
«Για να μπεις σε μια Καλλιτεχνική Σχολή, πρέπει να είσαι απόφοιτος Λυκείου. Για να μπεις στην όποια καλλιτεχνική σχολή, δίνεις εξετάσεις σε ειδική Επιτροπή, ορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μπαίνεις λοιπόν σε αυτή τη Σχολή, που είναι εποπτευόμενη από το Υπουργείο Πολιτισμού, είτε δημόσια είτε ιδιωτική και σε πολλές πληρώνεις και μεγάλα δίδακτρα, μιλάμε για ποσά 2 και 3 χιλιάδων τον χρόνο. Για να πάρεις το δίπλωμά σου, δίνεις εξετάσεις πάλι σε Επιτροπή διορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Παίρνεις ένα πτυχίο που έχει την στρογγυλή σφραγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού». Με Προεδρικό όμως Διάταγμα, όλη αυτή η διαδικασια για τους αποφοίτους των Καλλιτεχνικών Σχολών, έχει μηδενική αξία στο πτυχίο τους. Για τον δημόσιο τομέα, οι σπουδές τους ακυρώνονται, με τις υπογράφες της Προέδρου της Δημοκρατίας, Σακελλαροπούλου και των υπουργών Νίκης Κεραμέως και Μάκη Βορίδη.
του Θάνου Καμήλαλη
«Νομίζω ότι έχει κάποια βεντέτα η κυβέρνηση με τους καλλιτέχνες, δεν εξηγείται αλλιώς… Τρία χρόνια μας έχει συνέχεια στους δρόμους» σχολίασε στην εκπομπή μας, «Φάρμα των Ζώων», μαζί με τον Κωνσταντίνο Πουλή, η Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Λυρική τραγουδίστρια και μέλος της Γραμματείας Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ.
Η συζήτηση αφορά το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022, με τίτλο «καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο-Κλαδολόγιο)», που προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις στον χώρο του Πολιτισμού. Ο λόγος είναι ότι στο σχετικό παράρτημα, οι απόφοιτοι των Καλλιτεχνικών Σχολών της χώρας (από οργανισμούς όπως το Εθνικό Θέατρο, το Ωδείο Αθηνών, το Θέατρο Τέχνης και πολλούς ακόμα) εντάσσονται στη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).
«Αυτό το Διάταγμα, δεν εξισώνει απλώς τα πτυχία των καλλιτεχνικών σχολών με απολυτήρια Λυκείου. Γιατί για να πάρεις το δίπλωμα από καλλιτεχνικές σχολές πρέπει να έχεις ήδη απολυτήριο Λυκείου. Ουσιαστικά δηλαδή, το εκμηδενίζει εντελώς. Είτε το έχεις πάρει αυτό το πτυχίο είτε δεν το έχεις πάρει, είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα. Γεγονος που είναι πάρα πολύ περίεργο γιατί όλες αυτές οι καλλιτεχνικές σχολές, είναι εποπτευόμενες από το Υπουργείο Πολιτισμού. Το Υπουργείο Πολιτισμού καθορίζει το Πρόγραμμα Σπουδών, εγκρίνει τους διορισμούς, διενεργεί τις εξετάσεις, υπογράφει τα δπλώματα. Και το Διάταγμα λέει πως ό,τι έχουμε φτιάξει εδώ, είναι μηδενικό» συνεχίζει η κ.Συγγενιώτου
Ο Άρης Λάσκος, Γενικός Γραμματέας του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, περιγράφει αναλυτικά αυτό το παράδοξο: «Το Υπουργείο Πολιτισμού εποπτεύει τις καλλιτεχνικές σχολές. Για να μπεις σε μια καλλιτεχνική σχολή, πρέπει να είσαι απόφοιτος Λυκείου. Για να μπεις στην όποια καλλιτεχνική σχολή, δίνεις εξετάσεις σε ειδική Επιτροπή, ορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μπαίνεις λοιπόν σε αυτή τη Σχολή, που είναι εποπτευόμενη από το Υπουργείο Πολιτισμού, είτε δημόσια είτε ιδιωτική και σε πολλές πληρώνεις και μεγάλα δίδακτρα, μιλάμε για ποσά 2 και 3 χιλιάδων τον χρόνο. Για να πάρεις το δίπλωμά σου, δίνεις εξετάσεις πάλι σε Επιτροπή διορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Παίρνεις ένα πτυχίο που έχει την στρογγυλή σφραγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Μιλάμε για εντατικές σπουδές, τα προγράμματα των καλλιτεχνικών σπουδών στην Ελλάδα είναι πολύ χρονοβόρα. Οκτώ με δέκα ώρες κάθε μέρα, μερικές φορές και Σάββατα, μία πρακτική σπουδή πάνω στο αντικείμενο καθημερινά. όλοι εμείς τώρα, με αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, είναι σαν να έχουμε απολυτήριο Λυκείου. Σαν να έχουμε πάρει δύο απολυτήρια Λυκείου.».
