Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν ότι η εν λόγω πρωτοβουλία είναι πρωτοφανής και υποδεικνύουν ότι οι διαδικασίες που εφαρμόστηκαν για την κατασκευή και διανομή των μασκών είναι αδιαφανείς, καθώς δεν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα, σύμφωνα με τα οποία ορίζεται, ότι  θα έπρεπε να διενεργηθεί διαγωνισμός προτού υπάρξει ανάθεση.

«Η ανάγκη για προστασία από την εξάπλωση του κορονοϊού, αναδεικνύεται ως μια εξαιρετική ευκαιρία όχι μόνο για εύκολα κέρδη από κάποιους επιχειρηματίες, αλλά και για την παράκαμψη νόμιμων διαδικασιών, για κάθε λογής απευθείας αναθέσεις σε εκλεκτούς, για «έκτακτες» ρυθμίσεις», επισημαίνει η ανακοίνωση της Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης Εργαζομένων στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Συνεχίζοντας, διερωτούνται αν ο πολυπόθητος εκσυγχρονισμός του ΤΑΠΑ μεταφράζεται σε πωλήσεις προϊόντων υπό σκιώδες καθεστώς ανάθεσης και εκμετάλλευση της ειδικής συνθήκης που επιβάλλει ο κορονοϊός, με όρους εύκολου κέρδους.

«Μήπως να μας πληροφορούσε και για την διαδικασία με την οποία κατέληξε το ΤΑΠΑ στην απευθείας ανάθεση της παραγωγής των μασκών σε συγκεκριμένη εταιρεία; Μήπως, επίσης, να διευκρινίσει σε ποιον και μέσα από ποια διαδικασία ανέθεσε τον σχεδιασμό των συγκεκριμένων προϊόντων»;

Καταλήγοντας, μάλιστα οι εργαζόμενοι συσχετίζουν τις παραπάνω πρακτικές με την ευρύτερη τακτική που επιδεικνύει η κυβέρνηση των «αρίστων », όπως την ονομάζουν, και κάνουν ξεκάθαρο, ότι παρά τα όσα νομίζουν δεν μπορούν να κρυφτούν. «Φαντάζονται πως μπορούν να κρυφτούν πίσω από μια μάσκα με αρχαιοελληνικά μοτίβα. Είναι βαθιά νυχτωμένοι», δηλώνουν χαρακτηριστικά.

 

«Για πρώτη φορά στα χρονικά το Υπουργείο Πολιτισμού διαφημίζει, τόσο στην επίσημη σελίδα του στο facebook όσο και με την έκδοση ειδικού δελτίου τύπου, την παραγωγή και κυκλοφορία από τα πωλητήρια του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) ενός νέου προϊόντος.

Όχι, δεν πρόκειται για κάποια επιστημονική ή εκλαϊκευτική ή εκπαιδευτική έκδοση, έντυπη ή ψηφιακή, ούτε για κάποια αντίγραφα αρχαιολογικών αντικειμένων ούτε για κάποια σειρά ευπώλητων αντικειμένων χαμηλού κόστους, αναμνηστικού ή χρηστικού χαρακτήρα, όπως μαγνητάκια, μπρελόκ, κούπες, μαντήλια ή τσάντες, ούτε για σχολικά είδη ή είδη γραφείου (τετράδια, μπλοκάκια, σημειωματάρια, μολύβια, γομολάστιχες κοκ).

Πρόκειται για μια σειρά από υφασμάτινες μάσκες προστασίας προσώπου από τον Covid-19! Σύμφωνα με το δελτίου τύπου του ΥΠΠΟΑ που τιτλοφορείται «Προστασία από τον Covid-19, με εικόνες από την πολιτιστική μας κληρονομιά»: «Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, στο πλαίσιο της προσαρμογής της λειτουργίας του στις νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν από την εμφάνιση της πανδημίας και λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η χρήση της προστατευτικής μάσκας αποτελεί πλέον αναγκαιότητα για τους πολίτες, ως βασικό μέσο ατομικής και συλλογικής προστασίας, παρήγγειλε υφασμάτινες μάσκες με εκτύπωση σχεδίων και φωτογραφιών με θέματα εμπνευσμένα από την πολιτιστική μας κληρονομιά».

Δεν ξέρουμε αν αυτός είναι τελικά ο θρυλούμενος εκσυγχρονισμός του ΤΑΠΑ, αλλά μια που το Υπουργείο μπήκε, για πρώτη φορά, στη διαδικασία να αναλάβει το ίδιο το εμπορικό μάρκετινγκ των νέων πωλητέων, μήπως να μας πληροφορούσε και για την διαδικασία με την οποία κατέληξε το ΤΑΠΑ στην απευθείας ανάθεση της παραγωγής των μασκών σε συγκεκριμένη εταιρεία; Μήπως, επίσης, να διευκρινίσει σε ποιον και μέσα από ποια διαδικασία ανέθεσε τον σχεδιασμό των συγκεκριμένων προϊόντων;

Φαίνεται πως ο κορονοϊός και η ανάγκη για προστασία από την εξάπλωσή του αναδεικνύεται ως μια εξαιρετική ευκαιρία όχι μόνο για εύκολα κέρδη από κάποιους επιχειρηματίες, αλλά και για την παράκαμψη νόμιμων διαδικασιών, για κάθε λογής απευθείας αναθέσεις σε εκλεκτούς, για «έκτακτες» ρυθμίσεις. Κάπως έτσι η κυβέρνηση των «αρίστων» και η παρέα τους μοιράζουν κατά το δοκούν δημόσιο χρήμα σε επιχειρήσεις ΜΜΕ, επιβάλλουν «μεγάλους περιπάτους» της συμφοράς, αναθέτουν σε φίλους τους απευθείας δουλίτσες από υπουργεία και δημόσιους φορείς. Νομίζουν πως κανείς δε δίνει σημασία ή πως η ανοχή θα συνεχιστεί για πάντα. Φαντάζονται πως μπορούν να κρυφτούν πίσω από μια μάσκα με αρχαιοελληνικά μοτίβα. Είναι βαθιά νυχτωμένοι».