Ολόκληρη η εκτενής ανακοίνωση του ΜέΡΑ25:

Το ΜέΡΑ25 ήταν το πρώτο κόμμα που (τόσο προεκλογικά όσο και από το βήμα της Βουλής) υποστήριξε την πλήρη αποκατάσταση των εκλογικών δικαιωμάτων των ελλήνων του εξωτερικού μέσω της διευκόλυνσης άσκησής τους.

Στον διάλογο που εκκίνησε η κυβέρνηση προσήλθαμε με μεγάλη διάθεση συνεργασίας επειδή γνωρίζουμε καλά τον πόνο των απόδημων, των γενεών που έδιωξαν από την πατρίδα προηγούμενες κρίσεις, καθώς και την ανάγκη των παιδιών που έδιωξε η πρόσφατη Χρεοδουλοπαροικία, να μπορούν να ψηφίζουν – και να ψηφίζονται – στις εκλογές που αποφασίζουν τις τύχες της πατρίδας μας.

Δυστυχώς, διαπιστώσαμε ότι κυβέρνηση και κόμματα της αντιπολίτευσης δρομολογούν μια μεταξύ τους συναίνεση που εμπαίζει όλους τους Έλληνες του εξωτερικού και καταστρατηγεί τα πολιτικά τους δικαιώματα.

Tο ΜέΡΑ25 θα καταψηφίσει επί της αρχής αυτό τον εμπαιγμό που παρουσιάζεται ως διευκόλυνση των εκλογικών δικαιωμάτων των απόδημων.

Ο απαραίτητος διαχωρισμός: Προσωρινοί/πρόσφατοι κάτοικοι εξωτερικού και Απόδημοι

Το ΜέΡΑ25 προσήλθε στην διακομματική επιτροπή που δημιούργησε η κυβέρνηση, εκπροσωπούμενο από την Γραμματέα της Κ.Ο. Φωτεινή Μπακαδήμα, με μόνο στόχο τη δίκαιη και λειτουργική διευκόλυνση της άσκησης των πολιτικών δικαιωμάτων των ελλήνων του εξωτερικού.

Χωρίς να υπολογίζουμε κομματικά οφέλη, φέραμε κατά νου δύο πολίτες αντιπροσωπευτικούς των δύο κατηγοριών ελλήνων του εξωτερικού: Την Κατερίνα που σήμερα σπουδάζει στην Αγγλία και σκοπεύει να εργαστεί εκεί κάποια χρόνια πριν επιστρέψει στην Θεσσαλονίκη, απ’ όπου κατάγεται. Και τον Νίκο που έφυγε από την Αχαΐα το 1955 και σήμερα ζει ως συνταξιούχος στην Μελβούρνη της Αυστραλίας.

Επιχειρηματολογήσαμε πως η χρυσή τομή που ψάχνουμε πρέπει να είναι δίκαιη απέναντι στις Κατερίνες (δηλ. φοιτητές, ταξιδιώτες ή πρόσφατους μετανάστες), στους Νίκους (δηλ. απόδημους των οποίων η ζωή είναι πλέον συνυφασμένη μ’ έναν ξένο τόπο) και, βέβαια, απέναντι στους πολίτες που παρέμειναν στην χώρα.

Πριν καταθέσουμε στον δημόσιο διάλογο την Πρόταση Νόμου του ΜέΡΑ25, θυμίσαμε ότι το ζητούμενο δεν ήταν η απόδοση πολιτικών δικαιωμάτων στην Κατερίνα ή στον Νίκο (καθώς όλοι οι έλληνες του εξωτερικού ήδη δικαιούνται να ψηφίσουν, εφόσον έρθουν στην Ελλάδα την Κυριακή των εκλογών) αλλά ο σεβασμός των δικαιωμάτων τους και η διευκόλυνση άσκησής τους.

Τα άλλα κόμματα

  • Στην διακομματική επιτροπή, ΝΔ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΕΛ φάνηκαν να συγκλίνουν στην ιδέα της εξομοίωσης προσωρινών μεταναστών, όπως η Κατερίνα, και απόδημων που λείπουν από την χώρα λιγότερα από Ν χρόνια (με το ΚΚΕ να επιμένει στο Ν=30) – δηλαδή ο Νίκος από τη Μελβούρνη να μην ψηφίζει
  • Η συναίνεση τους μάλιστα επεκτάθηκε στην πρωτάκουστη πρόταση να ψηφίζουν μεν στο Προξενείο αλλά χωρίς να μπορούν να δώσουν σταυρό σε υπ. βουλευτή(ές) συγκεκριμένης εκλογικής περιφέρειας.

