Σύμφωνα με πληροφορίες του naftemporiki.gr, η προώθηση έργων με πλήρη αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα και νέα σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι «πληρωμές διαθεσιμότητας και οι ορθά σχεδιασμένες συμβάσεις παραχώρησης» περιλαμβάνεται στους στόχους της νέας κυβέρνησης και ιδιαίτερα του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή. Στα σχέδια του υπουργείου περιλαμβάνονται επίσης μοντέλα όπως οι «προτάσεις καινοτομίας» που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης, ώστε να ξεμπλοκάρουν γρήγορα έργα υποδομής, αλλά και να κερδίσει το Δημόσιο χρόνο και χρήμα. Αξίζει να αναφερθεί ότι την αναβάθμιση και συντήρηση του εθνικού και του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου με «ΣΔΙΤ επιπέδου υπηρεσιών» είχε προτείνει η ΝΔ στο πρόγραμμα Υποδομών του κόμματος, το οποίο παρουσιάστηκε στα τέλη Μαρτίου και περιελάμβανε και ενότητα για τις Μεταφορές.

Ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι σχετικά με τις συμβάσεις υπηρεσιών, ο νυν γενικός γραμματέα Μεταφορών, Νίκος Σταθόπουλος, ανέφερε ότι «το 2013-14 είχε ετοιμαστεί ένα πρόγραμμα συντήρησης, μέσω συμβολαίου επιπέδου υπηρεσιών και ενώ είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του με 100 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το εγκατέλειψε». Ο Ν. Σταθόπουλος είχε αναφέρει τότε ότι ο ανάδοχος θα πληρώνεται μόνον όταν η υποδομή θα βρίσκεται εντός των προβλεπόμενων ορίων, χωρίς μετρήσεις υλικών, χρόνων και άλλα πεδία αιωνίων διαφωνιών.

Έκανε λόγο για  «καταγραφικό τρένο και ανεξάρτητο πιστοποιητή που ελέγχει την κατάσταση της υποδομής, την απόδοση του αναδόχου και πιστοποιεί τις διενεργούμενες πληρωμές». Ανέφερε πως «με χρήση προδιαγραφών επιπέδου και ποιότητας των στοιχείων της υποδομής, που θα πιστοποιούνται από ανεξάρτητο πιστοποιητή» θα ελέγχονται οι υποδομές. Από την πλευρά τους, σιδηροδρομικοί επισημαίνουν ότι «τυχόν ανάθεση της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου σε ιδιώτες αποδυναμώνει τον ρόλο του ΟΣΕ».

Πληροφορίες του naftemporiki.gr αναφέρουν επίσης ότι τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια ενδέχεται να παραχωρηθούν ως μία οντότητα, καθώς στον αεροπορικό κλάδο το πρόγραμμα της ΝΔ περιλαμβάνει την ένταξη των 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων (αυτών που είναι υπό τη διαχείριση της ΥΠΑ) σε μία ενιαία εταιρεία, η οποία θα αναζητήσει στη συνέχεια στρατηγικό επενδυτή. Σύμφωνα με το πρόγραμμα Υποδομών και Μεταφορών του κόμματος, «σήμερα δεν υπάρχει καμία σοβαρή προσπάθεια αξιοποίησης των μικρών αεροδρομίων. Επιπλέον υπάρχει ασάφεια ως προς τον επισπεύδοντα (ΥΠΑ, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΜΕ). Η ένταξή τους σε ενιαία εταιρεία που θα αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή -όπως προέβλεπε ο νόμος του 2013 που τροποποιήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ- είναι μια από τις προοπτικές που πρέπει να διερευνηθεί άμεσα». H ΝΔ έχει κατηγοριοποιήσει τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια σε 3 κατηγορίες:

Υψηλή επιβατική κίνηση (άνω των 100.000 επιβατών ετησίως) Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος,

Μεσαία επιβατική κίνηση (30.000 – 100.000 επιβατών ετησίως) Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα,

Χαμηλή επιβατική κίνηση (κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως) Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη.

Ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, τροποποιήσεις θα συμβούν στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και στις προτεραιότητές του θα περιλαμβάνονται η σειρά ενεργειών για τις άδειες οδήγησης, η μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR), ο ψηφιακός ταχογράφος και η αγορά των ΚΤΕΛ.