Όσο για το ποιους αφορά πρακτικά αυτή η ρύθμιση, η Μαργαρίτα Συγγενιώτου εξηγεί ότι «προφανώς, ένας καλλιτέχνης, για να βγει στη σκηνή, δεν χρειάζεται πτυχίο, πόσο μάλλον αναγνωρισμένο. Αλλά αυτό, το χρειάζονται άνθρωποι που εμπλέκονται επαγγελματικά, με τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Στις κρατικές σκηνές (σ εμάς στη Λυρική Σκηνή, στο Εθνικό Θέατρο και στις Ορχήστρες), έχουν μπει ειδικά μισθολόγια, δηλαδή έχουν εξαιρεθεί από το Ενιαίο Μισθολόγιο οι εργαζόμενοι. Όμως οι διδάσκοντες στα Ωδεία, στις Δραματικες Σχολές και τις Σχολές Χορού που ανήκουν σε δήμους, ειναι στο Ενιαίο Μισθολόγιο. Μέχρι τώρα, οι προκηρύξεις γινόντουσαν ως ΤΕ και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση αυτό το δεχόταν. Αλλά με το νέο καθεστώς, αυτό δεν γίνεται,αφού ένας απόφοιτος Ωδείου είναι ΔΕ, στην πιο κάτω βαθμίδα».
«Αυτό σημαίνει» συνεχίζει, ότι οι δήμοι θα «γλυτώσουν» κάποια ελάχισταν λεφτά. Δεν υπάρχουν ομως πάνω από 20-25 τέτοιοι εργαζόμενοι σε έναν δήμο. Βλέπουμε τώρα τις χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, για τις οποίες δήμοι δίνουν 70 και 100 χιλιάρικα. Λιγότερα από αυτά θα “γλυτώνει” ένας Δημός σε έναν χρόνο από τους μισθούς αυτών των εργαζομένων. Για τον εργαζόμενο όμως η διαφορά είναι μεγάλη. Ίδιο είναι να παίρνεις 600 ευρώ και ίδιο 900 ευρώ;
Εδώ και πολλά χρόνια, τα πτυχία των Καλλιτεχνικών Σχολών είναι αδιαβάθμητα, ένα κενό που κυρίως αφορά την κατάσταση μετά το 2003. Ένα πάγιο αίτημα του κλάδου είναι να ρυθμιστεί αυτή η κατάσταση, μόνο που το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα λειτουργεί ισοπεδωτικά, προς την αντίθεση κατεύθυνση.
Ο Άρης Λασκος εξηγεί το ιστορικό: «Από το 1981 ορίζεται ότι η καλλιτεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα παρέχεται από δημόσιες και ιδιωτικές δομές και ανήκει στην Ανώτερη Βαθμίδα Εκπαίδευσης. Μιλάμε για τα ΤΕΙ τότε. Αυτό προβλέφθηκε σε διάφορους νόμους και προεδρικά διατάγματα, μέχρι το 2003, όταν με απόφαση Ε.Ε. καταργείται η Ανώτερη Εκπαίδευση τριετούς διάρκειας και τα ΤΕΙ γίνονται ΑΤΕΙ. Μένει η ανώτατη εκπαίδευση, που στην Ελλάδα ορίζεται μόνο η 4ετής. Αυτό δημιουργει δύο ταχύτητες, τους αποφοίτους μέχρι και το 2003 και αυτούς μετά το 2003. Οι πρώτοι μπορούσαν να ισοτιμήσουν τα πτυχία τους, αλλά για τους αποφοίτους μετά το 2003 δεν προβλέπεται καμία τέτοια δυνατότητα.Και τώρα, με αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, όλοι οι απόφοιτοι και οι πριν το 2003 και οι μετά το 2003, είναι σαν να μην κάναμε καμία σπουδή αυτά τα 3 χρόνια και καμία εξειδίκευση. Επομένως, πέρα από τα υπόλοιπα, αυτό το Προεδρικό Διάταγμα είναι πάρα πολύ πρόχειρα γραμμένο, γιατί αδιαφορεί για την κατάσταση μέχρι και το 2003. Είναι σαν να δημιουργείται σε ένα κενό.
