Αναλυτικά:

Τιμούμε σήμερα την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα των Τροχαίων Δυστυχημάτων. Κάθε μέρα, σχεδόν 4.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε όλο τον κόσμο σε τροχαία δυστυχήματα και πάνω από ένα εκατομμύριο κάθε χρόνο.

Η Ελλάδα, το 2023, με 60 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, συνεχίζει μια μακρόχρονη αρνητική επίδοση (27η το 2022, 26η το 2021) πολύ ψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ο οποίος φτάνει στους 46 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων. Αλλά και για το 2024, τα μέχρι στιγμής στοιχεία δεν είναι αισιόδοξα.

Το πρώτο εξάμηνο του 2024 λ.χ. στις τρεις περιφερειακές ενότητες της Δυτικής Ελλάδας (Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία, Ηλεία), σημειώθηκαν 180 τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, όπου έχασαν την ζωή τους 26 άτομα και τραυματίστηκαν σοβαρά ή ελαφρά 233 άτομα.

Κύριες αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ και ουσιών κατά τη διάρκεια της οδήγησης και οι παραβάσεις που αφορούν στην οδηγική συμπεριφορά συγκαταλέγονται στις βασικές αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων.

Ως Α΄ Αντιπρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καταθέσαμε προτάσεις που εντάχθηκαν στη γενική έκθεση της επιτροπής τον Σεπτέμβριο του 2024 που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:

– Την ανάγκη άμεσης νομοθέτησης και εφαρμογής του στρατηγικού σχεδίου οδικής ασφάλειας 2021 – 2030 το οποίο έχει εγκριθεί εδώ και δύο χρόνια, αλλά δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί.
– Τη συνεργασία των φορέων της κεντρικής κυβέρνησης με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους φορείς που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια.
– Τον σημαντικό ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στην χάραξη και εφαρμογή δράσεων οδικής ασφάλειας.
– Τη βελτίωση των οδικών υποδομών, στην αλλαγή συμπεριφοράς των χρηστών του οδικού δικτύου, στην ανάπτυξη εναλλακτικών μέσων μεταφοράς που προωθούν τη βιώσιμη κινητικότητα.
– Την ανάγκη μεταρρύθμισης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ώστε αυτός να αναπροσανατολιστεί στην κατεύθυνση της ασφάλειας του οδηγού, των επιβαινόντων και των πεζών, με έμφαση στα παιδιά και τους/τις ηλικιωμένους/ες.
– Δράσεις συνετής χρήσης αλκοόλ αλλά και αποφυγής οδήγησης από το πρώτο ποτήρι.
– Την προτεραιότητα πρέπει στον τρόπο λήψης άδειας κυκλοφορίας και στον τρόπος τακτικής ανανέωσης και ελέγχου των εχόντων και εχουσών άδεια.
– Την επένδυση στην ενημέρωση, την επικοινωνία και την συστηματική και συνεχή εκπαίδευση και επιμόρφωση όλων όσοι χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο.

Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο.
Ανθρώπινες ζωές χάνονται στην άσφαλτο και συμπολίτες μας μένουν δια βίου ανάπηροι.
Πρέπει να δράσουμε τώρα!