
Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο Γιάνης Βαρουφάκης κατήγγειλε:
Δεν μας ακούσατε. Αποτέλεσμα;
Δημιουργήσατε μια Μαύρη Τρύπα τόσο βαθιά που ακόμα κι ο Stephen Hawking, αν ήταν ακόμα μαζί μας, θα δυσκολευόταν να υπολογίσει το μέγεθός της!
Σε κατάσταση πανικού παλέψατε να την συγκαλύψετε, όπως τα ανόητα παιδιά που πασχίζουν να κρύψουν κάτω από το χαλί τα θραύσματα του βάζου που έσπασαν.
Για μήνες ασελγούσατε εναντίον της οικονομικής στατιστικής εστιάζοντας, αντί για το ΑΕΠ σε τιμές αγοράς, στο λεγόμενο «πραγματικό» ΑΕΠ. Προσθέτατε στο εθνικό εισόδημα τον… αποπληθωρισμό για να το «πουσάρετε λίγο», για να κρύψετε μέρος της ύφεσης. Ένα αποπληθωρισμό που αφορά μόνο τους πλούσιους των οποίων το καλάθι αγαθών που αγοράζουν φτήνυνε, υποτιμώντας έτσι την ύφεση των πολλών οι οποίοι όχι μόνο αποπληθωρισμό δεν έβλεπαν αλλά, αντίθετα, τρόμαζαν στα σουπερμάρκετ βλέποντάς τα να μετατρέπονται σε φαρμακεία.
Κι όταν αυτό το τρυκ δεν έπιασε, με στόχο τουλάχιστον να κρατήσετε πλασματικά την ύφεση έστω και λίγο κάτω από το 10%, κάνατε με την βοήθεια της αμαρτωλής ΕΛΣΤΑΤ κάτι άλλο που θα μείνει στα χρονικά των στατιστικών λαθροχειριών: Αναθεωρήσατε προς τα κάτω το ΑΕΠ του 2019 – το καταβαραθρώσατε κατά 4043 εκ ευρώ. Ναι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ΑΕΠ του 2019 που πριν μόλις δυο βδομάδες λέγατε ότι ήταν 187 δις 456 εκ τώρα, ως δια μαύρης μαγείας, το πήγατε στα 183 δις 413 εκ. Ως δια μαύρης μαγείας 4 δις και 43 εκ ευρώ εξαφανίστηκαν από ΑΕΠ της προηγούμενης χρονιάς.
Με ποια δικαιολογία; Με την δικαιολογία ότι άλλαξε, λέει, το έτος βάσης από το 2010 στο 2015. Καλά, εμάς πάτε να παραπλανήσετε ή τον εαυτό σας; Το έτος βάσης αφορά σχετικά, όχι απόλυτα, μεγέθη που δεν έχουν κανένα έτος βάσης. Έτος βάσης χρειάζεσαι όταν, για παράδειγμα, πας να «αφαιρέσεις» από τον δείκτη του εθνικού εισοδήματος τον πληθωρισμό διαιρώντας το ΑΕΠ με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, οπότε εκεί πράγματι έχει σημασία αν το έτος βάσης, δηλαδή οι μέσες τιμές, είναι του 2010 ή του 2015. Όμως, το ΑΕΠ σε τιμές αγοράς δεν εξαρτάται από κανένα έτος βάσης. Είναι ένα απλό άθροισμα των ευρώ που έχουν εισπράξει οι πολίτες. Και να είχατε αλλάξει μόνο το ΑΕΠ του 2019; Πάει στα κομμάτια. Θα δεχόμουν ότι η ΕΛΣΤΑΤ διαπίστωσε κάποιο λάθος σε πρόσφατο υπολογισμό και τον διόρθωσε. Όμως δεν αλλάξατε προς τα κάτω μόνο το ΑΕΠ του 2019. Μειώσατε και το ΑΕΠ του 2018, του 2017, του 2016, ελάχιστα του 2015 – ευχαριστώ για αυτό, δεν λέω – του 2014, του 2013, του 2012, του 2011 έως και του 2010! Σοβαρολογείτε; Είναι δυνατόν σήμερα να αλλάζετε το άθροισμα των εισοδημάτων του… 2010;