Το ΜέΡΑ25 απέρριψε την πρόταση αυτή ως κατάφορη καταπάτηση της αρχής της ισοτιμίας και της λειτουργικότητας καθώς:

  1. Δημιουργεί τέσσερις κατηγορίες πολιτών:
    a. Ελλήνων πολιτών που ζουν στο εξωτερικό με εκλογικά δικαιώματα (εκείνων που μπορούν να ψηφίσουν στο Προξενείο) και Ελλήνων πολιτών που ζουν στο εξωτερικό χωρίς αντίστοιχα δικαιώματα
    b. Ελλήνων πολιτών με εκλογικά δικαιώματα αλλά χωρίς το δικαίωμα σταυροδοσίας υπ. βουλευτών (κάτοικοι εξωτερικού), και πολιτών με εκλογικά δικαιώματα και με το δικαίωμα σταυροδοσίας υπ. βουλευτών (κάτοικοι εσωτερικού)
  2. Δίνει στον νομοθέτη το δικαίωμα αυθαίρετα να επιλέγει τον αριθμό ετών Ν μετά τα οποία ο Νίκος δεν θα μπορεί να ψηφίσει στο Προξενείο.
  3. Ο προσδιορισμός του αριθμού ετών Ν μετά τα οποία ένας απόδημος χάνει το δικαίωμα να ψηφίζει στο Προξενείο δημιουργεί τεράστια νομικά και διοικητικά προβλήματα, ιδίως εντός της ΕΕ όπου δεν δηλώνεται ο τόπος μόνιμης κατοικίας στα προξενεία.

Η επέκταση του Ψηφοδέλτιου Επικρατείας δεν είναι λύση – είναι προσβολή!

Η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει την ουσιαστική αφαίρεση του δικαιώματος στο εκλέγειν (σταυρό) και ιδίως στο εκλέγεσθαι των απόδημων, εμμένει στην πρόταση της επέκτασης του Ψηφοδέλτιου Επικρατείας από 12 σε 15 έδρες ώστε τα κόμματα να μπορούν να εντάσσουν 3 απόδημους στο Ψηφοδέλτιο Επικρατείας τους.

Πρόκειται για μέγιστη προσβολή στους απόδημους για τέσσερις λόγους:

  1. Αντί να τους δίνει το δικαίωμα να επιλέγουν εκείνοι – με σταυρό – άλλους απόδημους να τους εκπροσωπήσουν στη Βουλή των Ελλήνων, αυτή η επιλογή εκχωρείται στους αρχηγούς των κομμάτων στην Ελλάδα, οι οποίοι επιλέγουν ποιαν/ποιον απόδημο Έλληνα θα εντάξουν στο Ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματός τους και σε ποια (εκλόγιμη ή μη) σειρά.
  2. Αποδίδει στους απόδημους έλληνες ως καινούργια μια δυνατότητα που ήδη υπάρχει: Κανείς δεν σταματά τα κόμματα, με τον υπάρχοντα νόμο, να εντάσσουν απόδημους στο Ψηφοδέλτιο Επικρατείας τους. (Π.χ. το ΜέΡΑ25 περιέλαβε στον Ψηφοδέλτιο Επικρατείας μας δύο επιφανείς απόδημους, την Καθηγήτρια Ρομποτικής Μάρι Βελονάκη και τον Ιστορικό Τέχνης Νίκο Παπαστεργιάδη).
  3. Αυξάνοντας τις έδρες Επικρατείας από 12 σε 15 «για να χωρέσουν» οι απόδημοι υποψήφιοι, η κυβέρνηση δηλώνει (τουλάχιστον υποσυνείδητα) πως τα κόμματα έχουν ανάγκη να «αποζημιωθούν» με περισσότερες θέσεις στο Επικρατείας επειδή τους επιβάλλεται να συγκαταλέξουν στο Επικρατείας και… απόδημους.
  4. Περιορίζοντας τον αριθμό βουλευτικών εδρών που αφορούν απόδημους έλληνες μεταξύ του μηδενός και των τριών η κυβέρνηση καταστρατηγεί κάθε έννοια αναλογικότητας (μεταξύ απόδημων εκλογέων και εδρών που μπορεί να κατέχουν απόδημοι).

