Συνέντευξη στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη

Πως έχει επηρεάσει τις τρεις τελευταίες Ολυμπιάδες η κρίση του 2008;

Φυσικά και η παγκόσμια κρίση επηρέασε τους διοργανωτές καθώς και τις υποψήφιες πόλεις. Η OBS έχοντας επίγνωση αυτής της κρίσης, έχει προσπαθήσει να αναλάβει διάφορες πρωτοβουλίες μια εκ των οποίων είναι το να προσφέρει πρόγραμμα έτοιμο προς αναμετάδοση μέσω δορυφόρου, έτσι ώστε οι φορείς-κανάλια να μπορούν να χρησιμοποιήσουν χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία τους στη διοργανώτρια πόλη.

Τι ποσοστό των εσόδων των Ολυμπιακών Αγώνων προέρχεται από τα ΜΜΕ, και ειδικά από την τηλεόραση;

Σύμφωνα με το τμήμα Μάρκετινγκ της ΔΟΕ τα δικαιώματα των Αγώνων του Ρίο αποτελούν το 74% των εσόδων την περίοδο 2013-2016.

Το ίντερνετ πως έχει επηρεάσει τη δουλειά της OBS; τη διευκόλυνε ή τη δυσκόλεψε;

Η ανάπτυξη των ψηφιακων πλατφορμών και η τεχνολογία έφεραν επανάσταση στην θέαση και την μετάδοση. Δεν πρόκειται πλέον για τον αριθμό των ωρών μετάδοσης ή για το πόσες κάμερες χρησιμοποιούνται αλλά για τον τύπο του περιεχομένου, το πότε και που ειναι διαθέσιμο και πως γίνεται η παραγωγή του. Οι Αγώνες του Σότσι αποτέλεσαν το ορόσημο και μαζί ένα τεράστιο βήμα μπροστά, όσον αφορά το ψηφιακό περιεχόμενο, κι αυτό γιατί η ΟΒS το  διέθεσε σε περισσότερες ψηφιακές πλατφόρμες από κάθε προηγούμενους Χειμερινούς Αγώνες. Για πρώτη φορά στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων το ψηφιακό περιεχόμενο υπερέβη την παραδοσιακή μετάδοση, με 60.000 ώρες διαθέσιμες σε ψηφιακές πλατφόρμες, ενώ 42.000 ήταν οι τηλεοπτικές ώρες. Το Σότσι απέδειξε ότι η μετάδοση των Ολυμπιακών Αγώνων στις ψηφιακές πλατφόρμες αναπτύσσεται ταχύτατα και η ΟΒS προσαρμόζεται στα νέα Μέσα προσφέροντας στους Δικαιούχους Φορείς περισσότερο περιεχόμενο απο ποτέ, πρόσθετα δεδομένα, διαφορετικές γωνίες λήψης, super slow motion replays κ.α., για να τους βοηθήσει να εμπλουτίσουν την εμπειρία των θεατών που χρησιμοποιούν πολλαπλές οθόνες θέασης (ταμπλέτες, κινητά τηλέφωνα κλπ). Στους Αγώνες του Ρίο επενδύσαμε για πρώτη φορά σε εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) σε  επτά αγωνισματα συν την Τελετή Έναρξης, που καλύφθηκαν ζωντανά. H εφαρμογή χρησιμοποιήθηκε κατα την διαρκεια των αγώνων κάθε μέρα 412.000 φορες  απο 14.100 χρηστες.

Οι, ας πούμε, προηγμένες χώρες, σαν τη Βρετανία, ή οι λεγόμενες αναπτυσσόμενες χώρες, σαν τη Βραζιλία, είναι πιο “εύκολες” για να κάνει η OBS ευκολότερα τη δουλειά της;

Δεν υπάρχουν δύσκολες ή εύκολες χώρες, η πρόκληση παραμένει αναξαρτήτως της χώρας που φιλοξενεί τους Αγώνες. Η βαθμίδα και η πολυπλοκότητα να στηθεί η παραγωγή της μετάδοσης των Ολυμπιακών Αγώνων είναι τεράστια. Περισσότερες από 7.100 ωρες κάλυψης θα παραχθούν για τους αγώνες του Ρίο, το οποίο θα διανεμηθεί σε περιπου πέντε δισεκατομμύρια θεατών, σε περισσότερες απο 220 χώρες και περιοχές του πλανήτη. Κατά τη διάρκεια των Αγώνων το Διεθνές Ραδιοτηλεοπτικό Κέντρο (ΙΒC) θα αποτελεί το μεγαλύτερο κτήριο τηλεοπτικής παραγωγής του κόσμου.

