Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης. Υπέρ τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, με τα υπόλοιπα κόμμα -πλην εξαιρέσεων για συγκεκριμένα άρθρα- να καταψηφίζουν το νομοσχέδιο. Η Ελληνική Λύση δήλωσε «παρών».

Επίσης, υπερψηφίστηκαν και τα τέσσερα άρθρα του νομοσχεδίου για τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία.

Ειδικότερα επί συνόλου 299 βουλευτών:

  • ‘Αρθρο 9: Υπέρ 158 κατά 141 βουλευτές.
  • ‘Αρθρο 10: Υπέρ 167 κατά 132.
  • ‘Αρθρο 11: Υπέρ 158 κατά 141.
  • ‘Αρθρο 123: Υπέρ 167 κατά 132.

 

Στο ν/σ προβλέπεται η δημιουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, η εισαγωγή νέων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με πλήθος ανακοινώσεων από στελέχη της κυβέρνησης, το εν λόγω νομοσχέδιο στοχεύει στην σύνδεση των Επαγγελματικών Λυκείων με την αγορά εργασίας.

Σημαντικές αντιδράσεις προκαλεί η μεταπολιτευτική τομή που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας, με τη συγκρότηση υπηρεσιακών συμβουλίων χωρίς τη συμμετοχή αιρετών εκπροσώπων.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης έκανε λόγο για ένα αναπτυξιακό νομοσχέδιο που εκσυγχρονίζει την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση προς όφελος της οικονομίας και είναι αποτέλεσμα πολύμηνου ανοιχτού διαλόγου με τους κοινωνικούς φορείς. «Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση μπορεί και πρέπει, ιδίως τώρα, να αποτελέσει καταλύτη προκειμένου η χώρα με ταχύτητα και επιτυχία να ανακάμψει και να τεθεί και πάλι σε τροχιά μιας πραγματικής ανάπτυξης».

Εν συνεχεία, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, κατηγόρησε το υπουργείο Παιδείας ότι δεν προετοιμάστηκε για να λειτουργήσουν ασφαλή σχολεία με αποτέλεσμα να πάνε χαμένες δύο σχολικές χρόνιες και με το 30% των παιδιών να μην έχουν καθόλου τεχνικό εξοπλισμό. «Είναι μέτρα όχι μεταρρύθμισης αλλά συρρίκνωσης της δημόσιας εκπαίδευσης υπέρ της ιδιωτικής».

«Είναι ένα νομοσχέδιο που δίνει τα κλειδιά στην αγορά και στις επιχειρήσεις και οδηγεί τα παιδιά στην φθηνή επαγγελματική εκπαίδευση. Θεσπίσατε ένα άδικο σύστημα μοριοδότησης ενώ μειώνετε κατά 30 εκατ. ευρώ τις δαπάνες στην επαγγελματική εκπαίδευση», επεσήμανε η αναπληρώτρια τομεάρχης Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Μερόπη Τζούφη.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ, Βασίλης Κεγκέρογλου, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο υιοθετεί πλήρως τις απαιτήσεις της αγοράς κάνοντας την επαγγελματική εκπαίδευση υποχείριο των κερδοσκόπων.

Να πάρει πίσω την απόφαση για αλλαγή του τρόπου πρόσβασης των υποψηφίων στα πανεπιστήμια κάλεσε την κυβέρνηση ο γ.γ. της Κ.Ε. του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, κατά την ομιλία του στη Βουλή επί του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. «Στον δρόμο δηλαδή που άνοιξε ο ΣΥΡΙΖΑ, βάζετε επιπλέον φραγμούς και φίλτρα σε παιδιά που ζουν την κόλαση της καραντίνας και το άγχος των Πανελλαδικών. Αντί δηλαδή να επιλέγουν οι μαθητές τμήμα θα επιλέγουν τα τμήματα τους μαθητές».

Επισήμανε ότι «είναι πρώτη φορά στα χρονικά που μια κυβέρνηση φέρνει τέτοια άθλια, κατάπτυστη απόφαση που θέλετε να ισχύσει μάλιστα από φέτος». «Πάρτε τη πίσω τώρα. Δεν είναι δυνατό να φέρετε ένα τέτοιο πράγμα για ψήφιση. Εκτός αν πάτε φιρί-φιρί και σπέρνετε ανέμους για να θερίσετε θύελλες», υπογράμμισε.

