Περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια παιδιά προσφύγων ηλικίας από πέντε έως 17 ετών δεν είχαν την ευκαιρία να μπουν σε σχολικές τάξεις κατά την περσινή χρονιά, διαπιστώνει η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες σε σχετική έκθεσή της, ενώ παράλληλα προτρέπει τις κυβερνήσεις να συμπεριλάβουν τους πρόσφυγες στα εθνικά εκπαιδευτικά τους συστήματα.
Περίπου 1,5 εκατομμύριο προσφυγόπουλα δεν πήγαν σε Δημοτικά σχολεία, ενώ 2 εκατομμύρια έφηβοι δεν φοίτησαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με την νέα έκθεση του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, 91% των παιδιών φοιτούν σε δημοτικά σχολεία, ωστόσο για τα προσφυγόπουλα το ποσοστό είναι πολύ χαμηλότερο και αγγίζει το 61%. Θετικό πάντως είναι το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ποσοστό αυξήθηκε σε σχέση με ένα χρόνο πριν που κυμαινόταν στο 50%.
Στις μεγαλύτερες βαθμίδες εκπαίδευσης τα νούμερα πέφτουν ακόμα περισσότερο, καθώς μόλις το 23% των εφήβων πηγαίνουν σε δευτεροβάθμια σχολεία, την ώρα που το σχετικό ποσοστό στα παιδιά παγκοσμίως είναι 84%. Όσο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση το ποσοστό των παιδιών παγκοσμίως είναι 36% και στα προσφυγόπουλα μόλις 1%.
Σε μειονεκτική θέση τα κορίτσια
Σε περισσότερο μειονεκτική θέση βρίσκονται τα κορίτσια, καθώς για κάθε δέκα αγόρια προσφύγων σε δημοτικά σχολεία αντιστοιχούν λιγότερα από οκτώ κορίτσια, ενώ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αντιστοιχούν λιγότερα από επτά κορίτσια για κάθε δέκα αγόρια.
Η έκθεση αναδεικνύει επίσης τη σημασία της ποιοτικής διδασκαλίας και της εκπαίδευσης των διδασκόντων. Οι καλοί δάσκαλοι είναι αυτοί που καταφέρνουν να εργαστούν σε συχνά πολύ δύσκολες συνθήκες με κακές υποδομές, ανεπαρκές εκπαιδευτικό υλικό και υπερπλήρεις αίθουσες διδασκαλίας.
Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες ζητά η εκπαίδευση να θεωρηθεί θεμελιώδης για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης των προσφύγων και να υποστηριχθεί από μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και αξιόπιστη χρηματοδότηση. Επίσης, προτρέπει τις κυβερνήσεις να συμπεριλάβουν τους πρόσφυγες στα εθνικά εκπαιδευτικά τους συστήματα ως την πιο αποτελεσματική, δίκαιη και βιώσιμη απάντηση.
«Κλειδί για το μέλλον»
Σε μήνυμά της η Μαλάλα Γιουσαφζάι, η νεαρή Πακιστανή ακτιβίστρια, που αγωνίζεται για το δικαίωμα των κοριτσιών στην εκπαίδευση στη χώρα της, αναφέρει ότι «περισσότερα παιδιά από ποτέ περνούν τα σχολικά τους χρόνια ως πρόσφυγες και κάποια από αυτά χάνουν όλη τη σχολική εκπαίδευσή τους λόγω των πολέμων στις χώρες τους» και συμπληρώνει: «Το κλειδί για το μέλλον τους, για την εκ νέου ανοικοδόμηση των χωρών τους και για τη μεγαλύτερη σταθερότητα σε όλο τον κόσμο, είναι η εκπαίδευση».