Πρόσθεσε στη συνέχεια ότι «βάλατε το παρόν να τσακωθεί με το παρελθόν και έτσι κινδυνεύουμε να χάσουμε το μέλλον. Γιατί το κάνατε; Επειδή δεν ξεφεύγετε εύκολα από την τακτική των παιδιών με το σπασμένο βάζο. Για αυτό! Πήγατε να κρύψετε τα σπασμένα σας κάτω από το χαλί της δεκαετούς λήθης. Αφού αποδεχθήκατε, επί τέλους, εκείνο που σας έλεγα από την 8η Απριλίου, ότι δηλαδή το ΑΕΠ δεν θα ξεπεράσει φέτος τα 162 δις, σκεφτήκατε ότι ο μόνος τρόπος να φανεί μια ύφεση κάτω του 10% ήταν να μειωθεί το ΑΕΠ του… 2019. Έτσι το ρίξατε κατά 4 δις και κάτι ψιλά, στα 183,4 δις μπας και η ύφεση του 2020 μείνει κάτω του 10%. Ναι, αλλά τότε θα φαινόταν ότι το 2019 είχαμε βαθιά ύφεση σε σχέση με το 2018, από τα περίπου 185 τους 2018 στα 183,5 δις το 2019. Οπότε τί σκαρφιστήκατε; Να μειώσετε και το ΑΕΠ του 2018! Και κατόπιν του 2017, του 2016, μέχρι και του 2010 – το οποίο μάλιστα μειώσατε κατά 1807 εκατομμύρια, κοντά στα €2 δις. Σου λέει, η κυβέρνηση Παπανδρέου έχει ήδη χρεωθεί τη χρεοκοπία, ας χρεωθεί κι άλλη μια πτώση 1807 εκατομμυρίων. Ποιος θα νοιαστεί; Ούτε καν το ΚΙΝΑΛ».
Στη συνέχεια, ο γραμματέας του ΜέΡΑ25 αναφέρθηκε στις κυβερνητικές παρεμβάσεις για τους πληγέντες από την πανδημία, καταλήγοντας ότι η μόνη λύση είναι το κούρεμα των οφειλών:
Μιλάτε για δεκάδες παρεμβάσεων υπέρ των πληγέντων από την πανδημία. Οι ουσιαστικές παρεμβάσεις σας όμως είναι τρεις:
- Μερική αντικατάσταση μισθών εργαζόμενων σε επιχειρήσεις σε αναστολή
- Μείωση στην προκαταβολή φόρου επιχειρήσεων που έχουν πληγεί και 3% ελάφρυνση των ασφαλιστικών εισφορών
- Αναστολές που ισοδυναμούν με δάνεια κανονικά δάνεια, έντοκη ρευστότητα.
Ας τις πάρουμε μια-μια:
Η μερική αντικατάσταση μισθών σε πληγείσες επιχειρήσεις είναι απαραίτητες. Είναι όμως μικρό το ποσοστό των απολαβών που αντικαταστήσατε, μετά ιδίως την καταστροφική δουλειά του πολλαπλασιαστή που προανέφερα. Θα μου πείτε, αυτά μπορεί να σηκώσει το δημόσιο ταμείο, αυτά κάνουμε. Θα σας απαντήσω: Όχι, ιδίως αν λάβετε μάλιστα υπ’ όψη τους αχαρτογράφητους εργαζόμενους και τις μη δηλωθείσες ώρες εργασίας, κάνετε πολύ λιγότερα από εκείνα που πρέπει ακόμα κι από την σκοπιά της συγκράτησης των μελλοντικών δημόσιων εσόδων. Τί άλλο θα έπρεπε να κάνει το κράτος δεδομένης της μόνιμης χρεοκοπίας του; Θα απαντήσω σε πολύ λίγο.
Πριν όμως φτάσω εκεί, μερικά λόγια για τον ανερμάτιστο συνδυασμό των καχεκτικών ελαφρύνσεων από τη μία και των δανείων από την άλλη. Για αυτόν δεν έχετε καμία, μα καμία, δικαιολογία καθώς δεν χρειάζονται περισσότερα χρήματα για να γίνει η δουλειά σωστά. Το ότι δεν πήγατε την προκαταβολή φόρου στο 0% για όλους είναι αξιοθαύμαστη αστοχία. Κι ένα ευρώ φόρων του 2021 να βάλετε το 2020 σε μικρομεσαίους στην βάση εισοδημάτων τους του 2019 αποτελεί έγκλημα εναντίον της λογικής. Συνεχίζετε να εξαναγκάζετε τους μικρομεσαίους να δανείζουν στο κράτος με μηδενικό επιτόκιο, την ώρα που τους δανείζετε εσείς με θετικό επιτόκιο, π.χ. μέσω έντοκων αναστολών, ΤΕΠΙΧ κλπ. Εφαρμόζετε δηλαδή την παλιά τέχνη της υποχρεωτικής τοκογλυφίας πάνω στα θύματα της πανδημίας. Αρκεί να το ξεστομίσει κανείς για να φανεί πόσο παράλογο, πόσο υπονομευτικό, είναι αυτό που κάνετε: «Τους επιβάλετε να σας δανείζουν άτοκα όταν τους δανείζετε με τόκο!»