Η πρόταση του ΜέΡΑ25

Την Πρόταση Νόμου του ΜέΡΑ25, που λύνει το πρόβλημα χωρίς να καταπατά τα εκλογικά δικαιώματα κανενός πολίτη (εσωτερικού ή εξωτερικού), μπορείτε να την διαβάσετε εδώ: http://bit.ly/apodimon

Η ουσία της πρότασης του ΜέΡΑ25 είναι να μπορούν να ψηφίζουν στα προξενεία τόσο η Κατερίνα όσο και ο Νίκος – τόσο οι προσωρινοί/πρόσφατοι μετανάστες μας στο εξωτερικό όσο και οι απόδημοι: Οι μεν στις εκλογικές περιφέρειές τους στην Ελλάδα (με τις οποίες οι δεσμοί τους είναι ακόμα ισχυροί) και οι δε σε νέες εκλογικές περιφέρειες απόδημων (όπου απόδημοι θα ψηφίζουν απόδημους ως εκπροσώπους τους στη Βουλή των Ελλήνων). Πιο συγκεκριμένα:

Τί προτείναμε για τους φοιτητές, τους ταξιδιώτες ή τους πρόσφατους μετανάστες

Για την Κατερίνα, και τους υπόλοιπους προσωρινούς ή πρόσφατα αποδημήσαντες, η πρότασή μας είναι απλή, και απολύτως συμβατή με την διεθνή και ελληνική πρακτική (στις ευρωεκλογές): Να μπορεί να ψηφίζει στο κοντινότερο Προξενείο στην περιφέρειά της που θα ψήφιζε στην Ελλάδα (π.χ. Β’ Θεσσαλονίκης).

Τεχνικά, αυτό είναι εύκολο και εφαρμόζεται ήδη στις ευρωεκλογές: Τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν την Κυριακή των εκλογών, η Κατερίνα δηλώνει ηλεκτρονικά στο Προξενείο ότι θα ψηφίσει εκεί και πως είναι γραμμένη στον εκλογικό κατάλογο της Β’ Θεσσαλονίκης. Έτσι, όταν θα καταφτάσει το Προξενείο την Κυριακή των εκλογών θα την περιμένουν ψηφοδέλτια της Β’ Θεσσαλονίκης.

Τί προτείναμε για τους απόδημους

  • Ο Νίκος να ψηφίζει σε μια νέα μεγάλη περιφέρεια απόδημων ελλήνων Αυστραλίας – δεδομένου ότι εκεί ζει, μαζί με εκατοντάδες άλλους συμπατριώτες μας που αγαπούν και «ζουν» την Ελλάδα καθημερινά.
  • Αντίστοιχες εκλογικές περιφέρειες προτείνουμε για την Αμερική, την λοιπή Ευρώπη κλπ.
  • Πόσες έδρες, από τις υπάρχουσες 300, θα μεταφερθούν από την ημεδαπή στις περιφέρειες απόδημων ελλήνων, θα εξαρτηθεί από το πόσοι έλληνες πολίτες θα μεταφέρουν τα εκλογικά τους δικαιώματα εκεί.

Η κυβέρνηση δρομολογεί τη χείριστη δυνατή «λύση»

Κρίνοντας από τα τεκταινόμενα στην διακομματική επιτροπή, η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να προωθήσει, σε συνεργασία με ΚΙΝΑΛ, ΕΛ και ΚΚΕ, την χείριστη δυνατή ρύθμιση:

  1. Η Κατερίνα θα μπορεί να ψηφίσει στο Προξενείο κόμμα αλλά όχι υπ. βουλευτή(ές) [ούτε στην περιφέρειά της (Α’ Θεσσαλονίκης) ούτε αλλού]
  2. Ο Νίκος, αν έχει ζήσει στην Αυστραλία πάνω από 20 ή 30 χρόνια, χάνει το δικαίωμα να ψηφίζει – και να ψηφίζεται!
  3. Το πολύ τρεις απόδημοι έλληνες θα εκλεγούν βουλευτές, όλες/οι τους «δοτοί» των πολιτικών αρχηγών
  4. Το δικαίωμα στην ψήφο διασυνδέεται με την «οικονομική σχέση με τη χώρα (ελληνικό ΑΦΜ ή συγγενική σχέση πρώτου βαθμού με Έλληνα φορολογούμενο)». Για πρώτη φορά μετά τον 19ο αιώνα το εκλογικό δικαίωμα συνυφαίνεται με την οικονομική κατάσταση του πολίτη, και μάλιστα μετά από πρόταση του ΚΚΕ (το οποίο φαίνεται να ξέχασε τους αγώνες της απανταχού Αριστεράς να αποσυνδέσει τα πολιτικά δικαιώματα από τα περιουσιακά στοιχεία και την πληρωμή φόρων)!

