Με δέκα ψήφους υπέρ, έναντι επτά ψήφων κατά, η Ιερά Σύνοδος της Κύπρου αποφάσισε «να μην εναντιωθεί» στο πραξικόπημα του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου, ο οποίος μνημόνευσε σε ακολουθία τον σχισματικό, φίλο των νεοναζί, Επιφάνιο της Ουκρανίας. Παρ’ όλα αυτά η απόφαση επιβεβαιώνει το «ήπιο σχίσμα» που ήδη διαμορφώνεται, καθώς στην ανακοίνωση που εξεδόθη δεν καλύπτει το κανονικό πρόβλημα που έχει προκύψει. 

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση αναφέρει ότι η Ιερά Σύνοδος «αποφάσισε να μην εναντιωθεί στην απόφαση του Μακαριωτάτου» Αρχιεπισκόπου, χωρίς όμως να νομιμοποιεί ή αποδέχεται αυτή την απόφαση,  την οποία σημειώνει προσωπική και όχι συνοδική – άρα, κατ’ ουσία, αντικανονική. Καταγράφει το βαθύ διχαστικό κλίμα που επικρατεί, υποδεικνύοντας παράλληλα ότι η μονομερής αναφορά του Αρχιεπισκόπου είχε καθαρά εκβιαστικό χαρακτήρα. Αν κρίνουμε από το αποτέλεσμα της Συνόδου, ο εκβιασμός λειτούργησε εν μέρει, ώστε να συνεχίσει να εμφανίζει προς τα έξω εικόνα ενότητας η Εκκλησία της Κύπρου, αλλά δεν έχουν υποχωρήσει οι αντιστάσεις που παραμένουν ισχυρές, όπως έδειξαν και οι δηλώσεις του πιο σεβαστού μητροπολίτη του νησιού,  και με το μεγαλύτερο φιλανθρωπικό έργο, του Κύκκου Νικηφόρου, ο οποίος συνέκρινε την κατάσταση με την προδοτική Σύνοδο της Φεράρας- Φλωρεντίας. 

«Η απόφαση δεν μας δεσμεύει, σε θέματα πίστεως κανείς δεν μπορεί να μας δεσμεύσει» ανέφερε συγκεκριμένα ο μητροπολίτης Κύκκου. «Η Ιστορία δικαίωσε το Μάρκο τον Ευγενικό», υπενθύμισε, καθώς στη σύνοδο Φεράρας – Φλωρεντίας όλοι οι Εκκλησιαστικοί άνδρες, πλην του Μάρκου του Ευγενικού, είχαν υπογράψει, παραχωρώντας γη και ύδωρ στον, τότε με ισχυρή και κρατική υπόσταση, ρωμαιοκαθολικισμό, για να «σωθεί» η Κωνσταντινούπολη. 

Ο Κύκκου Νικηφόρος έχει ασχοληθεί εκτενώς με το Ουκρανικό ζήτημα και έχει συγγράψει σχετικό βιβλίο, πριν μάλιστα προκύψει το πρόβλημα της πραξικοπηματικής ενέργειας του αρχιεπισκόπου Κύπρου. 

«Οι Ιεροί Κανόνες είναι καθαροί, Δεν έχει δικαίωμα ο Οικουμενικός Πατριάρχης να επεμβαίνει σε ξένη εκκλησιαστικά Δικαιοδοσία», τόνισε ο μητροπολίτης Κύκκου, αφήνοντας μάλιστα να εννοηθεί ότι  «ελπίζει να τον καλέσει κάποιο κανάλι να μπορέσει να εξηγήσει» τα θεολογικά ζητήματα που έχουν προκύψει.

Το ζήτημα και η δημιουργία του

Το πρόβλημα προέκυψε προ τριών εβδομάδων, όταν  ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος, στην διάρκεια Συνοδικής Θείας Λειτουργίας, μνημόνευσε, αυτόνομα και πραξικοπηματικά, παρά την αντίθεση σύσσωμης της Ιεράς Συνόδου του νησιού, τον περιτριγυρισμένο από νεοναζί, σχισματικό Επιφάνιο ως προκαθήμενο της Ουκρανικής Εκκλησίας. 

Λίγο καιρό πριν, ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, είχε αποφασίσει να τηρήσει στάση ουδετερότητας στο συγκεκριμένο θέμα, κάτι που αναίρεσε τελικά, αφού  αναγνώρισε ντε φάκτο, με την αναφορά του, την αυτοκεφαλία της σχισματικής Ουκρανικής εκκλησίας. Προχώρησε, μάλιστα, στην πραξικοπηματική αυτή ενέργεια διότι δεν κατόρθωσε να περάσει το θέμα στην τελευταία συνεδρία της Ιεράς Συνόδου του νησιού, παρ’ ότι προσπάθησε. Πληροφορίες αναφέρουν ότι και τότε οι λοιποί Ιεράρχες αντέδρασαν και, τελικά, ο ίδιος αποφάσισε και απέσυρε την πρότασή του, με παρέμβαση και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. 

Να υπενθυμίσουμε ότι, ειδικά στην Κύπρο, ο ρόλος της Εκκλησίας ήταν και παραμένει και εθνικός, πολιτικός, από την εποχή του Μακάριου.  

