Νότια και ανατολικά του συμπλέγματος της Μεγίστης κινήθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Όρουτς Ρέις, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, με τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» να σπεύδει στην περιοχή, καθώς περιπολούσε στο χώρο του Ανατολικού Αιγαίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του υπουργείου Άμυνας, το πλοίο κινήθηκε εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας για περίπου μισή ώρα, και η παρουσία του εκεί αποδίδεται στις κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή, παρότι δεν καταγράφηκαν ιδιαίτερα ακραία καιρικά φαινόμενα.

Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει η Εφημερίδα των Συντακτών, το τουρκικό σκάφος κινήθηκε με δυτικές πορείες, εκτός της δηλωθείσας περιοχής της παράνομης NAVTEX που είχε ανακοινώσει η Τουρκία, και καθώς τα ερευνητικά του όργανα βρίσκονταν εκτός λειτουργίας, αποφασίστηκε να αντιμετωπισθεί ως «αβλαβής διέλευση». Μάλιστα, σημειώνεται πως το σκάφος επιχειρούσε να επιστρέψει στην αρχική περιοχή που κινούταν, ενώ κινήθηκε μακριά από τα ελληνικά χωρικά ύδατα, σε απόσταση περίπου 200 μιλίων νότια του Καστελόριζου.

Σημειώνεται επίσης πως, κατά κυβερνητικές πηγές, το πλοίο δεν συνοδευόταν από άλλα πλοία, με το κοντινότερο να φέρεται να βρίσκεται σε απόσταση 100 χιλιομέτρων, ενώ αξίζει επίσης να τονιστεί πως το περιστατικό σημειώθηκε ανήμερα της επετείου κρίσης των Ιμίων το 1996.

Οπως αναφέρουν «αρμόδιες πηγές» από την ελληνική πλευρά που μεταφέρει η Καθημερινή, «γνωρίζεται ότι το ερευνητικό τουρκικό σκάφος «ORUC REIS» τις πρώτες πρωινές ώρες της 31 Ιανουαρίου 2020 κινήθηκε με δυτικές πορείες εκτός δηλωθείσας περιοχής NAVTEX και ευρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο του ελληνικού FIR. Στην περιοχή επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ενώ η εν λόγω κίνηση παρακολουθείται από μέσα και Μονάδες των Ε.Δ».