Το μέγεθος της καταστροφής που υπέστη το μοναδικής σπουδαιότητας μνημείο, καθώς και τα επιβαρυντικά για υπαλλήλους στοιχεία που περιλαμβάνονται στην Πορισματική έκθεση της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) του 2018, είχε αποκαλύψει με αποκλειστικό δημοσίευμά του το ΤΡΡ στις αρχές του προηγούμενου Αυγούστου.

Αξιοποιώντας και το δημοσίευμα αυτό, ο βουλευτής Ροδόπης του ΚΙΝΑΛ Ιλχάν Αχμέτ κατέθεσε, στα τέλη Αυγούστου, προς την Υπουργό Πολιτισμού σχετική ερώτηση για την πορεία των εργασιών αποκατάστασης, την επιβλέπουσα αρχή που συντονίζει τις εργασίες, τη χρηματοδότηση, τις τεχνικές μεθόδους που έχουν προκριθεί και το χρονοδιάγραμμα του έργου, για το πότε εκτιμάται πως θα είναι επισκέψιμο το μνημείο και για τα μέτρα που «λαμβάνονται ώστε να χυθεί άπλετο φως στις συνθήκες κάτω από τις οποίες συντελέσθηκε η καταστροφή και να υπάρξει η απόδοση ευθυνών για τους υπαίτιους του γεγονότος»

Ολόκληρη η ερώτηση εδώ 

Στην απάντησή της προς τον ερωτώντα βουλευτή, η υπουργός πολιτισμού Λ. Μενδώνη δίνει αρκετά στοιχεία για τις ενέργειες των αρμόδιων υπηρεσιών, τις χρηματοδοτήσεις και την πολυπλοκότητα του έργου της αποκατάστασης, αποφεύγει, ωστόσο, να δώσει σαφείς απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα τόσο για την πορεία της διερεύνησης τυχόν ευθυνών υπηρεσιακών στελεχών του Υπουργείου Πολιτισμού για την καταστρεπτική φωτιά όσο και για τον χρόνο απόδοσης στο κοινό του μνημείου.

Ολόκληρη η απάντηση Μενδώνη εδώ: 

Συγκεκριμένα, η κ. Μενδώνη, αν και αναφέρεται στην ένταξη της Πράξης «Αποκατάσταση τεμένους Βαγιαζήτ Διδυμοτείχου – Φάση Β» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 2014-2020» (έργο συνολικού και προβλεπόμενη ημερομηνία λήξης στις 29/12/2023) και στην πορεία υλοποίησής της, δεν λέει τίποτα για το πότε εκτιμάται πως το μνημεία θα είναι επισκέψιμο.

Άλλωστε, όπως προκύπτει από την απάντησή της, το φλέγον ζήτημα της ανακατασκευής της δρύινης μνημειώδους πυραμιδοειδούς στέγης του μνημείου – το μέγεθος και η ποιότητα της οποίας, μαζί με τις πρωτοποριακές για την εποχή τους τεχνικές λύσεις που χρησιμοποιήθηκαν, την καθιστούσαν, σύμφωνα με τους ειδικούς, ένα από τα σημαντικότερα μνημεία από ξύλο στον κόσμο – παραμένει νεφελώδες. Για το ζήτημα αυτό εκκρεμεί η εκπόνηση ερευνητικού προγράμματος από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, για την Προγραμματική Σύμβαση ανάθεσης της οποίας δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ούτε ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Όπως γράφει στην απάντησή της η Λ. Μενδώνη, «Με την ολοκλήρωση του ερευνητικού προγράμματος και την έγκριση της σχετικής μελέτης, θα ληφθεί μέριμνα ώστε οι εργασίες ανακατασκευής της στέγης να χρηματοδοτηθούν από κοινοτικούς πόρους», παραπέμποντας σε ένα αόριστο μέλλον.

