Το Σάββατο 7 Ιανουαρίου η ιστοσελίδα της Θεσσαλονίκης voria.gr αποκάλυψε την έκθεση ελέγχου που διενήργησε μικρό κλιμάκιο επιθεωρητών στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) για την περίοδο 2011-2015. Η εντολή για έλεγχο Της Περιόδου 2010-2014 δόθηκε τον Μάρτιο του 2016 από τον υπουργό Μεταφορών μετά από ανώνυμη επιστολή με καταγγελίες που εστάλη στις 29 Δεκεμβρίου 2015 στο γραφείο του υπουργού Μεταφορών, στο ΣΔΟΕ και στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Ένα στοιχείο της έρευνας των επιθεωρητών που προκαλεί εντύπωση είναι ότι ο ΟΑΣΘ αποκομίζει κέρδη περίπου 450.000 ευρώ από το γεγονός ότι τα αυτόματα μηχανήματα εντός των οχημάτων του δεν δίνουν ρέστα στους πολίτες. Σύμφωνα με την έρευνα, ο ΟΑΣΘ ωφελήθηκε το 2015 436.270,49 ευρώ, το 2014 429.020,30 ευρώ και το 2013 453.784,22 ευρώ.

Οι επιθεωρητές έχουν φτάσει επίσης στο συμπέρασμα ότι ο ΟΑΣΘ έχει προχωρήσει σε πολλές απευθείας αναθέσεις για την παροχή υπηρεσιών, κάτι που ωστόσο προβλέπεται στον Κανονισμό Προμηθειών τον οποίο έχει αποδεχθεί το ελληνικό δημόσιο.  Διαπιστώνουν όμως ότι μια συγκεκριμένη εταιρεία σύναπτε συμβάσεις με τον ΟΑΣΘ διετούς διάρκειας και τιμολογούσε τις υπηρεσίες της μετά τη λήξη της σύμβασης κάτι, που σύμφωνα με τους ελεγκτές «αντίκειται στις διατάξεις της αρχής της αυτοτέλειας των χρήσεων». Το μεγαλύτερο μέρος παροχής αυτών των υπηρεσιών για το διάστημα 2010-2015 εμφανίζονται να παρέχουν στον ΟΑΣΘ εταιρίες εκπροσωπούμενες από τα ίδια άτομα, μεταξύ των οποίων και πρώην γενικός διευθυντής του Οργανισμού καθώς και πρόσωπα του άμεσου συγγενικού περιβάλλοντός του.

Οι επιθεωρητές τονίζουν ότι «η σωρεία διαδοχικών συμβάσεων με κοινό θεματικό περιεχόμενο, με συχνή ανάθεση στον ίδιο ανάδοχο, αντί διαγωνιστικών διαδικασιών, θέτει ερωτήματα ως προς τη διασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού και ορθολογικής χρήσης των πόρων του ΟΑΣΘ». Υποστηρίζουν επίσης ότι διατάξεις που έχουν προβλεφθεί για «έκτακτες περιπτώσεις», όπως η παράταση των συμβάσεων για 4 έτη μετά την λήξη τους,  αποτελούν συνήθη πρακτική για τον οργανισμό.

Όσον αφορά τα δρομολόγια, οι ελεγκτές συμπεραίνουν ότι περίπου το 1/5 των προγραμματισμένων δρομολογίων δεν εκτελούνται «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων».  Συγκεκριμένα, βάσει της σύμβασης ο ΟΑΣΘ υποχρεούται να βγάζει στους δρόμους 520 (+ – 4%) λεωφορεία κατά τη χειμερινή περίοδο. Αντ' αυτού οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι τα λεωφορεία τα οποία κυκλοφορούσαν ήταν από 421 έως 462.

Συν τοις άλλοις, η έρευνα αναφέρεται στο μισθολογικό κόστος των εργαζομένων στον οργανισμό. Δύο παραδείγματα που αναφέρει το voria.gr εμφανίζουν εργαζόμενο με βασικό μισθό 578,27 ευρώ να φτάνει με τα επιδόματα στα 2.153,58 ευρώ και άλλον εργαζόμενο με 868,36 ευρώ βασικό μισθό να φτάνει με τα επιδόματα στα 4.370,90 μικτά. Σε αυτά τα ποσά δεν συμπεριλαμβάνονται οι «παροχές σε είδος», όπως το δικαίωμα ελέυθερης μετακίνησης με τα λεωφορεία του Οργανισμού), που φτάνουν τα 2.438.071,56 ευρώ υπό μορφή «παροχής σε είδος». Υπολογίζεται ότι αυτές οι παροχές στέρησαν από το ελληνικό δημόσιο ποσόν 280.486,03 ευρώ από την μη απόδοση ΦΠΑ

Εδώ ολόκληρο το ρεπορτάζ του voria.gr