Διήμερη πανελλαδική απεργία προκήρυξαν οι ναυτεργάτες για τη Τρίτη και τη Τετάρτη, ενάντια σε σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος αλλά και συγκεκριμένα κατά του νόμου 4714, ο οποίος καταργεί μεταξύ άλλων τις Συλλογικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας στα ποντοπόρα πλοία.
Αναλυτικότερα, η προκήρυξη της απεργίας συμφωνήθηκε σε σύσκεψη 13 ναυτεργατικών σωματείων που πραγματοποιήθηκε στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά (ΕΚΠ) στις 11 Φλεβάρη, με πρωτοβουλία των σωματείων ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ. Τα 13 Σωματεία είναι τα εξής:
- Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ)
- Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Ε.Ν. (ΠΕΜΕΝ)
- Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Ε.Ν. (ΠΕΝΕΝ)
- Πανελλήνια Ένωση Αρχιθαλαμηπόλων – Θαλαμηπόλων Ε.Ν.
- Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν. «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
- Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Ε.Ν. (ΠΕΕΜΑΓΕΝ)
- Πανελλήνια Ένωση Ηλεκτρολόγων – Ηλεκτρονικών Ε.Ν.
- Πανελλήνιος Σύνδεσμος Οικονομικών Αξιωματικών Ε.Ν.
- Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών ΜΕΚ Ε.Ν.
- Πανελλήνια Ένωση Φροντιστών Ε.Ν.
- Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Τροφοδοσίας Ε.Ν.
- Πανελλήνια Ένωση Ναυτών M/S – Π/Κ – Ο/Γ
- Πανελλήνια Ένωση Πρακτικών Πλοιάρχων – Κυβερνητών Ε.Ν.
Ο νόμος 4714/2020
Ο νόμος που ψήφισε «εν κρυπτώ» η κυβέρνηση της ΝΔ το καλοκαίρι του 2020, θεωρείται για τους ναυτεργάτες επίθεση στα εργασιακά τους δικαιώματα και δώρο στους εφοπλιστές. Οι διατάξεις αποτελούν «ταφόπλακα» για τη ΣΣΕ στα ποντοπόρα πλοία, απαλλάσσουν τους εφοπλιστές από τις ασφαλιστικές εισφορές των ναυτεργατών, ενώ επιβάλλουν και σειρά αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις και στις οργανικές συνθέσεις, δημιουργώντας μεγάλα ζητήματα στους μισθούς, τις συντάξεις και την υγεία-πρόνοια των ναυτεργατών.
Επιπλέον ορίζει ότι θα ισχύσουν οι «διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις, άρα των ΣΣΕ που υπογράφει η εργοδοτική «Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών» (ITF). Οι νέοι όροι του νόμου 4714, ενσωματώθηκαν, όπως αναφέρει δημοσίευμα του 902, με επιστολή του υπουργού Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη προς το ΝΑΤ, στις 11 Ιανουαρίου του 2020.
Αναλυτικότερα ο νόμος ορίζει: «Στα αμιγώς εμπορικά πλοία άνω των 3.000 κ.ο.χ. που έχουν νηολογηθεί ή νηολογούνται υπό ελληνική σημαία σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν.δ. 2687/1953 (Α’ 317) επιτρέπεται η εφαρμογή των διεθνώς αναγνωρισμένων και εκάστοτε ισχυουσών συλλογικών συμβάσεων εργασίας (collective agreements) ΡΝΟ ΙΤF ΤCC ή ΡΝΟ ΙΒF, κατά την ελεύθερη κρίση του πλοιοκτήτη εξαιρετικά και μόνο για τις ναυτολογήσεις ειδικοτήτων του κατωτέρου πληρώματος, καθώς και των ειδικοτήτων του ανθυποπλοιάρχου και Γ’ μηχανικού Ε.Ν.».
Σύμφωνα δε, με τη μισθολογική κλίμακα της ITF, οι συνολικές αποδοχές του ναύτη στα ποντοπόρα καράβια είναι: Βασικός μισθός 625 δολάρια, πληρωμή αδειών 52,08 δολάρια, πληρωμή για άδειες εθνικών εορτών 30,05 δολάρια, 391 δολάρια για 104 ώρες υπερωρίας, δηλαδή σύνολο: 1.098,13 δολάρια το μήνα, για 12ωρη δουλειά τη μέρα, ήτοι 72 ώρες δουλειά την εβδομάδα. Τα ποσά είναι χαρακτηριστικά για το καθεστώς που διαμορφώνεται με τον 4714/2020