Τα πυρά της αντιπολίτευσης καθώς και της ΓΣΕΒΕΕ και ΕΚΠΟΙΖΩ συγκέντρωσαν οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, σχετικά με την αναστολή πλειστηριασμών, μια δήλωση η οποία για την ώρα δεν έχει γίνει σαφές τι χρονοδιάγραμμα θα έχει, καθώς λίγες μέρες μετά τη λήξη του lockdown θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται ο Πτωχευτικός Κώδικας.

Επιπλέον, δεν είναι ακόμη σαφές αν η εν λόγω ρύθμιση για την οποία δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός, θα περιλαμβάνει τη συνολική αναστολή του Πτωχευτικού Κώδικα που ψηφίστηκε πριν από λίγες εβδομάδες, και τι μέλει γενέσθαι με την fast track εκδίκαση των υποθέσεων του νόμου Κατσέλη.

Από την πλευρά της η ΕΚΠΟΙΖΩ, αναφέρθηκε στις εκκρεμείς υποθέσεις του νόμου Κατσέλη, χωρίς βέβαια να αμφισβητεί την αναγκαιότητα εκδίκασής τους. Ειδικότερα, στέκεται στους όρους με τους οποίους αυτή δρομολογείται, σημειώνει ότι οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν ανυπέρβλητες δυσκολίες συγκέντρωσης των απαιτούμενων εγγράφων εν μέσω γενικής απαγόρευσης με κίνδυνο να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις ασφυκτικές προθεσμίες. Για τον λόγο αυτό καλεί την κυβέρνηση να αναστείλει την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων μέχρι την άρση των περιορισμών λόγω πανδημίας, αλλά και να λάβει τα κατάλληλα μέτρα στελέχωσης των δικαστηρίων.

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

Την προηγούμενη εβδομάδα, και παρά την έντονη κριτική που ασκήθηκε στη Βουλή από το σύνολο των εμπλεκομένων φορέων, η Κυβέρνηση έφερε προς ψήφιση το νομοσχέδιο με τίτλο “Ρυθμίσεις για την επιτάχυνση εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6 § 1 ΕΣΔΑ ως προς την εύλογη διάρκεια της πολιτικής δίκης”, σύμφωνα με το οποίο όλες οι εκκρεμείς υποθέσεις του Ν.3869/2010, η συζήτηση των οποίων έχει προσδιοριστεί για μετά την 15.6.2021 θα πρέπει υποχρεωτικά να επαναπροσδιοριστούν, προκειμένου να συζητηθούν σε συντομότερη δικάσιμο.

Ήδη, η ΕΚΠΟΙΖΩ με προηγούμενο δελτίο τύπου, τόνισε την ανάγκη επίσπευσης των εκκρεμών υποθέσεων του Ν.3869/2010, αναδεικνύοντας όμως τις πραγματικές αιτίες καθυστερήσεων στη διεκπεραίωση των υποθέσεων, που δεν είναι άλλες από α) την έλλειψη κατάλληλων υποδομών σε συγκεκριμένα, περιφερειακά κυρίως, δικαστήρια, τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε πόρους και β) την έλλειψη επαρκούς και κατάλληλου εξωδικαστικού πλαισίου συναινετικών ρυθμίσεων.

Ωστόσο, παρά τις ενστάσεις των εμπλεκομένων φορέων για τις προωθούμενες διατάξεις, οι οποίες αφορούσαν μεταξύ άλλων και στη συνταγματικότητα κάποιων από αυτές, η Κυβέρνηση προχώρησε, την ίδια μόλις μέρα κατά την οποία ο πρωθυπουργός εξήγγειλε τον καθολικό περιορισμό μετακινήσεων και την αναστολή εργασιών σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και δημόσιες υπηρεσίες, στην ψήφιση του Ν.4745/2020.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ επισημαίνει την πλήρη αντίθεσή της στον άδικο χαρακτήρα του νόμου αλλά και στις επιμέρους διατάξεις του για τους εξής λόγους:

α. Τελικά, ο ασθενέστερος παραδοσιακά διάδικος στη διαδικασία του Ν.3869/2010, ο οφειλέτης, υφίσταται αδικαιολόγητη και υπέρμετρη επιβάρυνση καθώς μέσα σε ένα ασφυκτικά σύντομο χρονικό πλαίσιο, θα πρέπει να προβεί στη συλλογή πλήθους εγγράφων από αρμόδιες ΔΟΥ, υποθηκοφυλακεία/κτηματολογικά γραφεία και τράπεζες. Μάλιστα, οι πιστωτές έχουν ήδη πρόσβαση στο περιεχόμενο των περισσότερων από τα στοιχεία αυτά, ως αποτέλεσμα της άρσης του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου των αιτούντων προστασία σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.3869/2010

β. Ο οφειλέτης υποχρεούται να υποβάλει αίτηση επαναπροσδιορισμού στην πλατφόρμα της Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και να αναλάβει εκ νέου το κόστος επικαιροποίησης της αίτησής του.