Αντίθετη η ΟΛΜΕ στο νομοσχέδιο

Σημειώνεται ότι στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τόνισε ότι με το κλείσιμο των σχολείων λόγω κορονοϊού, «δόθηκε χρυσή ευκαιρία εξοικείωσης ώστε όταν ανοίξουν τα σχολεία να μπορεί να συμπληρώνει τη διδασκαλία», μιλώντας για την τηλεκπαίδευση.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο εκπρόσωπος της ΟΛΜΕ, Μπουντουλούλης, κατηγόρησε το υπουργείο ότι δεν δέχθηκε να συναντηθεί με την ΟΛΜΕ και ζήτησε να αποσυρθούν άμεσα τα δύο επίμαχα για τους εκπαιδευτικούς άρθρα, το 123 που προβλέπει σύσταση υπηρεσιακών συμβουλίων χωρίς αιρετούς και εκείνο που δίνει δικαίωμα για τοπικές προσλήψεις ωρομισθίων.

Επίσης είπε στο νομοσχέδιο είναι διάχυτη η αντίληψη για μια εκπαίδευση υποταγμένη στη χρησιμοθηρία, μια εκπαίδευση που τμήμα της μετατρέπεται σε αγοραίο προϊόν, βορά στα ιδιωτικά συμφέροντα με μειωμένες δημόσιες δαπάνες και μεταφορά τους στις πλάτες της οικογένειας.

Το απορρίπτουμε εξ αρχής και ζητάμε διάλογο. Ανοίγει ο δρόμος για να προσαρμόζεται η επαγγελματική εκπαίδευση στις ανάγκες των επιχειρηματικών συμφερόντων και οριοθετείτε από ανάγκες σε τοπικό επίπεδο. Μίλησε για ταξική επιλογή με κλειστές τις πόρτες της κινητικότητας και είπε ότι σε φτηνά προγράμματα κατάρτισης σε μικρές ηλικίες, καθώς “η κατάρτιση δεν είναι σχολείο, δεν είναι εκπαίδευση” Τόνισε ακόμα ότι ‘προσπαθούν να εισάγουν την έννοια του εκπαιδευτή αντί εκπαιδευτικού χωρίς δικαιώματα με ανήλικη μαθητεία σε ειδικεύσεις που απαιτεί η αγορά,.

Με πειραματικά σχολεία συμφωνούμε, όχι πρότυπα τα απορρίπτουμε, αλλά εσείς προχωράτε στα πρότυπα για να δοκιμάσετε σκληρές αξιολογήσεις, τα ΕΠΑΛ θα τρέχουν πίσω από αγορά και υπάρχει δυνατότητα για 6ωρη μη αμειβόμενη μαθητεία, παροχή τυπικής εκπαίδευσης σε χώρους εργασίας, απώλεια οργανικών θέσεων. Θα προκύψει κύμα μαθητών από τα ΕΠΑΛ προς στις ιδιωτικές δομές, εκτίμησε, και πρόσθεσε ότι “οι σχολάρχες των ιδιωτικών ΙΕΚ θα θησαυρίσουν πουλώντας τη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ το 60% των δημοσίων ΙΕΚ θα κλείσει και θα πάνε οι σπουδαστές στα ιδιωτικά. Τέλος, χαρακτήρισε σημαντικό ότι προβλέπεται αμοιβή στην πρακτική άσκηση ΙΕΚ, αλλά ζήτησε να έχει και χαρακτηριστικά μαθητείας. Για τη μαθητεία είπε ότι υπάρχουν κάποιες θετικές διατάξεις.

Εγγραφή πτυχιούχων κολεγίων σε Τεχνικό Επιμελητήριο και Οικονομικό Επιμελητήριο

Σύμφωνα με τροπολογία που κατατέθηκε εκπρόθεσμα και υπερψηφίστηκε, προβλέπεται ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος υποχρεούται να εγγράφει αποφοίτους Κολλεγίων, με σκοπό να ασκούν το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα, και ότι το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος υποχρεούται να εγγράφει αποφοίτους Κολλεγίων, με σκοπό να ασκούν το επάγγελμα του Οικονομολόγου και του Λογιστή Φοροτεχνικού. Σημειώνεται ότι έτσι τα δικαιώματα άσκηση στην ουσία ισοσταθμίζονται με αυτά των πτυχιούχων από δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια.