Αν κάθε Ολυμπιάδα “πληρώνεται” από τη χώρα που τη διοργανώνει, η Ολυμπιακή Επιτροπή σε τι συμμετέχει οικονομικά; και τα έσοδά της που πηγαίνουν; 

Δεν ισχύει ότι η Ολυμπιάδα πληρώνεται από τη διοργανώτρια χώρα καθώς το 40-50% του κόστους καλύπτεται από τη ΔΟΕ. Σύμφωνα με το τμήμα Μάρκετινγκ της ΔΟΕ, το 90% των εσόδων των αγώνων του Ρίο θα διανεμηθεί στο ευρύτερο αθλητικό κίνημα.

Πόσο εύκολο είναι να είσαι Έλληνας σε τέτοια θέση, και ειδικά τέτοια εποχή;

Είναι ξεχωριστή τιμή για μένα, ως Έλληνας, να βρίσκομαι σε μιά τέτοια θέση, λόγω της ιδιαίτερης σχέσης της Ελλάδας με το Ολυμπιακό κίνημα και τα Ολυμπιακά ιδεώδη. Παρόλα αυτά, το γεγονός οτι είμαι Έλληνας δεν έχει σημασία σε ένα τόσο διεθνές περιβάλλον, και επιπρόπροσθετα πρέπει αν λάβουμε υπόψη μας ότι για την OBS δουλεύουν περισσότεροι από 7.000 επαγγελματίες από 70 χώρες και η κάθε χώρα έχει ξεχωριστή σημασία μόνο ως ερέθισμα για την ανταλλαγή εμπειριών ανάμεσα στους ανθρώπους.

Πόσα άτομα απασχολεί η OBS και από πόσες διαφορετικές χώρες προέρχονται;

Η Ομάδα της ΟΒS διευρύνεται, απο 160 άτομα που αποτελούν το μόνιμο προσωπικό σε 7.100 με την έναρξη των Αγώνων του Ρίο. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει τους φοιτητές, οι οποίοι προσλαμβάνονται μέσω του ειδικού προγράμματος Broadcast Training Program (BTP) το οποίο αποτελεί το κληροδότημα της ΟΒS στην πόλη. Το πρόγραμμα αυτό έχει σκοπό να εκπαιδεύσει τη νέα γενιά των επαγγελματιών της τηλεόρασης και των μήντια. Σε συνεργασία με επιλεγμένα πανεπιστήμια στη διοργανώτρια πόλη, προσφέρουμε στους φοιτητές πρακτική εξάσκηση στο πως διοργανώνεται, και πραγματοποιείται, η μεγαλύτερη τηλεοπτική παραγωγή. Μετά την εκπαίδευση, και την επιλογή, προσφέρουμε σε περίπου 1200 επιτυχόντες φοιτητές θέσεις εργασίας επί πληρωμή για τους αγώνες του Ρίο. Οι φοιτητές αυτοί θα καλύψουν θέσεις βοηθών ήχου, βοηθών κάμερας, βοηθών στις θέσεις σχολιαστών και βοηθών υποστήριξης Ραδιοτηλεοπτικών φορέων.

Που είναι η έδρα της OBS;

Η εδρα της ειναι στην Μαδριτη.

Πόση σημασία έχει για την OBS και την Ολυμπιακή Επιτροπή μια χώρα σαν την Ελλάδα, ειδικά σήμερα;

Πάντα η Ελλάδα θα έχει μια ιδαίτερη θέση για το Ολυμπιακό κίνημα και την Ολυμπιακή Επιτροπή ως η χώρα οπου ξεκινάει το ταξίδι της η Ολυμπιακή φλόγα, και πάντα τιμάται με τη σημαία της να μπαίνει πρώτη στο Ολυμπιακό Στάδιο κατά την τελετή έναρξης.

Πόσα χρόνια, από πλευράς OBS, ετοιμάζεται μια Ολυμπιάδα;

Οι προετοιμασίες για ένα τόσο μεγάλο γεγονός, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, χρειάζονται σεβαστό μέγεθος χρόνου και προσπάθειας. Οι προετοιμασίες για το Ρίο άρχισαν το χρόνο που το Ρίο επιλέχτηκε ως διοργανώτρια πόλη, το 2009. Η τηλεοπτική προετοιμασία ενός τόσο μεγάλου αθλητικού γεγονότος χρειάζεται περίπου επτά χρόνια για τον σχεδιασμό και την προετοιμασία, με τα τρία τελευταία χρόνια πριν τους αγώνες να εντατικοποιείται.

