Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Αλί Καραοσμάνογλου, ανακοίνωσε μέσω twitter το νέο σχέδιο έρευνας και διάσωσης της Τουρκίας και παρουσίασε σχετικό χάρτη στον οποίο εμφανίζονται οι «περιοχές ευθύνης» της Τουρκίας με τον παλιό σχεδιασμό (πράσινο χρώμα) και με τα διευρυμένα όρια του νέου (μωβ), καλύπτοντας όλη την περιοχή από την Κρήτη μέχρι την Κύπρο.

Ο Καραοσμάνογλου χαιρέτησε τη δράση των τουρκικών πλοίων που βρίσκονται στην ανατολική Μεσόγειο, κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου, κάνοντας και πάλι λόγο για την «Γαλάζια Πατρίδα» της Τουρκίας.

«Χαιρετίσματα στο Φατίχ, στο Γιαβούζ και στο Κανουνί. Στη Γαλάζια Πατρίδα μας, την περιοχή ερευνών και διάσωσης την επεκτείναμε με τρόπο που θα περιλαμβάνει και τις περιοχές όπου πραγματοποιούν εργασίες τα ερευνητικά μας πλοία. Καλορίζικο το νέο σχέδιο έρευνας και διάσωσης».

«Θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές» η απάντηση του ελληνικού ΥΠΕΞ

Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών απάντησε με ανακοίνωση στην προκλητική τοποθέτηση της Τουρκίας, τονίζοντας πως με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Το ΥΠΕΞ κάνει αναφορές σε διεθνείς συνθήκες και καλεί την Άγκυρα να συμφιλιωθεί με τη διεθνή νομιμότητα.

«H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.

Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο  Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint  Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα.

Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί».

Αντιδράσεις και πυρά από την αντιπολίτευση για τη Σύνοδο Κορυφής

Καρφιά Ερντογάν κατά ΕΕ για «ομηρία» από Ελλάδα και Κύπρο

Μετά τη Σύνοδο Κορυφής, που για μια ακόμη φορά «καταδίκασε» στα λόγια τις τουρκικές προκλήσεις στην αν. Μεσόγειο, «κλοτσώντας» το ενδεχόμενο κυρώσεων για τον Δεκέμβριο, ο Ερντογάν ξεκαθάρισε πως η Τουρκία δεν πρόκειται να υποκύψει σε εκβιασμούς.

Όπως μεταδίδει το τουρκικό πρακτορείο Anadolu, ο Ερντογάν δήλωσε ότι αν η Ευρωπαϊκή Ένωση «κατά τη διάρκεια της τρέχουσας αντιπαράθεσης, δεν υιοθετήσει μια δίκαιη στάση, αυτό θα είναι η επίσημη ανακοίνωση ότι ήρθε το τέλος της».

Υποστήριξε ότι «το γεγονός ότι η Ε.Ε. έχει γίνει όμηρος της Ελλάδας και της ελληνοκυπριακής διοίκησης, βλάπτει κυρίως την ίδια την ΕΕ» ενώ πρόσθεσε πως «εφαρμόζοντας διπλά μέτρα και σταθμά εναντίον της χώρας μας ως σήμερα, αγνοώντας όλες τις αξίες της, είχε ήδη μειώσει την αξιοπιστία της».