Κατά τη διάρκεια ελέγχων της ΑΑΔΕ τον Ιούνιο σε 7.735 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα, διαπιστώθηκε ότι το μέσο ποσοστό φοροδιαφυγής  ανέρχεται σε 32%, με τους περισσότερους ελέγχους να διεξάγονται στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα.

Συγκεκριμένα, οι περιοχές, όπου πραγματοποιήθηκαν οι περισσότεροι έλεγχοι, ήταν η Αθήνα με 407 ελέγχους κατά τους οποίους διαπιστώθηκε 37% παραβατικότητα, η Θεσσαλονίκη όπου διενεργήθηκαν 289 έλεγχοι και εντοπίστηκαν με παραβάσεις στο 55% των ελεγχόμενων.

Ακολουθούν η Πάτρα με 233 ελέγχους και 36% παραβατικότητα, η Κατερίνη με 200 ελέγχους και 36% παραβατικότητα, η Ζάκυνθος με 186 ελέγχους και 41% παραβατικότητα, το Ηράκλειο με 28% παραβατικότητα, το Αργοστόλι όπου διενεργήθηκαν 173 έλεγχοι με 29% παραβατικότητα, το Ρέθυμνο με 166 ελέγχους και 20% παραβατικότητα, η Ρόδος με 166 ελέγχους και 43% παραβατικότητα, τα Χανιά με 164 ελέγχους και 28% παραβατικότητα, η Μύκονος με 159 ελέγχους και ποσοστό παραβατικότητας 43%, η Σαντορίνη με 151 ελέγχους και 56% παραβατικότητα και η Κέρκυρα όπου διενεργήθηκαν 141 έλεγχοι και η παραβατικότητα έφθασε στο 62%.

Οι κλάδοι στους οποίους διαπιστώθηκε η μεγαλύτερη παραβατικότητα είναι οι ακόλουθοι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ:

Εκμετάλλευση ΤΑΞΙ 81%

Πλυντήρια αυτοκινήτων 75%

Ανθοπωλεία 73%

Ταξιδιωτικά πρακτορεία 68%

Μανικιούρ Πεντικιούρ 63%

Δικηγόροι 63%

Ψητοπωλεία – Σουβλατζίδικα (χωρίς τραπεζοκαθίσματα) 62%

Κομμωτήρια – Κουρεία 62%

Ενοικίαση μοτοποδηλάτων 57%

Πρατήρια καυσίμων 54%

Χερσαίες – Θαλάσσιες μεταφορές 53%

Λιανικό εμπόριο 36%

Εστίαση 33%

Καταλύματα 24%

 

Διαμαρτύρονται για τους ελέγχους οι μαγαζάτορες στη Μύκονο

Επιχειρηματίες σε χώρους εστίασης στη Μύκονο εξέδωσαν επιστολή  διαμαρτυρίας, ισχυριζόμενοι ότι υπάρχουν φορές που οι ελεγκτές πηγαίνουν έχοντας προαποφασίσει ότι θα επιβάλουν πρόστιμα και θα κλείσουν επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την «Καθημερινή, κύκλοι της ΑΑΔΕ σημειώνουν ότι στα τρία χρόνια που εφαρμόζεται το μέτρο των λουκέτων, δηλαδή ο νόμος του 1997, καμία από τις επιχειρήσεις που βρέθηκε να φοροδιαφεύγει και οδηγήθηκε σε 48ωρο κλείσιμο δεν έχει δικαιωθεί από τα δικαστήρια, όταν προσέφυγε σχετικά.

Αναλυτικά η επιστολή των επιχειρηματιών σε χώρους εστίασης:

 

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

Του Σωματείου με την επωνυμία «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑΡΧΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΣ ΟΙΝΟΠΝΕΥΜΑΤΩΔΩΝ ΠΟΤΩΝ ΚΑΙ ΚΕΝΤΡΩΝ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΕΩΣ ΝΗΣΟΥ ΜΥΚΟΝΟΥ», που εδρεύει στη Μύκονο και εκπροσωπείται νόμιμα.

