Ένα ιδιότυπο «πίνγκ-πόνγκ» συναίνεσης καταγράφηκε στην συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής την Παρασκευή (22/7), ανάμεσα στον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη και τον βουλευτή Σερρών της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνο Καραμανλή (του Αχιλλέα) με αφορμή την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ιδιωτικοποίηση δραστηριοτήτων των ελληνικών σιδηροδρόμων. Μια εικόνα που κάθε άλλο παρά ταιριάζει με την περίοδο έντονης φραστικής πόλωσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση. Ιδίως όταν μόλις την προηγούμενη Πέμπτη Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης συγκρούστηκαν στην Βουλή στην συζήτηση για τον εκλογικό νόμο.

Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

‘Όλα συνέβησαν  στην συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο: «Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2012/34/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου». Το νομοθέτημα ψηφίστηκε με την συναίνεση και της Νέας Δημοκρατίας η οποία είχε ως εισηγητή τον Κωνσταντίνο Καραμανλή (του Αχιλλέα), ο οποίος έκανε μία ιδιαίτερα συναινετική τοποθέτηση.

Όπως είπε «η Νέα Δημοκρατία θα υπερψηφίσει το παρόν νομοσχέδιο» προτείνοντας «να χαράξουμε μια δική μας στρατηγική, μια στρατηγική που θα είναι αποτέλεσμα μιας ευρύτερης πολιτικής συμφωνίας και συνεννόησης σε μακροχρόνιο σχεδιασμό». Μάλιστα έθιξε το θέμα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά σημειώνοντας ότι «η προσπάθεια τότε της Κυβέρνησης Καραμανλή ήταν να ανοίξει τον Πειραιά και να τον κάνει το πρώτο λιμάνι το οποίο θα μπορούσε να φιλοξενήσει όλα τα προϊόντα από τις αγορές της Ασίας».

’Ιδιαίτερα αναφέρθηκε στον Αλέξη Τσίπρα σημειώνοντας πως «ο κύριος Πρωθυπουργός, κατά την πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξή του στον «ΣΚΑΪ», παραδέχθηκε πως ο Καραμανλής άνοιξε ένα μονοπάτι στη σχέση με την Κίνα και τώρα αυτό γίνεται λεωφόρος. Θα θέλαμε πραγματικά να πιστέψουμε τα λόγια του Πρωθυπουργού, αλλά αυτό που βλέπουμε είναι ότι δυστυχώς, αυτό το παράθυρο ευκαιρίας που είχε ανοίξει τότε, σιγά-σιγά κλείνει. Ας πιστέψουμε ότι αυτό δεν θα το αφήσουμε να γίνει πραγματικότητα».

Την παρατήρηση αυτή δεν την άφησε «να πέσει κάτω» ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Σχολίασε ότι «ο κ. Καραμανλής είχε προς τιμήν του μία αυτοκριτική διάθεση για τις ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων και αφήνει είναι μία αχτίδα εθνικής συνεννόησης, μια χαραμάδα» προσθέτοντας πως «απευθύνουμε έκκληση στα κόμματα της αντιπολίτευσης να επιχειρήσουμε τη συναίνεση και τη συνεργασία στην τεχνική νομοθεσία, στους κρίσιμους τομείς που δίνουν υπεραξία στη χώρα, στο στρατηγικό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, αφού δεν μπορούμε να συναινέσουμε σε άλλα ζητήματα».

Η παραπάνω εικόνα πάντως ταιριάζει και με την ιδιαίτερα προσεκτική μεταχείριση, από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στον πρώην πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή και στα πεπραγμένα της κυβέρνησής του. Ακόμη και στην τελευταία συζήτηση σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών στην Βουλή για τον εκλογικό νόμο ο Α.Τσίπρας σχολιάζοντας την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών μίλησε για «βήματα τα οποία επιχείρησαν και άλλες κυβερνήσεις, αλλά δεν τα έφεραν ποτέ εις πέρας στο τέλος» αναφερόμενος προφανώς στην κυβέρνηση Καραμανλή και στο νομοθέτημα για τον «βασικό μέτοχο». Σχολιασμός που έχει επαναληφθεί και στο πρόσφατο παρελθόν.
Επίσης στις 12 Φεβρουαρίου, είχε χαρακτηριστεί από τα περισσότερα Μέσα Ενημέρωσης, ως «ηχηρή» η απουσία του πρώην πρωθυπουργού, Κωνσταντίνου Καραμανλή, από την δύσκολη ψηφοφορία για την τροπολογία του υπουργείου Επικρατείας, σχετικά με την προκήρυξη του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Μια οδηγία που πρώτα καταψηφίστηκε και μετά ψηφίστηκε

Αξίζει πάντως να καταγραφεί η …ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής οδηγίας που ψηφίστηκε με την διαδικασία του κατεπείγοντος. Πρόκειται για νομοθετική ρύθμιση την οποία παρότι την πρότεινε στην Βουλή η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, την έχει καταψηφίσει μαζί με την ευρω-ομάδα της Αριστεράς στην Ευρωβουλή! Φαινόμενο που δεν παρατηρείται για πρώτη φορά.

Ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, παρουσίασε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο σχεδόν ως οδηγία διασφάλισης του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΣΕ. Όπως είπε στο νομοσχέδιο, παρότι μεταφέρεται αυτούσια η Ευρωπαϊκή οδηγία ορίζεται πως «ο ΟΣΕ είναι ο δημόσιος διαχειριστής της υποδομής και δεν χρήζει ιδιωτικοποίησης» επίσης ότι «μπορούν να υπάρχουν δημόσιες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και βέβαια η δυνατότητα συμμετοχής του ΟΣΕ σε αυτές». Πρόσθεσε μάλιστα πως  «δεν θα έχουμε μια επανάληψη των αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή όποιος ιδιώτης εμπλακεί στην κατασκευή της υποδομής να την διαχειρίζεται κιόλας. Ο διαχειριστής είναι ο δημόσιος ΟΣΕ». Διευκρίνισε επίσης ότι η οδηγία«δεν προβλέφθηκε μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλους. Έχει δεσμευτεί η χώρα από το 2011, από προηγούμενες κυβερνήσεις και από όλες όσες μεσολάβησαν» και ότι «αν δεν κάναμε αυτό που κάνουμε σήμερα, είναι πολύ πιθανή η παραπομπή της χώρας».

Τα τελευταία χρόνια πάντως πρέπει να άλλαξε είτε το περιεχόμενο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας (πράγμα απίθανο αφού ψηφίστηκε αρχικά το 2011) ή οι απόψεις του ΣΥΡΙΖΑ. Κι αυτό γιατί σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ στις 16 Νοεμβρίου του 2011 τεκμηρίωνε τους λόγους που στην Ευρωβουλή έδωσε αρνητική ψήφο στην ίδια οδηγία.

Όπως δήλωνε τότε ο εκπρόσωπος της κοινοβουλευτικής του ομάδας Νίκος Χουντής, εκφράζοντας την συλλογική θέση του κόμματος «η Έκθεση ανοίγει τον δρόμο στην ιδιωτικοποίηση των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων με βαρύτατες συνέπειες για το δημόσιο συμφέρον, την ασφάλεια των μεταφορών, αλλά και τα δικαιώματα των επιβατών. Η Έκθεση συντάσσεται με τις κυρίαρχες νεοφιλελεύθερες λογικές και βάζει ως προτεραιότητα το κέρδος, ξεχνώντας ότι τα κράτη είναι αυτά που έχουν χρηματοδοτήσει όλες τις υπάρχουσες υποδομές και ότι η ποιοτική και ασφαλής μετακίνηση είναι δικαίωμα όλων των πολιτών. Προωθείται η περαιτέρω, σχεδόν υποχρεωτική πλέον για όλα τα Κράτη Μέλη, απελευθέρωση του τομέα των σιδηροδρόμων και ο επιπλέον διαχωρισμός των υπηρεσιών, της λειτουργίας και της συντήρησης. Κατακερματίζεται έτσι η έννοια ενός ολοκληρωμένου και ασφαλούς συστήματος μεταφορών και ενισχύεται η λογική και οι πρακτικές της υπεργολαβίας με αποτέλεσμα να υπονομεύονται τα δικαιώματα των εργαζομένων, των επιβατών αλλά και τα υπάρχοντα ευρωπαϊκά μέτρα ασφάλειας».

Επίσης σε άλλη ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ στις 9 Ιουλίου του 2012 διευκρινίζονταν ότι την συγκεκριμένη οδηγία είχε καταψηφίσει όλη η Ευρωομάδα της Αριστερας μια και ο Ν.Χουντής μιλούσε για «επιχειρούμενη προσπάθεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και όλων των πολιτικών ομάδων στο ΕΚ, με εξαίρεση την GUE/NGL, για την ιδιωτικοποίηση των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων». Μάλιστα εγκαλούνταν η εφημερίδα «Ριζοσπάστης» διότι είχε γράψει πως ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε την οδηγία!