Μεταξύ άλλων, οι φορείς και πολίτες που συνυπογράφουν το παρακάτω διαδικτυακό ψήφισμα, ζητούν μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης της έμφυλης βίας εντός των καλλιτεχνικών σχολών, δημιουργία Κωδίκων Δεοντολογίας και Εσωτερικών Κανονισμών, μεγαλύτερα ποσοστά εκπροσώπησης των γυναικών στις θέσεις διδακτικού προσωπικού, αλλά και εισαγωγή σπουδών φύλου στο σύνολο του προγράμματος σπουδών των σχολών Καλών Τεχνών

Ολόκληρο το ψήφισμα (κλικ εδώ για υπογραφές)

Εντός του γενικού πλαισίου της αποκάλυψης της συστηματικής έμφυλης βίας στην ελληνική κοινωνία, όπως αυτή αναδεικνύεται τις τελευταίες εβδομάδες, ο χώρος του πολιτισμού συγκλονίζεται από μια σειρά μαρτυριών κακοποίησης. Η έμφυλη βία (σεξουαλική, σωματική, ψυχολογική, οικονομική), ο εκφοβισμός καθώς και άλλες εξουσιαστικές, παραβιαστικές και τιμωρητικές συμπεριφορές, αποτελούν έναν εδραιωμένο μηχανισμό συγκρότησης της εγχώριας εικαστικής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και της σύγχρονης καλλιτεχνικής σκηνής. Πρόκειται για ένα παγιωμένο σύστημα διακρίσεων και αόρατων νομοθετήσεων, που καθορίζει, διανέμει και επιβάλλει τις σχέσεις ορατότητας, εξουσίας αλλά και και το περιεχόμενο του πεδίου.

Στο χώρο του πολιτισμού η έμφυλη βία δικαιολογείται επιπλέον μέσω της μυθοποιημένης λειτουργίας του Δημιουργού/Δασκάλου και την επιτέλεση του “ιερού ταλέντου” του Καλλιτέχνη. Ο μισογυνισμός και ο σεξισμός του μεγάλου Δημιουργού, κυρίως προς τις θηλυκότητες και τα υφιστάμενα υποκείμενα, ενώ είναι συχνά εξόφθαλμος και απροκάλυπτος, (υπερ)καλύπτεται και “νομιμοποιείται” συστηματικά μέσα στο παιχνίδι των εξουσιών της καλλιτεχνικής ταδιοδρομίας, όπως αυτή διαμορφώνεται από την πρόσβαση ή μη στις σημαντικές σκηνές και συχνά καθορίζει την ίδια την αξία του καλλιτεχνικού έργου.

Η φυσικοποίηση της έμφυλης κακοποίησης εντός των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όπως για παράδειγμα η Α.Σ.Κ.Τ., όπου πρακτικά η ασφαλής και ισότιμη πρόσβαση στην γνώση και στην πανεπιστημιακή κοινότητα, όπως και η ίση αντιπροσώπευση δεν υφίστανται, ενώ οι θεσμικές δομές καταγραφής και λογοδοσίας των παραβιαστικών συμβάντων είναι ανύπαρκτες, έχει καταστροφικά αποτελέσματα. Η πανεπιστημιακή υπόσχεση παιδείας ακυρώνεται. Η ασφάλεια ως συνθήκη μάθησης αντικαθίσταται από ένα καθεστώς απειλής, το οποίο σαδιστικά και μυθικά προβάλει την παραγωγή ανασφάλειας ως συνθήκη δημιουργίας. Τα θύματα αναγκάζονται να εσωτερικεύουν την καταπίεσή τους, ώστε να επιβιώσουν μέσα σε μια κυριαρχική συνθήκη, προκειμένου να περατώσουν τις σπουδές τους απρόσκοπτα και να μην έχουν επιπτώσεις στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

Η ανοιχτή και θεσμική κριτική στο σύστημα αυτό, τόσο στη σφαίρα του προσωπικού, όσο και στον επαγγελματικό καλλιτεχνικό βίο, δεν βρίσκει μέχρι τώρα ευήκοα αυτιά, ενώ παράλληλα αυξάνει την απαξίωση και την επισφάλεια της καθημερινής ζωής των γυναικών, θηλυκοτήτων, καθώς και των ευάλωτων και επισφαλών υποκειμένων στον εικαστικό χώρο, και αορατοποιεί συστημικά κάθε άνοιγμα σε μια διαθεματική και θεσιακή φεμινιστική παιδαγωγική.