Με απλά λόγια, η κυβέρνηση, το ΚΙΝΑΛ, το ΚΚΕ και η ΕΛ συναινούν στην αντιμετώπιση των ελλήνων του εξωτερικού, που μετανάστευσαν τις περασμένες δύο ή τρεις δεκαετίες, ως κομματικούς πελάτες – στερώντας τους το δικαίωμα (α) να σταυροδοτούν βουλευτές και (β) στο εκλέγεσθαι με σταυρό.

Το ΜέΡΑ25 δεν μπορεί παρά να καταψηφίσει επί της αρχής και να καταγγείλει στον ελληνικό λαό τον ταυτόχρονο εμπαιγμό και τη στέρηση βασικών εκλογικών δικαιωμάτων των των απόδημων που η Ελλάδα έδιωξε πριν δεκαετίες, αλλά των φοιτητών, των νέων που πήγαν στο εξωτερικό να αποκτήσουν χρήσιμες εμπειρίες, και βέβαια των «παιδιών της κρίσης» που έφυγαν λόγω Μνημονίων.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1ον: Προαπαιτούμενα συναίνεσής μας

  1. Διάκριση προσωρινών μεταναστών και μόνιμων αποδήμων, με τους πρώτους να ψηφίζουν από το εξωτερικό για την εντός Ελλάδας περιφέρειά τους και τους δεύτερους να εκλέγουν δικούς τους αποδήμους βουλευτές.
  2. Είμαστε διατεθειμένοι, προκειμένου να διατηρηθεί η διάκριση μεταξύ προσωρινών μεταναστών και μόνιμων αποδήμων,
    a. να εισαχθεί ένα όριο παραμονής στο εξωτερικό για την προξενική ψήφο σε εκλογικές περιφέρειες εντός της Ελλάδας — μιλήσαμε ενδεικτικά για 9 χρόνια, δηλαδή από την αρχή της ελληνικής κρίσης και της νέας αποδημίας που αυτή προκάλεσε.
    b. παράλληλα, να υπάρξει εξαγγελία και δέσμευση για μελλοντική νομοθέτηση των εκλογικών περιφερειών αποδήμων ανεξάρτητη από το επικείμενο κυβερνητικό σχέδιο νόμου, με παράλληλη υλοποίηση της ελάχιστης αναθεωρητικής τομής που απαιτείται στο Σύνταγμα προς τούτο, ώστε να μην υπάρχουν δυνητικές αμφιβολίες αντισυνταγματικότητας. (Μέχρι τότε, οι μόνιμοι απόδημοι θα έχουν την ίδια δυνατότητα που έχουν και τώρα: να ψηφίσουν στην Ελλάδα, στους εκλογικούς καταλόγους που είναι ήδη εγγεγραμμένοι).

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2ον: Απορριπτέες ρυθμίσεις

  1. Η επιστολική ψήφος, που δεν εξασφαλίζει το απόρρητο της ψήφου. Αντ’ αυτής, αυτοπρόσωπη άσκηση του δικαιώματος ψήφου στα προξενεία.
  2. Η συσχέτιση του δικαιώματος ψήφου με περιουσιακά και φορολογικά κριτήρια (στα οποία όμως δεν συμπεριλαμβάνεται η απλή κατοχή ΑΦΜ, η οποία τουναντίον διευκολύνει μακρόθεν διαδικασίες ταυτοποίησης μέσω TAXISNET).
  3. Η καταπάτηση της αρχής της αναλογικότητας.
  4. Η καταστρατήγηση της συνταγματικά επιβεβλημένης ισότητας της κάθε ψήφου.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 3ον: Ανάλυση της επιστολής της 18ης Οκτωβρίου του Υπουργού Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκου (δημοσιευμένη στα ΜΜΕ)

Τα τέσσερα σημεία της επιστολής έχουν ως εξής:

1. «Η ψήφος των Ελλήνων του Εξωτερικού που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, είναι ισότιμη με αυτή των Ελλήνων πολιτών που ψηφίζουν στη χώρα μας, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα. Οι κάτοικοι του Εξωτερικού που έχουν το εκλογικό δικαίωμα, ψηφίζουν το ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν και η ψήφος τους μετρά στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα».