Καραμανλής: «Δεν θα δεχτούμε τετελεσμένα από την Αττική Οδό»

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, άσκησε έντονη κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ κατά τη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, κατηγορώντας την προηγούμενη κυβέρνηση ότι με τη μέθοδο των κατατμήσεων οδήγησε σε κουφάρια και τεράστιες καθυστερήσεις σε μεγάλα έργα, τα οποία πληρώνονται τρεις φορές πάνω από την αξία τους. Παράλληλα έστειλε αυστηρό μήνυμα και για την αύξηση των διοδίων, προειδοποιώντας την Αττική Οδό ότι η κυβέρνηση δεν θα δεχθεί κανένα τετελεσμένο και δεν θα μείνει με σταυρωμένα χέρια.

Ο Κ. Καραμανλής διερωτάται αν η Αττική Οδός, που προεκλογικά ανακοίνωσε αυξήσεις στα διόδια, «είχε συμβατικό δικαίωμα να το κάνει; Ναι. Είχε δίκιο; Όχι» εξηγώντας ότι «δεν σεβάστηκε τους πολίτες που είναι οι χρήστες του δρόμου». Έκανε  λόγο για κατάρρευση των διαπραγματεύσεων μεταξύ της εταιρείας και της προηγούμενης κυβέρνησης, τονίζοντας ότι «εμείς, βέβαια, δεν καθόμαστε με τα χέρια σταυρωμένα. Ένα είναι σίγουρο: Η νέα κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί κανένα τετελεσμένο στο θέμα αυτό καθώς έχει πολλούς τρόπους αντίδρασης».

«Τρία παραδείγματα προς αποφυγή»

Εν συνεχεία, υποστήριξε ότι «τα μεγάλα έργα για εμάς, δεν είναι εργαλεία υφαρπαγής ψήφων, ούτε εντυπωσιασμού και λαϊκισμού. Είναι εργαλεία ανάπτυξης και δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας». Υπογράμμισε ότι μία από τις βασικότερες δεσμεύσεις της κυβέρνησης της ΝΔ είναι «να δημιουργήσουμε νέες δουλειές και μακροπρόθεσμα να αναπτυχθούν και να αναβαθμιστούν ολόκληρες περιοχές».

Ο Κ. Καραμανλής προσέθεσε ότι «το μοντέλο “μεγάλες εκπτώσεις” καταλήγει να πληρώνουμε πιο ακριβά τα έργα και να τα κάνουμε σε διπλάσιο και τριπλάσιο χρόνο», φέρνοντας ως παράδειγμα τρία μεγάλα έργα «που είναι παράδειγμα προς αποφυγή και χρειάζονται ριζικές λύσεις». Αρχικά, για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος ανέφερε ότι «το έργο είναι κυριολεκτικά στον αέρα». Συμπλήρωσε ότι «πριν 5 χρόνια ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση και σήμερα θα ήταν ολοκληρωμένο», ωστόσο «το παραλάβαμε σπασμένο σε 8 κομμάτια». «Η προηγούμενη κυβέρνηση εγκαινίασε υποτίθεται εργοτάξιο κι εμείς ξέρετε τι παραλάβαμε; Μια χωματερή με 50.000 τόνους απορρίμματα. Μελετάμε διεξοδικά τις εναλλακτικές και είμαστε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε τελικά να προχωρήσουμε σε λύση όσο το δυνατόν ταχύτερη και με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση».

Ακολούθως αναφέρθηκε στο έργο Άκτιο – Αμβρακία, το οποίο «έχει κοστίσει 6,1 εκατομμύρια ευρώ χωρίς τις μελέτες και την επίβλεψη», τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση θα επανεξετάσει τον διαγωνισμό και θα δώσει τη βέλτιστη λύση για να ολοκληρωθεί επιτέλους». Ο Κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι το έργο «ξεκίνησε το 2010 με 4 εργολαβίες συνολικού προϋπολογισμού 142 εκατ.ευρώ. Το 2017 δημοπρατήθηκε εργολαβία σκούπα για να ολοκληρωθεί το έργο, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ» συμπλήρωσε.

