Με ανακοίνωση του το Σωματείο Εργαζομένων Ταχυδρομικών και Ταχυμεταφορικών Επιχειρήσεων Αττικής (ΣΕΤΤΕΑ) εξηγεί την κατάσταση που επικρατεί στις εταιρείες ταχυμεταφοράς και τεκμηριώνει γιατί είναι «προκλητικό» να ενταχθούν στις «πληγείσες» εταιρείες λόγω κορωνοιού.

«Οι εταιρείες ταχυμεταφοράς δεν δικαιούνται μέσα στη σημερινή πρωτόγνωρη κρίση να αντιμετωπίζονται από το κράτος ως πληγείσες, κάτι τέτοιο είναι πραγματική πρόκληση και θα πρέπει η κυβέρνηση να εξαιρέσει τις εταιρίες Courier από τα μέτρα στήριξης. Όταν οι περισσότεροι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας πλήττονται βαριά, όταν πολύ μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού της χώρας βρίσκεται σε ανεργία ή υποαπασχόληση ή ζει με το επίδομα των 800,00 € για 45 ημέρες, δεν είναι ανεκτό οι εταιρείες ταχυμεταφοράς να μας εξαντλούν ή να θέτουν σε κίνδυνο την υγεία μας απασχολώντας μας σε συνθήκες απολύτως ακατάλληλες και να αρνούνται να προβούν σε επιπλέον προσλήψεις, που θα προσφέρουν εργασία σε ανθρώπους που την έχουν ανάγκη και προστασία στους ήδη εργαζομένους».

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

Ο νέος κορωνοϊός COVID-19 που από τον Μάρτιο επηρέασε καθολικά και την χώρα μας, υποχρέωσε σε μέτρα που άλλαξαν την ζωή όλων μας. Λίγα επαγγέλματα ορίστηκαν σε πλήρη λειτουργία. Ανάμεσα σε αυτά και η ταχυδρόμηση – ταχυμεταφορά.

Η σημερινή κρίση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 έχει διαμορφώσει στον κλάδο μας μια πρωτοφανή κατάσταση, κύρια χαρακτηριστικά της οποίας είναι από την μία πλευρά η κατακόρυφη αύξηση των εργασιών (λόγο της αύξησης των ηλεκτρονικών αγορών που ήδη ξεπερνά το 50%) και από την άλλη πλευρά η απόλυτη αναγκαιότητα τήρησης αυστηρών μέτρων προστασίας και προφύλαξης για τους εργαζόμενους αλλά και για το καταναλωτικό κοινό. Στην σημερινή συγκυρία οι εταιρίες ταχυμεταφοράς έχουν αναλάβει το έργο της εξυπηρέτησης βασικών αναγκών των πολιτών και της υποστήριξης της συνέχισης λειτουργίας πολλών κλάδων της οικονομίας μας που λειτουργούν πλέον μόνο μέσω ηλεκτρονικών πωλήσεων.

Ως εργαζόμενοι του κλάδου βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή και αυτού του νέου ρόλου. Καλούμαστε καθημερινά να αντεπεξέλθουμε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις και στην εντατικοποίηση της εργασίας μας για να εξυπηρετήσουμε τους συμπολίτες μας και να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες της χώρας που προσπαθούν να συνεχίσουν στοιχειωδώς να λειτουργούν. Παράλληλα, υποστηρίζουμε με την εργασία μας την μεγάλη προσπάθεια να παραμείνει ο κόσμος στα σπίτια του και να αποφεύγονται οι μετακινήσεις για την αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του ιού.

Στην προσπάθειά μας αυτή είμαστε καθημερινά εκτεθειμένοι στον κίνδυνο προσβολής από τον κορωνοϊό, που επιτείνεται από την κούραση και την ψυχολογική εξουθένωση που μας προκαλεί η εντατικοποίηση της εργασίας μας σε συνδυασμό με την έλλειψη σοβαρών οργανωτικών μέτρων και λειτουργικών τροποποιήσεων από την πλευρά των εταιρειών, αλλά και τον ελλιπή εφοδιασμό μας με μέσα προστασίας.