Σχετικά με το θέμα των ερευνών για την απόδοση ευθυνών για τους υπαίτιους της καταστροφής του μνημείου, η κ. Μενδώνη, αρκείται στην εντελώς αόριστη διατύπωση πως η υπόθεση «βρίσκεται υπό διοικητική και δικαστική διερεύνηση». Δεν λέει τίποτα για την ΕΔΕ που ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2018 και αποτελεί κόλαφο για σειρά υπηρεσιακών στελεχών του Υπουργείου Πολιτισμού, τα οποία φέρεται να υπέπεσαν στα πειθαρχικά παραπτώματα της παράβασης υπαλληλικού καθήκοντος, της φθοράς λόγω ασυνήθιστης χρήσης ή εγκατάλειψης ή παράνομης χρήσης πράγματος που ανήκει στην υπηρεσία (του μνημείου εν προκειμένω) και της αμελούς ή ατελούς εκπλήρωσης του υπηρεσιακού τους καθήκοντος. Δεν λέει τίποτα για την παραπομπή των ελεγχόμενων υπαλλήλων στο Πειθαρχικό Συμβούλιο ούτε για την διαβίβαση της ΕΔΕ στις εισαγγελικές αρχές.

Στο δημοσίευμά μας του Αυγούστου – για το οποίο δεν υπήρξε καμιά απολύτως αντίδραση από το Υπουργείο Πολιτισμού – σημειώναμε πως «σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, τις τελευταίες ημέρες, και ειδικά μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, έχουν ενταθεί οι πιέσεις από ποικίλους κύκλους προκειμένου η υπόθεση να κλείσει με… αναστολή της παραπομπής του θέματος στο Πειθαρχικό Συμβούλιο», ενώ προσθέταμε πως: «Θέλουμε να πιστεύουμε πως η σημερινή υπουργός Πολιτισμού θα ήθελε να αποφύγει τη σύνδεση του ονόματός της με ενδεχόμενα σενάρια συγκάλυψης μιας υπόθεσης, στην οποία εμπλέκονται και πρόσωπα με τα οποία έχει στενά συνεργαστεί κατά την περίοδο της θητείας της ως ΓΓ στο ΥΠΠΟ, όταν είχε η ίδια και την ευθύνη των ΕΣΠΑ 2007-2013 του υπουργείου».

Τι συμβαίνει τελικά; Γιατί η Υπουργός Πολιτισμού δεν δίνει σαφείς απαντήσεις για την πορεία του πειθαρχικού ελέγχου των εμπλεκόμενων υπαλλήλων; Θυμίζουμε πως η παραπομπή των συγκεκριμένων υπαλλήλων στο Πειθαρχικό Συμβούλιο  έγινε στις 21 Ιουνίου, ενώ, όπως προβλέπει το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, «σε περίπτωση παραπομπής ενώπιον του πειθαρχικού συμβουλίου, η πειθαρχική διαδικασία ολοκληρώνεται εντός δύο μηνών από την παραπομπή εκτός αν απαιτείται η διεξαγωγή ανάκρισης οπότε ολοκληρώνεται εντός τεσσάρων μηνών». Στην συγκεκριμένη, λοιπόν, περίπτωση, η ολοκλήρωση της διαδικασίας πρέπει να γίνει μέχρι τις 21 Οκτωβρίου…

Ας σημειωθεί, τέλος, πως σύμφωνα με δημοσίευμα του documentonews.gr ένα από τα ελεγχόμενα για την υπόθεση Βαγιαζήτ υψηλόβαθμα υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΠΟΑ, το οποίο μάλιστα, πάντα κατά το ίδιο δημοσίευμα, «λειτουργούσε πάντα –ατύπως– ως εξ απορρήτων της κ. Μενδώνη και το ίδιο κάνει και τώρα που, όπως φημολογείται, έχει σχεδόν… εγκατασταθεί στο γραφείο της υπουργού για να προσφέρει –ατύπως και πάλι– τις υπηρεσίες της», διορίστηκε από την Υπουργό Πολιτισμού, τον περασμένο Αύγουστο, ως Εθνικός Συντονιστής των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO!