Στολίσκος από χίλια κινεζικά αλιευτικά σκάφη κατευθύνονται προς τα νησιά ώστε να καταδείξουν ότι το Πεκίνο δεν παραιτείται των δικαιωμάτων του στα νησιά αυτά που θεωρεί κινεζικά εδάφη. 
 
Στην περιοχή των νησιών Σενκάκου έχουν συγκεντρωθεί πλοία περιφρούρησης της ιαπωνικής ακτοφυλακής. Στο Τόκιο δεν αποκλείουν ότι ο κινεζικός στολίσκος μπορεί να προσπαθήσει να αποβιβάσει κινέζους πολίτες στα ακατοίκητα νησιά.
 
Στο μεταξύ, οι διαδηλώσεις κατά των Ιαπώνων μετά την ανακοίνωση του Τόκιο ότι θα αγοράσει από ιδιώτη τα διαφιλονικούμενα νησιά συνεχίστηκαν για έβδομη συναπτή μέρα στο Πεκίνο, ωστόσο τη Δευτέρα ήταν μικρότερες από προηγούμενες ημέρες που σημειώθηκαν και βίαια επεισόδια. 
 
Να αναστείλουν την παραγωγή τους στην Κίνα και να κλείσουν καταστήματα αποφάσισαν από την πλευρά τους μεγάλες ιαπωνικές εταιρείες, λόγω των αντιιαπωνικών διαδηλώσεων. 
 
Την ανησυχία του για το ενδεχόμενο οι προκλήσεις μεταξύ των δύο χωρών να οδηγήσουν σε σύγκρουση, εξέφρασε ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λίον Πανέτα που συναντήθηκε με τον ιάπωνα ομόλογό του στην Ιαπωνία.
 
Αναστέλλουν τη λειτουργία τους ιαπωνικές εταιρείες στην Κίνα
 
Πολλές ιαπωνικές εταιρείες, όπως ο κολοσσός των ηλεκτρονικών και φωτογραφικών ειδών Canon, ανακοίνωσαν σήμερα ότι αναστέλουν τη λειτουργία των εργοστασίων τους στην Κίνα μετά τις διαδηλώσεις που έγιναν στη χώρα αυτή εναντίον της Ιαπωνίας με αφορμή την αγορά από το Τόκιο μιας συστάδας νησιών που διεκδικείται και από τις δύο χώρες.
 
«Λόγω των πρόσφατων ταραχών στην Κίνα διακόψαμε προσωρινά τις δραστηριότητές μας σε τρία εργοστάσια προκειμένου να διασφαλίσουμε την ασφάλεια όλων των εργαζομένων σε αυτά” ανέφερε η Canon στην ανακοίνωση που εξέδωσε.
 
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση πρόκειται για τρεις μονάδες του ομίλου στο Σουτσόου, το Τσουχάι και το Τσονγκσάν. Η εταιρεία σημειώνει ότι τα εργοστάσια δεν θα λειτουργήσουν σήμερα και αύριο αλλά δεν διευκρινίζει αν η παραγωγή θα ξαναρχίσει κανονικά την Τετάρτη. Παρόμοιες αποφάσεις έλαβαν και άλλες ιαπωνικές εταιρείες.
 
Η Panasonic ανέφερε ότι σταματά προς το παρόν τη λειτουργία του εργοστασίου της στο Τσινγκντάο
 
της επαρχίας Σαντόνγκ εξαιτίας μιας πυρκαγιάς, της οποίας δεν διευκρίνισε τα αίτια.
Αρχής γενομένης από αύριο 18 Σεπτεμβρίου η Honda Motor Co. θα διακόψει επίσης τη λειτουργία των τεσσάρων εργοστασίων της στο Γκουανγκζού και το Βουχάν για δύο ημέρες, όπως δήλωσε η εκπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας Νατσούνο Ασανούμα μιλώντας στο πρακτορείο Ρόιτερς. Τα εργοστάσια αυτά έχουν τη δυνατότητα παραγωγής έως και 820.000 οχημάτων σε ετήσια βάση.
 
«Αποφασίσουμε να διακόψουμε για δύο ημέρες», είπε η Ασανούμε, σημειώνοντας ότι προς το παρόν δεν γίνονται παραδόσεις αυτοκινήτων στις αντιπροσωπείες καθώς ορισμένα καταστήματα δέχτηκαν επιθέσεις από διαδηλωτές το Σαββατοκύριακο.
 
Αλλά και η άλλη μεγάλη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, η Nissan Motor Co., διέκοψε για δύο ημέρες την παραγωγή της στα εργοστάσιά της στο Γκουανγκζού και το Ζενγκζού. Πηγές της εταιρείας είπαν στο Ρόιτερς ότι αποφασίστηκε να σταματήσει η λειτουργία των εργοστασίων για δύο ημέρες στις πόλεις όπου σημειώθηκαν οι πιο σοβαρές ταραχές.
 
Από την πλευρά του ο όμιλος Fast Retailing ανακοίνωσε ότι θα κλείσει τα περισσότερα από τα καταστήματα ρούχων Uniqlo στην Κίνα γιατί αναμένει ότι θα κλιμακωθούν οι διαδηλώσεις εναντίον της Ιαπωνίας. Σήμερα έμειναν κλειστά επτά καταστήματα ενώ αύριο θα κλείσουν 19.
 
Την περασμένη εβδομάδα η ιαπωνική κυβέρνηση αποφάσισε να αγοράσει τα νησάκια που αποτελούν το αρχιπέλαγος Σενκάκου (στην Κίνα αποκαλείται Ντιαογού), προκαλώντας την οργή του Πεκίνου.
 
Η Κίνα είναι ο κυριότερος εμπορικός εταίρος της Ιαπωνίας ενώ για το Πεκίνο η Ιαπωνία έρχεται μετά την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ όσον αφορά τον όγκο εμπορικών συναλλαγών. Σήμερα οι κινεζικές εφημερίδες ανέφεραν ότι ενδέχεται να αποφασιστούν εμπορικές κυρώσεις σε βάρος της Ιαπωνίας.
 
«Η ιαπωνική οικονομία δεν είναι στο απυρόβλητο», προειδοποίησε η Εφημερίδα του Λαού, το επίσημο όργανο του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας. «Είναι έτοιμη η Ιαπωνία να χάσει και πάλι δέκα χρόνια, να πάει πίσω ακόμη και είκοσι χρόνια;», προσθέτει η εφημερίδα παραπέμποντας στην τριπλή κρίση -του χρηματιστηρίου, των τραπεζών και της κτηματαγοράς- που γνώρισε το Τόκιο τη δεκαετία του 1990 και η οποία οδήγησε σε μια «χαμένη δεκαετία».