Συγκεκριμένα, στο άρθρο 98 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση και άλλα επείγοντα ζητήματα», αναφέρεται ότι αναστέλλεται η ισχύς των διατάξεων του Ποινικού Κώδικα που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κατά το μέρος που προβλέπουν την παροχή κοινωφελούς εργασίας είτε ως κύρια ποινή είτε ως μετατροπή στερητικής της ελευθερίας ποινής ή χρηματικής ποινής. Επίσης πτοβλέπονται ότι πλημμελήματα που απειλούνται με μοαδική ποινή την παροχή κοινωφελούς εργασίας, τιμωρούνται με χρηματική ποινή.

Σε ανακοίνωση – έκκλησή της προς την κυβέρνηση, η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου επισημαίνει ότι «η ενδεχόμενη αναστολή της ως άνω διάταξης θα αποτελέσει μείζονα οπισθοχώρηση. Ο θεσμός της κοινωφελούς εργασίας εισήχθη στη χώρα μας το 1991, δηλαδή πριν από σχεδόν 30 χρόνια και η εφαρμογή του έχει αξιολογηθεί θετικά. Με την ουσιαστική κατάργησή του  η Ελλάδα θα γίνει η μόνη ίσως ευρωπαϊκή χώρα που δεν διαθέτει εναλλακτικό της στέρησης της ελευθερίας τρόπο έκτισης της ποινής. Αυτό σίγουρα δεν αποτελεί θετική πρωτοτυπία».

Η ΕλΕΔΑ συνεχίζει απαντώντας στο κυβερνητικό επιχείρημα περί «οργανωτικής αδυναμίας», λέγοντας ότι «η κυβέρνηση επικαλείται οργανωτική αδυναμία να προσαρμοστεί στις (πιθανότατα) αυξημένες περιπτώσεις επιβολής της ποινής της κοινωφελούς εργασίας και προαναγγέλλει διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του νόμου.

Ωστόσο, είναι άραγε πιο εύκολο για την Πολιτεία να διαχειριστεί τις περισσότερες περιπτώσεις επιβολής της ποινής της φυλάκισης, που με βεβαιότητα θα προκύψουν, από το να οργανώσει την εφαρμογή του θεσμού της κοινωφελούς εργασίας; Επί πλέον, ο νέος Ποινικός Κώδικας περιέχει μεταβατικές διατάξεις που προβλέπουν τη δυνατότητα αναστολής εκτέλεσης της ποινής για τα αδικήματα που έγιναν πριν την 30-6-2019, δηλαδή για την μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων. Επομένως η αυξητική τάση της επιβολής της ποινής της κοινωφελούς εργασίας θα ήταν σταδιακή και η διοίκηση είχε όλο το χρόνο να προετοιμαστεί καλύτερα. Τέλος, αν αυτό ήταν πράγματι το ζήτημα, θα πρέπει να προβλέπεται ρητά η αναστολή της διάταξης για ορισμένο χρόνο και όχι επ’αόριστον».

Παράλληλα, κατά την ακρόαση των αρμόδιων φορέων στη Βουλή, την Τρίτη, ο αντιπρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας και πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά, Γιώργος Σταματογιάννης, ζήτησε την τήρηση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος σε περίπτωση αναστολής της ισχύς του άρθρου 81 του Ποινικού Κώδικα για την προσφορά κοινωφελούς εργασίας,

Επίσης, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ολομέλειας των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων, ο κ. Σταματογιάννης «αφού πρώτα υπερθεμάτισε στην καθιέρωση της προσφοράς κοινωφελούς εργασίας ως κύριου τρόπου έκτισης της ποινής στα πλημμελήματα, ζήτησε από το υπουργείο Δικαιοσύνης, εφόσον αναστείλει την ισχύ του άρθρου 81 ΠΚ για λόγους κατάλληλης προετοιμασίας και υποδομής, να υπάρξει τουλάχιστον συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αναστολής για να μην καταστεί κενό γράμμα η προσφορά κοινωφελούς εργασίας».