ΠΡΟΣ

Γενική Γραμματεία Πρωθυπουργού, κ. Μητσοτάκη Κ., Μέγαρο Μαξίμου- Ηρώδου Αττικού αρ. 19, Αθήνα

κ. Υφυπουργό Φορολογικής Πολιτικής, Βεσυρόπουλο Απ., Υπουργείο Οικονομικών – Καραγιώργη Σερβίας αρ. 10, Αθήνα

κ. Υφυπουργό Βιομηχανίας και Εμπορίου, Παπαθανάση Ν., Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης – Νίκης αρ. 5, Αθήνα

κ. Υφυπουργό Τουρισμού, Κόνσολα Μ., Υπουργείο Τουρισμού- Λεωφ. Αμαλίας αρ. 12, Αθήνα

κ. Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)

Μύκονος, 25η Ιουλίου 2019

ΘΕΜΑ: «Στοχοποίηση των επιχειρήσεων της Μυκόνου από την Α.Α.Δ.Ε.»

 

1. Ο Σύνδεσμός μας εκπροσωπεί τις επιχειρήσεις διασκέδασης και εστίασης στην Μυκόνου ως θεσμική επαγγελματική συλλογικότητα από το 1994. Ο κλάδος μας αναλαμβάνει ξανά τον μεγαλύτερο όγκο της ευθύνης ποιοτικής και υψηλού επιπέδου διαχείρισης και προσφοράς των τουριστικών υπηρεσιών, που με την παράλληλη καλλιέργεια οικονομικών συνεργασιών και με άλλους επαγγελματικούς κλάδους, αποτελούν τη βαριά «βιομηχανία» του νησιού μας, αλλά και ολόκληρης της χώρας.

2. Ο λόγος που σας αποστέλλουμε την παρούσα επιστολή διαμαρτυρίας είναι γιατί διαπιστώνουμε πως για ακόμα μία χρονιά οι επιχειρήσεις της Μυκόνου βρίσκονται στο στόχαστρο συνεχόμενων και επαναλαμβανόμενων ελέγχων από πληθώρα ελεγκτικών κλιμακίων. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε και να ξεκαθαρίσουμε πως είμαστε υπέρ των ελέγχων, γιατί με αυτόν τον τρόπο επιβραβεύονται οι σωστές επιχειρήσεις.

3. Η ισχύουσα νομοθεσία που οδηγεί σε άμεση 48ωρη σφράγιση μιας επιχείρησης γιατί δεν έκοψε 10 αποδείξεις ή ποσό άνω των 500€, είναι ένα μέτρο τα αποτελέσματα του οποίου είναι δυσανάλογα με τη ζημία που προκαλείται αφενός μεν στην επιχείρηση και αφετέρου στο κράτος, αλλά και για την εικόνα του ελληνικού τουρισμού.

4. Ο τρόπος εφαρμογής και διοικητικού μέτρου της σφράγισης έχει δείξει ότι υπάρχουν κάποιες επιχειρήσεις, στις οποίες είναι πασιφανές πως δεν υπήρχε πρόθεση φοροδιαφυγής, αλλά έχει γίνει ανθρώπινο λάθος, όπως ενδεικτικά πρόσφατα που επιχείρηση που είχε ημερήσια έσοδα μέχρι τη στιγμή του ελέγχου πάνω από 100.000€ και δεν εκδόθηκε έγκαιρα μία απόδειξη 520€ από αμέλεια του υπαλλήλου, πάνω στον φόρτο εργασίας. Είναι αδιανόητο να πιστέψει κάποιος ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση είχε πρόθεση να φοροδιαφύγει και να ρισκάρει να σφραγιστεί για 48ώρες, μη εκδίδοντας μία απόδειξη αξίας 520€, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 0,5% του δηλωθέντος ημερήσιου τζίρου της.

5. Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των ελεγκτών βοηθούν τις επιχειρήσεις να διορθωθούν όταν εντοπίζουν λάθη, υπάρχουν και κάποιες μικρές εξαιρέσεις ελεγκτών που εμφανίζονται ότι το μόνο που θέλουν είναι να σφραγίσουν μία επιχείρηση, αδιαφορώντας αν τελικά αδίκως βεβαίωσαν παράβαση.

6. Ο Σύνδεσμός μας και τα μέλη του, έχοντας δεχθεί τους περισσότερους ελέγχους από ολόκληρη την Ελλάδα, έχει να προτείνει τα εξής:

6.1. Να εφαρμόζεται η 48ωρη σφράγιση μόνο όταν διαπιστωθεί ότι δεν έχει εκδοθεί απόδειξη για ποσό μεγαλύτερο του 10% του Χ της στιγμής του ελέγχου, διαφορετικά να επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο πολλαπλάσιο του ποσού που δεν εκδόθηκε.

6.2. Στην περίπτωση 48ωρης σφράγισης, να είναι υποχρεωμένοι οι ελεγκτές να καταγράφουν επιτόπου τα πλήρη πραγματικά περιστατικά και να μην αρκούνται σε μία απλή διατύπωση ότι δεν εκδόθηκε μία απόδειξη τάδε ποσού. Με αυτόν τον τρόπο και ο ελεγχόμενος, αλλά και ο διοικητικός δικαστής θα μπορούν να αντιληφθούν τι ακριβώς έγινε, δηλαδή τις συνθήκες τέλεσης της αποδιδόμενης παράβασης.

6.3. Στην περίπτωση 48ωρης σφράγισης, να επιδίδεται επιτόπου η εκτελεστή διοικητική πράξη, ώστε ο ελεγχόμενος να μπορεί άμεσα να προσφύγει στον φυσικό του δικαστή για να ζητήσει την έννομη προστασία του.

6.4. Επίσης, θεωρούμε πολύ αυστηρό, ανάγοντας τους ελεγκτές σε δικαστές που αποφασίζουν και διατάζουν, να εκτελείται η απόφαση σφράγισης των ελεγκτών χωρίς ο ελεγχόμενος να έχει προθεσμία να προσφύγει στον φυσικό του δικαστή. Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η υπερβολική εξουσία σε κάποιο ελεγκτικό όργανο, μπορεί να δημιουργήσει κρούσματα διαφθοράς. Δεν υπάρχει πουθενά στο ελληνικό δικαιϊκό σύστημα η ανάθεση εξουσίας σε κάποιο δημόσιο υπάλληλο να σφραγίσει ένα κατάστημα, χωρίς προηγουμένως να υπάρχει ο χρόνος για προσφυγή στον φυσικό του δικαστή. Μόνο ο δικαστής μπορεί να σφραγίσει άμεσα μία επιχείρηση και αυτό θεωρούμε πως είναι το ορθό και μπορεί να συμβαίνει σε ένα κράτος δικαίου.

6.5. Σύμφωνα με το άρθρο 4 της ΠΟΛ 1102/2017, στην επιχείρηση που σφραγίζεται τοποθετείται ταινία/αφίσα με το εξής περιεχόμενο:

«σφραγίσθηκε μέχρι……..(ημερομηνία – ώρα), βάσει της αριθ………απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε ή της με αριθ………..πράξης αναστολής λειτουργίας, η οποία εκδόθηκε κατόπιν της αριθ……….Ειδικής Εντολής Ελέγχου του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ…………., σε εφαρμογή των διατάξεων του άθρου 13Α του ν. 2523/1997» και στην αγγλική γλώσσα «operations suspended due to tax violations».

Δυστυχώς, οι προτυπωμένες αφίσες που επικολλά η Α.Α.Δ.Ε. αναφέρει μόνο «ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΛΟΓΩ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ – OPERATIONS SUSPENDED DUE TO TAX VIOLATIONS» χωρίς να αναφέρεται πουθενά το χρονικό διάστημα (όπως ορίζει η ΠΟΛ), δημιουργώντας σύγχυση σε πελάτες και περαστικούς ότι η επιχείρηση έχει κλείσει οριστικά, προκαλώντας μεγάλη ζημία στη φήμη της επιχείρησης και τη διαρροή των πελατών σε άλλες επιχειρήσεις.

7.Τελειώνοντας, θέλουμε να σας επαναλάβουμε ότι ο Σύνδεσμός μας και τα μέλη του είναι υπέρ των ελέγχων, αλλά ουσιαστικών ελέγχων και με δικαιοσύνη. Επίσης ζητούμε συνάντηση με εσάς για να σας εκθέσουμε από κοντά τα προβλήματά μας, άλλα και τις προτάσεις που έχουμε να σας υποβάλουμε.