Με την αναφορά στο σχισματικό Ουκρανό, του οποίου οι σχέσεις με τις ΗΠΑ είναι γνωστές, ξεκίνησε να ανοίγεται το χάσμα.  Λίγες ώρες αργότερα, με κοινή ανακοίνωσή τους, οι Μητροπολίτες Λεμεσού Αθανάσιος, Κύκκου Νικηφόρος, Ταμασού Ησαΐας και ο Επίσκοπος Αμαθούντος Νικόλαος εξέφρασαν «την έντονη αντίδρασή τους, την πολλή τους ανησυχία και την βαθύτατη θλίψη τους για την απερίσκεπτη και αντικανονική πράξη του Αρχιεπισκόπου Κύπρου… να μνημονεύσει προκαθήμενο της Ουκρανικής Εκκλησίας, χωρίς την σύμφωνο γνώμη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου».

Η Εκκλησία της Κύπρου είχε αποφασίσει να κρατήσει ουδέτερη στάση στο ζήτημα, επιζητώντας ρόλο στην επαναπροσέγγιση μεταξύ Πατριαρχείου Μόσχας και Οικουμενικού Πατριαρχείου, ενώ ο ίδιος ο Κύπρου Χρυσόστομος είχε, προ διετίας,  με επιστολή του προς τον Πατριάρχη Μόσχας, αναγνωρίσει το δίκαιό της στο θέμα της Ουκρανίας. Τότε, γραπτώς και σαφώς, τόνιζε ότι δεν πρόκειται να υποχωρήσει από τις θέσεις υποστήριξης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Πρόσφατα, ερωτηθείς για αυτό, ανέφερε ότι τον μετάπεισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ο με τον Πομπέο χαριεντιζόμενος προσφάτως. Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι, όταν προέβη στη αντικανονική του πράξη, είχε αναφέρει ότι αυτό που κάνει το κάνει εις βάρος της ίδιας της Εκκλησίας της Κύπρου αλλά «υπέρ της ενότητας της Ορθοδοξίας» – που πάντως σήμερα γίνεται σαφές ότι επουδενί δεν υπηρετεί.  

Τον σχισματικό, αμερικανοκίνητο και περιτριγυρισμένο από Ακροδεξιά στοιχεία Επιφάνιο έχουν αναγνωρίσει σήμερα μόνο τρεις Εκκλησίες – το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και η Αρχιεπισκοπή Αθηνών και πάσης Ελλάδος. Οι υπόλοιπες ορθόδοξες εκκλησίες δεν έχουν προχωρήσει σε αναγνώριση των Ουκρανών σχισματικών και θεωρούν αντικανονική και διχαστική (αν μη τι άλλο) την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη να παραχωρήσει αυτοκεφαλία. 

Αυτό, άλλωστε, υπενθύμισε και η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία σε ανακοίνωσή της: ανέφερε σαφώς ότι έως πρόσφατα ο Κύπρου Χρυσόστομος δεν στήριζε την «Ουκρανική αυτοκεφαλία», έχοντας καταγράψει μάλιστα τις αμφιβολίες του για το κατά πόσον γίνεται να αρθεί αναδρομικά ο αναθεματισμός σχισματικών επισκόπων της Ουκρανίας, όπως αποφάσισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, προκαλώντας μια από τις μεγαλύτερες διασπάσεις στην πρόσφατη ιστορία μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών,  με τις ευλογίες της CIA.  

Στην πρόσφατη επίσκεψη του Πομπέο στην Κωνσταντινούπολη, ήταν εμφανές, από τις δηλώσεις του, ότι ο επικεφαλής της Αμερικανικής Διπλωματίας χρησιμοποιεί το Πατριαρχείο για να εξυπηρετήσει στόχους πολιτικούς, και, δυστυχώς, η αποδοχή και οι δηλώσεις του Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου, δείχνουν ότι έχει μπει στο γεωπολιτικό παιγνίδι χωρίς δεύτερη σκέψη και έχει μετατραπεί σε βασικό αντιρωσικό όπλο των Αμερικάνων.

Στην Ουκρανία, η απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη, έχει οδηγήσει όχι μόνο σε βαθύ διχασμό, αλλά και σε διώξεις των Ορθοδόξων από τους οπαδούς – και μέσα στην κυβέρνηση – των σχισματικών, οι οποίοι στο λαό αποτελούν μειοψηφία. Οι ρατσιστικές και μισαλλόδοξες ενέργειες και πρακτικές των νεοναζί του Επιφανίου έχουν καταγγελθεί, την εβδομάδα που μας πέρασε, και στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη – οι κακοποιήσεις και η κατατρομοκράτηση πιστών της κανονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, όπως και οι αρπαγές ναών, είναι στην ημερήσια διάταξη στην Ουκρανία, μες τις ευλογίες της εθνικιστικής κυβέρνησης και, δυστυχώς, και του Οικουμενικού Πατριαρχείου. 

Η Εκκλησία της Ουκρανίας υπάγεται κανονικά στο Πατριαρχείο Μόσχας και επικεφαλής της είναι ο Κιέβου Ονούφριος, ο οποίος έχει διαμηνύσει με κάθε τρόπο ότι δεν επιθυμεί Αυτοκεφαλία. Κάτι που όμως δεν βοηθά τις επιδιώξεις των ΗΠΑ στην περιοχή.