Με επιστολή προς τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), τον υπουργό Υγείας, κ. Βασίλη Κικίλια, τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής προστασίας, Νίκο Χαρδαλιά, την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και τον Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού, Νικόλαο Γιατρομανωλάκη, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος – Ακροάματος (ΠΟΘΑ), ζητά τα στοιχεία βάσει των οποίων οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, εφόσον τηρούνται τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό αποτελούν εστίες υπερμετάδοπσης και χρήζει η διακοπή της διεξαγωγής τους.

Με πλήθος καλλιτεχνών, τεχνικών και συναφών εργαζομένων να βρίσκονται σε πενιχρή οικονομική κατάσταση, την ώρα μάλιστα που οι απαραίτητες ενισχύσεις του κλάδου του πολιτισμού δεν έχοθυν έρθει από τη κυβέρνηση, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο διάγγελμά του το Σάββατο, ανακοίνωσε μεταξύ άλλων τη διακοπή των πολιτιστικών εκδηλώσεων.

«Οι νέοι κανόνες, που θα ισχύσουν από τις 6:00 το πρωί της Τρίτης, επικεντρώνονται στις δύο εστίες που, διαπιστωμένα, ευνοούν τη μετάδοση του ιού: Στη διασκέδαση και την κινητικότητα των πολιτών, είπε συγκεκριμένα ο πρωθυπουργός.

Από πλευράς της η ΠΟΘΑ, στην επιστολή της εξηγεί πως «την 1η Ιουλίου 2020 η επιτροπή σας, επέτρεψε τη διεξαγωγή των πολιτιστικών εκδηλώσεων, τη στιγμή που ο κλάδος μας ήταν ο τελευταίος στον οποίο επετράπη η επαναδραστηριοποίηση μετά την καραντίνα. Εκτοτε οι εκδηλώσεις στα θέατρα και στους χώρους συναυλιών λειτούργησαν με πολύ αυστηρό πρωτόκολλο, το οποίο τηρήθηκε υποδειγματικά χάρη στην αποτελεσματικότητα των διοργανωτών, αλλά και στην εξαιρετική πειθαρχία που έδειξε το κοινό».

Επίσης προσθέτει πως ακόμα και μετά την αυστηροποίηση του πρωτοκόλλου με ακόμα μικρότερη πληρότητα, της τάξεως του 30% και υποχρεωτική χρήση μάσκας από το κοινό σε όλη την διάρκεια της παράστασης ή της συναυλίας τα μέτρα και πάλι τηρήθηακνα με ευλάβεια, με τον καλλιτεχνικό χώρο να ξεκινά προετοιμασίες για τη χειμερινή περίοδο, ακόμα και αν «η αυστηροποίηση του πλαισίου στον Πολιτισμό δεν συνοδεύτηκε με αντίστοιχα μέτρα σε άλλες πτυχές του δημόσιου βίου όπως στις μεταφορές και την εκπαίδευση» κάνοντας πολλούς «να μιλούν για στοχοποίηση του κλάδου, ενώ οι νέες ποσοστώσεις στην πληρότητα των αιθουσών έκαναν σχεδόν αδύνατη την οικονομική βιωσιμότητα των παραγωγών», επισημαίνει η ΠΟΘΑ.

Παράλληλα η Ομοσπονδία τονίζει πως «βλέπουμε να αναπτύσσεται μία ρητορική στο δημόσιο διάλογο διακινούμενη από εκπροσώπους τους κυβερνώντος κόμματος, αναφερόμενη σε μελέτες σύμφωνα με τις οποίες τα ΜΜΜ δεν είναι εστίες διάδοσης του ιού εν αντιθέσει με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης καθιστώντας επιτακτικό το άμεσο λουκέτο. Ολη αυτή η μεθόδευση στοχοποιεί τον κλάδο μας, φοβίζει το κοινό, κάτι που θα μας επηρεάσει άμεσα όταν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις γίνουν ξανά προσβάσιμες», σημειώνει η επιστολή.

Τέλος η ΠΟΘΑ αναφέρει ότι «νιώθουμε ότι ο ήδη ευαίσθητος κλάδος μας δέχεται μία αναίτια επίθεση. Γι’ αυτό και σύμφωνα με το δικαίωμα που μας δίνει ο θεσμικός μας ρόλος, ζητάμε να μας προσκομίσετε τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι πολιτιστικές εκδηλώσεις καθήμενων (δηλαδή θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες σε αίθουσες συναυλιών με υποχρεωτική χρήση μάσκας και κινηματογραφικές προβολές) αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης.