Ειδικά για τις αναστολές, όταν λέτε σε μικρομεσαίους που έχουν ουσιαστικά πτωχεύσει «καλά, μην μας δώσεις αυτά που μας χρωστάς τώρα, θα μας τα δώσεις του χρόνου έντοκα» τους χαντακώνετε. Κανείς πτωχευμένος ποτέ δεν σώθηκε από την πτώχευση με δανεικά, με αναστολές ή με επιμηκύνσεις. Συμπεριφέρεστε λες κι οι μικρομεσαίοι, οι επιχειρηματίες, τα νοικοκυριά εκεί έξω να αντιμετωπίζουν πρόβλημα έλλειψης ρευστότητας. Όχι κύριε Υπουργέ, όχι κ. Μητσοτάκη, δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας. Πρόβλημα χρεοκοπίας αντιμετωπίζουν! Να γιατί το Παρατηρητήριο Ρευστότητας που φτιάξατε είναι εκτός θέματος: Παρατηρητήριο Χρεοκοπίας & Αφερεγγυότητας χρειάζεστε!
Χρεοκοπίας & Αφερεγγυότητας που φουντώνουν οι ανερμάτιστες προκαταβολές φόρων στις οποίες εμμένετε, τα δάνεια που δίνετε αντί για τα κουρέματα που έχουν ανάγκη οι άνθρωποί μας ώστε να αποφύγουν τα λουκέτα, οι επιστρεπτέες και μη εισπράξιμες προκαταβολές, ο γελοιώδης (για μια σπασμένη οικονομία όπως η δική μας) ΦΠΑ του 23%.
Πάρτε το είδηση: Έρχεται τσουνάμι λουκέτων. Το φέρνει η λανθασμένη σας εκτίμηση του μεγέθους της Μαύρης Τρύπας και το εγκληματικό λάθος να μπερδεύετε την χρεοκοπία με την έλλειψη ρευστότητας.
Τα λουκέτα μόνο με ένα τρόπο μπορεί να ελαχιστοποιηθούν – εκείνον που έχει μαλλιάσει η γλώσσα του ΜέΡΑ25 να προτείνει συστηματικά και με όλη τη δύναμη της φωνής μας από τον περασμένο Μάρτιο: ΚΟΥ-ΡΕ-ΜΑ-ΤΑ! Αν θέλουμε να αποδυναμώσουμε το τσουνάμι των λουκέτων, πρέπει οι οφειλές που ανεστάλησαν να διαγραφούν. Σήμερα!
Η πρόταση του ΜέΡΑ25:
Ο Γιάνης Βαρουφάκης αναφέρθηκε και στις προτάσεις του ΜέΡΑ25:
Επειδή η άρνηση κι η κριτική ποτέ δεν αρκεί σε εμάς, περνώ από τις θύελλες που θα φέρει ο προϋπολογισμός σας στην πρόταση προϋπολογισμού του ΜέΡΑ25.
Εμείς, από τον Μάρτιο, βάλαμε μπροστά την εκπόνηση δικής μας πρότασης για την προστασία των πολιτών από την πανδημία – τόσο την υγειονομική όσο και την οικονομική, δύο διαστάσεις αναπόσπαστα δεμένες μεταξύ τους.
Μετά από οκτώ μήνες διαβούλευσης με πολίτες, φορείς, επιστημονικές εταιρείες, καταθέτω σήμερα Πρόταση Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2021 μαζί με Πρόταση Νόμου Θεσμικών Τομών που θα βοηθήσουν στην ανάκτηση εθνικής κυριαρχίας επί των εργαλείων χωρίς τα οποία κανένα κράτος δεν μπορεί να προστατεύει τους πολίτες του.
