Της Αγγέλας Νταρζάνου

Νέους τρόπους να προσελκύσουν νεότερους σε ηλικία αναγνώστες αναζητούν εφημερίδες και Ενώσεις μέσων ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο, με τη χρήση βίντεο, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ερευνών, εκπαίδευσης και μιας στάσης «συνολικής νεανικής αντίληψης». Η Παγκόσμια Ένωση Εκδοτών (WAN- IFRA) συγκεντρώνει εμπειρίες από όλο τον κόσμο, σχετικές με την προσέλκυση νεαρών αναγνωστών, την εισαγωγή των εφημερίδων στην εκπαίδευση και την παιδεία στα media, προκειμένου να βοηθήσει τον Τύπο –ηλεκτρονικό ή έντυπο- να γίνει πιο σημαντικός για τα νεανικά κοινά. Οι προσπάθειες αυτές προκαλούν μόνο θλίψη για τη στάση των Ελλήνων εκδοτών.

“Κανένα άλλο μέσο, ​​ψηφιακό ή παραδοσιακό, δεν προμηθεύει ποιότητα και αξιόπιστη πληροφόρηση όσο οι εφημερίδες, απαραίτητη για τη συμμετοχή των πολιτών και τη δημοκρατία, ανεξάρτητα από την πλατφόρμα που την προσφέρει», υποστηρίζει ο Α. McMane, Εκτελεστικός διευθυντής για νέους αναγνώστες της WAN. «Οι ψηφιακές πλατφόρμες έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες για τις μελλοντικές γενιές των αναγνωστών, αλλά για να γίνει αυτό πράξη, πρέπει να εξασφαλιστεί εγκαίρως ότι οι νέοι άνθρωποι έχουν μιντιακή παιδεία, δηλαδή έχουν την ικανότητα να διακρίνουν τι είναι αξιόπιστη online ενημέρωση και τι όχι».

Από τις πιο χαρακτηριστικές προσπάθειες γίνονται:

– Στην Πολωνία, η ποιοτική εφημερίδα Gazeta Wyborcza, έστειλε πίσω στα παλιά τους σχολεία 25 δημοσιογράφους για να διαπιστώσουν τι άλλαξε τις τελευταίες δυο δεκαετίες. Εμφανίστηκε έτσι μια σειρά δημοσιευμάτων στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας με τίτλους όπως «Το τέλος της εποχής της κιμωλίας», άλλα που διατύπωναν ανησυχία για τις τεχνολογικές προκλήσεις στα σχολεία και μια εθνική προσπάθεια ώστε να βοηθηθούν οι εκπαιδευτικοί να εισέλθουν στην ψηφιακή εποχή.

– Στη Νότια Αφρική, μαθητές λυκείου ενθαρρύνθηκαν να συμμετέχουν ενεργά να διαμορφώνουν τα δικά τους νέα με τη χρήση βίντεο ή των κινητών τους. Εταιρείες και εκπαιδευτικά Ιδρύματα προσφέρουν μαθήματα για να βοηθήσουν τους μαθητές να στήσουν με τις πληροφορίες τους ένα παν-αφρικανικό δίκτυο ανταλλαγής ειδήσεων μέσω κινητών.

– Μαθητές στην Ολλανδία συλλέγουν ειδήσεις από τοπικές εφημερίδες, τις οποίες αναμιγνύουν με δικό τους περιεχόμενο, δημιουργώντας ένα online «κολλάζ» ειδήσεων, που μεταδίδεται μέσω του ψηφιακού προγράμματος ενημέρωσης της ολλανδικής οργάνωσης “Nieuws in de Klas- Νέα από την τάξη”.

– Σε μια προσπάθεια να αντιστρέψουν τα αυξανόμενα ποσοστά αλφαβητισμού στην Ιρλανδία, 47 εφημερίδες, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, έχουν προωθήσει εφημερίδες στην εκπαίδευση, με στόχο να βοηθήσουν τους νέους αναπτύξουν κατανόηση και ενδιαφέρον για τις ειδήσεις ενώ βελτιώνουν τη δεξιότητά τους στην ανάγνωση. Η ιδέα ήταν της Ένωσης εθνικών εφημερίδων της Ιρλανδίας, η οποία βοηθά επίσης τους μαθητές να δημιουργήσουν τις δικές τους εφημερίδες, ενώ οργανώνει και «εβδομάδα Τύπου» κατά την οποία οι μαθητές εξοικειώνονται με τις εφημερίδες και εκπαιδεύονται στα media (media literacy).

– Στην Κορέα, οι εφημερίδες έχουν αναλάβει εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες, με τη στήριξη και τη χρηματοδότηση του κράτους και του Ιδρύματος Τύπου της Κορέας, ενός Ιδρύματος ερευνών, που εκπαιδεύει ετησίως πάνω από 4.000 εκπαιδευτικούς στη χρήση εφημερίδων στην σχολική αίθουσα, εκδίδει εγχειρίδια, προωθεί Εφημερίδες σε εκπαιδευτικά portal και sites, και εκπαιδεύει γονείς για τη σημασία να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν στη συνήθεια να διαβάζουν ειδήσεις.