γ. Όλα δε τα παραπάνω, θα πρέπει να γίνουν κατά τη διάρκεια ισχύος μέτρων για την προστασία από την πανδημία, εντός της περιόδου απαγόρευσης μετακίνησης, κατά την οποία οι περισσότερες υπηρεσίες υπολειτουργούν και εν μέσω γενικότερης αβεβαιότητας για παράταση των μέτρων, δεδομένου ότι προθεσμία υποβολής της αίτησης επαναπροσδιορισμού για αιτήσεις που κατατέθηκαν μέχρι και την 31η/12/2014 ξεκινάει την 1η/12/2020 και λήγει την 15η/1/2021.

Παράλληλα, κατά τρόπο ανεξήγητο και ακατανόητο προστέθηκε τελευταία στιγμή τροπολογία που αφορά στις διατάξεις πειθαρχικών ευθυνών του Κώδικα Δικηγόρων για δικηγορικές-εισπρακτικές εταιρίες. Με την τροπολογία αυτή στο Ν.4745/2020, δεν διώκεται πειθαρχικώς δικηγόρος εκ μόνης της ιδιότητάς του ως διαχειριστής ή εταίρος Δικηγορικής Εταιρείας για τις πράξεις ή παραλείψεις αυτής, ως νομικού προσώπου. Η διατύπωση της διάταξης αυτής, είναι ιδιαίτερα προβληματική και ενδεχομένως δημιουργήσει προβλήματα σε δανειολήπτες με καθυστερήσεις στα δάνειά τους, καθώς είναι πιθανό μεγάλες δικηγορικές – εισπρακτικές εταιρείες να την εκμεταλλευτούν προβαίνοντας σε παράνομες οχλήσεις, χωρίς το φόβο δίωξης των διαχειριστών και εταίρων δικηγόρων. Την ίδια στιγμή, η Κυβέρνηση δεν έχει λάβει μέτρα, όπως κατά καιρούς έχει εξαγγείλει, για τις δικηγορικές εταιρίες που λειτουργούν ως εισπρακτικές και, κατά μία άποψη, δεν καλύπτονται από το Ν.3758/2009, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα εκδίκασης των υποθέσεων του Ν.3869/2010 σε εύλογο χρονικό διάστημα, ωστόσο αυτό θα πρέπει να γίνει με όρους, οι οποίοι είναι προς όφελος των οφειλετών και σίγουρα όχι εν μέσω μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας και υπολειτουργίας των πιστωτικών ιδρυμάτων και των δημοσίων υπηρεσιών. Αντίθετα, οι συγκεκριμένες διατάξεις φαίνεται να εξυπηρετούν το σκοπό του ξεφορτώματος των εκκρεμών υποθέσεων του Ν.3869/2010, προτού φτάσουν στις δικαστικές αίθουσες, και όχι την επίσπευσή τους, καθώς με βεβαιότητα μεγάλο μέρος των οφειλετών δε θα καταφέρει να τηρήσει τις αυστηρές προϋποθέσεις και προθεσμίες των νέων διατάξεων και να ανταπεξέλθει στο οικονομικό κόστος.

Τέλος, σημειώνουμε ότι η ΕΚΠΟΙΖΩ δέχεται καθημερινά κλήσεις των καταναλωτών οι οποίοι αντιμετωπίζουν ανυπέρβλητες δυσκολίες συγκέντρωσης των απαιτούμενων εγγράφων εν μέσω γενικής απαγόρευσης κυκλοφορίας, με κίνδυνο να μην μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ασφυκτικές προθεσμίες.

Για τους λόγους αυτούς, η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί την Κυβέρνηση, όπως έστω και την τελευταία στιγμή:

Να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την επαρκή στελέχωση των δικαστηρίων στα οποία παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην εκδίκαση υποθέσεων του Ν.3869/2010.
Να αναστείλει την εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων, μέχρι την άρση των περιορισμών λόγω της πανδημίας, ούτως ώστε οι οφειλέτες να έχουν την ευχέρεια να ενημερωθούν επαρκώς για τη διαδικασία επαναπροσδιορισμού και να συλλέξουν ανεμπόδιστα τα απαιτούμενα στοιχεία, εντός των – έτσι κι αλλιώς – αυστηρών χρονικών πλαισίων, προς το σκοπό της δίκαιης εξέτασης της υπόθεσής τους.