Περιληπτικά, το Πρώτο Μέρος περιέχει άμεσες παρεμβάσεις που απαιτεί η δεινή συγκυρία:
Ουσιαστική Στήριξη των Μικρομεσαίων
- Ολοσχερές κούρεμα των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών που ανεστάλησαν το 2020 – συγκεκριμένα €1568 εκ. το 2020. Η κοινωνία πια βουίζει. Οι μικρομεσαίοι απαιτούν αυτό το ελάχιστο κούρεμα. Όπως λέμε και ξαναλέμε, οι αναστολές σας επιβαρύνουν μακροπρόθεσμα τόσο τους πτωχευμένους μικρομεσαίους όσο και τα δημόσια ταμεία – μόνο το κούρεμα μπορεί να θεωρηθεί επένδυση στην ελαχιστοποίηση των λουκέτων και στα μελλοντικά δημόσια έσοδα
- Όσον αφορά τα καθαρά δάνεια, το κράτος σήμερα εφαρμόζει δύο μέτρα και δύο σταθμά. Για τους μεγάλους, για την Aegean, την Πειραιώς, ενισχύετε την κεφαλαιακή τους βάση θέλοντας και μη. Για τους μικρομεσαίους, πέραν των δανείων, καμία κεφαλαιακή ενίσχυση. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο. Προτείνουμε: Το επιστρεπτέο μέρος της επιστρεπτέας προκαταβολής (€5368 εκ.) και οι παροχές ρευστότητας (€2548 εκ.) να γίνουν εν δυνάμει κεφαλαιακές ενισχύσεις των μικρομεσαίων. Στόχος; Ούτε αυτά τα δάνεια να γίνουν νταλκάς στον λαιμό επιχειρήσεων, οδηγώντας τις σε λουκέτο, ούτε και να χαριστούν σε επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να τα επιστρέψουν. Οπότε η πρότασή μας είναι ο επιχειρηματίας να έχει την επιλογή. Είτε να τα επιστρέψει στο Δημόσιο είτε, αν δυσκολεύεται, εύκολα και απλά, μέσω της υπάρχουσας πλατφόρμας, να παραχωρήσει στο κράτος προαίρεση (option αγγλιστί) κρατικού μεριδίου στην επιχείρηση. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το Δημόσιο, θεωρητικά, μπορεί στο μέλλον να ζητήσει μερίδιο στην επιχείρηση – ένα δικαίωμα το οποίο χρησιμοποιεί για να θέσει ως όρο για την μεταβίβαση της επιχείρησης σε τρίτο την εξόφληση του Δημοσίου, με την οποία εξόφληση ακυρώνεται η προαίρεση (option) κρατικού μεριδίου που έλαβε το Δημόσιο. Ουσιαστικά μιλάμε για μετατροπή του δανείου σε ελαφράς μορφής κεφαλαιακή ενίσχυση που όμως μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ του λουκέτου και της ανάκαμψης μιας μικρομεσαίας επιχείρησης. Πρόκειται για καινοτόμα, αποτελεσματική και δίκαιη ενίσχυση των κεφαλαίων των μικρομεσαίων που, παράλληλα, διασφαλίζουν τα συμφέροντα του Δημοσίου. Αν διαφωνήσετε με την πρότασή μας αυτή να ξέρετε ότι ομολογείτε ότι τα λεγόμενα cocos ήταν μια χαρά ιδέα για την ενίσχυση των ισχυρών, όπως η Πειραιώς, αλλά όχι και για τους μικρομεσαίους. Προσέξτε πριν απορρίψετε την πρότασή μας: Εκτίθεστε ανεπανόρθωτα απέναντι στους μικρομεσαίους, ιδίως εκείνους που σας ψήφησαν!
Δίκαιες και Αποτελεσματικές Φορολογικές Τομές
- Κατάργηση όλων των προπληρωμών φόρων για εταιρείες με λιγότερους από 300 εργαζόμενους.
- Φορολογικοί συντελεστές επιχειρήσεων: 15% για τις μικρές (έως 30 εργαζόμενοι), 20% για τις μεσαίες (μεταξύ 31 και 299 εργαζόμενων) και 29% για τις μεγάλες.
