Αντιδράσεις έχει εγείρει το νομοσχέδιο που προωθεί προς ψήφιση η κυβέρνηση σε σχέση με το «επιτελικό κράτος». Όπως επισημαίνουν πηγές της Κουμουνδούρου παρά τις οπισθοχωρήσεις της κυβέρνησης, το νομοσχέδιο το οποίο σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση είναι σκληρά νεοφιλελεύθερο,  παραμένει «αναλλοίωτο στον πυρήνα του» και επιχειρεί να υπερσυγκεντρώσει αρμοδιότητες στο πρόσωπο του πρωθυπουργού και να κομματικοποιήσει τη δημόσια διοίκηση. Οι πηγές της Κουμουνδούρου μιλάνε για κατ’ επίφαση επιτελικό κράτος, καθώς η έννοια του επιτελικού κράτους  έχει να κάνει με την αποκέντρωση, πράγμα το οποίο δεν φανερώνουν καθόλου όπως υποστηρίζουν, οι διατάξεις του νομοσχεδίου.

Ακόμα αναφέρουν ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε υπό το βάρος των σφοδρών αντιδράσεων να οπισθοχωρήσει σε μία σειρά ζητημάτων κρίσιμων για τη δημοκρατική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Επίσης υπογραμμίζουν ότι η νεοϊδρυθείσα Εθνική Αρχή Διαφάνειας εξαιτίας του στρεβλού κατά τον ΣΥΡΙΖΑ, τρόπο που συντίθεται θα αποτελέσει «Εθνικό Πλυντήριο Σκανδάλων». Πιο συγκεκριμένα στο άτυπο σημείωμα που εξέδωσε η αξιωματική αντιπολίτευση παρουσιάζονται διατάξεις που παραμένουν και άλλες που η κυβέρνηση μετά την κατακραυγή και υπό τους φόβους αντιδράσεων αναγκάστηκε να πάρει πίσω.

Οι μομφές του ΣΥΡΙΖΑ κατά της κυβέρνησης για το «επιτελικό κράτος»:

«Η κυβερνητική πλειοψηφία εμμένει στη διατήρηση των απαράδεκτων βασικών διατάξεων του νομοσχεδίου. Αυτές αφορούν ιδίως:

– Τη δημιουργία της υπερσυγκεντρωτικής, πρωθυπουργοκεντρικής δομής με την επωνυμία “Προεδρία της Κυβέρνησης”. Μια δομή που όχι μόνο δεν απαντά στο ζήτημα του καλύτερου συντονισμού και ελέγχου του κυβερνητικού έργου, αλλά επιφέρει πρόσθετα γραφειοκρατικά και δημοσιονομικά βάρη.

– Μειώνεται το κύρος του Υπουργικού Συμβουλίου, με την υφαρπαγή κρίσιμων αρμοδιοτήτων από την Προεδρία της Κυβέρνησης και τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

– Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η άσκηση νομοθετικής πρωτοβουλίας από τον ΓΓ Νομικών και κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, κάτι που ως τώρα αποτελούσε αποκλειστική αρμοδιότητα των Υπουργών.

– Τις απαράδεκτες διατάξεις περί απευθείας τοποθέτησης κομματικών εγκάθετων στη θέση του Διοικητή και όλων των Προϊσταμένων της υποτίθεται ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Η εμμονή της ΝΔ σε αυτές τις πρακτικές αποδεικνύει το πραγματικό της σχέδιο. Διόλου δεν ενδιαφέρεται για τη δημιουργία μιας πραγματικά ανεξάρτητης και αποτελεσματικής αρχής. Το μόνο που την ενδιαφέρει πραγματικά είναι η κατάργηση του θεσμού του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο ασφυκτικός έλεγχος του νέου φορέα και ο ενταφιασμός όλων των εκκρεμών υποθέσεων που αφορούν τη δημόσια σφαίρα.

– Μειώνονται τα τυπικά προσόντα για τους μετακλητούς και αυξάνονται οι αποδοχές τους, παρά τον απύθμενο λαϊκισμό της ΝΔ επί τεσσεράμισι χρόνια.

– Αμβλύνονται τα ασυμβίβαστα και καταργείται η απαγόρευση άσκησης ιδιωτικού έργου από τους μετακλητούς, παρά το λαϊκισμό της ΝΔ.

– Την υποβάθμιση του ΣΕΠΕ, του ΣΔΟΕ και άλλων κρίσιμων ελεγκτικών μηχανισμών του Κράτους, κλείνοντας το μάτι στη λειτουργία παρασιτικών ιδιωτικών συμφερόντων.

– Την κατάργηση των εμβληματικών διατάξεων του ν. 4369/16 για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης.

– Τις μεταβατικές τοποθετήσεις προϊσταμένων σε ευρύ φάσμα φορέων της δημόσιας διοίκησης χωρίς καμία αξιολογική διαδικασία και για ακαθόριστο χρονικό διάστημα, με στόχο την πλήρη κομματικοποίηση του κρατικού μηχανισμού.».

Όσον αφορά την οπισθοχώρηση σε σειρά ζητημάτων που αφορούν τη δημόσια διοίκηση στο non paper τονίζεται ότι «μετά τη σφοδρή αντίδραση από την πλευρά των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των αρμόδιων φορέων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, η κυβερνητική πλειοψηφία δια του αρμόδιου υπουργού κ. Γεραπετρίτη, οπισθοχώρησε σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα». Αυτά είναι:

-Προβλέφθηκε η διαδικασία της δομημένης συνέντευξης κατά τη διαδικασία επιλογής των υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων και εξορθολογίστηκε το σύστημα μοριοδότησης κατά τη διαδικασία επιλογής τους.

– Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη σύμφωνα με την οποία «Δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για τις θέσεις των Υπηρεσιακών Γραμματέων Υπουργείων υπάλληλοι οι οποίοι κατά τα προηγούμενα πέντε (5) έτη πριν την υποβολή της υποψηφιότητάς τους: (α) έχουν αποσπαστεί σε πολιτικό κόμμα, ή (β) έχουν θητεύσει σε θέσεις μετακλητών γενικών γραμματέων, αναπληρωτών γενικών γραμματέων, ειδικών γραμματέων, γενικών γραμματέων ΟΤΑ Α΄ βαθμού ή εκτελεστικών γραμματέων ΟΤΑ Β’ βαθμού».

– Επανήλθαν οι προβλέψεις του ν. 4590/19 αναφορικά με τον πολυετή στρατηγικό προγραμματισμό προσλήψεων.

– Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη περί δυνατότητας τοποθέτησης ιδιωτών σε θέσεις προϊσταμένων της υπό σύσταση Εθνικής Αρχής Διαφάνειας

– Απαλείφθηκε η διάταξη περί δυνατότητας περαιτέρω αύξησης του αριθμού των μετακλητών στην Προεδρία της Κυβέρνησης.

– Διατηρήθηκαν οι Αποκεντρωμένες Υπηρεσίες Ελέγχου στην υπό σύσταση Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

– Προβλέφθηκε η θέσπιση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας περί καθολικού διαδόχου των υπό κατάργηση Ελεγκτικών Σωμάτων.

Το σημείωμα καταλήγει λέγοντας ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ με την ενεργό στήριξη των δημοσίων υπαλλήλων και της ελληνικής κοινωνίας συνολικά, θα συνεχίσει να μάχεται για μια δημόσια διοίκηση σύγχρονη, ακομμάτιστη, και αποτελεσματική που θα λειτουργεί με αποκλειστικό γνώμονα την προστασία και προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος».