Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής για το σαρωτικό νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που αναμένεται να ψηφιστεί το μεσημέρι της Πέμπτης, τα κόμματα της αντιπολίτευσης επιτέθηκαν στην κυβέρνηση, καταλογίζοντας της αντιεκπαιδευτικές και αντιλαϊκές βλέψεις.

Ο ΓΓ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, τόνισε, ανάμεσα σε άλλα, πως πρόκειται  «για μια καλοπαιγμένη παράσταση μεταξύ της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ με μοιρασμένους ρόλους και αναρωτήθηκε για ποιους λόγους ο κόσμος της εκπαίδευσης να ευχαριστήσει την ΝΔ που θέλει κάμερες στο σχολικό μάθημα, αυξάνει το ανώτατο όριο των μαθητών στις αίθουσες και μάλιστα σε περίοδο πανδημίας, έχει μικρά παιδιά σε κοντέινερ και δεν κάνει μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών».

Υπογράμμισε ότι το ΚΚΕ πρόκειται να καταψηφίσει το νομοσχέδιο « και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να σας δυσκολέψουμε για το καλό των μαθητών και των φοιτητών, της Ελλάδας, της κοινωνίας, για να ανοίξει ο δρόμος για να έχει κάθε νέος και νέα την εκπαίδευση που τους αξίζει».

Το ΜέΡΑ25 καταδικάζει την «ολιγαρχική μεταρρύθμιση»

Ο Γραμματέας του ΜέΡΑ25, Γιάνης Βαρουφάκης, τόνισε την Τρίτη πως η κυβέρνηση δεν νομιμοποιείται να φέρει ένα τέτοιο αντιλαϊκό νομοσχέδιο, επισημαίνοντας πως «ένα  πολιτικό σύστημα λοιπόν του οποίου οι ιθύνοντες έχουν πάρει διαζύγιο από την δημόσια εθνική εκπαίδευση δεν δικαιούται να κάνει εκπαιδευτική μεταρρύθμιση γιατί αυτή θα είναι πάντα εξ ορισμού ολιγαρχική».

Ανάμεσα σε άλλα, ο πρώην υπουργός Οικονομικών δήλωσε πως «η κυβέρνηση νομοθετεί για συγκεκριμένα συμφέροντα και οδηγείται σε ένα αυταρχικό κράτος της ΕΡΕ με αναχρονιστικές και τιμωρητικές διατάξεις σαν την “διαγωγή”. Η έφεση στον αυταρχισμό καταδεικνύεται σε ολόκληρο το νομοσχέδιο μιας και τα περισσότερα που ρυθμίζονται θα υλοποιούνται με υπουργικές αποφάσεις. Για εμάς στο ΜέΡΑ25 όσα περισσότερα περνούν στην εκπαιδευτική διαδικασία από υπουργικές αποφάσεις τόσο το χειρότερο για την μόρφωση.

Η κ. Υπουργός λοιπόν βαθμολογείται κάτω από τη βάση στο νομοσχέδιο, αν ο κ. Μητσοτάκης δεν θέλει να μείνει στην ιστορία ως ο Πρωθυπουργός εκείνος κατά τη διάρκεια της θητείας του οποίου θα εφαρμοστεί μια τέτοια αντεκπαιδευτική απορρύθμιση, να αποσύρει τώρα αυτό το νομοσχέδιο. Είναι προφανές άλλωστε πως η κ. Κεραμέως δεν θα το κάνει παρά την αντίθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Εμείς στο ΜέΡΑ25 οραματιζόμαστε μία Πολιτεία όπου ο Υπουργός δεν μεταρρυθμίζει το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά η δημόσια εκπαίδευση μεταρρυθμίζεται σε πραγματικό χρόνο συνεχώς ως κτήμα της κοινωνίας. Με ένα Εθνικό Μορφωτικό Συμβούλιο που θα αποτελείται από κληρωτούς εκπαιδευτικούς και πολίτες, αλλά και ορισμένους διορισμένους “σοφούς” από τα πολιτικά κόμματα (το 1/3 του συνόλου). Ένα σώμα στο οποίο θα γίνεται όλη εκείνη η απαραίτητη προεργασία για την εκπαιδευτική διαδικασία στη χώρα και στο οποίο θα λαμβάνουν μέρος εκπρόσωποι από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα.

Γιατί στην Αρχαία Αθήνα ας πούμε, οι οπαδοί της αριστοκρατίας δεν πάσχιζαν για την αριστεία, αλλά για τα προνόμια των ολίγων, έτσι όπως κάνει και η κ. Υπουργός, συγχέοντας την παραδοσιακή “εξετασιομανία” με την πρόοδο. Δημιουργούνται πειραματικά σχολεία τα οποία θα είναι επιλεκτικά, μιας και το εκπαιδευτικό πείραμα απαιτεί τυχαία δείγματα, όχι εξετάσεις εισαγωγής! Ενώ παραβλέπεται ακόμα ο μηδενικός στατιστικός συσχετισμός των υποτίθεται άριστων αποφοίτων με την παραπέρα πορεία του επαγγελματικού τους βίου.

Όλος ο σύγχρονος κόσμος πλέον αντιτίθεται στην εξετασιομανία και η ΝΔ το φέρνει εδώ ως κάτι νέο, ως μια μεταρρύθμιση. Όμως η ιδεοληψία της αυτή οδηγεί σε μια διττή διαδικασία: από τη μία ενισχύονται τα ψυχοκτόνα φροντιστήρια οπότε και η “επιλογή” γίνεται με βάση την οικονομική και κοινωνική επιφάνεια των γονέων που με αυτό τον τρόπο καταστρέφουν τις ψυχές των παιδιών τους και από την άλλη κατακερματίζεται το εκπαιδευτικό σύστημα και αντανακλά μια νέα ταξική διάρθρωση στη χώρα. Με μία άρχουσα τάξη που αν δεν στείλει τα παιδιά της στο ιδιωτικό τα στέλνει πλέον στο εξωτερικό ακόμα κι απ΄ το σχολικό επίπεδο, ενώ και το δημόσιο σχολείο διαχωρίζεται σε “επιλεκτικό” και μη. Ο σκοπός της Κυβέρνησης λοιπόν είναι τόσο ο κατακερματισμός, αλλά πάντα και το κλείσιμο του ματιού σε κάποιο συμφέρον κάποιου “σχολάρχη”».

«Αυτονόητη πράξη ευθύνης» η καταψήφιση για το ΚΙΝΑΛ

Η επικεφαλής του ΚΙΝΑΛ, Φώφη Γεννηματά, υποστήριξε ότι το κόμμα της θεωρεί αυτονόητη πράξη ευθύνης την καταψήφιση για την Παιδεία που προωθεί η κυβέρνηση, αναφέροντας πως θεριεύει τις ανισότητες στην εκπαίδευση. «Είναι αυτονόητη πράξη ευθύνης, συνέπειας και ιδεολογικής ταυτότητας η καταψήφιση του, απέναντι στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς, την ελληνική κοινωνία. Οι ανισότητες θεριεύουν και εσείς, αντί να ρίξετε το βάρος στο ξερίζωμα της ανισότητας, που είναι η δυνατότητα κάθε παιδιού να φτάσει εκεί που ονειρεύεται, θέλετε άλλη μια γενιά πολιτών δέσμιων της οικονομικής δυνατότητας των γονιών τους».