Θα ’λεγες πως στα Εξάρχεια το στάτους της εκκλησίας θα ήταν διαφορετικό, πιο ελευθεριακό – αλλά δεν είναι. Ο ιεροκήρυκας κάλεσε το πλήρωμα της εκκλησίας να δώσει βροντερό παρών σε σύναξη των κατηχητικών σχολείων που θα ελάμβανε χώρα χθες το απόγευμα σε κάποιον εθνικοτοπικό σύλλογο. Η κεντρική ιδέα ήταν ότι θα έπρεπε να διατρανώσουν την υποστήριξή τους στο σύστημα των κατηχητικών σχολείων, στη νεολαία που σηκώνει ψηλά τη σημαία της ορθοδοξίας σε μια περίοδο που έχει γίνει το τελευταίο αποκούμπι του λαού, ενώ κάποιοι απεργάζονται τον διωγμό της εν ονόματι μερικών ξένων που βρίσκονται στη χώρα. Διατυπώθηκαν  σαφείς νύξεις εναντίον οποιασδήποτε πολιτικής υπέρ της ανεξιθρησκείας. Υπήρξαν ενθουσιώδεις απόπειρες ταύτισης του εθνικού με το θρησκευτικό φρόνημα. Έγιναν αναφορές στο αίμα των ορθοδόξων που έχει ποτίσει την ελληνική γη και ρητή  πρόβλεψη ότι το φαινόμενο θα επαναληφθεί και στο μέλλον. Καταγγέλθηκε ότι αυτές τις άγιες μέρες πριμοδοτείται η ευχή «Χρόνια πολλά», έναντι της θρησκευτικώς ορθής «Καλά Χριστούγεννα».
 
Τον ιεροκήρυκα δεν φαίνεται να τον ενοχλούν καθόλου οι στρατιές των ανέργων. Δεν είχε κουβέντα να πει για τον ενιαίο φόρο ακινήτων που ψηφίστηκε την προηγουμένη, πολύ περισσότερο που απ’ αυτόν απαλλάσσονται οι ιεροί ναοί. Κουβέντα για την απελευθέρωση των πλειστηριασμών που θα ξεσπιτώσουν μέλη του ποιμνίου του.  Κουβέντα για την ύφεση, για την ανθρωπιστική κρίση, κουβέντα για την απληστία του συστήματος και για τον ταξικό χαρακτήρα των κυβερνητικών μέτρων.
 
Σ’ ένα άλλο επίπεδο, παρατήρησα ότι στην εκκλησία αυτή συλλειτουργούσαν τουλάχιστον πέντε ιερείς, χωρίς να υπολογίζονται οι διάκονοι, οι ιεροψάλτες, οι νεωκόροι, οι καντηλανάφτες, οι επίτροποι κ.λπ. Είναι προφανές ότι το σύνολο των παρισταμένων ιερέων μισθοδοτούνται ή απολαμβάνουν σύνταξη από το ελληνικό Δημόσιο. Είναι κρατικοδίαιτοι εκείνοι που κηρύσσουν με τόση άνεση ρατσιστικά κηρύγματα και κάνουν κριτική στο κράτος με κρατικά κόλυβα.
 
Δεν ξέρω ποια είναι η επιθυμητή αναλογία ιερωμένου προς πιστούς ή -όπως θα ήταν πιο ορθολογικό- ιερωμένου προς εκκλησιαζόμενους στις άλλες χώρες της ΕΕ (αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν ακόμα χώρες στην ΕΕ όπου μισθοδοτούνται και συνταξιοδοτούνται οι ιερωμένοι από το κράτος). Προσωπικά πάντως εμένα μου φάνηκαν εμφανώς υπεράριθμοι όλοι αυτοί οι υπηρέτες του Κυρίου, και αναρωτήθηκα τι έχουν επ’ αυτού να πουν η τρόικα, το υπουργείο των Οικονομικών και το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, το οποίο με τόση προθυμία έσπευσε να συμβάλει στην αποσυμφόρηση του κράτους σαρώνοντας άλλες κατηγορίες εργαζομένων. Πώς έστερξαν, για παράδειγμα, να εξαιρεθούν οι ιερείς και από την κινητικότητα και από τη  διαθεσιμότητα και από τη δεξαμενή των απολύσεων. Πώς κατόρθωσαν οι ιερείς να μην ενταχθούν σε οργανογράμματα, να μη γίνει περιγραφή των θέσεων εργασίας τους, να μην κληθούν να υπαχθούν σε «ενδοεκκλησιαστική κινητικότητα» προκειμένου να καλύψουν εκατοντάδες ή χιλιάδες ενορίες στην περιφέρεια που πάσχουν από λειψανδρία, πώς απέφυγαν την αξιολόγηση, τη μοριοδότητση και το ΑΣΕΠ.
 
Όταν έφτασε η ώρα για τη διανομή των κόλυβων, παρά λίγο να ξεσπάσει αληθινός πόλεμος μεταξύ των συγγενών και φίλων του θανόντος και του τακτικού πληρώματος της εκκλησίας, γύρω από το ποιος έχει την προτεραιότητα. Δεν νομίζω ότι ήταν απλώς θέμα αρχής. Κάποιοι από το χριστεπώνυμο πλήρωμα αληθινά πεινούσαν…