Ολόκληρη η επιστολή της ΠΟΘΑ

ΠΡΟΣ:
– Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ)
– Υπουργό Υγείας, κ. Βασίλη Κικίλια
– Γενικό Γραμματέα Πολιτικής προστασίας, κ. Νίκο Χαρδαλιά
– Υπουργό Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη
– Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού, κ. Νικόλαο Γιατρομανωλάκη

Αγαπητοί κύριοι, αγαπητές κυρίες,

Την 1η Ιουλίου 2020 η Επιτροπή σας, επέτρεψε τη διεξαγωγή των πολιτιστικών εκδηλώσεων, τη στιγμή που ο κλάδος μας ήταν ο τελευταίος στον οποίον επετράπη η επαναδραστηριοποίηση μετά την καραντίνα. Έκτοτε οι εκδηλώσεις στα θέατρα και στους
χώρους συναυλιών λειτούργησαν με πολύ αυστηρό πρωτόκολλο, το οποίο τηρήθηκε υποδειγματικά χάρη στην αποτελεσματικότητα των διοργανωτών, αλλά και στην εξαιρετική πειθαρχία που έδειξε το κοινό.

Με το δεύτερο κύμα της πανδημίας το πρωτόκολλο αυτό αυστηροποιήθηκε με ακόμα μικρότερη πληρότητα, της τάξεως του 30% και υποχρεωτική χρήση μάσκας από το κοινό σε όλη την διάρκεια της παράστασης ή της συναυλίας. Το γεγονός ότι η αυστηροποίηση του πλαισίου στον Πολιτισμό δεν συνοδεύτηκε με αντίστοιχα μέτρα σε άλλες πτυχές του δημόσιου βίου όπως στις μεταφορές και την εκπαίδευση, έκανε πολλούς να μιλούν για στοχοποίηση του κλάδου, ενώ οι νέες ποσοστώσεις στην πληρότητα των αιθουσών έκαναν σχεδόν αδύνατη την οικονομική βιωσιμότητα των παραγωγών. Παρόλα αυτά τα μέτρα τηρήθηκαν με ευλάβεια και ο χώρος μας ξεκίνησε τις προετοιμασίες για την χειμερινή περίοδο, που ήδη φάνταζε εξαιρετικά δύσκολη.

Και ενώ τα θεατρικά και μουσικά σχήματα ολοκλήρωναν τις πρόβες τους και ετοιμάζονταν για τις πρεμιέρες τους ή είχαν μόλις ξεκινήσει τη δραστηριότητά τους, τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Χαρδαλιάς έδωσαν την χαριστική βολή στον κλάδο μας, αφού ο Πολιτισμός θα είναι κλειστός για το κοινό για τουλάχιστον έναν ολόκληρο μήνα. Τα μέτρα αυτά δεν περιελάμβαναν καμία αλλαγή στη δραστηριότητα άλλων κλάδων όπως η εκπαίδευση και οι μεταφορές, πέρα από την υποχρεωτική χρήση της μάσκας στα ΜΜΜ, μέτρο που ούτως ή άλλως ισχύει από το τέλος της καραντίνας.

Παράλληλα βλέπουμε να αναπτύσσεται μία ρητορική στο δημόσιο διάλογο διακινούμενη από εκπροσώπους τους κυβερνώντος κόμματος, αναφερόμενη σε μελέτες σύμφωνα με τις οποίες τα ΜΜΜ δεν είναι εστίες διάδοσης του ιού εν αντιθέσει με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης καθιστώντας επιτακτικό το άμεσο λουκέτο. Όλη αυτή η μεθόδευση στοχοποιεί τον κλάδο μας, φοβίζει το κοινό, κάτι που θα μας επηρεάσει άμεσα όταν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις γίνουν ξανά προσβάσιμες.

Νιώθουμε ότι ο ήδη ευαίσθητος κλάδος μας δέχεται μία αναίτια επίθεση. Γι’ αυτό και σύμφωνα με το δικαίωμα που μας δίνει ο θεσμικός μας ρόλος, ζητάμε να μας προσκομίσετε τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι πολιτιστικές εκδηλώσεις καθήμενων (δηλαδή θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες σε αίθουσες συναυλιών με υποχρεωτική χρήση μάσκας και κινηματογραφικές προβολές) αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης.

Ζητάμε απαντήσεις :

Πόσα κρούσματα από την 1η Ιουλίου μέχρι σήμερα συνδέονται μέσω της ιχνηλάτησης με τις παραπάνω εκδηλώσεις, πόσοι θεατές παρουσιάστηκαν θετικοί σε τυχαία τεστ και οτιδήποτε άλλο στοιχειοθετεί επιστημονικά την ανάγκη ενός τόσο αυστηρού και καταστροφικού για εμάς πλαισίου.

Επιφυλασσόμαστε για οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμα αντίδρασης στην οικονομική και ηθική εξόντωση καθώς και στην συκοφάντηση του κλάδου μας, που προκαλούν οι αποφάσεις σας.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ Π.Ο.Θ.Α.