Ο κ. Πατούλης, στην επιστολή του, προειδοποιεί για το ενδεχόμενο διακοπής των εργασιών σε συμβασιοποιημένα έργα σε δήμους όλης της χώρας, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013, και τον κίνδυνο να κληθούν οι δήμοι να επωμιστούν το κόστος.
 
Επισημαίνει, επίσης, την υποχρηματοδότηση των υλοποιούμενων έργων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με αποτέλεσμα την ύπαρξη διακοπής εργασιών για το μεγαλύτερο μέρος των εκτελούμενων έργων των Δήμων και την παράταση της περιόδου επιλεξιμότητας του ΕΣΠΑ 2007-13 μέχρι την 31-12-2016.
 
Σημειώνεται, πως σύμφωνα με στοιχεία, από σχετική έρευνα της ΚΕΔΕ, σε 113 δήμους (δηλαδή το 1/3 του συνόλου της χώρας), έχει γίνει διακοπή εργασιών σε 387 έργα συνολικού συμβασιοποιημένου προϋπολογισμού περί τα 600 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, αναφέρει η ΚΕΔΕ, για το σύνολο των δήμων το συνολικό ποσό των συμβάσεων για τις οποίες οι εργοληπτικές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε διακοπή εργασιών εκτιμάται περί το 1,2 δισ. ευρώ.
 
Καθίσταται σαφές ότι το ζήτημα της έγκαιρης πληρωμής των εταιριών για τα υλοποιούμενα έργα του ΕΣΠΑ 2007-13, λόγω της μη χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μετακυλύεται προς τους δήμους, με τη δημιουργία τεράστιων ευθυνών για τις δημοτικές αρχές (δημοσιονομικές, ποινικές, πειθαρχικές κ.λπ.) από την πιθανή ματαίωση των έργων, αλλά και την υποχρέωση επιστροφής των χρημάτων που μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί για την χρηματοδότησή τους, σημειώνει η ΚΕΔΕ.
 
Επισημαίνει δε πως ο κ. Πατούλης αναφέρει στην επιστολή του τονίζει πως «η σχετική κατάσταση τείνει να καταστεί μη διαχειρίσιμη, καθότι πλέον οι εργοληπτικές εταιρείες κινούν τις διαδικασίες της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 1418/84, απαιτώντας από τους δήμους την καταβολή της συνολικής ζημίας, που έχουν υποστεί λόγω της διακοπής των εργασιών», και ζητά από τον υπουργό, «λαμβάνοντας υπόψη τη δεδομένη χρονική στιγμή που βρισκόμαστε (5 μήνες πριν τη λήξη της περιόδου επιλεξιμότητας) καθώς και την κρισιμότητα και τον κατεπείγοντα χαρακτήρα των προβλημάτων αυτών, να αναλάβετε, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας, τις κατάλληλες πρωτοβουλίες για τη διευθέτησή τους».

Περιοριστική πολιτική στις δαπάνες

 
Περιορισμένες θα εξακολουθήσουν να είναι οι δαπάνες των δήμων, καθώς η υποχρέωση για ισοσκελισμένους ή πλεονασματικούς προϋπολογισμούς ισχύει και για το οικονομικό έτος 2016. Ισοσκελισμένα θα πρέπει να είναι και τα ανταποδοτικά τέλη (ύδρευση, καθαριότητα, φωτισμός) και σε περίπτωση ελλειμμάτων η αύξηση των δημοτικών τελών είναι μονόδρομος.
 
Με Κοινή Υπουργική Απόφαση του υπουργού Εσωτερικών Νίκου Βούτση και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Δημήτρη Μάρδα, ζητείται από τους δήμους η κατάρτιση «ρεαλιστικών» προϋπολογισμών, δεδομένου ότι με βάση τον ν. 4270/2014 η δημοσιονομική θέση των ΟΤΑ ως φορέων Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική.
 
Στην ΚΥΑ υπογραμμίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, ώστε να συγκρατηθούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Στο πλαίσιο αυτό ενδεικτικά αναφέρονται οι δαπάνες στις οποίες θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης χαμηλότερου ύψους ποσών σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος:
  • οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας,
  • οι δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κ.ο.κ.
  • οι επιχορηγήσεις ΝΠΔΔ, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ.) πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες.
 
Η σύναψη δανείων επιτρέπεται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση επενδύσεων και δεν επιτρέπεται για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών.
Κατ’ εξαίρεση παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, να συνομολογούν δάνεια με αποκλειστικό σκοπό τη χρηματοδότηση των χρεών τους, τα οποία προέρχονται από πάσης φύσεως δαπάνες.
 
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