Δεν αρνείται ωστόσο, ότι λόγω της κατάστασης από το 2003 και έπειτα, η κατάσταση απαιτει λύση. «Πρέπει να δοθεί μία λύση για την αναγνώριση των αποφοίτων των Σχολών από το 2003 κι έπειτα. Μέχρι το 2003 δεν πρέπει να αλλάξει τίποτα, έχουμε το τότε Προεδρικό Διάταγμα, έχουμε την αναγνώριση. Αλλά πρέπει να δοθεί λύση για την περίοδο από το 2003 μέχρι και την ίδρυση του Πανεπιστημίου Παραστατικών Τεχνών. Δεν μπορούμε να κάνουμε μεταπτυχιακό, δεν μπορούμε να κάνουμε διδακτορικό, αναγνωριζόμαστε επίσημα ως Δ.Ε., αυτό σημαίνει μικρότερες αποδοχές, σημαίνει λιγότερα δικαιώματα στον ΟΑΕΔ»
«Ακόμα μία χάρη της Κεραμέως στους κολλεγιάρχες»
Αυτή η εκμηδένιση της αξίας των καλλιτεχνικών σπουδών για το Δημόσιο είναι καταφανώς παράλογη. «Έχει αξία μόνο αν τη δεις εμπορικά» σχολιάζει η κ.Συγγενιώτου. «Η προσωπική μου γνώμη είναι πως πρόκειται για ακόμα μία χάρη της Κεραμέως στους κολλεγιάρχες. Ο κορμός της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα είναί αυτές οι καλλιτεχνικές σχολές. Οι οποίες, πλην 2-3, είναι ιδιωτικές σχολές, αλλά με πολύ μεγάλη ιστορία. Το Ωδείο Αθηνών, το Θέατρο Τέχνης, η το Εθνικό Ωδείο δεν είναι πολιτιστικοί οργανισμοί χθεσινοί, έχουν παράξει έργο επί δεκαετίες» σημειώνει και στη συνέχεια αναφέρει:
«Αυτήν τη στιγμή έχουμε τα Κολλέγια τα οποία έχουνε, από την αρχή της θητείας της κ.Κεραμέως, πανεπιστημιακού επιπέδου επαγγελματική αναγνώριση και αυτήν τη στιγμή δεν έχουν πολύ μεγάλη διείσδυση στην αγορά της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Επειδή υπάρχουν αυτές οι Σχολές, δεν θα πάει κάποιος σε ένα κολλέγιο που δεν ξερει “από πού κρατάει η σκουφια του”».
Μεταφέρει μάλιστα και τη δική της εμπειρία από ένα τέτοιο κολλέγιο: «Εγώ δίδασκα σε ένα τέτοιο κολλέγιο: Δεν μας επόπτευε κανένας, δεν ερχόταν κανένας από το Υπουργείο να δει τις εξετάσεις μας, αν θέλαμε να δώσουμε πτυχίο σε κάποιον το δίναμε, αν δεν θέλαμε δεν το δίναμε. Δεν υπήρχε καμία ρύθμιση εκεί. Αλλά προφανώς, κανείς δεν θα πάει σε ένα τέτοιο κολλέγιο, ενώ το κύρος των Σχολών αναγνωρίζεται στο εξωτερικό. Ξέρετε πόσα παιδιά πηγαίνουν στο εξωτερικό και τα βάζουν σε μεταπτυχιακά προγράμματα, αναγνωρίζοντας το δίπλωμά τους ως επαρκές; Έρχονται μετά εδώ τα παιδιά με το μεταπτυχιακό και δεν αναγνωρίζεται, γιατί δεν έχουν πρώτο δίπλωμα. Tα κολλέγια λοιπόν, έχουν ένα πολύ ευρύ πεδίο να παίξουν μπάλα. Αλλά κολλάει στο ότι ο κόσμος πηγαίνει στα Ωδεία και στις Δραματικές Σχολές.»
