε να δουλέψουμε 11ωρα και 12ωρα, να αλλάξουμε τα ρεπό μας και να εργαστούμε κάτω από καθεστώς έντονης πίεσης όχι μόνο την Παρασκευή, αλλά και αρκετές μέρες πριν και μετά. Έχουμε δεχτεί καταγγελίες από συναδέλφους μας τα προηγούμενα χρόνια για παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας και καλούμε και φέτος άμεσα να γνωστοποιούν οι συνάδελφοι και συναδέλφισσες στο σωματείο μας ότι προβλήματα προκύπτουν ώστε να παρεμβαίνουμε αποτελεσματικά. Παράλληλα, καλούμε την Επιθεώρηση Εργασίας να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να περιοριστούν οι πρακτικές αυτές. Κανείς δεν πρέπει να δεχτεί να δουλέψει τσάμπα, μαύρα και εξαντλητικά», αναφέρει η Ένωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων Ν. Ξάνθης.
Μάλιστα, υπογραμμίζει ότι «μπορεί στο τέλος του μήνα να δούμε στους μισθούς μας λίγα ευρώ παραπάνω λόγω υπερωριών όπου αυτές δηλωθούν και πληρωθούν, αλλά αυτό σε τίποτα δεν αλλάζει τη σκληρή πραγματικότητα με την οποία είμαστε καθημερινά αντιμέτωποι. Χαμηλοί μισθοί, μερική απασχόληση, δουλειά και Κυριακές, ατομικές συμβάσεις, εντατικοποίηση και μετά από μια ηλικία πέταμα στην ανεργία είναι η καύσιμη ύλη για να “ζεσταθεί η αγορά”».
«Black Friday έφτασε στο Public και γράφει πάλι ιστορία»
Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια ώρα που τα καταστήματα Public διαφημίζουν την «Μαύρη Παρασκευή» το σωματείο εργαζομένων στην εταιρεία Retail World A.E.–καταστήματα Public καταγγέλλει σε ανακοίνωσή του σχετικά με τη συνένωση της εταιρείες με την επίσης μεγάλη αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών Media Markt, ότι παρά τη διαβεβαίωση της εργοδοσίας πως «γίνονται προσπάθειες να μη χαθεί ούτε μία θέση εργασίας», έχουν ήδη ξεκινήσει απολύσεις και υπάρχουν πληροφορίες ότι επίκεινται περισσότερες.
Όπως αναφέρει ο imerodromos.gr, σύμφωνα με εργαζόμενους που είδαν την πόρτα της εξόδου, αυτές οι απολύσεις γίνονται με το πρόσχημα της κατάργησης της θέσης τους και πραγματοποιούνται ξαφνικά, χωρίς καμία προειδοποίηση και αιτιολόγηση.
Μάλιστα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της efsyn.gr, aυτό το διάστημα το σωματείο εργαζομένων στη Retail World Α.Ε., τον όμιλο που εκπροσωπεί τα 55 πολυκαταστήματα και τις ηλεκτρονικές πωλήσεις της Public, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την εργοδοσία με σκοπό την υπογραφή εταιρικής συλλογικής σύμβασης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του σωματείου, πρότειναν να περιληφθούν στη σύμβαση «μισθολογικοί και μη μισθολογικοί όροι που θα διασφαλίζουν την αξιοπρεπή αμοιβή των εργαζόμενων (αυξήσεις, επιδόματα κ.λπ.) και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας (ωράριο, άδειες, μετακινήσεις κ.λπ.). Η εργοδοσία απάντησε με το χιλιοειπωμένο επιχείρημα “δίκιο έχετε αλλά στην παρούσα φάση δεν έχουμε λεφτά”. Το επιχείρημα αυτό, βέβαια, κλονίζεται από τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις της εταιρίας».
Υπενθυμίζουν, ότι ο όμιλος εμφάνισε αύξηση του κύκλου εργασιών το 2018. Επιπλέον «τα εταιρικά λειτουργικά αποτελέσματα σημείωσαν αύξηση 242%, διαμορφώθηκαν κερδοφόρα και ανήλθαν σε κέρδη €8.080.744 έναντι €2.360.538 την προηγούμενη χρήση 2017».
Τέλος, υποστηρίζουν ότι το επιχείρημα «δεν υπάρχουν χρήματα» διαψεύδεται από «την πρόσφατη συνένωση της εταιρίας RETAIL WORLD A.E. – καταστήματα PUBLIC με τη MediaMarkt σε νέο σχήμα, στο οποίο η RETAIL WORLD θα έχει ποσοστό 75%. Ο ετήσιος τζίρος του νέου αυτού σχήματος πλησιάζει, με τα τωρινά δεδομένα, το μισό δισεκατομμύριο ευρώ».
Διαβάστε ακόμα: