Μέσα από τις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι εταιρείες, ο καταναλωτής αν και δεν δηλώνει συνειδητά ότι επιθυμεί να γραφτεί συνδρομητής εν τούτοις χρεώνεται με την υπηρεσία καθώς ουσιαστικά υφαρπάζεται η βούλησή του συχνά μέσα από αντανακλαστικές κινήσεις στο smart phone. H πρώτη σύσταση που εκδόθηκε για το θέμα αυτό, από την αρχή, έγινε δεκτή και η σχετική υπηρεσία αποσύρθηκε από την αγορά, ωστόσο το θέμα που προέκυψε είναι ευρύτερο γιατί αφορά μαζικό αριθμό καταναλωτών και πρακτικές που εφαρμόζουν και άλλες εταιρείες.
 
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή με επιστολή μας προς τον πρόεδρο της πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Καθηγητή (ΕΕΤΤ) Δημήτρη Τσαμάκη υπογραμμίζει ότι πρέπει να εκδοθεί, άμεσα, ο νέος Κανονισμός Γενικών Αδειών ώστε να ρυθμιστεί το σύνολο των υποχρεώσεων των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών έναντι των χρηστών – καταναλωτών, τα πρόστιμα κλπ. Αυτό συνδέεται με την ύπαρξη κενών που εκμεταλλεύονται οι εταιρείες, όπως φαίνεται και από τη διόγκωση των αναφορών που δέχεται η Αρχή για υπηρεσίες στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.
 

Αύξηση των καταγγελιών καταναλωτών

 
«Η ραγδαία αύξηση των καταγγελιών καταναλωτών, ειδικά στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, καταδεικνύει την ανάγκη για την άμεση έκδοση του αναθεωρημένου Κανονισμού Γενικών Αδειών, που θα ξεκαθαρίσει και θα αποσαφηνίσει πολλά θέματα» όπως σημειώνεται στο σχετικό έγγραφο της αρχής.
 
Με βάση τα στατιστικά στοιχεία της αρχής μέχρι 15-09-2017 είχαν κατατεθεί 2181 αναφορές στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, αριθμός αυξημένος κατά 55,6% σε σχέση με τις 1402 αναφορές που είχαν κατατεθεί το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2016.
 
Το ποσοστό επίλυσης των αναφορών που υποβλήθηκαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή χαρακτηρίζεται εξαιρετικά υψηλό, αφού για το 2016 έφθασε το 93,4%, εκ των οποίων το 85,1% επιλύθηκαν υπέρ καταναλωτή και το 8,3% επιλύθηκαν υπέρ προμηθευτή, ενώ μόλις το 6,6 % δεν επιλύθηκαν.
5ψήφια (υπηρεσία Πολυμεσικής Πληροφόρησης ΥΠΠ)
 
Σε ό,τι αφορά στον κλάδο των πολυμεσικών υπηρεσιών, σημειώνεται ότι, το τελευταίο διάστημα, εμφανίσθηκαν νέες μορφές επιθετικών εμπορικών πρακτικών, οι οποίες συνδυάζονται με τη χρήση των έξυπνων κινητών (smartphones) και οδηγούν τους καταναλωτές, μέσα από διαρκώς εξελισσόμενες και δυναμικές εφαρμογές, στην εγγραφή τους, χωρίς τη βούλησή τους, ως συνδρομητών. Το αποτέλεσμα είναι ανεπιθύμητες χρεώσεις που επιβαρύνουν περαιτέρω τους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας.
 
Μετά από εξέταση των σχετικών αναφορών που δέχθηκε η ανεξάρτητη αρχή Συνήγορος του Καταναλωτή, προχώρησε σε αυστάσεις προς τις εταιρείες που εφαρμόζουν αυτή την πρακτική, επισημαίνοντας ότι οι χρεώσεις είναι παράνομες, διότι προσκρούουν τόσο στον Κώδικα Δεοντολογίας για τις Υπηρεσίες Πολυμεσικών Πληροφόρησης.
 
Η πρώτη από τις συστάσεις έγινε ήδη δεκτή αλλά οι συστάσεις έχουν κοινοποιηθεί από το Συνήγορο του Καταναλωτή και στην ΕΕΤΤ για τις κατά την περαιτέρω ενέργειες, δεδομένου ότι το θέμα αφορά εξαιρετικά μεγάλο αριθμό καταναλωτών. Από τις απαντήσεις των εταιρειών αναδείχθηκαν και πτυχές του θέματος που εγείρουν ζητήματα για τον ρόλο και των παρόχων κινητής τηλεφωνίας με τους οποίους συνεργάζονται οι πάροχοι των 5ψηφιων στη σχετική διαδικασία. Όπως προκύπτει, οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας συμμετέχουν ενεργά στην ενεργοποίηση των υπηρεσιών αυτών, εγκρίνοντας και πιστοποιώντας τις υπηρεσίες που παρέχονται στον καταναλωτή, λαμβάνοντας το οικονομικό αντάλλαγμα που ορίζεται στη σύμβασή τους με τους παρόχους ΥΠΠ, γεγονός που θα μπορούσε να δικαιολογήσει τη συνευθύνη τους.
 
Σημειώνεται εξάλλου ότι, αυτοί είναι οι αντισυμβαλλόμενοι των καταναλωτών τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, μέσω του λογαριασμού των οποίων χρεώνεται το αντίτιμο για την παροχή της ΥΠΠ στον καταναλωτή.