«Ο καλλιτεχνικός χώρος δεν είναι διατεθειμένος να το ανεχθεί αυτό. Το 90% των καλλιτεχνών προέρχονται από αυτές τις Σχολές» τονίζει, σημειώνοντας ωστόσο ότι «δεν θα ισχυριστώ ποτέ ότι τα πράγματα είναι ρόδινα στον χώρο. Ειδικά στα Ωδεία, υπάρχουν στη χώρα 700 ωδεία, επομένως ο ελεγχος είναι υποτυπώδης. Όμως αυτές οι σχολές εποπτέυονται από το κράτος. Αν το κράτος θέλει να αναβαθμίσει αυτές τις σπουδές, έχει όλα τα εργαλεία να το κάνει»
«Χρειάζεται τώρα, άμεσα ένα Πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών»
Για τον Γενικό Γραμματέα του ΣΕΗ, είναι ανάγκη να ιδρυθεί ένα Πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών, μία δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση για τις Παραστατικές Τέχνες. Αναφέρει μάλιστα ότι το σχέδιο αυτό συναντάει μία «λυσσαλέα» όπως την χαρακτηριζεί, αντίδραση ορισμένων ακαδημαϊκών, θεατρολόγων, σε ένα ακόμα «παράδοξο». «Υπάρχει σε αυτό μία λυσσαλέα αντίδραση από μερίδα θεατρολόγων, κυρίως θεατρολόγων της Αθήνας, ακαδημαϊκών που είναι στο ΕΚΠΑ. Έχουνε κάνει προσφυγή κατά της απόφασης των υπουργών Κονιόρδου και Γαβρόγλου που ισοτιμούσε τα πτυχία μέχρι και το 2003, ενώ έχουν εκδώσει ανακοίνωση στις 11/12, όπου λένε αυτό που λέει τώρα το Προεδρικό Διάταγμα. Ότι οι ηθοποιοί είναι επίπεδο 5 στα ακαδημαϊκά προσόντα, δηλαδή απόφοιτοι Λυκείου. Έχουμε δηλαδή κι αυτό το παράδοξο, αυτόν τον δαίδαλο. Ότι το κράτος κάνει όλη αυτή τη διαδικασία για την πιστοποίηση των αποφοίτων, οι ακαδημαϊκοί εναντιώνονται στη δημιουργία Πανεπιστημίου για όποιον θέλει να σπουδάσει πάνω στις Παραστατικές Τέχνες, αλλά οι ίδιοι θέλουν να μελετούν ακαδημαϊκά την εργασία ανθρωπων που θεωρούν οι ίδιοι ανειδίκευτους εργάτες. Θεατρολόγοι δηλαδή θέλουν να μελετούν επιστημονικά παραστάσεις που κάνουν απόφοιτοι Λυκείου»
Απαντώντας σε ερώτηση για το πώς θα μπορούε να δημιουργηθεί ένας τέτοιος οργανισμός, αναφέρει ως πρότυπο την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. «Ένα πολύ καλο παράδειγμα στην Ελλάδα για τη δημιουργία του Πανεπιστημίου Παραστατικών Τεχνών, είναι η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Αυτή η Σχολή είναι ένα “παράδοξο” στα ακαδημαϊκά της Ελλάδας, γιατί εκεί οι φοιτητές δεν μπαίνουν με Πανελλήνιες, μπαίνουν με κατάθεση φακέλου. Στην Α.Σ.Κ.Τ επίσης, μπορούν να διδάξουν και καλλιτέχνες. Ένα από τα ζητήματα της ακαδημαϊκής κοινότητες είναι το ποιος δικαιούται να διδάσκει. Κανονικά χρειάζεται διδακτορικό, στην Α.Σ.Κ.Τ όμως έχει θεσμοθετηθεί ένα ειδικό πλαίσιο, που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του χώρου. Λέμε ότι με τα ιδια πρότυπα, θα πρέπει να δημιουργηθεί στην Α.Σ.Κ.Τ τμήμα Θεάτρου, Τμήμα Υποκριτικής, Τμήμα Κινηματογράφου και να μπορεί να μπαίνει κάποιος με καλλιτεχνικές εξετάσεις, χωρίς Πανελλήνιες.»