Για τρίτο παράδειγμα προς αποφυγή ανέφερε τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), εξαπολύοντας επίθεση προς την προηγούμενη κυβέρνηση καθώς «λένε ότι έχει δημοπρατηθεί ο ΒΟΑΚ. Η αλήθεια είναι ότι έχει δημοπρατηθεί μια ιδέα με κάτι σκίτσα. Κι έτσι όπως έχει σχεδιαστεί, δεν πρόκειται να ξεκινήσει» τόνισε ο Κ. Καραμανλής. Υποστήριξε επίσης ότι «μιλάμε για 3 επιμέρους έργα με 3 διαφορετικούς τρόπους δημοπράτησης, χωρίς μελέτες και χωρίς περιβαλλοντική έγκριση».

«Γρήγορα έργα που έχουν κολλήσει» για μετρό, λεωφορεία και αεροδρόμια

Ο Κ. Καραμανλής διαβεβαίωσε ότι «θα προχωρήσουν γρήγορα έργα που είναι σε εξέλιξη ή έχουν κολλήσει», σημειώνοντας πως «το πιο σημαντικό είναι να ετοιμάσουμε τον στρατηγικό σχεδιασμό της νέας γενιάς έργων, που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας τα επόμενα χρόνια, έργα που θα είναι πλήρως τεκμηριωμένα ως προς τη σχέση κόστους-οφέλους, τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητά τους».

Ανέφερε ότι μεταξύ άλλων, στον προγραμματισμό της κυβέρνησης είναι η επίλυση ζητημάτων για να ξεκινήσει το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, να προχωρήσουν γρήγορα έργα που υλοποιούνται όπως το Νότιο τμήμα του Ε65 αλλά και οι διαγωνιστικές διαδικασίες του Μετρό Γραμμή 4 – Άλσος Βεϊκου – Γουδί, «παρά τα πολλά προβλήματα, καθώς και τα έργα στο Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, βρίσκοντας οριστική λύση για τους σταθμούς Εγνατία και Αγία Σοφία σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού». Υπογράμμισε επίσης ότι μεγάλη έμφαση θα δοθεί στις κτιριακές υποδομές της χώρας, σε σχολεία, νοσοκομεία, κέντρα υγείας, δικαστικά κτίρια, καθώς και στα έργα για την ασφάλεια των πολιτών.

Αναφορικά με τις συγκοινωνίες, ο Κ. Καραμανλής έκανε λόγο για εξορθολογισμό των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, παραπέμποντας στην εξαγγελία του πρωθυπουργού για ανανέωση του στόλου με αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία. «Αλλά με διαφάνεια. Και αποφεύγοντας προβληματικές διαγωνιστικές διαδικασίες» τόνισε. Συμπλήρωσε ότι στην Αθήνα έχει σημειωθεί «δραματική μείωση του στόλου των λεωφορείων και των δρομολογίων, υποβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών, αλλά και αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων», ενώ στη Θεσσαλονίκη ανέφερε ότι η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη, καθώς «σήμερα δεν κυκλοφορούν πάνω από 240-260 Λεωφορεία στη συμπρωτεύουσα. Είναι δραματική».

Παράλληλα, ανακοίνωσε την εφαρμογή ενός σχεδίου διαχείρισης κρίσης «ώστε να αποφύγουμε κατάρρευση του ΟΑΣΘ». «Πρώτον, θα αξιοποιηθούν όλα τα ικανά στελέχη του ΟΑΣΘ, χωρίς κομματικές παρωπίδες, όπως συνέβη επί ΣΥΡΙΖΑ αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια. Δεύτερον θα αλλάξει η διοίκηση» υποστήριξε.

Τέλος, ο Κ. Καραμανλής χαρακτήρισε προβληματική την κατάσταση που επικρατεί στο μετρό της Αθήνας, ενώ σχετικά με τις σχολές οδήγησης έκανε λόγο για τον «απόλυτο παραλογισμό». Κατέληξε ότι «αυτή την στιγμή κρατιούνται όμηροι 100.000 περίπου πολίτες. Εκπαιδευτές, υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί άνω των 74 ετών. Ο απόλυτος παραλογισμός».