Τι θέλουμε και τι απαιτούμε:

Θεσμοθέτηση πολιτικής και μέτρα πρόληψης για την αντιμετώπιση της σεξουαλικής παρενόχλησης και της ψυχικής κακοποίησης στις σχολές Καλών Τεχνών, όπως: θέσπιση ανεξάρτητων δομών αναφοράς, προγράμματα ευαισθητοποίησης και επιμορφωτικά σεμινάρια των εργαζομένων σχετικά με τα είδη και τις μορφές έμφυλης βίας. Να συσταθούν άμεσα οι ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ στις σχολές Καλών Τεχνών.

Κώδικας Δεοντολογίας και Καλής Πρακτικής και Εσωτερικός Κανονισμός των σχολών που να θεσπίζει τους όρους επικοινωνίας και επαφής εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας, με ειδική έμφαση στην έμφυλη βία, στον εκφοβισμό και στις διακρίσεις.

Δημιουργία ενός πανεπιστημιακού κλίματος μη ανεκτικού στην παρενόχληση, όπου φοιτήτριες/ές και μέλη του προσωπικού να μπορούν να αναφέρουν περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης, οι αναφορές αυτές να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη, τα θύματα να λαμβάνουν υποστήριξη και να αποπέμπονται οι δράστες. Να σταματήσει η συστημική ομερτά και η αδιαφορία για την κουλτούρα του βιασμού.

Να βελτιωθούν τα ποσοστά εκπροσώπησης των γυναικών* καθηγητριών στις σχολές Καλών Τεχνών.

Να ενταχθούν μαθήματα σπουδών φύλου στο σύνολο του προγράμματος σπουδών των σχολών Καλών Τεχνών, καθώς αποτελούν καίριο κομμάτι της σύγχρονης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Θέλουμε ένα πρόγραμμα σπουδών με παραδείγματα καλλιτεχνικών και θεωρητικών πρακτικών που να διαπραγματεύονται και να συνδέονται με το κοινωνικό φύλο, τη διαφορετικότητα του φύλου καθώς και τις πολιτισμικές και μετα-αποικιοκρατικές θεωρίες, τα ΛΟΑΤΚΙ+ και φεμινιστικά κινήματα.

Έμπρακτη αλληλεγγύη σε όλα τα άτομα που βρίσκονται αντιμέτωπα με τις μορφές έμφυλης βίας και διακρίσεων, ιδιαίτερα στις (νεαρές) γυναίκες* και στα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα.

Ενάντια στην πατριαρχική συνθήκη της εκπαιδευτικής κουλτούρας, αλλά και στην ανοχή και την ομερτά του χώρου της τέχνης, προτείνουμε εκπαιδευτικές, καλλιτεχνικές και θεωρητικές πρακτικές με γνώμονα τη διαθεματικότητα και τις πολιτικές της φροντίδας και της ενδυνάμωσης. Στεκόμαστε αλληλέγγυες με τη Φοιτητική Πρωτοβουλία Καταγραφής Παρενοχλήσεων στην Α.Σ.Κ.Τ. καθώς και με όλες τις ατομικότητες και συλλογικότητες που εργάζονται για τη φροντίδα των κοινοτήτων, την αναδιάρθρωση των θεσμών και την ενίσχυση μιας κουλτούρας χειραφέτησης και ισότητας.