- Δύο συντελεστές ΦΠΑ: Ο ανώτερος συντελεστής στο 15% με πλαστικό χρήμα (18% με μετρητά), ο κατώτερος στο 6% και 9% αντίστοιχα. Για τα νησιά του Αιγαίου και τις παραμεθόριες περιοχές εκτός κεντρικών οδικών αξόνων, όλοι οι συντελεστές μειώνονται κατά 25%. Συν μηδενικός συντελεστής για έντυπα βιβλία, έντυπο τύπο, θέατρα, χορό.
- Ειδικός Ψηφιακός Φόρος 4% στα ψηφιακά μεγαθήρια, φόρος δηλαδή στα FAANGS που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, σύμφωνα με την πρόσφατη τροπολογία που καταθέσαμε στο νομοσχέδιο για το λαθρεμπόριο,
- Κατάργησή του ΕΝΦΙΑ για αντικειμενικές αξίες κάτω των €70 χιλιάδων, μείωσή του κατά 25% για αντικειμενικές αξίες μεταξύ των €70 και των €500 χιλιάδων, και αύξηση κατά 10% για αντικειμενικές αξίες άνω του €1 εκ.
Ουσιαστική Στήριξη του Εθνικού Συστήματος Υγείας
- Είναι απίστευτο κι όμως αληθινό ότι, εν μέσω πανδημίας, και παρά τα επαναλαμβανόμενα τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα σας, δεν έχετε προβλέψει το ελάχιστο ποσό που απαιτείται για την πρόσληψη τουλάχιστον χιλίων μόνιμων νοσηλευτών και γιατρών (επί πλέον των ήδη υπηρετούντων είτε είναι επικουρικοί είτε μόνιμοι). Εμείς προτείνουμε ως ελάχιστο επί πλέον κονδύλι 800 εκ ευρώ για το 2021. Προσέξτε κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης: Δεν είναι καν κοντά αυτό το κονδύλι σε εκείνο που θα θέλαμε, θα ονειρευόμασταν, για το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Απλά, καταδεικνύουμε το απολύτως ελάχιστο, αυτά τα 800 εκ ευρώ.
- Μιλάτε για πάνω από χίλια κέντρα εμβολιασμού. Με τι χρήματα θα τα φτιάξετε; Με αυτά που ο Προϋπολογισμός σας «ξέχασε» να προϋπολογίσει; Το μόνο που θα προκύψει έτσι όπως πάτε είναι ένα ανύπαρκτο σύστημα. Επιστράτευση των υπαλλήλων των φαρμακείων χωρίς ούτε ευρώ αποζημίωσης, ΚΑΠΗ και Σία δεν χτίζουν σύστημα κε Πρωθυπουργέ – οικοδομούν προαναγγελθέν φιάσκο. Από τον Μάρτιο σας λέγαμε: Δημιουργήστε ένα δημόσιο δίκτυο κέντρων για μαζικά τεστ. Αν το είχατε κάνει, όχι μόνο δεν θα ξαφνιαζόσασταν από το 2ο Κύμα, με αποτέλεσμα σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης Ασθενειών η θνησιμότητα των 12,05 ανά 100 χιλιάδες κάτοικους να είναι υψηλότερη από τη Βρετανία, τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και θα είχατε τώρα τη μαγιά για το πανελλαδικό δίκτυο κέντρων εμβολιασμού. Έστω και τώρα η πρόταση του ΜέΡΑ25 είναι ένα από τα τρία δις του αποθεματικού του Προϋπολογισμού του 2021 να πάνε στην δημιουργία αυτού του δημόσιου δίκτυου κέντρων τεστ και εμβολιασμού που, όταν με το καλό υποχωρήσει η πανδημία, θα αποτελέσει την ραχοκοκαλιά του δίκτυου πρωτοβάθμιας περίθαλψης που τόσο ανάγκη έχει το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Πάμε τώρα στο Μέγα Παράδοξο, του να ζητάτε από τον κόσμο να μείνει στα σπίτια τα οποία, με το που θα υποχωρεί η πανδημία, θα τα βγάλετε στο σφυρί. Πέραν του μισανθρωπισμού, για τον οποίο τόσα μπορεί να πει κανείς, θα επικεντρωθώ – μιας και η συζήτηση αφορά τον Προϋπολογισμό και την οικονομία – στην καθαρά οικονομική διάσταση του το «κόλπο γκρόσο» με πυλώνες τον «ΗΡΑΚΛΗ» σας από την μία και τον Πτωχευτικό σας Νόμο από την άλλη.