«Η κυβέρνηση μας αντιμετωπίζει ως κάποιους που απλά κάνουμε το ψώνιο μας»
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι καλλιτέχνες εκτοξεύουν τα βέλη τους εναντίον της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Συνέβη το 2020, με τηνκατάργηση των καλλιτεχνικών σπουδών στα Λύκεια. Συνέβη στην πανδημία, με την άρνηση επί μήνες της κυβέρνησης να δώσει το επίδομα των 600 ευρώ στους εργαζομένους του Πολιτσμού. Ο κ.Λάσκος και η κ.Συγγενιώτου χρησιμοποίησαν την ιδια έκφραση για να περιγράψουν την κατάσταση: «Μας αντιμετωπίζουν ως κάποιους ανειδίκευτους που δε είναι εργαζόμενοι, απλά θέλουν να κάνουν το ψώνιο τους». Μία υποτίμηση που είναι και συμβολική, αλλά και πρακτική.
«Είναι πολλά τα χτυπήματα: Είναι οι ανακοινώσεις των ακαδημαϊκών που ανέφερα, ένα είναι η κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων το 2020 στα Λύκεια και η απόσυρση των ειδικοτήτων, είναι η συνολική αντιμετώπιση του Πολιτισμού, το πόσο μικραίνουν οι επιχορηγήσεις, όλα αυτά δείχνουν ότι εμας του καλλιτέχνες μας πετάνε σιγά σιγα από επαγγελματίες. Ουσιαστικά, λένε ότι οι καλλιτέχνες είναι απλά απόφοιτοι Λυκείου που θέλουν να κάνουν το ψώνιο τους και μπορούν απλά να πηγαίνουν στο “μαγαζί” της γειτονιάς τους, να κάνουν εκεί κάποια μαθήματα ελεύθερου σχεδίου, κάποια μαθήματα ανάγνωσης και κάποια μαθήματα σολφέζ» σχολίασε ο Γ.Γ. του ΣΕΗ. «Και η υποτίμηση των σπουδιών σημαίνει κι άλλα πράγματα, γιατί έτσι, με ποιο δικαίωμα θα πας να διεκδικήσεις, για παράδειγμα συλλογική σύμβαση από τους παραγωγούς, όταν το κράτος λέει ότι είσαι απόφοιτος λυκείου;»
«Είναι όπως πηγαίναμε στους γονείς μας και λέγαμε “θα γίνω τραγουδιστής, ηθοποιός” και μας απαντούσαν “ωραία κι από κανονικό επάγγελμα τι θα κάνεις;”. Γυρίζει την κοινωνία πίσω, τότε που θεωρούσαν όλοι ότι οι καλλιτέχνες είναι κάποιοι τύποι που δεν έχουν σπουδάσει, δεν είναι καλοί σε τίποτα εκτός του ότι “ένα ταλέντο έχουν μωρέ κι ανεβαίνουν στη σκηνή”» περιγράφει η λυρική τραγουδίαστρια. «Όταν υποτιμάς τις σπουδές ενός χώρου, ουσιαστικά υποτιμάς και την επαγγελματική του αξία. Αυτή την προσπάθεια την είδαμε και στην πανδημία. Να θεωρηθούμε δηλαδή οι άνθρωποι του Πολιτισμού ότι δεν είμαστε εργαζόμενοι, κάνουμε την πλάκα μας, το ψώνιο μας και δεν χρειαζόμαστε και καμία βοήθεια»
«Όλο μαζί αυτό το πράγμα, είναι μια ενιαία αφήγηση, πολύ υποτιμητική για όλους μας»
Ο Συνασπισμός ''Εγκρίνω Αξιοπρέπεια'' είναι Προοδευτικός Συνασπισμός - όχι Αριστερός - και αυτή η πολυσυλλεκτικότητα του είναι η δύναμη του. Περιλαμβάνει την Προοδευτική ''Κοινωνική Σύγκλιση από όπου προέρχεται και ο υποψήφιος Πρόεδρος του Συνασπισμού, το Κομμουνιστικό Κόμμα, την Κοινή Δύναμη, το Πράσινο & Περιφερειακό FREVS, τα Ακροαριστερό ''Κοινά'' και ''Δημοκρατική Επανάσταση'', το Κόμμα Ανθρωπιστικής Δράσης, το Κίνημα UNIR, καθώς και ανεξάρτητους υποψήφιους από τον Προοδευτικό Χώρο, ιθαγενείς και ακτιβιστές!
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ στον Προοδευτικό Συνασπισμό του Apruebo Dignidad!
Ας ελπίσουμε να γίνουν ομαλά οι εκλογές και η μετάβαση στο μετα-Πινοσετ πολιτικό σύστημα. Μπορεί να γίνει το φωτεινό ιστορικό παράδειγμα και πρότυπο πολιτικής αλλαγής. Από την άλλη ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος μιας νέας χούντας στη Χιλή.