Υπογράφουν

  • Διοτίμα – Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών
  • Δίκτυο Ενάντια στη Βία Κατά των Γυναικών
  • Φοιτητική Ένωση για το Φύλο και την Ισότητα (ΦΥΛ.ΙΣ.), Α.Π.Θ.
  • Φεμινιστική Πρωτοβουλία: Το Σπίτι των Γυναικών για την Ενδυνάμωση & τη Χειραφέτηση
  • Περιοδικό φεμινιστιqά
  • Σύλλογος Υπαλλήλων Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων «Δώρα Κατσιβαρδάκου»
  • Aphrodite* Queer Feminist Film Festival
  • Εmantes International Lgbtqia+ Solidarity
  • Communitism // Feminist Autonomous Centre for Research (FAC)
  • Lgbtqia+ Refugees Welcome
  • ΝΤΙΖΕΖΑ
  • State of Concept Athens
  • Sub Rosa Space
  • 3137
  • Αθανασίου Αθηνά, Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Βακάλη Φρόσω (Furasu Yoru), καλλιτέχνιδα
  • Βλασσοπούλου Πάκυ, καλλιτέχνιδα, επιμελήτρια
  • Γάτου Iσμήνη, υποψ. Διδακτόρισσα Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας, Παν/μιο Αιγαίου
  • Γιαννακάκη Μαρία, πρώην Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Διαφάνειας, πρώην βουλευτής
  • Γιαννόγλου Δανάη, επιμελήτρια
  • Γρανέτα Δέσποινα, χοροθεραπεύτρια
  • Γρηγορίου Ζέλεια, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεωρίας της Παιδείας, Πανεπιστήμιο Κύπρου
  • Ευθυμίου Άλκηστη, υποψ. Διδάκτορας ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Ζάλη Πέγκυ, Αρχιτεκτόνισσα και εικαστικός
  • Ιωάννου Δήμητρα, ποιήτρια, A) GLIMPSE) OF)
  • Καούνη Μίνα, Δικηγόρος // Καρατζά Ηλέκτρα, υπεύθυνη παραγωγής στο State of Concept Athens
  • Κερεντζή Περσεφόνη, υποψήφια Διδακτόρισσα ΕΚΠΑ
  • Κόνη Ραφαέλλα, φοιτήτρια ΑΣΚΤ
  • Κουμιανάκη Χρυσάνθη, καλλιτέχνιδα, επιμελήτρια
  • Λεδάκη Ευαγγελία, επιμελήτρια εκθέσεων, ανθρωπολόγος
  • Μάνεση Ντιάνα, κοινωνική ανθρωπολόγος, ερευνήτρια
  • Μαρκάκη Λυδία, υπεύθυνη επικοινωνίας στο State of Concept Athens
  • Μάρκου Bάσω, γραφίστρια
  • Νικολάου Κοσμάς, καλλιτέχνης, επιμελητής
  • Ντακοζούδη Νεφέλη, κινηματογραφίστρια
  • Παπαδάκου Γιούλη, υποψήφια Διδακτόρισσα ΕΚΠΑ
  • Σεβαστή Δέσποινα, καλλιτέχνιδα και θεωρητικός
  • Σιάνου Φωτεινή, ακτιβίστρια για την Ειρήνη, την Μη Βία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Γυναικών
  • Σταματίου Γιάννης, εκπαιδευτικός και φοιτητής ΑΣΚΤ
  • Στάμου Κατερίνα, ερευνήτρια
  • Στεφάνου Δανάη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ
  • Φωκιανάκη Ηλιάνα, Ιδρύτρια και Διευθύντρια του State of Concept Athens // Anna T., Πανεπιστήμιο Τεχνών και Design Linz
  • Bempeza Sofia, artist and theorist
  • Macklin Kowal, artist and curator
  • Melitopoulos Αngela, artist and writer
  • Otta Vildoso Eliana, artist
  • Schroedinger Kerstin, artist