Ένα κείμενο του Μητροπολίτη Σύρου, Δωρόθεου Β, κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες στο Διαδίκτυο και έχει αναπαραχθεί από πολλούς χρήστες των social media, αλλά και από ενημερωτικές ιστοσελίδες.

Στο κείμενο που διακινείται ο Μητροπολίτης έγραφε πως «όλοι είμαστε μετανάστες με πρώτο τον Ιησού. Σήμερα, δυστυχώς, περισσότεροι “άθεοι” ενδιαφέρονται για τους ξένους, παρά “χριστιανοί”». Ωστόσο, οι παραπάνω δηλώσεις δεν είναι πρόσφατες, έγιναν τον Απρίλιο του 2015 από τον Μητροπολίτη.

Από τότε έως σήμερα φαίνεται να έχουν αλλάξει τα δεδομένα για τον ίδιο, καθώς φαίνεται να ενοχλήθηκε από την εκ νέου διακίνηση του κειμένου. Συγκεκριμένα, η αντίδραση ήρθε  από τη Μητρόπολη Σύρου, η οποία μας ενημερώνει (μέσω Δελτίου Τύπου που δημοσιεύθηκε σε τοπικά μέσα, αλλά και εκκλησιαστικές ιστοσελίδες) ότι ο Δωρόθεος Β’… στρατεύεται στον αγώνα υπεράσπισης των χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων από την «κατευθυνόμενη εισβολή». Ο Μητροπολίτης, μάλιστα, εκφράζει τη δυσαρέσκειά του, πλέον, για την επιλεκτική, όπως λέει, αναπαραγωγή.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ιεράς Μητρόπολης Σύρου:

Περί αναδημοσιεύσεως άρθρων παρελθόντων ετών και παρωχημένης επικαιρότητας

Από την Ιερά Μητρόπολη Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέλας, Μήλου και Μυκόνου ανακοινώνεται ότι είναι μεν αποδεκτή η αναδημοσίευση άρθρων του Σεβασμιωτάτου κ. Δωροθέου Β΄, πλην όμως η επιλεκτική αναπαραγωγή άρθρου, που αφορά γεγονότα και καταστάσεις προ πενταετίας και δημοσιεύθηκε στις 25 Απριλίου 2015 στην Εφημερίδα των Αθηνών «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» και αναδημοσιεύθηκε στις 27 Απριλίου 2015 από την Εφημερίδα της Σύρου «ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ», όταν άλλες ήταν οι συνθήκες και τα δεδομένα, χωρίς μάλιστα αναφορά του χρόνου της πρώτης δημοσιεύσεώς τους, δημιουργεί προβληματισμό για τα κίνητρα των όσων το αναδημοσιεύουν και δικαιολογημένη σύγχυση και παρανόηση μεταξύ των αναγνωστών.

Ο Σεβασμιώτατος κ. Δωρόθεος Β΄ χωρίς να αφίσταται της διδασκαλίας της Εκκλησίας περί του πλησίον, σήμερα συμπαρίσταται, μαζί με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο Β΄, τους Ιεράρχες της Θράκης και των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και όλους τους Έλληνες στον κοινό αγώνα για την υπεράσπιση των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων της Πατρίδος μας έναντι της έξωθεν κατευθυνόμενης επιβουλής και εισβολής.

Αξίζει, πάντως, να παραθέσουμε το κείμενο του Μητροπολίτη Σύρου, υπογραμμίζοντας ότι είναι από τον Απρίλη του 2015:

Τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, με τα αλλεπάλληλα κύματα των μεταναστών, που χτυπούν τις – και στις- ακτές των ακριτικών νησιών μας, αλλά και τις ακτές των μεσογειακών ευρωπαϊκών χωρών, προκαλούν ποικίλες και συχνά αντιφατικές αντιδράσεις, συχνά ιδεολογικά φορτισμένες και πολιτικά προκατειλημμένες, γεγονός που μας εμποδίζει να δούμε και να αντιμετωπίσουμε το θέμα ψύχραιμα και αποτελεσματικά.

Πρώτα-πρώτα, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η ιστορία της ανθρωπότητας, ουσιαστικά, είναι η ιστορία των μεταναστεύσεων των λαών. Ακόμα και η ελληνική ιστορία και ο πολιτισμός ρυθμίστηκαν και διαμορφώθηκαν υπό μια τάση διαρκούς μετανάστευσης ελληνικών φύλων, από τη λεγόμενη Κάθοδο των Δωριέων και τους ελληνικούς αποικισμούς, μέχρι τις μεταναστεύσεις την περίοδο της Τουρκοκρατίας και, τελευταία, μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο!

Ας μη μας διαφεύγει και η μεγάλη μετανάστευση των λαών, τον 4ο και 5ο μ.Χ. αιώνα, που επηρέασε και διαμόρφωσε καθοριστικά τη σημερινή εικόνα και τον πολιτισμό της Ευρώπης…

Πάντα, λοιπόν, οι λαοί και οι άνθρωποι μετανάστευαν, είτε για να κατακτήσουν νέους τόπους, είτε επειδή κατακτήθηκαν οι δικοί τους τόποι και πάντα θα μεταναστεύουν, όσο τουλάχιστον θα υπάρχουν στον κόσμο ανισότητες, πείνα, αδικία, καταπίεση, εκμετάλλευση, φανατισμοί, δικτάτορες στυγνοί και χωρίς ηθική πολιτικοί…

Υπό τις σημερινές, όμως, συνθήκες, της παγκοσμιοποίησης το φαινόμενο της μετανάστευσης απειλεί να διαρρήξει τον κοινωνικό ιστό και να προκαλέσει ξενοφοβικά φαινόμενα, νοοτροπίες και επιλογές, που αναιρούν την ουσία, όχι μόνο της ανθρωπιάς μας, αλλά και της Χριστιανικής μας ιδιότητας…

Όσο και αν φαίνεται παράξενο ή παρακινδυνευμένο, ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τους ξένους αποτελεί τη λυδία λίθο για τη γνησιότητα και αυθεντικότητα της Χριστιανικής μας πίστης και βιωτής!