Κάποιοι συσσχολιαστές επιμένουν να μην έχουν επαφή με την πραγματικότητα. Η οποία πραγματικότητα προσφέρει τις παρακάτω εκ της πραγματικότητας αυστηρά καθορισμένες επιλογές :
. Καπιταλισμός.
Πριν πόσα χρόνια έχει ανατραπεί ο Πινοτσέτ?
Πόσες και τι πολιτικής ιδεολογίας κυβερνήσεις έχουν κυβερνήσει την Χιλή από τότε?
Πόσα ήταν τα θύματα του Πινοτσέτ σε σχέση με τον κάθε τριτοτεταρτο αριστερό δικτάτορα της εποχής? (Δεν μιλάμε καν για σύγκριση με τους υπερπαίκτες αριστερούς δικτάτορες , με αυτούς του πάγκου μιλάμε)
Συμπέρασμα: μάγκες στην αριστερά, μας τα έχετε πρήξει με την Χιλή όλα αυτά τα χρόνια, μας τα έχετε κάνει μπαλόνια με την Χιλή.
Η κάθε σύγκριση του Πινοτσέτ και των εγκλημάτων του , με αντίστοιχα τα εγκλήματα αριστερών δικτατόρων είναι σαν να συγκρίνεις τον λόφο του Φιλοπάππου με τα Ιμαλάια.
Το να βγαίνει η αριστερά να λέει και να λέει και να ξαναλέει για τον Πινοτσέτ όλα αυτά τα χρόνια, είναι ο ορισμός του "είπε ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα."
O έρωτας κι ο βήχας δεν κρύβονται: https://www.youtube.com/watch?v=TAS7FjwUqRY&ab_channel=APArchive
Είναι εξαιρετικά υπεραπλουστευτικό και λανθασμένο να εφαρμόζεται η προκρούστεια ερμηνευτική κλίνη του αμερικανικού ιμπεριαλισμού. Το κύριο στοιχείο του καθεστώτος Πινοσέτ δεν είναι η επιβολή από τα έξω. Αντιθέτως, είναι η επιβολή από τα μέσα. Η πλειονότητα των Χιλιανών ψήφιζαν με σημαντικές πλειοψηφίες τους δεξιούς συνασπισμούς μέχρι τώρα και αγαπούν τον Πινοσέτ τους. Θα δούμε αν αυτό αλλάξει και για πόσο.
Τελευταία φορά που διάβασα για τη χιλή, θυμάμαι ότι η πλειονότητα των Χιλιανών είχαν ψηφίσει τον Αλλιέντε και του ανέθεσαν τη διακυβέρνηση της χώρας τους. Τον Πινοσετ δεν θυμάμαι να τον διάλεξε κανείς. Παρόλα αυτά ο δεύτερος κατέληξε στην ηγεσία της χώρας και ο πρώτος νεκρός. Μιλάμε λοιπόν για επιβολή καθεστώτος με τα όπλα. Το σημαντικό κάθε επιβολής με τα όπλα δεν είναι αν στηρίζεται από τον κόσμο ή όχι, είναι ότι στηρίζεται από τα όπλα. Ποτέ λοιπόν δεν θα μάθουμε το μέγεθος της υποστήριξης του νεοφιλελεύθερου φασισμού του Πινοσέτ "από τα μέσα". Πχ αν θα κέρδιζε σε μια εκλογική αναμέτρηση. Αντιθέτως, η υποστήριξη "από τα έξω" είναι πασίγνωστη σε όποιον γνωρίζει στοιχειώδη ιστορία.
Όσο για το τι επικρατούσε στη δημόσια ζωή μετά το πραξικόπημα του Πινοσετ να μου επιτρέψεις να το αμφισβητώ. Τις απανταχού στον κόσμο χούντες, μετά την επιβολή τους, σχεδόν πάντα φαίνεται ότι ο λαός τις στηρίζει. Ίσως να παίζει κάποιο ρόλο το γεγονός ότι όσοι δεν τις στηρίζουν είναι στο χώμα, ή στο εξωτερικό, ή κρύβονται ή απλά δεν μιλούν.