Είναι de facto ποιά κανάλια και ποιά μέσα σε κάθε χώρα θα έχουν τα δικαιώματα για τη μετάδοση, στη χώρα τους, των Ολυμπιακών Αγώνων, ή κάθε φορά επανεξετάζεται, και αν ναι, με ποιό τρόπο;

Οι Φορείς αποκτούν συνήθως τα δικαιώματα για περισσότερους απο έναν Αγώνες. Για παράδειγμα, το ΝΒC το 2011 έκανε συμβόλαιο με την ΔΟΕ με περισσότερα από τέσσερα δισεκατομμύρια δολάρια, για να έχει αποκλειστικά τα δικαιώματα των Αγώνων μέχρι το 2020. Μετά το 2014, το NBC ήρθε σε συμφωνία με τη ΔΟΕ να επεκτείνει το συμβόλαιό του και εξασφάλισε τα δικαιώματα μεχρι το 2032, πληρώνοντας επτά δισεκατομμύρια δολάρια επιπλεον. Στη Αυστραλία, το Seven, υπέγραψε συμβόλαιο με την ΔΟΕ πληρώνοντας λιγότερα απο 200 εκατομμύρια για τους επόμενους αγώνες, απο το 2016 εως το 2020, για τους Θερινούς αλλα και τους Χειμερινούς αγωνες. Το τμήμα Μάρκετιγκ της ΔΟΕ κάνει όλες τις διαπραγματεύσεις των συμβολαίων.

Πόσο στοιχίζει για μια χώρα ή ένα μέσον η εξασφάλιση των δικαιωμάτων προβολής των Ολυμπιακών Αγώνων, και ποιά είναι τα κριτήρια αυτού του κόστους;

Το κόστος ποικίλλει ανάλογα με τον πληθυσμό της κάθε χώρας και το μέγεθος της τηλεοπτικής αγοράς.

Υπάρχουν πολιτικές ή άλλες δεσμεύσεις ή πιέσεις όσον αφορά τη δική σας θέση, και αν ναι, για τι είδους θέματα;

Δεν υπάρχουν πολιτικές πιέσεις. Η OBS έχει την υποχρέωση να παράγει και να διανήμει το σήμα των αγώνων αντικειμενικά για όλα τα αθλήματα από όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις και την ίδια στιγμή να προσφέρει πρόσθετες υπηρεσίες, εξοπλισμό, εγκαταστάσεις και προμήθειες στους Δικαιούχους Φορείς έτσι ώστε να μπορέσουν να παράγουν τη δική τους παραγωγή.

Είναι γενικά συντηρητικός ο χώρος της διοίκησης των Ολυμπιακών Αγώνων;

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες έχουν τους αθλητές στον πυρήνα τους και ως εκ τούτου δεν θα μπορούσαν ποτέ να είναι συντηρητικοί. Προσπαθούν να αφουγκράζονται πάντα τον παλμό της νέας γενιάς.

Ποιός θα είναι ο ρόλος του Ολυμπιακού Καναλιού που έμαθα ότι ξεκινάει; Πώς και από ποιόν γεννήθηκε η ιδέα; πως μπορεί κάποιος να δουλέψει γι’ αυτό το κανάλι και με τι κριτήρια;

Η ιδέα για ένα ολυμπιακό κανάλι δεν είναι και τόσο καινούργια. Είχε διατυπωθεί για πρώτη φορα από το σημερινό πρόεδρο της ΔΟΕ, Τόμας Μπαχ, το 1994. Επανήλθε μετά την εκλογή του στην προεδρία της ΔΟΕ και υιοθετήθηκε στην έκτακτη συνεδρίαση της ΔΟΕ το Δεκεμβριο του 2014. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι πρόκειται περισότερο για ψηφιακή πλατφόρμα και λιγότερο για παραδοσιακό κανάλι, και θα το βρίσκουμε πιο εύκολα στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η ομάδα που έχει αυτή τη στιγμή επιλεγεί να λειτουργήσει το ‘’κανάλι’’ αποτελείται απο νέους ανθρώπους, εξοικειωμένους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που αγαπούν τον αθλητισμό και έχουν φρέσκες ιδέες και είναι ανοιχτοί σε προκλήσεις.

Πρόσφατα η Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε πως ίσως ένας τρόπος να “ξελασπώσει” η Ελλάδα θα ήταν η μόνιμη διεξαγωγή των Ολυμπιακών στην Ελλάδα. Πόσο σοβαρά, πέρα από τον ελληνικό συναισθηματισμό, μπορεί να αντιμετωπιστεί μια τέτοια θέση;

Η ιδέα της διοργάνωσης των Αγώνων κάθε φορά σε διαφορετική χώρα είναι όντως μια συναρπαστική ιδέα που εξάπτει την φαντασία της παγκόσμιας κοινότητας κάθε φορά που επιλέγεται η διογανώτρια πόλη. Από Ελληνική σκοπιά, πιστεύω ότι είναι προτιμότερο για την διεθνή προβολή της χώρας ότι κάθε δύο χρόνια και μια άλλη πόλη στον πλανήτη αναλαμβάνει ένα τέτοιο εγχείρημα για να τιμήσει τα ιδεώδη που γεννήθηκαν στην Ελλάδα.