Άλλωστε, όλοι μετανάστες είμαστε σε τούτη την κοιλάδα του κλαυθμώνος, διωγμένοι από την ουράνια πατρίδα μας, προς την οποία προσπαθούμε να επιστρέψουμε…

«Ουκ έχομεν ώδε μένουσαν πόλιν, αλλά την μέλλουσαν επιζητούμεν», τονίζει στους Εβραίους συμπατριώτες του ο Απόστολος Παύλος.

«Ουκ ει πολίτης, αλλ’ οδίτης ει και οδοιπόρος. Μη είπης: Έχω τήνδε την πόλιν, και έχω τήνδε. Ουκ έχει ουδείς πόλιν. Η πόλις άνω εστί», συμβουλεύει ο ιερός Χρυσόστομος.

Όλοι, λοιπόν, ξένοι σε τούτη τη γη, με πρώτο Ξένο τον Ιησού!

Τη Μεγάλη Παρασκευή ψάλλουμε ένα συγκλονιστικό τροπάριο, κατά το οποίο ο άγιος Ιωσήφ από την Αριμαθαία παρακαλεί τον Πιλάτο: «Δός μοι τούτον τον Ξένον, όν ομόφυλοι μισούντες θανατούσι ως Ξένον», «Δώσε μου αυτόν τον Ξένο, που οι ομοεθνείς Του, μισώντας Τον, Τον σκοτώνουν σαν Ξένο»!

Ο Θεός, ως άνθρωπος, γεννήθηκε σε μια πόλη, όπου οι Παναγία Μητέρα Του και ο Μνηστήρας της Ιωσήφ ήταν ξένοι, δεν βρήκαν ούτε δωμάτιο για να μείνουν και γεννήθηκε σε στάβλο…

Στη συνέχεια, έγινε μετανάστης και πήγε με την οικογένειά Του στην Αίγυπτο, για να μη θανατωθεί από τον Ηρώδη και εκεί, σίγουρα, ο Ιωσήφ θα αναζήτησε δουλειά, ως ξένος εργάτης.

Μεγαλώνοντας περιπλανήθηκε σε όλη τη χώρα ως Ξένος, μη έχοντας «πού την κεφαλήν κλίναι» και Τον θανάτωσαν οι συμπατριώτες Του σα να ήταν Ξένος, παραδίδοντάς

Τον μάλιστα σε Ξένους, στους Ρωμαίους.

Έτσι ο Ιησούς έγινε πολλαπλά ο μεγάλος Ξένος, που ποτέ δεν κατανοήθηκε ώστε να γίνει «δικός μας», παρά μόνον από λίγους, που πάντα (και τώρα) η κοινωνία τους αντιμετωπίζει ως «πτωχούς τω πνεύματι»…

Στη συνέχεια, Αυτός ο μεγάλος Ξένος έστειλε τους μαθητές Του σε «όλα τα έθνη» και εκείνοι ξενιτεύτηκαν και δίδαξαν τους ανθρώπους σε ξένες χώρες, και οι περισσότεροι θανατώθηκαν από ξένους ως ξένοι και τάφηκαν σε ξένη γη.

Ο Αβραάμ μετανάστης, ο Χριστός μετανάστης, οι Προφήτες μετανάστες, οι Απόστολοι μετανάστες, το χριστιανικό πνεύμα μεταναστευτικό…

Και εμείς, σήμερα;

Σήμερα, δυστυχώς, περισσότεροι «άθεοι» ενδιαφέρονται για τους ξένους, παρά «χριστιανοί»…

Έστω και αν όλοι γνωρίζουμε ότι όταν ο Ιησούς θέλησε να κάνει κατανοητό πώς ο άνθρωπος μπορεί να κερδίσει τη Βασιλεία των Ουρανών, χρησιμοποίησε την παραβολή του Καλού Σαμαρείτη, υπονοώντας σαφέστατα ότι το να περιμαζέψουμε και να περιποιηθούμε έναν ξένο μπορεί να μας ανοίξει τις πύλες του Παραδείσου, κατά το «ξένος ήμην και συνηγάγετέ με»….

Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μια καινούργια εποχή μεγάλης αναμείξεως των λαών και των πολιτισμών, που μπορεί να αποβεί ολέθρια «κρεατομηχανή», όπως φοβόταν ο αλησμόνητος Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος.

Αυτό το γεγονός εντείνει την ανασφάλειά μας ως λαού, προστιθέμενο, μάλιστα, στις μεγάλες δυσκολίες και τα δυσεπίλυτα προβλήματα, που αντιμετωπίζουμε, και μας ενσπείρει φόβο και ανησυχία για το μέλλον του Ελληνισμού, που πολλοί διαβλέπουν ότι κινδυνεύει άμεσα από τους αλλόφυλους και αλλόθρησκους μετανάστες!

Αλλά, ακόμα και αν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος, η λύση δεν είναι να απεμπολήσουμε την ανθρωπιά μας και τη Χριστιανική μας ιδιότητα, καταδιώκοντας, εκμεταλλευόμενοι ή και εξοντώνοντας τους ξένους, αλλά διατηρώντας, ενισχύοντας, καλλιεργώντας και βιώνοντας σε όλη τους την πληρότητα τον πολιτισμό μας, την πίστη μας και τη γλώσσα μας, την ανόθευτη Ελληνική μας Παιδεία, την τιμιότητά μας και την αλληλέγγυα συλλογικότητά μας!»