Το 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου συνεργάζεται με τη διεπιστημονική ερευνητική κολεκτίβα του Πανεπιστημίου Goldsmiths του Λονδίνου Forensic Architecture (Εγκληματολογική Αρχιτεκτονική) και παρουσιάζει τρεις πολύκροτες υποθέσεις παραβίασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων που συνέβησαν στην Ελλάδα και στην ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου.
Με αφετηρία τη θεματική του φετινού φεστιβάλ «Υπερέκθεση», η Χριστίνα Βαρβία (αναπληρώτρια διευθύντρια της Forensic Architecture) και ο Στέφανος Λεβίδης (συντονιστής πεδίου στην Ελλάδα της Forensic Architecture) θα βρεθούν την Πέμπτη 18 Ιουλίου στον χειμερινό κινηματογράφο Παλλάς της Ερμούπολης Σύρου και θα παρουσιάσουν μέσα από ένα εκτενές βίντεο τα ευρήματα της εν εξελίξει έρευνάς τους πάνω στη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, όπου διερευνάται ο φόνος του αντιφασίστα ράπερ από μέλη της νεοναζιστικής οργάνωσης Χρυσή Αυγή, και η οποία έρευνα θα παρουσιαστεί ολόκληρη στο κοινό. Επιπλέον, θα παρουσιαστούν στοιχεία για τον φόνο του Ζακ Κωστόπουλου όπου ανατέμνεται ο ρόλος που διαδραμάτισε ένας άντρας αγνώστων στοιχείων στον θάνατο του νεαρού ΛΟΑΤ ακτιβιστή, καθώς και η έρευνά τους για το «Sea Watch εναντίον Ακτοφυλακής Λιβύης» όπου συνενώνονται οι σκηνές μιας συμπλοκής κατά τη διάρκεια μιας αποστολής διάσωσης μεταναστών σε κατάσταση κινδύνου σε διεθνή ύδατα.
Στην περίπτωση του Παύλου Φύσσα, κάποια λίγα «υπερεκτεθειμένα» πίξελ διαφωτίζουν τον τόπο του εγκλήματος και επιτρέπουν στους ερευνητές να διακρίνουν το περιεχόμενο ενός βίντεο. Στο περιστατικό του Sea Watch, οι μετανάστες βρίσκονται εκτεθειμένοι με κίνδυνο της ζωής τους στα στοιχεία της φύσης, εξαιτίας της αδράνειας της ακτοφυλακής και των πολιτικών που εφαρμόζει η ΕΕ. Μέσα από την προβολή ενός εκτενούς βίντεο έρευνας για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και μιας παρουσίασης των μεθόδων που χρησιμοποιήθηκαν στις έρευνες «Ο φόνος του Ζακ Κωστόπουλου» και «Sea Watch εναντίον Ακτοφυλακής Λιβύης», η Εγκληματολογική Αρχιτεκτονική (Forensic Architecture) καταδεικνύει τους κινδύνους που ενέχουν η συγκέντρωση και η παρουσίαση αποδεικτικών στοιχείων σε ένα εύρος ψηφιακών, πολιτικών και περιβαλλοντικών πλαισίων.
Η Forensic Architecture είναι ένας ερευνητικός οργανισμός, με βάση το Κολέγιο Goldsmiths του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, ο οποίος αναλαμβάνει εξειδικευμένες έρευνες αστικού χώρου και οπτικοακουστικού υλικού σε περιπτώσεις παραβίασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων, εκ μέρους και με τη συνεργασία κοινοτήτων που υπέστησαν πολιτική βία, οργανισμών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, διεθνών εισαγγελέων, ομάδων περιβαλλοντικής δικαιοσύνης και οργανισμών μέσων ενημέρωσης.
Αιχμαλωτίζοντας τη Φύση
Φέτος, για πρώτη φορά στην ιστορία του, ο θεσμός «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου», φιλοξενεί μια ιδιαίτερη ενότητα με θέμα «Αιχμαλωτίζοντας τη Φύση», η οποία αποτελείται από δύο ξεχωριστά αφιερώματα ταινιών μικρού μήκους – «Απόδραση από το τοπίο» και «Ιδιωματική όραση»-, καθώς και μία ανοιχτή συζήτηση με την σκηνοθέτιδα Τζέσικα Σάρα Ρίνλαντ. Δημιουργοί από όλον τον κόσμο εξερευνούν τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το οικοσύστημα, καθώς και το πώς η (υπερ)εκμετάλλευση των φυσικών πόρων από τον άνθρωπο έχει αλλάξει τις ισορροπίες στο περιβάλλον (φυσικό, οικονομικό, κοινωνικό).
Συγκεκριμένα, το Σάββατο 20 Ιουλίου στις 15.00, ο χειμερινός κινηματογράφος Παλλάς θα φιλοξενήσει το αφιέρωμα «Αιχμαλωτίζοντας τη φύση: Απόδραση από το τοπίο». Ταινίες όπως το «Αλτιπλάνο» της Μαλένα Σλαμ, θα ξεναγήσουν το κοινό στα απειλούμενα από τη συστηματική εξόρυξη βουνά των Άνδεων, ενώ τα «Λουλούδια» του Ζόρζε Ζάκομε θα παρουσιάσουν την τεράστια οικολογική καταστροφή σε μια περιοχή στις Αζόρες που οδήγησε στην εκκένωση μιας ολόκληρης περιοχής.Το αφιέρωμα ολοκληρώνει η «Μαύρη Γούρνα» της Βρετανίδας Τζέσικα Σάρα Ρίνλαντ, η οποία θα βρεθεί λίγο νωρίτερα, στις 13.00, στο καφέ Λαουτάρη για μια εποικοδομητική ανοιχτή συζήτηση με το κοινό.
Το δεύτερο αφιέρωμα «Αιχμαλωτίζοντας τη φύση: Ιδιωματική όραση» θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Ιουλίου 18.00 στον χειμερινό κινηματογράφο Παλλάς. Εκεί, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει ταινίες όπως το «Cotton Chronicles» της Νατάσας Ευσταθιάδη, ένα συγκλονιστικό ημερολόγιο για την παραμονή ενός καλλιτέχνη σε μια αποθήκη γεμάτη τοξικά και ληγμένα φυτοφάρμακα για την καλλιέργεια βαμβακιού, την «Ηλιόπετρα» των Φιλίπα Σέζαρ & Λούις Χέντερσον που θα εξετάσει την υπερέκθεση υπό το πρίσμα της αρχαιολογίας της Οπτικής (η εξέλιξη από τον φακό και τον φάρο στο GPS) και της αποικιοκρατίας, ενώ η ανθρωπολόγος και εθνογράφος Αντριάνα Βίλα-Γκεβέρα θα ταξιδέψει το κοινό μέσα από το πειραματικό έργο της «Διατροπική Όραση» στην πολύμορφη και αδάμαστη τροπική ζώνη της γης.
Η προβολή των ταινιών των αφιερωμάτων είναι δωρεάν για το κοινό και εξασφαλίζεται η πρόσβαση σε ΑμεΑ ενώ το φεστιβάλ πλαισιώνεται και από έκθεση φωτογραφίας καθώς και από την οπτικοακουστική περφόρμανς Gravity Hill με τον Γιώργο Ξυλούρη.