Οι courier που βρίσκονται καθημερινά στους δρόμους, πασχίζοντας να φέρουν σε πέρας τον αυξημένο όγκο παραδόσεων και παραλαβών, εφοδιάστηκαν με γάντια, μάσκες και αντισηπτικά με μεγάλη καθυστέρηση. Παράλληλα δεν τους δίνεται η δυνατότητα να κάνουν τακτικά διαλείμματα για να πλένουν τα χέρια τους, όπως υποδεικνύεται από τον ΕΟΔΥ που επισημαίνει ότι τα γάντια δεν υποκαθιστούν το τακτικό πλύσιμο των χεριών, ενώ η ανανέωση των μέσων προστασίας που τους δόθηκαν παραμένει στις περισσότερες περιπτώσεις προβληματική και πολλοί συνάδελφοι αναγκάζονται να αγοράζουν μόνοι τους μάσκες, γάντια και αντισηπτικά.

Στα κέντρα διαλογής και συσκευασίας των αποστολών η κατάσταση είναι έκρυθμη. Ο ήδη περιορισμένος χώρος εργασίας, σήμερα περιορίζεται επιπλέον, λόγω του διαρκώς αυξανόμενου όγκου των αποστολών. Οι εργαζόμενοι εργάζονται κυριολεκτικά ο ένας πάνω στον άλλον (εννοείται ότι η αναγκαία απόσταση των 2 μέτρων δεν τηρείται) και ο εφοδιασμός τους με μάσκες όχι μόνο καθυστέρησε, αλλά επιπλέον η χρήση της μάσκας παρουσιάζεται σε κάποιες εταιρίες ως προαιρετική (!!), προφανώς επειδή προκαλεί καθυστερήσεις στην δουλειά. Για τακτικά διαλείμματα για πλύσιμο χεριών δεν γίνεται συζήτηση. Οι απολυμάνσεις δε των εγκαταστάσεων (δάπεδα, επιφάνειες εργασίας, τεχνικά μέσα κλπ), που θα έπρεπε να είναι τακτικές ανά τρεις ή τέσσερις ώρες, λόγω του μεγάλου αριθμού και των συχνών εναλλαγών βαρδιών εργαζομένων που απασχολούνται στον ίδιο χώρο, αλλά και του μεγάλου όγκου των αποστολών, στις καλύτερες περιπτώσεις γίνονται μια φορά την ημέρα.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι απολύτως αναγκαίο να ληφθούν άμεσα μέτρα για την προστασία μας.
Εμείς οι εργαζόμενοι στις εταιρείες courier δεν είμαστε αναλώσιμοι. Δεν είμαστε πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Αναλαμβάνουμε πλήρως τις ευθύνες και τον ρόλο του επαγγέλματός μας έναντι της κοινωνίας και της πολιτείας, αλλά ζητάμε με την σειρά μας από την πολιτεία να μας προστατεύσει και από την κοινωνία να μας στηρίξει, αφού οι εταιρείες προφανώς δεν αντιλαμβάνονται τον κοινωνικό τους ρόλο και δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη έναντι των εργαζομένων τους, αλλά επιμένουν να κινούνται με γνώμονα το οικονομικό τους όφελος.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι στην Ελλάδα στον κλάδο της εγχώριας ταχυδρόμησης – ταχυμεταφοράς, πέραν των ΕΛΤΑ (δημόσιου χαρακτήρα και με γνωστά οικονομικά προβλήματα), στον ιδιωτικό τομέα που απασχολεί συνολικά 11.500 εργαζόμενους, το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας μοιράζεται σε μόλις τέσσερις (4) μεγάλες εταιρείες, που συνολικά διακινούν το 85% του συνόλου της εγχώριας ταχυδρόμησης και ταχυμεταφοράς και απασχολούν στα δίκτυά τους 9.800 εργαζόμενους.

Οι εταιρίες αυτές είναι :
η ACS ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΑΕΕ, θυγατρική του ομίλου INFOQUEST.
η ΓΕΝΙΚΗ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ Α.Ε.Ε..
η ΕΛΤΑ COURIER, θυγατρική των ΕΛ.ΤΑ.
η SPEEDEX A.E., θυγατρική του ομίλου ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ.

Τα στοιχεία των δημοσιευμάτων και των επίσημων φορέων που εμφανίζουν ότι στον κλάδο δραστηριοποιούνται περισσότερες από 500 εταιρείες δεν αποδίδουν την πραγματική εικόνα της αγοράς, η οποία μοιράζεται στις παραπάνω 4 μεγάλες εταιρείες. Όλες οι υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου είναι κατά κανόνα μικρές εταιρείες – και λίγες στοιχειωδώς μεγαλύτερες – που λειτουργούν στην συντριπτική τους πλειοψηφία ως αποκλειστικοί αντιπρόσωποι των τεσσάρων, λιγότερες είναι ελεύθεροι συνεργάτες τους και πολύ λιγότερες δραστηριοποιούνται, σε τοπικό επίπεδο εγχώρια, χωρίς καμία εξάρτηση από τις τέσσερις.