Και με το καθεστώς Πινοσέτ σίγουρα δεν έπαιζες
Το πολιτικό καθεστώς στη Χιλή λειτουργεί με έναν πολυσυλλεκτικό τρόπο συνεργασιών μικρών και μεγάλων κομμάτων. Ο Αλιέντε κατάφερε να συνασπίσει ένα προοδευτικό κοινό σε μια περίοδο πολιτικής ριζοσπαστικοποίησης και να ενσωματώσει μετριοπαθή μικρομεσαία στρώματα. Το κόμμα της λαϊκής ενότητας κατέβηκε με ένα πρόγραμμα μετριοπαθές προκειμένου να το καταφέρει αυτό. Σε κάποια σημεία περισσότερο φιλεργατικό και σε κάποια μετριοπαθές με υποσχέσεις για τα μεσαία στρώματα. Μικρομεσαία στρώματα, καθώς και οπισθοδρομικά και θρησκόληπτα κατώτερα στρώματα, απέσυραν τη στήριξη στον Αλιέντε. Από τότε μέχρι και πρόσφατα οι συντηρητικές δεξιές δυνάμεις κυβερνούν τη χώρα και λαμβάνουν τη στήριξη της πλειοψηφίας. Αυτό συμβαίνει άλλωστε περίπου σε όλες τις χώρες του κόσμου. Μπορεί ο ίδιος ο Πινοσέτ επισήμως να έχει απωλέσει την αίγλη του, όμως ο συντηρητικός πληθυσμός θεωρεί το δικτατορικό καθεστώς αναγκαίο κακό και στο ζύγι του πιστώνει περισσότερα θετικά από αρνητικά. Αυτό δεν αφορά απλώς τους βαθύπλουτους και ακροδεξιούς. Μιλάμε για μια ευρεία στήριξη σε λαϊκό επίπεδο.
Αφού όλος ο κόσμος είναι με το ναι...εεε...με τον Πινοσέτ!
Φίλε, το καθεστώς του Πινοτσέτ έχει ανατραπεί δεκαετίες τώρα. Για αυτές τις δεκαετίες μετά από την ανατροπή του καθεστώτος Πινοτσέτ μιλάει ο φίλος πιο πάνω.
Ο Πινοσέτ δεν έχει κερδίσει ποτέ σε εκλογές και το καθεστώς του δεν ανατράπηκε ποτέ.
Έχασε στο δημοψήφισμα 88 και τις εκλογές το 90. Ωστόσο παρέμεινε πρόεδρος μέχρι το 90 και αρχηγός του στρατού μέχρι το 98.
Ο στρατός και η αστυνομία παραμένει μέχρι σήμερα υπό τον έλεγχο και το δόγμα του συστήματος Πινοσετ (εσωτερικός εχθρός).
Ο Πινοσετ ποτέ δεν κατηγορήθηκε ή εκδιώχθηκε στην/από την Χιλή.
Η ισχύς και η δολοφονική καταστολή του στρατού και της αστυνομίας ενάντια στους χιλιανούς ήταν και είναι τόσο ισχυρή που παρέμεινε και παραμένει στην εξουσία.
Το κυριότερο, το Σύνταγμα της Χιλής, παραμένει το ίδιο από την επιβολή της χούντας Πινοσετ.
Αυτή είναι η μεγάλη στιγμή στην ιστορία της Χιλής, να αλλάξει το σύνταγμα, να ανατρέψει το καθεστώς Πινοσετ τώρα, 30 χρόνια μετά την "πτώση" του.
Η Χιλή είναι η πιο πλούσια και η πιο ανεπτυγμένη χώρα της λατινικής αμερικής. Ο πλούτος, η χλιδή και η ομορφιά της Χιλής είναι απαράμιλλή.
Επίσης είναι η χώρα με την μεγαλύτερη ανισότητα στον πλανήτη.
Ένα προσωπικό παράδειγμα ανισότητας, ο μισθός μου ως επισκέπτης ερευνητής σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Χιλής ήταν 4000$, ενώ ο μισθός καθηγητή σχολείου (πτυχιούχος, μεσαία τάξη) ήταν λιγότερο από 400$.
Τα πάντα είναι ιδιωτικά, παιδεία, νερό, ασφαλιστικό, ορυκτός πλούτος.
Υπάρχει μια υπερπολυτελής αστική τάξη που απολαμβάνει ακραίο πλούτο και την προστασία του στρατού/αστυνομίας, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία δεν έχει πρόσβαση στην παιδεία, μισθοί πείνας, δεν παίρνουν σύνταξη κτλ.