Η πανδημία κοκκίνισε κι άλλα €20 δις δανείων. Η υπερπροσφορά των κόκκινων δανείων γιγαντώθηκε, άρα η τιμή τους στην δευτερογενή αγορά του «ΗΡΑΚΛΗ» καταβαραθρώθηκε τείνοντας ασυμπτωτικά στο μηδέν. Ακόμα και να πετάξετε στο δρόμο οικογένειες και μικρομεσαίους, που είναι καθαρά στο πλάνο σας, το μόνο που κάπως συγκρατά τις τιμές των κόκκινων δανείων είναι η εγγύηση των 12 δις που δώσατε στα αρπακτικά των φίλων σας.
Σε μια χώρα χρεοκοπημένη, όπου το συνολικό κονδύλι για την Παιδεία είναι 5,4 δις και για την Υγεία μόλις 4,3 δις, ετοιμάζεστε να δανειστείτε εκ μέρους των πολιτών από την τρόικα 12 δις για να τα δώσετε στα ταμεία – την ώρα που, με τους δρομολογημένους πλειστηριασμούς, θα κλείνουν βιώσιμες επιχειρήσεις και θα παίρνουν τον δρόμο προς τον ΟΑΕΔ άνθρωποι που διαφορετικά θα κράταγαν τις δουλειές τους. Κάθε επί πλέον χαρακτηρισμός είναι περιττός.
Τί προτείνουμε;
- Κατάργηση του ΗΡΑΚΛΗ και αντικατάστασή του από τον ΟΔΥΣΣΕΑ – τη δημόσια εταιρεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους όπου περνούν τα κόκκινα δάνεια με αντάλλαγμα τα μελλοντικά έσοδα του ΟΔΥΣΣΕΑ τιτλοποιημένα, με μια μικρή δημόσια εγγύηση επί πλέον. Οικογένειες και μικρομεσαίοι αποδίδουν στον ΟΔΥΣΣΕΑ μηνιαίο πάγιο που δεν ξεπερνά το 1/3 των διαθέσιμων καθαρών εισοδημάτων τους, με αντάλλαγμα το πάγωμα το δανείων, την προστασία από τον πλειστηριασμό πρώτης κατοικίας και εν λειτουργία επιχειρήσεων.
Η πρόταση αυτή του ΜέΡΑ25 είναι η μοναδική που συνάδει με το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο, με το δημόσιο συμφέρον, και την ελαχιστοποίηση των λουκέτων.
Έρχομαι τώρα στους ευάλωτους, στους αχαρτογράφητους, πολίτες που βρίσκονται σε απόγνωση. Για αυτούς εσείς έχετε προϋπολογίσει το απόλυτο μηδέν. Εμείς αυτό δεν το δεχόμαστε. Ούτε βέβαια είμαστε διατεθειμένοι να μιλήσουμε για χρήματα σε μαξιλαράκια που είτε δεν υπάρχουν είτε είναι γεμισμένα με αγκάθια. Για αυτό η πρότασή μας, άλλη μια φορά, θεμελιώνεται σε καινοτόμα εργαλεία που δημιουργούν βαθμούς ελευθερίας για το κράτος.
