Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, αναφέρθηκε στο νομοσχέδιο για τις συναθροίσεις, επισημαίνοντας πως «ξεκίνησε από χθες στη διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής η συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις. Στόχος του νομοσχεδίου είναι να βάλει τέλος στο χάος που δημιουργείται αναστατώνοντας την καθημερινότητα των πολιτών. Και δυστυχώς για πολλά χρόνια ζήσαμε κάτοικοι, επισκέπτες και επαγγελματίες αυτό το χάος που προκαλείται από κινητοποιήσεις μικρών ομάδων, τις συγκεντρώσεις και τις αντισυγκεντρώσεις ακραίων ομάδων, που ταλαιπωρούν τους πολίτες και παραλύουν την οικονομική δραστηριότητα στο κέντρο της πόλης. Μόνο τον Μάιο που επαναλειτούργησε η αγορά, είχαμε 80 πορείες και συγκεντρώσεις και τον Ιούνιο προστέθηκαν άλλες 60 περίπου».

Ο κ. Πέτσας υπογράμμισε ότι «σε κάθε περίπτωση, το δικαίωμα στη δημόσια συνάθροιση και τη διαμαρτυρία είναι αδιαμφισβήτητο και προστατεύεται. Πρέπει, όμως, να προστατεύονται και τα δικαιώματα των πολλών. Το νομοσχέδιο δεν θίγει το δικαίωμα στη συνάθροιση και τη διαμαρτυρία, αλλά την αυθαιρεσία των λίγων σε βάρος των πολλών. Είναι εναρμονισμένο με τις επιταγές του άρθρου 11 του Συντάγματος, καθώς και του άρθρου 11 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου».

Το νομοσχέδιο συζητήθηκε σε έντονους τόνους στη Βουλή, με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, να υποστηρίζει ότι «ουδεμία διάταξη εμποδίζει τις διαδηλώσεις», παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με σειρά άρθρων, η αστυνομία θα μπορεί να απαγορεύει συγκεντρώσεις με αόριστη αιτολογία. Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζήτησαν οι εισηγητές του ΣΥΡΙΖΑ (Ιω. Ραγκούσης), του ΚΚΕ (Ιω. Γκιόκας) και του ΜέΡΑ25 (Αγγ. Αδαμοπούλου), ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής (Γ. Καμίνης) δήλωσε ότι θα αναμένει τη θέση της κυβέρνησης απέναντι στα σημεία κριτικής που άσκησε, ενώ ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης (Α. Μυλωνάκης) δήλωσε ότι επιφυλάσσεται.

Κρύβει την απαγόρευση διαδηλώσεων ο Χρυσοχοϊδης, χουντικές διατάξεις καταγγέλλουν ΣΥΡΙΖΑ – ΜέΡΑ25 – ΚΚΕ

Ο Στέλιος Πέτσας ανέφερε επίσης, ότι «ενσωματώνει βασικές προτάσεις της πρότασης νόμου που είχε παρουσιάσει το 2012 ο τότε δήμαρχος Αθηναίων Γ. Καμίνης, ύστερα από εργασία Επιτροπής στην οποία μετείχαν μεταξύ άλλων οι καθηγητές κ.κ. Αλιβιζάτος και Μανιτάκης. Καλύπτει ένα υπαρκτό κενό στην προστασία των ατομικών και κοινωνικών ελευθεριών και επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σύγχρονο νομικό πλαίσιο για την άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και των συναθροίσεων».

Ωστόσο, μια ματιά ακόμα και στο επίσης προβληματικό τότε σχέδιο αποδεικνύει ότι το σημερινό νομοσχέδιο είναι κατά πολύ αυστηρότερο, με τον διάβολο να κρύβεται στις λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, το τότε σχέδιο έλεγε ότι σε περίπτωση «απειλής διατάραξης κοινωνικοοικονομικής ζωής» η αστυνομία οφείλει να υποδείξει άλλον χώρο για τη διεξαγωγή. Στο σημερινό σχέδιο το «οφείλει» έχει αντικατασταθεί με το «δύναται». Το ιδιώνυμο της συμμετοχής σε «απαγορευμένη διαδήλωση» δεν υπήρχε, υπήρχε «μόνο» ποινή για όποιον δεν συμμορφώνεται προς τις υποδείξεις του «οργανωτή» ή τους περιορισμούς της παριστάμενης αστυνομικής αρχής, κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης.

Ο αρμόδιος Αστυνομικός Διευθυντής, με το σχέδιο του 2012, πριν αποφασίσει απαγόρευση συγκέντρωσης, θα έπρεπε να είχε τη σύμφωνη γνώμη του οικείου Προέδρου Πρωτοδικών. Τώρα πρέπει απλά να «ενημερώσει». Συν τοις άλλοις, ακόμα και στα χουντικά διατάγματα η αστυνομία υποχρέωνε να ενημερώσει τους διοργανωτές για την απαγόρευση, τουλάχιστον οχτώ ώρες νωρίτερα. Στο νόμο Χρυσοχοϊδη υπάρχει απλά το «εγκαίρως». Ενώ μια διάταξη του σχεδίου του 2012 που (φυσικά) εξαφανίστηκε επί Μητσοτάκη – Χρυσοχοϊδη είναι αυτή που απαγόρευσε τη ρήψη χημικών από τις αστυνομικές δυνάμεις σε διαδηλωτές.

Το πιο επικίνδυνο νομοσχέδιο της Μεταπολίτευσης