Την αναστολή της εφαρμογής του πτωχευτικού ζήτησε και η ΓΣΕΒΕΕ σε επιστολή της προς τον Υπουργό Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα. Ειδικότερα, ζητείται η αναστολή εφαρμογής του νόμου έως την 17η Ιουλίου 2021, με την Ομοσπονδία να επικαλείται πέρα από υγιειονομικούς και οικονομικούς λόγους, και το περιθώριο που δίνει σχετική Οδηγία της Ε.Ε. για παράταση του νέου πτωχευτικού πλαισίου μέχρι Ιούλιο του 2022.

Oλόκληρη η επιστολή:

Αναστολή εφαρμογής του πτωχευτικού Ν. 4738/2020 ζητά η ΓΣΕΒΕΕ σε σημερινή επιστολή της προς τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρ. Σταϊκούρα.

Πιο συγκεκριμένα, η Γενική Συνομοσπονδία αναφέρει:

«Τις τελευταίες ημέρες η Ελλάδα και οι επιχειρήσεις βιώνουν μια κατάσταση που είναι τόσο πρωτόγνωρη όσο και δραματική.

Η σταθεροποίηση των καθημερινών θανάτων από Covid-19 σε έναν αριθμό άνω των 40 ασθενών, η ραγδαία αύξηση κρουσμάτων και διασωληνωμένων και οι ενδείξεις ασφυξίας του Εθνικού Συστήματος Υγείας αποτελούν σοκ για την κοινωνία.

Στην οικονομία, η κατάσταση είναι πιο δραματική. Με βάση μετρήσεις του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, που πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο, το 79% των επιχειρήσεων δήλωσε μείωση τζίρου, με την μείωση να φτάνει κατά μέσο όρο 46%, ενώ 117.000 θέσεις εργασίας είχαν ήδη χαθεί. Οι προοπτικές που καταγράφονταν τον Ιούλιο ήταν ζοφερές, με τη 1 στις 4 επιχειρήσεις να δηλώνει πώς το δεύτερο εξάμηνο δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις δανειακές της υποχρεώσεις προς τις τράπεζες και το ενοίκιο. Επίσης, η 1 στις 5 δήλωνε πώς δε θα καταφέρει να αντεπεξέλθει στις ασφαλιστικές και φορολογικές της υποχρεώσεις. Η επιβολή του δεύτερου λοκ ντάουν και η περιρρέουσα αβεβαιότητα για το προσεχές διάστημα, θα συμφωνήσουμε όλοι, πώς επιδεινώνει έτι περαιτέρω μια ήδη ζοφερή κατάσταση.

Οι έκτακτες συνθήκες επιβάλουν έκτακτα μέτρα.

Σε 35 εργάσιμες ημέρες από σήμερα, 12η Νοεμβρίου 2020, ή σε 22 εργάσιμες ημέρες από τη λήξη του δεύτερου λοκ ντάουν (30 Νοεμβρίου 2020), τίθεται σε ισχύ ο ν. 4738/2020 με τίτλο «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας», τον οποίο ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων.

Με την παρούσα αιτούμαστε την αναστολή εφαρμογής του νόμου έως την 17η Ιουλίου 2021. Η πρότασή μας για αναστολή εφαρμογής του νόμου δεν εδράζεται μόνο στις συνθήκες διπλής κρίσης (υγειονομικής και οικονομικής) που βιώνει η χώρα κι εν συντομία παραθέσαμε παραπάνω. Εδράζεται επίσης:

α) στο εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό πλαίσιο που απομένει εντός του οποίου πρέπει να εκδοθούν κρίσιμοι κανόνες παράγωγου δικαίου (ΚΥΑ, ΥΑ, Εγκύκλιοι). Είναι παραπάνω από πιθανός ο κίνδυνος να βρεθούν προ απροόπτου οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις επιχειρήσεις, που εμπίπτουν στις ρυθμίσεις για πτωχεύσεις «μικρού» αντικειμένου κι οποίες πλέον αυτοματοποιούνται.

