«Καμία έγκριση δεν έχει δοθεί για τέτοιας έκτασης παρεμβάσεις, ούτε γνωρίζουμε να έχει υπάρξει απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος για εξαίρεση του συγκεκριμένου έργου από τις διαδικασίες αδειοδότησης. Πρόκειται για περιβαλλοντικό έγκλημα πρωτοφανές στο νησί της Λέσβου» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην ερ΄τηση που κατέθεσαν 37 βουλευτές, με προεξέχοντα τον τοπικό βουλευτή, Γιάννη Μπουρνού για τις αυθαίρετες εργασίες που πραγματοποιήθηκαν στη Λέσβο, περιγράφοντας την ισοπέδωση του λόφου της περιοχής του Καρά Τεπέ, αλλά και τις μεγάλες ποσότητες μπάζων που ρίχνονται στη θάλασσα της Παναγιούδας.

«Ο νόμος 4375/2016 επιτρέπει σε έκτακτες περιπτώσεις εθνικής ανάγκης την αλλαγή χρήσης γης και την ανέγερση εγκαταστάσεων κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής πολεοδομικής διάταξης, δεν επιτρέπει ωστόσο την παράκαμψη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον νόμο 4014/2011» αναφέρουν ακόμα στην ερώτησή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ξεκαθαρίζοντας πως εξαιρούνται μόνο «έργα και δραστηριότητες που εξυπηρετούν σκοπούς Εθνικής Αμυνας, καθώς και έργα ή δραστηριότητες που απαιτούνται για την άμεση αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών», καθώς και (παρ. 2β) «για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών πολιτικής προστασίας, όπως αυτή προσδιορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3013/2002 (Α` 102), και εφόσον έχει προηγηθεί η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης με απόφαση του εκάστοτε αρμοδίου οργάνου, κατά τις διατάξεις του ν. 3013/2002 και του ν. 4249/2014 (Α` 73)».

Ο νόμος προβλέπει την τήρηση συγκεκριμένων κριτηρίων, συνεχίζουν:

  • επείγουσα και ουσιαστική απαίτηση για την υλοποίηση του έργου,
  • αδυναμία υλοποίησης του έργου σε προγενέστερο χρόνο και
  • αδυναμία τήρησης του συνόλου των απαιτήσεων της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά από τον υπουργό Χατζηδάκη εξηγήσεις για την εφαρμογή της νομοθεσίας, αλλά και ανάληψη δεσμεύσεων για την παρέμβαση του υπουργείου όπου κρίνεται απαραίτητο, «για να διακόψουν το περιβαλλοντικό έγκλημα».

Αξίζει να σημειωθεί πως, όπως ανέφερε προ ημερών σε σχετικό άρθρο του ο δημοσιογράφος του τοπικού ιστότοπου «Στο Νησί», πριν από μόλις δέκα χρόνια σχεδιαζόταν να γίνει εκεί το νέο εμπορικό και επιβατηγό λιμάνι της Μυτιλήνης. Σχέδια που έμειναν επί χάρτου, καθώς η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων αποφάσισε πως δεν μπορούν να γίνουν εκεί αυτά τα έργα.

Διαβάστε σχετικά:

Ο Καρά Τεπές… «κείται μακράν»;

Διαβάστε αναλυτικά την ερώτηση:

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

ΘΕΜΑ: “Περιβαλλοντικό έγκλημα στον Καρά Τεπέ Λέσβου”

Μετά την καταστροφή του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης στη Μόρια Λέσβου, η κυβέρνηση αποφάσισε εκτάκτως την κατασκευή νέας δομής φιλοξενίας στην περιοχή του Μαυροβουνίου (Καρά Τεπέ) Λέσβου. Τα έργα στον Καρά Τεπέ περιλαμβάνουν μεγάλης έκτασης χωματουργικές εργασίες που ισοπεδώνουν τον λόφο του Μαυροβουνίου, ενώ οι τεράστιες ποσότητες από τα μπάζα των εργασιών ρίχνονται στη θάλασσα της ίδιας περιοχής (Παναγιούδα), όχι απλώς αλλοιώνοντας τη γραμμή του αιγιαλού, αλλά επεκτείνοντάς τον προς τη θάλασσα. Καμία έγκριση δεν έχει δοθεί για τέτοιας έκτασης παρεμβάσεις, ούτε γνωρίζουμε να έχει υπάρξει απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος για εξαίρεση του συγκεκριμένου έργου από τις διαδικασίες αδειοδότησης. Πρόκειται για περιβαλλοντικό έγκλημα πρωτοφανές στο νησί της Λέσβου.

Ο νόμος 4375/2016 επιτρέπει σε έκτακτες περιπτώσεις εθνικής ανάγκης την αλλαγή χρήσης γης και την ανέγερση εγκαταστάσεων κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής πολεοδομικής διάταξης, δεν επιτρέπει ωστόσο την παράκαμψη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον νόμο 4014/2011. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του σχετικού 4014/2011 (όπως τροποποιήθηκε με μεταγενέστερους νόμους) που αφορούν (παρ. 2α) “έργα και δραστηριότητες που εξυπηρετούν σκοπούς Εθνικής Αμυνας, καθώς και έργα ή δραστηριότητες που απαιτούνται για την άμεση αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών”, καθώς και (παρ. 2β) “για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών πολιτικής προστασίας, όπως αυτή προσδιορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3013/2002 (Α` 102), και εφόσον έχει προηγηθεί η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης με απόφαση του εκάστοτε αρμοδίου οργάνου, κατά τις διατάξεις του ν. 3013/2002 και του ν. 4249/2014 (Α` 73)”. Ο νόμος προβλέπει την τήρηση συγκεκριμένων κριτηρίων: “- επείγουσα και ουσιαστική απαίτηση για την υλοποίηση του έργου,

  • αδυναμία υλοποίησης του έργου σε προγενέστερο χρόνο και
  • αδυναμία τήρησης του συνόλου των απαιτήσεων της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Στην περίπτωση αυτή, η αρμόδια Υπηρεσία για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

α) εξετάζει αν ενδείκνυται άλλη μορφή εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον,

β) θέτει στη διάθεση του ενδιαφερόμενου κοινού τις πληροφορίες που έχουν αποκτηθεί στο πλαίσιο άλλων μορφών εκτίμησης, που αναφέρονται στο στοιχείο α`, τις πληροφορίες σχετικά με την απόφαση εξαίρεσης και τους λόγους για τη χορήγησή της”.

Α. Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Με βάση ποια διάταξη του νόμου έχει εξαιρεθεί από την αδειοδότηση το έργο στον Καρά Τεπέ; Έχει εκδοθεί σχετική υπουργική απόφαση για εξαίρεση από την περιβαλλοντική αδειοδότηση ;
  2. Προτίθενται οι υπηρεσίες του υπουργείου να παρέμβουν, ως οφείλουν, και να διακόψουν το περιβαλλοντικό έγκλημα;
  3. Προτίθεται να απαιτήσει την έκδοση περιβαλλοντικής άδειας για τη συνέχιση των εργασιών;

Β. Αιτούμαστε να κατατεθεί στη Βουλή:

Κάθε έγγραφο σχετικό με την εξαίρεση του έργου στον Καρά Τεπέ Λέσβου από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης και την τυχόν εκδοθείσα απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι Ερωτώντες και Αιτούντες Βουλευτές