Οι νεολαία εξεγέρθηκε πάλι το 19 και οι μεσήλικες-ηλικιωμένοι-γονεις τους υποστήριξαν με συντριπτική πλειοψηφία, παρά τους δεκάδες νεκρούς και τους εκατοντάδες βαριά τραυματισμένους και ανάπηρους. Γιατί το ιδιωτικό ασφαλιστικό κατέρρευσε και είδαν μετά από μια ζωή σκληρής εργασίας, να μη μπορούν να πάρουν σύνταξη. Σε οποιαδήποτε χώρα στον κόσμο η εξέγερση του 19 θα οδηγούσε σε ανατροπή της κυβέρνησης. Όχι όμως στη Χιλή. Γιατί ο στρατός/αστυνομία έχει πολιτικό δικαίωμα (και κανένα ενδοιασμό) να δολοφονεί/βασανίζει/ακρωτηριάζει τους πολίτες που διαφωνούν/αντιστέκονται/εξεγείρονται.
Βεβαίως να πούμε ότι τα ΜΜΕ στη Χιλή έχουν τον ίδιο ρόλο όπως εδώ, αλλά ακόμα πιο ακραία.
Αυτό που συμβαίνει στη Χιλή τα τελευταία 2-3 χρόνια είναι, από την δική μου ματιά, το πιο σημαντικό πολιτικό γεγονός στον πλανήτη, ένα πρότυπο εξέγερσης και πολιτικού μετασχηματισμού σε μια πλούσια και εξελιγμένη χώρα.
Viva Chile!
Δε θα αλλάξει τώρα το Σύνταγμα της Χιλής. Είναι μια διαρκής διαδικασία που ξεκίνησε με τις Εκλογές για την Συντακτική Συνέλευση τον περασμένο Μάιο όπου πάνω από τα 2/3 των πολιτών στήριξαν Ριζοσπάστες, Προοδευτικούς, Ανεξάρτητους, Αριστερούς και Ιθαγενείς, πετυχαίνοντας έτσι το να εξασφαλίσουν την διαμόρφωση ενός Προοδευτικού Συντάγματος που θα αφήνει πίσω του την χούντα του Πινοτσέτ.
Τον Ιούλιο του 2022 όπου θα έχει τελειώσει τις εργασίες της η Συντακτική Συνέλευση, οι πολίτες θα ψηφίσουν σε δημοψήφισμα τις αλλαγές!
Αυτά που γράφετε είναι γνωστά αλλά δεν απαντάνε στο θέμα. Φυσικά και η Χιλή ζει υπό το κράτος και τον φόβο του Πινοσετικού καθεστώτος και εννοείται πως είναι πολύ σημαντικό αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια. Κανείς δεν είπε το αντίθετο. Τουλάχιστον εγώ.
Το προτυπο ακραιο καπιταλιστικο συστημα της Χιλης, βασισμενο στην ιδιωτικοποιηση ολων των πορων κ υποδομων και εφαρμοσμενο με το δογμα της κρατικης καταστολης, χρεωκοπησε.
Στο καθεστως Πινοσετ η παιδεια, η υγεια, το ασφαλιστικο, οι ορυκτοι ποροι, ιδιωτικοποιηθηκαν, ενω το κρατος με τη μορφη του στρατου κ της αστυνομιας επεβαλαν με τη βια αυτο το καθεστος εμπορευματοποιησης των κοινωνικων κ φυσικων πορων της χωρας.
Ομως χρεωκοπησαν! Οχι οι πλουσιοι. Η μεσαια ταξη φτωχοποιηθηκε. Κ υποστηριξαν την εξεγερση κ την αλλαγη.
Σε ολα τα δημοψηφισματα που ακολουθησαν το 19 τα ποσοστα υπερ των αλλαγων του πολιτικου συστηματος κ του συνταγματος ηταν 70-80%, εναντια στην κυβερνηση και κυριως εναντια στα ΜΜΕ που υποστηριζουν λυσαλεα το καθεστος Πινοσετ με ακραια παραπληροφορηση κ ψευτικες δημοσκοπησεις . Το Σαντιεγκο εξελεξε για πρωτη φορα κουμουνιστρια δημαρχο!
Ο φοβος εσπασε. Εσπασε πανω σε νεκρους διαδηλωτες κ χρεωκοπημενους μικροαστους
Μπράβο μπράβο μπράβο! Ενα βημα πιο μπροστά από το υπολοιπο ροζ κυμα.
οι ομορφιες της πατριδας μας εκαναν τον πινοσετ για χαρη της να εγκαταλειψει την χιλη