της Ειρήνης Κοσμά

«Φαίνεται ως αν η τρομοκρατία, η οποία μας χτυπά σήμερα, να ήταν εισαγόμενη, αλλά εκείνοι οι οποίοι διαπράττουν αυτές τις πράξεις γεννήθηκαν στην πραγματικότητα εδώ, συχνά μάλιστα και οι γονείς τους. Πέρασαν από τα σχολεία μας και έλαβαν ενεργά μέρος στην κοινωνική μας ζωή. Δίνουν την εντύπωση μόνο ότι έρχονται από αλλού, ενώ είναι από δω» είπε o Ζαν Κλοντ Γιούνκερ σε συνέντευξή του, μετά τις επιθέσεις στις Βρυξέλλες.

Στο ερώτημα αν έχει αποτύχει η «ενσωμάτωση» τους, ο πρόεδρος της Κομισιόν απάντησε ότι δεν μπορεί να δώσει μια μονοσήμαντη απάντηση και δεν θέλει να προσχωρήσει στην άποψη η οποία θέλει να τα εξηγήσει όλα με τη θρησκεία ή με την αποτυχημένη πολιτική. Πάντως «καμιά από τις χώρες μας δεν υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχής στο θέμα της ενσωμάτωσης. Αυτή η ευθύνη είναι δική μας και ευθύνη όσων αντιστέκονται συνεχώς στις εθνικές προσπάθειες και αρνούνται να ενσωματώσουν εκείνους, οι οποίοι προέρχονται μεν από αλλού, αλλά βρίσκονται από μακρού σε μας. Πρόκειται για μια διαμάχη δύο πλευρών στα ζητήματα ενσωμάτωσης», είπε.

Η καρδιά της Ευρώπης

Στα ερωτήματα σχετικά με τους δεσμούς των τρομοκρατών με τον Ισλαμισμό, προτίθεται εκ νέου λοιπόν και το ζήτημα της «ενσωμάτωσης». Αν «η καρδιά της Ευρώπης», όπου σημειώθηκαν τα τελευταία χτυπήματα δεν ήταν άκαρδη, δεν θα είχε κερδίσει την αγάπη των νέων παιδιών της, με δεδομένο ότι εδώ γεννήθηκαν και μεγάλωσαν;

Η ευρωπαϊκή πραγματικότητα δεν είναι καθόλου ελκυστική για σημαντική μερίδα νέων, που γεννιούνται και μεγαλώνουν εδώ. Στο διάσημο πλέον Μολενμπέκ, γκέτο 100.000 ατόμων των Βρυξελλών, το ποσοστό ανεργίας υπερβαίνει το 25% και η εγκληματικότητα χτυπάει κόκκινο. Η διαστρεβλωμένη πραγματικότητα την οποία βιώνουν οι μετανάστες δεύτερης και τρίτης γενιάς ωθεί κάποιους από αυτούς, τους πιο καταπιεσμένους συχνά, στο να μεταφέρουν όσα δεν μπορούν να υλοποιήσουν στη ζωή στο επέκεινα, στην ιδέα ενός μακρινού, σχεδόν εξωτικού Θεού, που γεννήθηκε μακριά από τον άκαρδο κόσμο τους.

Φανατισμός και θεοκρατία

Οι ίδιοι είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν και να θυσιαστούν για τον Ιερό Πόλεμο, με την πεποίθηση ότι θα ανταμειφθούν μετά θάνατον. Κάθε μέτρο καταστολής, όσο σκληρό και αν είναι, αποδεικνύεται ότι δεν μπορεί να ματαιώσει τα σχέδιά τους. Το άρωμα του θανάτου απλώνεται πάνω από τον αναποδογυρισμένο κόσμο της Ευρώπης.

Η εκούσια έκρηξη του καταπιεσμένου, ο οποίος μετατρέπει το σώμα του σε βόμβα για να γκρεμίσει τον αναποδογυρισμένο κόσμο, πριν φύγει για τον «άλλο κόσμο», δεν αποτρέπεται. Προϋπόθεση για τον φυσικό θάνατο του φανατισμού και της θεοκρατίας αποτελεί η διάλυση της διαστρεβλωμένης πραγματικότητας, της οποίας η θρησκεία είναι αντανάκλαση, σύμφωνα με τον Μαρξ.

Τα τέρατα βρίσκονται εδώ

Η έκρηξη των παιδιών «ενός κατώτερου Θεού», σε συνδυασμό με την αγωνία του πλήθους των καταπιεσμένων της οικονομικής κρίσης, που γεννά συνθήκες πολιτικής ασφυξίας, κοινωνικής ταπείνωσης, εξαγρίωσης και συσκότισης της πνευματικής και ηθικής ζωής, διαμορφώνουν τη σημερινή ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Η Ευρώπη στην ύστατη στιγμή μετατρέπεται σε πεδίο μαχών, όπου ο φανατισμός κερδίζει έδαφος διαρκώς, σε βάρος των λογικών σχέσεων. Οι πιο καταπιεσμένοι ανάμεσα στους καταπιεσμένους, δίνουν με τραγικό τρόπο το στίγμα των εξελίξεων. Τα τέρατα της αγοραίας ηθικής και της επέκτασης φαίνονται να έρχονται από αλλού, αλλά βρίσκονται από καιρό εδώ, όπου γεννήθηκαν.