Η αρχή στην οποία βασίζεται η πρότασή μας δεν είναι καινούργια. Θυμάστε τί σκαρφίστηκε η τρόικα το 2012 για να ενισχύσει τους τραπεζίτες με κεφάλαια που δεν υπήρχαν; Θυμάστε τον αναβαλλόμενο φόρο; Τί ήταν; Ήταν το δικαίωμα των τραπεζιτών να αξιοποιούν σήμερα φόρους θα έπρεπε μελλοντικά να καταβάλουν στο κράτος αλλά τους οποίους φόρους το κράτος είπε «καλά, δεν θα σας τους ζητήσουμε». Χωρίς αυτή την «εξυπηρέτηση» των τραπεζιτών, οι τράπεζες θα ήταν ακόμα πιο πτωχευμένες. Ωραία. Αυτό που εμείς, το ΜέΡΑ25, λέμε είναι απλό: Αν ο αναβαλλόμενος φόρος ήταν καλή ιδέα για την διάσωση των τραπεζιτών τουλάχιστον η ίδια ιδέα, το ίδιο concept, γιατί να μην επιστρατευτεί για την διάσωση και των φτωχών, των ευάλωτων, των αχαρτογράφητων;
Πως; Ιδρύοντας Σύστημα Δημοσιονομικών Συναλλαγών Ιδιωτών-Δημοσίου, το οποίο το ονομάζουμε «ΔΗΜΗΤΡΑ» για συντομία:
- Για κάθε ΑΦΜ το σύστημα ΔΗΜΗΤΡΑ δημιουργεί αυτομάτως έναν Λογαριασμό Δημοσιονομικής Πίστωσης (ΛΔΠ) και παρέχει στον κάτοχό του σχετικό PIN (κλειδάριθμο ασφάλειας)
- Οι ιδιώτες δύνανται να χρησιμοποιούν τον προσωπικό τους λογαριασμό στο ΔΗΜΗΤΡΑ για να αποπληρώνουν φόρους/τέλη στην Εφορία, ηλεκτρονικά ή με ειδικές χρεωστικές κάρτες – κάνοντας βέβαια χρήση του PIN τους
- Επί πλέον, οι ιδιώτες θα μπορούν, πάλι ηλεκτρονικά ή με τις ειδικές χρεωστικές κάρτες, να πληρώνουν άλλους ιδιώτες
- Η έκτακτη ενίσχυση προς τους πιο ευάλωτους πολίτες θα παίρνει την μορφή πίστωσης, π.χ. €300 το μήνα, στον λογαριασμό τους στο ΔΗΜΗΤΡΑ, ποσά που ένα σουπερμάρκετ ή οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση θα έχει κάθε λόγο να αποδεχθεί ως πληρωμή καθώς με αυτά τα ποσά θα δύνανται να πληρώνουν φόρους και τέλη στην εφορία
- Επί πλέον, το Σύστημα «ΔΗΜΗΤΡΑ» θα επιτρέπει σε οποιονδήποτε ιδιώτη διαθέτει κάποια χρήματα που δεν τα έχει άμεση ανάγκη να τα μεταφέρει στον λογαριασμό του στο «ΔΗΜΗΤΡΑ» – π.χ 1000 ευρώ που, αν δεν χρησιμοποιηθούν εντός δώδεκα μηνών, θα αποσβένουν π.χ. 1050 ευρώ, προσφέροντας δηλαδή ένα ποσοστό 5% φοροαπαλλαγής σε αντάλλαγμα μιας εθελοντικής και βέβαια έντοκης προπληρωμής φόρου.
Πρόκειται για σύστημα το οποίο ταυτόχρονα δίνει τη δυνατότητα στο κράτος:
- να βοηθά ουσιαστικά τους ευάλωτους πολίτες χωρίς να δανείζεται από τις αγορές
- να δανείζεται από τους φορολογούμενους με αντάλλαγμα φοροαπαλλαγές, που μειώνουν την υπερφορολόγηση των πολιτών και τους δίνουν διέξοδο από τα μηδενικά επιτόκια των τραπεζών
- να δημιουργεί ρευστότητα στην αγορά που ποτέ δεν μπορεί να φύγει εκτός Ελλάδας, καθώς οι πιστωτικές μονάδες εντός της «ΔΗΜΗΤΡΑΣ» είναι, ευτυχώς, εγκλωβισμένες στο ελληνικό φορολογικό σύστημα.
Όσο για το συνολικό ποσό αυτών των μεταβιβάσιμων ψηφιακών δημοσιονομικών μονάδων που θα διατίθεται στους ευάλωτους για την καταπολέμηση της απόλυτης φτώχειας, η πρόταση του ΜέΡΑ25 είναι να περιορίζεται δια νόμου στο 10% των ετήσιων εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης – έτσι ώστε να μην απειλούνται τα μελλοντικά δημόσια έσοδα.
Προσέξτε: Αν, όπως σας βλέπω να ετοιμάζεστε, προσπαθήσετε να απαξιώσετε την πρότασή μας αυτή, όπως κι εκείνη που ισοδυναμούσε με τα cocos των τραπεζών – την μετατροπή επιστρεπτέας & ρευστότητας ΤΕΠΙΧ σε προαίρεση του Δημοσίου – είναι σαν να λέτε ότι τέτοιου είδους ιδέες είναι μια χαρά αν είναι να ενισχύσουν τους έχοντες – καθώς η ΔΗΜΗΤΡΑ βασίζεται ακριβώς στην ίδια ιδέα του αναβαλλόμενου φόρου των τραπεζών – αλλά όχι βρε παιδί μου να βοηθηθούν και οι φτωχοί ή οι μικρομεσαίοι!