Οι εργαζόμενοι, που με το σήμα μίας από τις παραπάνω 4 εταιρείες, διεκπεραιώνουν το έργο της ταχυδρόμησης και ταχυμεταφοράς, σε μεγάλο ποσοστό δεν είναι εργαζόμενοι των ίδιων των εταιρειών, αλλά εργαζόμενοι των αντιπροσώπων, πρακτόρων και συνεργατών τους(franchise). Είναι εργαζόμενοι του δικτύου τους, αλλά όχι των ίδιων των εταιρειών.

Στο επάγγελμα μας σήμερα έχουν αφεθεί ανέλεγκτες οι μεγάλες αυτές εταιρείες να «ρυθμίσουν» σημαντικά ζητήματα που αφορούν την κοινωνία, την οικονομία και κυρίως την υγεία και τους όρους εργασίας των εργαζομένων τους με μόνο κριτήριο το στενό οικονομικό τους συμφέρον. Το πρόσφατο γεγονός με τις αυξήσεις τιμών στην ACS, που πήρε δημοσιότητα, είναι γνωστό. Αλλά και η ΓΕΝΙΚΗ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ μείωσε πρόσφατα την έκπτωση που παρείχε καθολικά από προηγούμενο διάστημα στους πελάτες της, κάνοντας έτσι έμμεσες αυξήσεις στις τιμές της. Βλέπουμε πως, παρά την πρωτόγνωρη κρίση, οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου συνεχίζουν με επικίνδυνα τεχνάσματα να προσπαθούν να αυξήσουν την κερδοφορία τους αδιαφορώντας για τις έκτακτες κρίσιμες συνθήκες και τους ήδη ορατούς εφιάλτες. Προσπαθούν να «εξυπηρετήσουν» την κοινωνία, χωρίς σχέδιο, μετατρέποντας την καθημερινή δουλειά μας σε ζούγκλα.

Και να γλυτώσουμε από τον κορωνοϊό, θα μας «σκοτώσει» η εντατικοποίηση λένε ήδη οι περισσότεροι συνάδελφοι.

Οι εταιρείες ταχυμεταφοράς δεν δικαιούνται μέσα στη σημερινή πρωτόγνωρη κρίση να αντιμετωπίζονται από το κράτος ως πληγείσες , κάτι τέτοιο είναι πραγματική πρόκληση και θα πρέπει η κυβέρνηση να εξαιρέσει τις εταιρίες Courier από τα μέτρα στήριξης .

Όταν οι περισσότεροι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας πλήττονται βαριά, όταν πολύ μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού της χώρας βρίσκεται σε ανεργία ή υποαπασχόληση ή ζει με το επίδομα των 800,00 € για 45 ημέρες, δεν είναι ανεκτό οι εταιρείες ταχυμεταφοράς να μας εξαντλούν ή να θέτουν σε κίνδυνο την υγεία μας απασχολώντας μας σε συνθήκες απολύτως ακατάλληλες και να αρνούνται να προβούν σε επιπλέον προσλήψεις, που θα προσφέρουν εργασία σε ανθρώπους που την έχουν ανάγκη και προστασία στους ήδη εργαζομένους.

Είναι προφανές ότι η ταχυδρόμηση – ταχυμεταφορά πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία. Είναι όμως επίσης προφανές ότι οι εταιρίες θα πρέπει να προσαρμόσουν το σκεπτικό τους και να δώσουν προτεραιότητα στη διανομή ευπαθών προϊόντων (πχ φάρμακα).Θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τους σχεδιασμούς τους και τις διαδικασίες λειτουργίας τους στα νέα δεδομένα γιατί οι εργαζόμενοι θα πρέπει να προστατευθούμε .

Είναι επίσης προφανές ότι οι εταιρείες ταχυμεταφοράς που μέσα στην κρίση συνεχίζουν πλήρως την παραγωγική και οικονομική δραστηριότητά τους θα πρέπει – να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της γενικευμένης κρίσης και να προσφέρουν εργασία, προχωρώντας άμεσα σε προσλήψεις που είναι απολύτως αναγκαίες.

Το δε κράτος, που έχει αναλάβει σε όλο σχεδόν το εύρος της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της χώρας απόλυτο ρυθμιστικό ρόλο, θα πρέπει να παρέμβει και να ρυθμίσει τη λειτουργία του κλάδου των ταχυμεταφορών για την προστασία των εργαζομένων του και του κοινωνικού συνόλου.

