Πηγές στις Βρυξέλλες επιβεβαιώνουν τη διαφωνία ελληνικής κυβέρνησης και τρόικας στον υπολογισμό του δημοσιονομικού κενού, επισημαίνοντας ότι η διαφωνία αυτή οφείλεται στον τρόπο που προσμετρά η κάθε πλευρά τον δείκτη ανάπτυξης, τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές και τις κρατικές δαπάνες.

Για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό των 2 δισ. ευρώ και να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του ελληνικού προγράμματος για το 2014, η λήψη συγκεκριμένων και στοχευμένων μέτρων κρίνεται αναγκαία, ωστόσο αυτά δεν απαιτείται να είναι οριζόντιου χαρακτήρα, όπως μειώσεις μισθών και συντάξεων.

Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, εάν η Ελλάδα επιθυμεί να μειώσει γρηγορότερα το επίπεδο του χρέους της, να επιστρέψουν οι επενδύσεις και να τονωθεί η ανάπτυξη, θα πρέπει να εμφανίσει πρωτογενές πλεόνασμα το 2014, ενώ ήδη κράτη-μέλη παρουσιάζονται δυσαρεστημένα από τη γραμμή «όχι άλλα μέτρα» της ελληνικής κυβέρνησης.

Η συζήτηση για το δημοσιονομικό κενό αναμένεται να ξεκινήσει τους επόμενους μήνες, ενδεχομένως τον Δεκέμβριο και αφού πρώτα υπάρξει μια σαφέστερη εκτίμηση των δημοσιονομικών στοιχείων του 2013 και 2014.

Οι όποιες αποφάσεις για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, από την άλλη, θα ληφθούν περί τον Μάιο – Ιούνιο του 2014, και αυτό με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα το 2013 και επικύρωσή του από τη Eurostat τον Απρίλιο του 2014.

Αναφορικά με την εκταμίευση της τελευταίας (υπο)δόσης του Ιουλίου, ύψους 1 δισ. ευρώ, οι κοινοτικές πηγές τόνισαν ότι θα πρέπει πρώτα η ελληνική πλευρά να ικανοποιήσει τα τέσσερα προαπαιτούμενα που προβλέπει το μνημόνιο:

  • Πρώτο και σημαντικότερο προαπαιτούμενο για την Ε.Ε. είναι η κινητικότητα 12.500 δημοσίων υπαλλήλων.
  • Το δεύτερο προαπαιτούμενο αφορά στην αναδιάρθρωση των τριών ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ (σύμφωνα με εκτιμήσεις δύπ από αυτές πρέπει να κλέισουν).
  • Το τρίτο προαπαιτούμενο σχετίζεται με την αποπληρωμή εκκρεμών οφειλών του κράτους προς την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ.
  • Το τέταρτο αφορά το νέο κώδικα των δικηγόρων.