Όπως μεταδίδει το alfavita.gr, οι μεγαλύτερες ανατροπές αναμένεται να προκύψουν στα επαγγελματικά δικαιώματα των οικονομολόγων, των μηχανολόγων και των φυσικοθεραπευτών.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος σε ανακοίνωση του τονίζει ότι η τροπολογία αυτή κατατέθηκε τελευταία στιγμή, εν κρυπτώ, χωρίς διάλογο με τους επιστημονικούς φορείς, τονίζει ότι επιλογή των διατάξεων και του περιεχομένου τους αποτελεί ξεκάθαρα επιλογή του Υπουργείου Παιδείας και δεν έχει καμία σχέση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – ούτε η σχετική κοινοτική οδηγία.

Μετά την ξαφνική κατάθεση από το Υπουργείο Παιδείας, σε νομοσχέδιο του για την επαγγελματική εκπαίδευση, τροπολογίας που αφορά την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας, η οποία με τις ρυθμίσεις που εισάγει απαξιώνει το ΤΕΕ, το επάγγελμα του μηχανικού και τις σπουδές στα Ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός δήλωσε:

«Με μια αιφνιδιαστική πρωτοβουλία το Υπουργείο Παιδείας κατέθεσε τροπολογία, με πρωτοβουλία της κυρίας Κεραμέως, για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων όσων σπούδασαν κάποια θέματα μηχανικών στην αλλοδαπή. Και βάζει μπροστά, ψευδόμενο, το κοινοτικό δίκαιο και τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Αποτελεί ντροπή να κοροϊδεύει το Υπουργείο τους βουλευτές και τους πολίτες ότι δήθεν είναι υποχρεωμένο από αιτιολογημένη γνώμη της Κομισιόν να αλλάξει με αυτές τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις τη νομοθεσία για την αναγνώριση προσόντων. Η επιλογή των διατάξεων και του περιεχομένου τους αποτελεί ξεκάθαρα επιλογή του Υπουργείου Παιδείας και δεν έχει καμία σχέση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – ούτε η σχετική κοινοτική οδηγία. Αρέσει δεν αρέσει, σε οποιονδήποτε, η χώρα έχει Σύνταγμα και η Ευρώπη ιδρυτικές συνθήκες. Ουδείς μπορεί να τα διαστρεβλώνει, ούτε στο πνεύμα, ούτε στο γράμμα τους.

Τον φόβο για το τι σημαίνουν αυτές οι ρυθμίσεις τον αποδεικνύει η μεθόδευση του Υπουργείου Παιδείας: η τροπολογία κατατέθηκε τελευταία στιγμή, εν κρυπτώ, χωρίς διάλογο με τους επιστημονικούς φορείς.

Αποτελεί απλή δικαιολογία και στάχτη στα μάτια των βουλευτών και των πολιτών ο ισχυρισμός ότι αυτό γίνεται για την επιτάχυνση των διαδικασιών. Η ανάθεση της αρμοδιότητας σε ένα τμήμα του Υπουργείου Παιδείας, το ΑΤΕΕΝ, θα επιτύχει το ακριβώς αντίθετο. Γνωρίζουν καλά όλοι την ταχύτητα έκδοσης αποφάσεων και διεκπεραίωσης διαδικασιών για την οποία φημίζεται άλλωστε η δημόσια διοίκηση. Και ειδικά το Υπουργείο Παιδείας, ειδικά στα θέματα επαγγελματικών δικαιωμάτων, θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικό: στις δικές του παλινδρομήσεις και επιλογές, διαχρονικά, οφείλεται η παραπομπή της χώρας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, ακόμη και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για τις καθυστερήσεις στη διοικητική διαδικασία αναγνώρισης προσόντων ή πτυχίων. Πάει πολύ τώρα το Υπουργείο να κουνάει το δάκτυλο στους επαγγελματικούς φορείς. Λίγη ντροπή δεν βλάπτει. Και χρειάζεται και φιλότιμο…

Η ποιότητα στην επαγγελματική εκπαίδευση, ιδίως στον χώρο των μηχανικών, δεν υπηρετείται από καμία προσπάθεια εξίσωσης προς τα κάτω. Τι αριστεία είναι αυτή που θέλει κριτές των επαγγελματικών προσόντων τους απρόσωπους γραφειοκράτες μανδαρίνους των υπουργείων και όχι την κρίση των συναδέλφων κάθε ενδιαφερόμενου; Την έννοια και μέθοδο Peer-to-Peer (ομότιμος προς ομότιμο), την πλέον καθιερωμένη σε όλες τις επιστημονικές κρίσεις ανά τον κόσμο, θα έπρεπε, λογικά, να τη γνωρίζει πολύ καλά η Υπουργός Παιδείας….

Πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι με βάση και την κοινοτική νομοθεσία και την λογική θέματα ισοδυναμίας και ισοτιμίας επαγγελματικών προσόντων τα κρίνουν οι ίδιοι οι επαγγελματικοί φορείς. Για παράδειγμα, που γνωρίζει καλά η δικηγόρος Υπουργός Παιδείας, με εσωτερικές διαδικασίες κρίνει αντιστοίχως τα θέματα του δικηγορικού επαγγέλματος ο ΔΣΑ. Είναι απορίας άξιο πώς και γιατί το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας δεν μπορεί να κάνει το ίδιο στα θέματα μηχανικών… Άραγε θεωρεί ότι το ΤΕΕ δεν είναι φερέγγυο; Θεωρεί άραγε το Υπουργείο Παιδείας ότι κακώς έχει αναθέσει η Πολιτεία στο ΤΕΕ δημόσια εξουσία σε τόσες άλλες λειτουργίες; Και που βασίζεται, άραγε, τέτοια κρίση και διάκριση κατά του τεχνικού κόσμου της χώρας;

Και κάτι ακόμη πιο σημαντικό από όλα τα άλλα: το επάγγελμα του μηχανικού είναι νομοθετικά ρυθμιζόμενο και έχει ειδικά επαγγελματικά δικαιώματα γιατί αφορά, εν τέλει, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του δημοσίου συμφέροντος. Οι εμπνευστές της μεταφοράς αρμοδιοτήτων στους μηχανισμούς των Υπουργείων θα καταλάβουν πολύ σύντομα αυτό που η κοινωνία και η δικαιοσύνη, στον ανώτατο βαθμό, γνωρίζουν καλά: το γιατί συμβαίνει αυτό… Θα το καταλάβουν στον πρώτο σεισμό, στην πρώτη πλημμύρα, στην πρώτη παραβίαση πληροφοριακών συστημάτων, στο πρώτο βιομηχανικό ή εργατικό ατύχημα, στο πρώτο πρόβλημα ασφάλειας τροφίμων. Οι επιλογές στα θέματα επαγγελματικών δικαιωμάτων δεν είναι απλά θέματα αγοράς, δεν είναι ουδέτερες διοικητικές διαδικασίες, είναι θέματα υγείας, ασφάλειας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής.

Αν οι εμπνευστές των απαράδεκτων ρυθμίσεων για τη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων μηχανικών δεν αποσύρουν τις ρυθμίσεις και δεν γίνει πραγματικός, επίσημος και ουσιαστικός διάλογος με τους επιστημονικούς φορείς θα έχουν ακέραια, προσωπικά, με το ονοματεπώνυμό τους, την ευθύνη. Το ίδιο και όσοι τους υποστηρίξουν με την ψήφο τους.

Είναι η ώρα να επέμβουν όσοι έχουν πραγματικά την ευθύνη της διοίκησης στην κυβέρνηση και στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Υπενθυμίζουμε, όσα σταθερά επαναλαμβάνουμε τους τελευταίους μήνες:

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας τονίζει προς όλες τις κατευθύνσεις ότι η ρύθμιση που προωθείται από την Κυβέρνηση με την οποία προβλέπεται αυτοματοποιημένη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Κολεγίων και των ξένων Πανεπιστημίων, είναι κατάφωρα άδικη για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς, επιζήμια για το Δημόσιο συμφέρον και ισοπεδωτική για την Δημόσια Παιδεία.

Η εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) στο Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) εξομοιώνει το επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων των Διπλωματούχων των Πολυτεχνείων, με αυτό των αποφοίτων Κολλεγίων, χωρίς την απαραίτητη διαβάθμιση Τεχνικής Ευθύνης κατά την άσκηση του επαγγέλματος και ως εκ τούτου εγείρει σημαντικά θέματα αντισυνταγματικότητας αλλά και απαξίωσης της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης.»