Ζητάμε λοιπόν να ρυθμιστούν από το κράτος οι συνθήκες λειτουργίας των εταιρειών courier και να ληφθούν τα εξής, απολύτως αναγκαία, μέτρα :

  • Να εξαιρεθεί ο αριθμός ΚΑΔ των εταιρειών courier από τους πίνακες ΚΑΔ των πληγέντων κλάδων
  • Καμία αναστολή σύμβασης εργαζόμενου στο κλάδο ταχυμεταφοράς- ταχυδρόμησης .
  • Να ενισχυθούν τα τμήματα διανομής των κεντρικών εταιρειών με προσλήψεις προσωπικού, οι οποίες θα διατίθεται προς ενίσχυση των καταστημάτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
  • Να μετατραπούν στις κεντρικές εταιρείες οι σημερινές συμβάσεις μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης.
  • Οι courier να εφοδιάζονται με μάσκες, γάντια και απολυμαντικά σε επαρκή ποσότητα, τα οποία θα ανανεώνονται διαρκώς. Οι κεντρικές εταιρείες να έχουν την ευθύνη και να καλύπτουν το κόστος του εφοδιασμού με μέσα ατομικής προστασίας των courier όλων των καταστημάτων του δικτύου τους.
  • Να προβλεφθεί η υποχρεωτική χορήγηση διαλείμματος στους courier για τακτικό πλύσιμο των χεριών (τα γάντια δεν αντικαθιστούν το πλύσιμο των χεριών).
  • Να εφαρμόζεται υποχρεωτικά πρόγραμμα επιμελούς και επισταμένης καθαριότητας και πιστοποιημένης απολύμανσης όλων των οχημάτων ΙΧ και ΦΔΧ, με πρόβλεψη για αντίστοιχα διαλείμματα της εργασίας των εξωτερικών εργαζομένων.
  • Να ενισχυθούν τα κέντρα διαλογής και συσκευασίας με επιπλέον προσωπικό και με μετατροπή των συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης.
  • Να προβλεφθεί η υποχρεωτική χρήση της μάσκας στα κέντρα διαλογής, δεδομένου ότι οι συνθήκες της εργασίας δεν επιτρέπουν την τήρηση της ελάχιστης απόστασης των 2 μέτρων μεταξύ των εργαζομένων.
  • Να καθοριστούν υποχρεωτικά διαλείμματα των εργαζομένων στα κέντρα διαλογής για πλύσιμο των χεριών (τα γάντια δεν αντικαθιστούν το πλύσιμο των χεριών).
  • Να εφαρμοστεί υποχρεωτικά πρόγραμμα επιμελούς και επισταμένης καθαριότητας και απολύμανσης των χώρων, των επιφανειών εργασίας και των τεχνικών μέσων εργασίας των κέντρων διαλογής, το οποίο θα επαναλαμβάνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στην ημέρα και να ενημερωθεί το Υπουργείο Εργασίας και τα σωματεία των εργαζομένων για το πρόγραμμα αυτό.
  • Να αναλάβουν οι κεντρικές εταιρείες την ευθύνη και το κόστος της τακτικής απολύμανσης όλων των φορτηγών οχημάτων ΔΧ που μεταφέρουν τις αποστολές στους κεντρικούς άξονες της χώρας και του εφοδιασμού των οδηγών και συνοδηγών τους με μέσα ατομικής προστασίας.
  • Να κατατεθεί άμεσα στο Υπουργείο Εργασίας και στα σωματεία των εργαζομένων η επικαιροποιημένη μελέτη επαγγελματικού κινδύνου των εταιρειών.
  • Να παραταθεί η ισχύς των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των επιχειρήσεων του κλάδου που έληξαν από την 31.3.2020, δεδομένου ότι οι έκτακτες συνθήκες που επικρατούν δεν επιτρέπουν τη διεξαγωγή συλλογικών διαπραγματεύσεων και την προκήρυξη αγωνιστικών κινητοποιήσεων.

Καθίσταται επομένως επιτακτική η παρέμβαση του Κράτους και η ρύθμιση της έκτακτης κατάστασης στον κλάδο της ταχυμεταφοράς για την προστασία των εργαζομένων, την υποστήριξη του σημερινού πλαισίου αποφυγής των μετακινήσεων, την εξυπηρέτηση των πολιτών και την στήριξη των δοκιμαζομένων επιχειρήσεων και της οικονομίας.