Άλλη μια φορά: Προσέξτε πριν απορρίψετε την πρότασή μας. Θα αποκαλυφθείτε!
Έρχομαι τώρα στο Δεύτερο Μέρος της Πρόταση Νόμου του ΜέΡΑ25 – στις Θεσμικές Τομές που απαιτούνται για την ανάκτηση εθνικής κυριαρχίας επί δημοσίων εσόδων, φορολογικού λογισμικού και, βέβαια, ό,τι έχει μείνει από την δημόσια περιουσία:
Πως μπορεί το κράτος μας να χτυπήσει την φοροδιαφυγή χωρίς αλγοριθμικούς ελέγχους σε πραγματικό χρόνο; Και πως μπορεί να γίνει αυτό χωρίς την κατάργηση της ελεγχόμενης από την τρόικα ΑΑΔΕ και την μεταφορά του φορολογικού λογισμικού και των απαραίτητων πληροφοριακών συστημάτων σε νέα Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων & Φορολογικού Λογισμικού;
Το ΜέΡΑ25 προτείνει μια νέα Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και μια νέα Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων & Φορολογικού Λογισμικού, αυτόνομες από την κυβέρνηση αλλά όχι από την πολιτεία. Με Γενικούς Γραμματείς που δεν επιλέγονται ούτε από την κυβέρνηση ούτε όμως και από τους δανειστές – αλλά που εκλέγονται από Κοινωνική Επιτροπή Επιλογής Ανώτατου Προσωπικού της οποίας το 1/3 είναι βουλευτές, 1/3 κληρωτοί δικαστές και 1/3 κληρωτοί επαγγελματίες λογιστές-φοροτεχνικοί-πληροφορικάριοι.
Όσον αφορά τώρα την δημόσια περιουσία, το ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στο οποίο ανήκουν τραπεζικές μετοχές χωρίς την παραμικρή λογοδοσία των τραπεζιτών, όλα αυτά τα εργαλεία που ο ΣΥΡΙΖΑ εντοίχισε στο Υπερταμείο της τρόικας, εμείς – καταργώντας το Υπερταμείο – τα εντάσσουμε σε νέα εταιρεία με την επωνυμία «ΑΘΗΝΑ – Εθνική Αναπτυξιακή Εταιρεία Δημόσιας Περιουσίας & Δημοσιονομικών Συναλλαγών», στην οποία θα υπάγονται:
- η «Εθνική Εταιρεία Τραπεζικών Συμμετοχών», που θα αντικαταστήσει το υπό κατάργηση ΤΧΣ, και
- η «Νέα Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα», που θα προκύψει μετά από συγχώνευση του ΤΑΙΠΕΔ με την υπάρχουσα αναπτυξιακή τράπεζα, έτσι ώστε η δημόσια περιουσία που σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ εκποιεί να χρησιμοποιείται (χωρίς να πωλείται) ως εχέγγυο για τη δημιουργία επενδυτικών ροών στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Προϋπολογισμός που αφήνει τα οικονομικά εργαλεία του κράτους στα χέρια των δανειστών,…
Προϋπολογισμός που εν μέσω πανδημίας δεν προϋπολογίζει νέα κονδύλια για την δημόσια υγεία, για τις ορδές των φτωχών, για τους αχαρτογράφητους πολίτες,…
…είναι Προϋπολογισμός που δεν μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο αλλά μόνο ως φύλλο συκής για να κρύβει όπως-όπως τη γύμνια του.
Και, βέβαια, Προϋπολογισμός ο οποίος βασίζεται στην κινούμενη άμμο μιας παντελώς λανθασμένης δυναμικής ανάλυσης του δημόσιου χρέους όχι μόνο δεν αξίζει καν το χαρτί πάνω στο οποίο τυπώθηκε αλλά είναι επικίνδυνος, όσο επικίνδυνος ήταν ο Προϋπολογισμός του Δεκέμβρη του 2009 ο οποίος, όπως θυμάστε, έχτιζε όνειρα χειμερινής νυκτός επί φαντασιώσεων. Όσο ρεαλιστική ήταν εκείνη η δήθεν ανάλυση χρέους είναι κι η δική σας. Όσο αξιόπιστος ήταν εκείνος ο Προϋπολογισμός, μήνες πριν την Χρεοκοπία του 2010, είναι κι ο δικός σας.