β) στην Οδηγία (ΕΕ) 1023/20.6.2019 (L172/18) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «Περί πλαισίου για τη προληπτική αναδιάρθρωση, την απαλλαγή από τα χρέη και τις ανικανότητες ή την έκπτωση οφειλετών, καθώς και περί μέτρων βελτίωσης των διαδικασιών αυτών και για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 (Οδηγία για την αναδιάρθρωση και την αφερεγγυότητα)» την οποία ο ν. 4738/2020 ενσωμάτωσε στο εθνικό δίκαιο. Ωστόσο, στο άρ. 31, παρ. 1 της Οδηγίας προβλέπεται ότι τα κράτη μέλη έχουν υπό κανονικές κι όχι έκτακτες συνθήκες καταληκτική ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νόμου μεταφοράς της στο εθνικό δίκαιο τους την 17η Ιουλίου 2021. Στη δε παρ. 2 προβλέπει ακόμη και δικαίωμα ετήσιας παράτασης, ως τις 17 Ιουλίου 2022: «για τα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες κατά την εφαρμογή της». Είναι μια πρόβλεψη στην οποία εμπίπτει πλήρως η ελληνική οικονομία.

Δοθέντων όλων των παραπάνω, που συνάδουν με το επικρατούν κλίμα στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και την κοινωνία, παρακαλούμε για την αποδοχή του εύλογου, νόμιμου και δίκαιου αιτήματός μας. Η ικανοποίηση του αιτήματός μας κρίνουμε πώς θα δείξει ότι η ελληνική Πολιτεία έχει συναίσθηση των έκτακτων καταστάσεων οι οποίες δοκιμάζουν τις αντοχές της κοινωνίας και της οικονομίας».

«Πυρά» κατά της κυβέρνησης από ΣΥΡΙΖΑ – ΜέΡΑ25

«Ο κ. Μητσοτάκης συνεχίζει να κοροϊδεύει τους πολίτες που βρίσκονται σε απόγνωση. Αφού ψήφισε τον πτωχευτικό κώδικα και κατήργησε την προστασία πρώτης κατοικίας, για να εμφανιστεί δήθεν διαλλακτικός και να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από το χθεσινό φιάσκο του στη Βουλή ανακοίνωσε δήθεν αναστολή πλειστηριασμών», αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ για να προσθέσει:

«Απόσυρση του πτωχευτικού κώδικα άμεσα»

«Ανακοίνωσε δηλαδή ως καινούργιο κάτι που είχε ήδη εξαγγείλει από τις 13 Σεπτεμβρίου στη ΔΕΘ, όταν έλεγε πως «δεν θα γίνει κανένας πλειστηριασμός πρώτης κατοικίας μέχρι το τέλος του έτους».

Καλούμε τον κ. Μητσοτάκη, καταλήγει η ανακοίνωση, «να σταματήσει να δουλεύει τον κόσμο και να αποσύρει άμεσα τον πτωχευτικό κώδικα που ψήφισε εν μέσω πανδημίας και της μεγαλύτερης μεταπολεμικής ύφεσης».

Πυρά και από το ΜέΡΑ25

Το ΜέΡΑ25 σε ανακοίνωση του σχολίασε: «χθες ο Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής “ξαναζέστανε” την εξαγγελία που είχε ήδη κάνει στην ΔΕΘ για την αναστολή των πλειστηριασμών μέχρι τέλους του έτους. Βέβαια από τον Σεπτέμβρη της ΔΕΘ μέχρι και τώρα τον Νοέμβρη, η Κυβέρνηση δεν έχει φέρει καμία ρύθμιση για την αναστολή των πλιστηριασμών.

Αντιθέτως μάλιστα, έχει φέρει έναν πτωχοποιητικό νόμο που επιτείνει τους πλειστηριασμούς και την ρευστοποίηση των περιουσιών των συμπολιτών μας οι οποίοι αδυνατούν να αποπληρώσουν. Ο εμπαιγμός φυσικά από τον κ. Μητσοτάκη είναι χυδαίος, όταν “ξαναζεσταίνει” μια δήθεν εξαγγελία για ρύθμιση που ΘΑ φέρουν ώστε να υπάρξει προστασία μέχρι τέλος Δεκεμβρίου, ενώ είμαστε στο Νοέμβριο.

Το ίδιο φυσικά έκανε η Κυβέρνηση πρόσφατα και με τις περιβόητες “300 θέσεις γιατρών για τις ΜΕΘ” που έφερε εσπευσμένα ο κ. Κικίλιας στη Βουλή, ενώ επρόκειτο για ρύθμιση που απλώς επανέλαβε τα όσα είχαν ήδη νομοθετήσει τον Απρίλιο και άλλαζε μόνο κάποια πράγματα αναφορικά με τους φυσικοθεραπευτές. Τόσο ξεδιάντροπα, επικοινωνιακά εμπαίζουν τους πολίτες σε τόσο κρίσιμες συνθήκες!».