«Ψηφοδέλτιο Επικρατείας» σημαίνει πως οι Έλληνες του εξωτερικού θα είναι οι μόνοι οι οποίοι δεν θα έχουν το δικαίωμα σταυροδοσίας, δηλαδή επιλογής βουλευτών — δικαίωμα που σήμερα διατηρούν, αν επιστρέψουν στην Ελλάδα για να ψηφίσουν. Με την κυβερνητική πρόταση, οι Έλληνες του εξωτερικού θα ψηφίζουν κόμμα, όχι αντιπροσώπους. Αυτό εισάγει απαράδεκτη διάκριση και ανισότητα ανάμεσα στους εντός επικρατείας και στους εκτός επικρατείας εκλογής. (Στην πρόταση νόμου του ΜέΡΑ25, οι προσωρινοί μετανάστες ψηφίζουν από τον τόπο κατοικίας τους για την περιφέρεια όπου είναι εγγεγραμμένοι, και με την οποία τους συνδέουν ζωτικά συμφέροντα ακριβώς λόγω της προσωρινότητας της μετανάστευσής τους.)

2. «Συγκροτούνται ειδικοί εκλογικοί κατάλογοι από τους Έλληνες που κατοικούν στο εξωτερικό και είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Σε αυτούς εντάσσονται όσοι έχουν φύγει από την Ελλάδα ως 30 χρόνια και έχουν οικονομική σχέση με τη χώρα (ελληνικό ΑΦΜ ή συγγενική σχέση πρώτου βαθμού με Έλληνα φορολογούμενο)».

  • Οι προσωρινοί Έλληνες μετανάστες απεγγράφονται από τους καταλόγους τους για να εγγραφούν σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους χωρίς δικαίωμα σταυροδοσίας.
  • Το χρονικό όριο τίθεται στα 30 χρόνια, σύμφωνα με την πρόταση του ΚΚΕ. Το ΜέΡΑ25 θεωρεί ότι το μέγιστο χρονικό διάστημα που μπορεί να θεωρηθεί κάποιος προσωρινός μετανάστης είναι η δεκαετία.
  • Το πώς προέκυψε/αιτιολογείται η «συγγενική σχέση πρώτου βαθμού με Έλληνα φορολογούμενο» και το ποια είναι η λογική της αποτελεί ένα μυστήριο που το ΜέΡΑ25 αδυνατεί να επιλύσει.
  • Σύμφωνα με την κυβερνητική πρόταση, οι Έλληνες του εξωτερικού δεν εγγράφονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους κατόπιν αιτήσεώς τους, αλλά αυτόματα: δηλαδή, χάνουν το δικαίωμα να επιλέξουν αντιπροσώπους μέσω σταυροδοσίας π.χ. στην Α΄ Αθηνών ή όπου ήταν προηγουμένως εγγεγραμμένοι ακόμα και αν επιθυμήσουν να επιστρέψουν στην εντός Ελλάδος περιφέρειά τους την ημέρα των εκλογών:

3. «Η ψηφοφορία διεξάγεται στις πρεσβείας και στα προξενεία καθώς και σε χώρους που θα συμφωνηθούν. Πολίτες που κατοικούν σε μεγάλη απόσταση απ’ αυτούς τους χώρους, μπορούν να ψηφίζουν με επιστολική ψήφο, εφ’ όσον το επιθυμούν».

Η επιστολική ψήφος δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή υπό οποιεσδήποτε συνθήκες καθώς δεν εξασφαλίζει το απόρρητο/αδιάβλητο της ψήφου.

4. «Αυξάνεται ο αριθμός των βουλευτών Επικρατείας σε 15, ώστε να δοθεί η δυνατότητα να μετέχουν ως υποψήφιοι, πρόσωπα που προέρχονται από την ομογένεια, εφόσον τα κόμματα το επιθυμούν».

Ο υπουργός προσφέρει μια δυνατότητα που ήδη υπάρχει: το να συμπεριλαμβάνουν δηλαδή τα κόμματα, εάν το θέλουν! Όπως έπραξε στις εκλογές της 7η Ιουλίου το ΜέΡΑ25 – βλ. πιο πάνω.